Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men allvarligt, tryck är tryck. Ett "visst" tryck kan vara vad som helst, det är det ingen som vet exakt. Jag definierar lätthet med inget tryck alls. Uppstår då ett tryck så är det en miss, inte något "visst" tryck som måste finnas.

I din värd kanske det ska vara lång tygel och ingen kontakt men i tävlingsdressyr så är det annorlunda, och den- önskade- lätta- kontakten kan varieras- av ryttaren men självklart kan även hästen oönskat hänga sig på- gilla läget liksom:devil:, eller vill du ändra på det också??, precis som du tycker att bakom lod ekipage är förkastligt, olika nivåer"problem", bett och nu kontakt.

Men vad har det att göra med att Karen rider dressyr och inte western?

Ingenting,, mer än att du försöker sälja dina argument och lutar dig på en persons metoder genom att hävda att hon tränat och tävlat upp till GrandPrix dressyr, samt hjälpt andra dit. Nu var det typ Msv så sorry det argumentet håller inte utan visar precis som dressyrmuppen påtalar en helt fel väg till målet.

Nej, att idolisera på det viset det tror jag inte på. Det krävs myket myket träning och målmedvetenhet för att nå toppen oavsett vad. Vissa ha det lättare för sig, men alla måste träna träna träna. Tror du Mozart kunde spela som han spelade redan när han föddes? nej du, han fick öva, öva, öva, dagarna i ända, för att utveckla den förmåga som han sedan besatt. Så enkelt är det inte. Det är ett fasligt slit att vara "talangfull".

Fast nej, du har fel, det är skillnad.

För att gå vidare på ditt Mozartexempel med ett ur verkligheten: Min bror är utbildad proffsmusiker, och lika så en av mina äldsta vänner. Min bror är en vanlig människa med ett gott musiköra. Han fick gå den hårda skolan med folkhögskola för att ens komma in på musikhögskolan, han har alltid fått öva många timmar varje dag, osv. Min vän däremot, är född med något extra. Hon har aldrig övat. Hon har självklart spelat för att hon tycker att det är kul, men hon har aldrig behövt öva, och har aldrig spelat ens i närheten av lika många timmar som min bror. Hon är flerfaldig internationell stipendiat, blev ombedd av lärarna på musikhögskolan i stockholm att söka som solist på sitt instrument osv. Hon sa att det svåraste när hon började jobba som proffs var att det helt plötsligt krävdes att hon skulle öva, något hon inte visste hur man riktigt gjorde.

Vi har olika förutsättningar. Trots min brors hårda slit är det ändå min vän som har en framstående egen karriär. Min bror är heltidsproffs och lever av sin musik, men han kommer aldrig "vinna VM-guld" om vi ska göra en hästliknelse. Det krävs inte lika mycket träning och målmedvetenhet för alla individer. Självklart kan ingen glida runt på en räkmacka och ändå bli bäst, men våra förutsättningar är MYCKET olika. Och oavsett hur mycket 99.9% av oss sliter så kommer vi aldrig ha samma tajming som Gal antagligen alltid har haft, och samma känsla som Dujardin visade upp när hon som 20-nåntingåring debuterade med Valegro. Tuff skit :)

Hmm.... så bara för att jag har en annan uppfattning än dig så är det fel?

Ja, det har du- för det som tävlingsdressyren riktar utbildningen av häst på är mer samling och bärighet- du och dina kompisar väljer att vänta på att hästen ska erbjuda detta och då ser vi klart och tydligt att inget särskilt händer- i tävlingsdressyren fångar man upp energin bakifrån med en tygel i kontakt och i det förhållning som går tillbaka och vinklar bakbenen, lätta av, och ur det ger mer bärighet och styrka.
Betänk att även tävlingsryttare är mindre bra ibland , även misslyckas, har mycket att lära bla bla men sorry, med din metod så blir det kanske lägsta klassen jo, för i tävlingsdressyr har vi nivåeer, och gilla läget.:devil:

I din värd kanske det ska vara lång tygel och ingen kontakt men i tävlingsdressyr så är det annorlunda, och den- önskade- lätta- kontakten kan varieras- av ryttaren men självklart kan även hästen oönskat hänga sig på- gilla läget liksom:devil:, eller vill du ändra på det också??, precis som du tycker att bakom lod ekipage är förkastligt, olika nivåer"problem", bett och nu kontakt.
Lång tygel och ingen kontakt i början, ja, för att lägga en grund. Du kan inte samla energi bakifrån på en spänd och oförberedd häst ändå. Så du MÅSTE börja med grunden. Du kan inte jämföra mina filmer med tävlingsekipage på elitniå, trodde jag var självklart då mina filmer handlar om unghästar och orutinerade hästar och/eller omskolningshästar som fått en felaktig start. Samling kommer ur BALANS, mental såväl som fysisk. Skillnaden handlar nog snarare om vart vi lägger fokus, den skillnaden är mer i sånt fall på det personliga planet.

Ingenting,, mer än att du försöker sälja dina argument och lutar dig på en persons metoder genom att hävda att hon tränat och tävlat upp till GrandPrix dressyr, samt hjälpt andra dit. Nu var det typ Msv så sorry det argumentet håller inte utan visar precis som dressyrmuppen påtalar en helt fel väg till målet.
Men vad spelar det för roll? Filmerna som jag lade in har inget med "nivåer" att göra alls, det framgår väl ganska tydligt eftersom det är unghästar och problemhästar som visas? Du måste bara hitta nåt att slå ner på, vad som helst verkar det som. Synd för dig att du inte har bättre argument.

Fast nej, du har fel, det är skillnad.

För att gå vidare på ditt Mozartexempel med ett ur verkligheten: Min bror är utbildad proffsmusiker, och lika så en av mina äldsta vänner. Min bror är en vanlig människa med ett gott musiköra. Han fick gå den hårda skolan med folkhögskola för att ens komma in på musikhögskolan, han har alltid fått öva många timmar varje dag, osv. Min vän däremot, är född med något extra. Hon har aldrig övat. Hon har självklart spelat för att hon tycker att det är kul, men hon har aldrig behövt öva, och har aldrig spelat ens i närheten av lika många timmar som min bror. Hon är flerfaldig internationell stipendiat, blev ombedd av lärarna på musikhögskolan i stockholm att söka som solist på sitt instrument osv. Hon sa att det svåraste när hon började jobba som proffs var att det helt plötsligt krävdes att hon skulle öva, något hon inte visste hur man riktigt gjorde.

Vi har olika förutsättningar. Trots min brors hårda slit är det ändå min vän som har en framstående egen karriär. Min bror är heltidsproffs och lever av sin musik, men han kommer aldrig "vinna VM-guld" om vi ska göra en hästliknelse. Det krävs inte lika mycket träning och målmedvetenhet för alla individer. Självklart kan ingen glida runt på en räkmacka och ändå bli bäst, men våra förutsättningar är MYCKET olika. Och oavsett hur mycket 99.9% av oss sliter så kommer vi aldrig ha samma tajming som Gal antagligen alltid har haft, och samma känsla som Dujardin visade upp när hon som 20-nåntingåring debuterade med Valegro. Tuff skit :)

Tyvärr är det såna här skrönor som föder detta idoliserande. Jag tror inte ett dugg på att din vän inte behövde öva och öva och öva. Kanske hon inte behövde öva lika mycket som din bror, som jag sa, vissa har det lättre för sig. Men ingen föds med någon fulländad talang, ALLA måste anstränga sig och öva. Sen kanske vissa tycker det är så roligt så dom ser det inte som något jobbigt/nötande. Men öva och öva, det måste ALLA.

Om Stenmark säger -de e bar å åk, så innebär det inte att det är så för alla andra.
Än har jag inte hört ngn erkänt duktig påstå att det är bara att rida.. Grunder som du påskiner. Grunderna som är Långt ifrån de som vi som rider engelsk dressyr använder Oss av.
Det räcker inte med satt öva. Både du o hästen måste ha talang, varav det skiljer sig stort i pris på hästarna.
Totilas kostade ofattbara 150 mille. Sen kunde hans nästa ryttare inte förvalta kapitalet.

Lång tygel och ingen kontakt i början, ja, för att lägga en grund. Du kan inte samla energi bakifrån på en spänd och oförberedd häst ändå. Så du MÅSTE börja med grunden. Du kan inte jämföra mina filmer med tävlingsekipage på elitniå, trodde jag var självklart då mina filmer handlar om unghästar och orutinerade hästar och/eller omskolningshästar som fått en felaktig start. Samling kommer ur BALANS, mental såväl som fysisk. Skillnaden handlar nog snarare om vart vi lägger fokus, den skillnaden är mer i sånt fall på det personliga planet.

Men visa andra ekipage då! Och helt plötsligt är det bett lite varstans, skärpning- det är bettlöst som gäller!!

Och självklart börjar man med grunden, vad trodde du?, men jag ser ingen grund på lång tygel på det viset när man kan rida med mjuk kontakt och elastisk hand.

Men vad spelar det för roll? Filmerna som jag lade in har inget med "nivåer" att göra alls, det framgår väl ganska tydligt eftersom det är unghästar och problemhästar som visas? Du måste bara hitta nåt att slå ner på, vad som helst verkar det som. Synd för dig att du inte har bättre argument.

Det spelade ju en jäkla roll för dig eftersom du var tvungen att hitta på att personen red och tävlade Grand Prix, för varför annars kände du dig tvungen att ta upp det om det bara handlade om unghästar och problemhästar?

Tyvärr är det såna här skrönor som föder detta idoliserande. Jag tror inte ett dugg på att din vän inte behövde öva och öva och öva. Kanske hon inte behövde öva lika mycket som din bror, som jag sa, vissa har det lättre för sig. Men ingen föds med någon fulländad talang, ALLA måste anstränga sig och öva. Sen kanske vissa tycker det är så roligt så dom ser det inte som något jobbigt/nötande. Men öva och öva, det måste ALLA.

Fast nej. Vi spelade tillsammans hela min uppväxt, så jag vet. Hon spelade aldrig läxan hemma, hon spelade inga övningar. Visst kunde vi jamma och latja, men stå och spela skalor var inget för henne. Det tog lång tid innan vår musiklärare insåg att hon aldrig hade lärt sig noter ordentligt, eftersom hon hade ett sånt fantastiskt gehör att hon inte behövde dem. Det nötandet och tragglandet som "alla andra" behöver göra behövde inte hon. Självklart föddes hon inte fullärd, och som blåsmusiker måste man spela många timmar för att öva upp ambis (muskulärt). Men hon behövde aldrig lära sig musik. Ingen behövde någonsin förklara en jazzskala för henne. På samma sätt som en 11-årig matematikelev till min pappa förstod saker och kunde dra slutsatser på egen hand som min pappa (som älskar matte och har ingenjörsexamen) inte såg som självklara. Alla behöver hjälp med att få byggstenarna, men de som har äkta talang behöver aldrig öva för att lägga dem på plats.

Det spelade ju en jäkla roll för dig eftersom du var tvungen att hitta på att personen red och tävlade Grand Prix, för varför annars kände du dig tvungen att ta upp det om det bara handlade om unghästar och problemhästar?
Detta säger väl mer om dig än om mig skulle jag tro...vilka spekulationer:D

Men visa andra ekipage då! Och helt plötsligt är det bett lite varstans, skärpning- det är bettlöst som gäller!!

Och självklart börjar man med grunden, vad trodde du?, men jag ser ingen grund på lång tygel på det viset när man kan rida med mjuk kontakt och elastisk hand.
Nej valfrihet har jag skrivit, inte antingen eller, utan både och.

Nej du ser inte det för du ser inte kopplingen med lättheten....den som man vill bevara ända från början.

Det är inte dressyr utan grund ridning. Finns ett annat forum för det.

Nej valfrihet har jag skrivit, inte antingen eller, utan både och.

Nej du ser inte det för du ser inte kopplingen med lättheten....den som man vill bevara ända från början.

Lätthet är inte att aldrig ha något i handen, det har du helt missförstått. Samt kommer du troligtvis aldrig förstå det heller eftersom du inte rider dressyr.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar