Varför tillås inte bettlöst på dressyrtävlingar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast seriöst? Kan inte de flesta hästar det? Ev med kedja på vissa. Men är det verkligen så många hästar som inte går att kontrollera annat än med bett?
Tänker på distansen, på klinik, på kurser osv. Kan på rak arm inte minnas en enda som verkat så ostyrig att den skulle behövt träns.
Min lokala klubb tillåter urlastning i grimma så länge man kan kontrollera hästen. 90% av hästarna går i grimma, ev med kedja.

Däremot som andra sagt, det är lite läskigt ibland när folk ska tränsa. Men det momentet slipper man ju med bettlöst.
Jag kan ju bara hålla med @the_connemara om att många hästar faktiskt inte kan gå i grimma, alltså ordentligt. Att kunna ledas i grimma är för mig en hund som kan gå fot, dvs inte ifrågasätta varannan sekund om man får springa någon annanstans, kanske till och med testa. Och tar man i grimman ska det inte bli några motreaktioner från hästens sida, då anser jag att den inte är riktigt inskolad i grimma.
Man ska inte behöva ta till kedja, då är inte hästen skolad.

Var hos veterinär härom veckorna med en häst, och jag vill inte påstå att det var någon av hästarna som var skolade i grimman där. Ifrån röntgenrummet kom det plötsligt en tjej kasandes efter sin häst, och hon var tyvärr inte ensam. Många hade väl insett att deras hästar inte skulle kunna vara där i grimma och hade bett, men kontrollen var inte bättre där och att stå och rycka i bettet (eller kedjan för den delen) njaa, inget jag vill se någonstans egentligen.

Så tyvärr, få folk har riktigt bra koll på sina hästar i grimma tycker jag... Men jag kan däremot tänka mig att om det skulle tillåtas med bettlöst på dressyr, och då även på området, skulle det synas tydligt om det kom någon med grimma/annat bettlöst och inte hade ordentlig koll. Kanske skulle folk som inte vill använda bett få lägga på ett kol och skola sina hästar.

Döja en stum och hård hand i ett bettlöst, hur då? Du kan inte få en häst som inte själv vill lyssna, att lyssna i ett bettlöst.

Det är nog snarare tvärt om, många som just dolt sina hårda stumma händer i ett bett, blir avslöjade i det bettlösa, eftersom hästen då kan säga NEJ på riktigt. Förhoppningsvis inser dom att dom behöver lära sig rida.

Jag har aldrig hört en jävel säga att deras hästar inte kan gå på bettlöst, däremot hör man hela tiden att deras hästar inte kan gå på bett. Just pga att hästen tjafsar och kastar med huvudet direkt om du är för hård eller stum i handen på bett.

Nu har ju inte bosalen den effekten per automatik, det måste läras in. Det är ju som med allt, upp till "läraren" att inte gå snabbare fram än hästen (och ryttaren) klarar av.

Klart hästen måste sas följa redskapet för att det ska bli så.
Och det gör de nog mindre lätt på bosal än stång om man ska försöka forcera ngt.
Helt rätt!

Men med tränsbett får du oavsett om hästen följer det aldrig samma känsla.
Inte heller sidepull eller liknande.
Det vet du..

Och du vet också att man vill ha vissa responser i hästen beroende på vad man tränar. Jag vill inte ha den känslan.
Det sabbar i vissa saker i just dressyren.
Man vill ha större register i responsen. Och vill kunna höja och sänka utan dubbla signaler. Och med det trigga olik reflexer genom kropen när man balanserar det rätt för rätt form oh rätt övning och rätt grad energi.

Jag kan ju bara hålla med @the_connemara om att många hästar faktiskt inte kan gå i grimma, alltså ordentligt. Att kunna ledas i grimma är för mig en hund som kan gå fot, dvs inte ifrågasätta varannan sekund om man får springa någon annanstans, kanske till och med testa. Och tar man i grimman ska det inte bli några motreaktioner från hästens sida, då anser jag att den inte är riktigt inskolad i grimma.

Var hos veterinär härom veckorna med en häst, och jag vill inte påstå att det var någon av hästarna som var skolade i grimman där. Ifrån röntgenrummet kom det plötsligt en tjej kasandes efter sin häst, och hon var tyvärr inte ensam. Många hade väl insett att deras hästar inte skulle kunna vara där i grimma och hade bett, men kontrollen var inte bättre där och att stå och rycka i bettet (eller kedjan för den delen) njaa, inget jag vill se någonstans egentligen.

Så tyvärr, få folk har riktigt bra koll på sina hästar i grimma tycker jag... Men jag kan däremot tänka mig att om det skulle tillåtas med bettlöst på dressyr, och då även på området, skulle det synas tydligt om det kom någon med grimma/annat bettlöst och inte hade ordentlig koll. Kanske skulle folk som inte vill använda bett få lägga på ett kol och skola sina hästar.

På internationella tävlingar är det tillåtet att leda/beta i grimma.. Jag brukade cykla runt med mina 2 hästar i grimma och grimskaft, en hand på styret och den andra handen höll i 2 grimskaft, å andra sidan är det mkt mer avslappnat i fälttävlan och man letar inte faror bakom varje sten.

Om man tycker det är ok att åka till veterinäre i grimma trots att man åker efter hästen i en miljö med utrustning som kan vara väääldigt dyr: tror du då man kommer veta med sig att man bör ha bett på tävling?
Dt kan ju vara så att Brunte är "snäll"(de brukar använda såna ord..) 90% av stunden och att det ska räcka.

Jag tycker det finns nog med folk som man inte ens vill ha i träns på en tävlingsplats ibland.

På internationella tävlingar är det tillåtet att leda/beta i grimma.. Jag brukade cykla runt med mina 2 hästar i grimma och grimskaft, en hand på styret och den andra handen höll i 2 grimskaft, å andra sidan är det mkt mer avslappnat i fälttävlan och man letar inte faror bakom varje sten.
Vad härligt! Så ska det vara!
Håller med dig angående att det är mer avslappnat, den känslan har jag också fått, och också i western där alla leder i grimma.

Jag tror jag sett kanske två sådana på alla år, och de hade både bett och kedja och hela baletten. De kunde inte stå still heller för all del.

Men fascinerande hur det kan skilja vad man ser/hur det är olika dagar/olika kliniker då.

Om man tycker det är ok att åka till veterinäre i grimma trots att man åker efter hästen i en miljö med utrustning som kan vara väääldigt dyr: tror du då man kommer veta med sig att man bör ha bett på tävling?
Dt kan ju vara så att Brunte är "snäll"(de brukar använda såna ord..) 90% av stunden och att det ska räcka.

Jag tycker det finns nog med folk som man inte ens vill ha i träns på en tävlingsplats ibland.
Kanske fick hon sig en tankeställare efter, vad vet jag? Jag hade skämts väldigt om jag inte hade koll på min häst och det dessutom kunde innebära en fara för andra.
Fast resonerar man så är det ju fel, hästens egenskaper har ingenting med skolningen att göra.

Håller med dig. Tycker att prio ett är att lära sig hålla koll på sin häst, innan man åker någonstans.

Även distansen klarar av det utmärkt väl, och ofta är det "rörigare" där än på en dressyr/hopptävling med.
Precis, så jag tror absolut det skulle funka inom andra discipliner också. I dressyren är ju dessutom hela grejen att ha en lyhörd och känslig häst, på alla plan. Så det är lite konstigt att det är de som är mest anti, tycker jag.

Ja verkligen, det är ju så det är. Idioterna förstör för alla andra.. Nu är inte vi lika nogräknade i fälttävlan utan bryter regler hit och dit när det gäller just grimförbudet. Särskilt på tävlingar där det blandas internationellt och nationellt/regionalt då leder ju i stort sett alla i grimma oavsett klass.

Klart hästen måste sas följa redskapet för att det ska bli så.
Och det gör de nog mindre lätt på bosal än stång om man ska försöka forcera ngt.
Helt rätt!

Men med tränsbett får du oavsett om hästen följer det aldrig samma känsla.
Inte heller sidepull eller liknande.
Det vet du..

Och du vet också att man vill ha vissa responser i hästen beroende på vad man tränar. Jag vill inte ha den känslan.
Det sabbar i vissa saker i just dressyren.
Man vill ha större register i responsen. Och vill kunna höja och sänka utan dubbla signaler. Och med det trigga olik reflexer genom kropen när man balanserar det rätt för rätt form oh rätt övning och rätt grad energi.

Jo men om du känner till hur verktyget fungerar så lär du in responsen efter det. Du kan ju inte lära in på exakt samma sätt så klart. Jag skulle vilja säga att tex bosalen har ett större register, vilket så klart gör det lite svårare, men har du koll på hur det fungerar, så har hästen det också.

Fast TR beskriver väl ändå hur det ska se ut på tävling?

Nej TR beskriver inte hur det SKA se ut på tävling, TR beskriver det optimala, det önskvärda, inget annat- det finns ingenstans i TR ens en antydan om att man inte får tävla om hästen är för stark mot handen eller går med nos bakom lodplan etc- det är ju därför TR har ett poängsystem just för gradera hur långt ryttaren kommit mot det optimala för den nivå man rider på.

Läs och lär. Domaren poängsätter beroende på kvalitee, längst ner finns allmänna intryck där domaren kan välja att höja sådant som anser bra och som visats i programmet. Och sänka på det som anses mindre bra.

Det innebär att om en häst har lite för kraftigt stöd så sänks betyget för lösgjordheten, har den bra gång/rörlig och takt/tempo så höjs betyget för hästens gång osv osv.

Och ingen av oss ser kommentarerna. Du måste väl ändå förstå att ritter runt 70-75 ändå är ganska bra men där det ändå fattas en del?

Jag tror jag sett kanske två sådana på alla år, och de hade både bett och kedja och hela baletten. De kunde inte stå still heller för all del.

Men fascinerande hur det kan skilja vad man ser/hur det är olika dagar/olika kliniker då.
Ja, jag tror absolut att det kan skilja sig på alla möjliga vis! Sen är jag kanske lite övernoga med kontrollen när jag är ute med mina hästar också, jag vet inte.

Fast seriöst? Kan inte de flesta hästar det? Ev med kedja på vissa. Men är det verkligen så många hästar som inte går att kontrollera annat än med bett?
Tänker på distansen, på klinik, på kurser osv. Kan på rak arm inte minnas en enda som verkat så ostyrig att den skulle behövt träns.
Min lokala klubb tillåter urlastning i grimma så länge man kan kontrollera hästen. 90% av hästarna går i grimma, ev med kedja.

Däremot som andra sagt, det är lite läskigt ibland när folk ska tränsa. Men det momentet slipper man ju med bettlöst.

Så som folk sliter i hästar som inte står still undrar jag allvarligt. Det i träns alltså.

Och så mycket tryck folk har i bettet generellt och hur händerna används så nej, jag tror inte merparten av hästarna är kontrollerabara i bettlöst träns. Flyger hästen dessutom i luften så vete fasen om någon skulle ha kontroll mer, det är helt annat att ha ett bett i munnen att röra på eller dra i en tygel. Min häst blev inriden bettlöst och har ridits bettlöst i hela sitt liv men sitter jag och glömmer eftergifterna så struntar han väldigt snabbt i förhållande hjälper. Och han är nog ovanligt lugn, snäll, lydig och framför allt känslig för tryck på nosen.

Jag pratar alltså om dressyrtävling på låg nivå. På högre nivå tvivlar jag inte ett dugg på att det är betydligt bättre ordning både från marken och ryggen, men då är man nog snarare på nivån att man behöver lära sig rida på bet.

Min tanke med bettlöst i lägsta klasserna hade varit att fokus kunnat ligga på att ryttaren öht hade en stadig och följsam sits och gav mjuka hjälper. Det ÄR alldeles för hårdhänt användande av bettet på låg nivå och många ÄR fokuserade på att hallå fast huvudet samtidigt som hästen inte bjuder fram alls. Det är inget taskigt menat utan att faktum. Vilket rimmar så jävla illa med att vi sitter på så välvilliga djur, jag tycker inte alls om det faktiskt.

Sorry, väldigt OT, andra änden av skalan!

Precis, så jag tror absolut det skulle funka inom andra discipliner också. I dressyren är ju dessutom hela grejen att ha en lyhörd och känslig häst, på alla plan. Så det är lite konstigt att det är de som är mest anti, tycker jag.

Du, de leder in folk på tävlingar ibland. Även på högre nivå. I dressyr.

Tänk dig då folk som inte är lika ridskickliga som har lika olydiga hästar.
Vill man ha dem på bettlöst? Vissa som har hästar som är totalt överladdade.

Hopphästar och ft-hästar får ju galoppera ur sig. Westernhästar tränas aktivt i att vara i låg energi(och får i vissa grenar kuta).
Vissa dressyrhästar hålls igen och igen och igen hela tiden och fodras med en helsikes massa energi. De kan balla ur om några..

Sen finns givetvis dressyrhästar som rids fram, tom hoppas, rids ut etc.
Men alla görs det inte!

Om du hade ridit i Allsvenskan där supporters stampar järnet på läktaren så kan vilken häst som helst bli skeptisk till att gå in i ett främmande ridhus.

Hästar har oxå bagage o alla drillas inte mot allt ev förekommande

Du, de leder in folk på tävlingar ibland. Även på högre nivå. I dressyr.

Tänk dig då folk som inte är lika ridskickliga som har lika olydiga hästar.
Vill man ha dem på bettlöst? Vissa som har hästar som är totalt överladdade.

Hopphästar och ft-hästar får ju galoppera ur sig. Westernhästar tränas aktivt i att vara i låg energi(och får i vissa grenar kuta).
Vissa dressyrhästar hålls igen och igen och igen hela tiden och fodras med en helsikes massa energi. De kan balla ur om några..

Sen finns givetvis dressyrhästar som rids fram, tom hoppas, rids ut etc.
Men alla görs det inte!

Fast en topptränad FT-häst ligger väl minst lika högt i energi innan start?

Oavsett vilket, så jag är lite fascinerad att så många hästar verkar se ett tränsbett så mycket skarpare än en grimma? Unga hästar (som inte lärt sig ge efter för bett) som blir uppspelta kan mycket väl dra emot med bett. Trots oförstörd mun osv. Men lyssnar på trycket över nästan (grimman) då de är lärda det.

Så en häst som en ett lamm i tränsbett men inte grimma, handlar det då inte om att den lärt sig lyssna på bettet - men inte lärt sig lyssna på grimma? Kanske för man i vardagshantering accepterar dragande, otålighet osv på ett annat vis?

Jag var så svårt att köpa att det skulle vara ett så stort problem med grimma kontra tränsbett egentligen, det borde vara en träningssak?

Fast en topptränad FT-häst ligger väl minst lika högt i energi innan start?

Oavsett vilket, så jag är lite fascinerad att så många hästar verkar se ett tränsbett så mycket skarpare än en grimma? Unga hästar (som inte lärt sig ge efter för bett) som blir uppspelta kan mycket väl dra emot med bett. Trots oförstörd mun osv. Men lyssnar på trycket över nästan (grimman) då de är lärda det.

Så en häst som en ett lamm i tränsbett men inte grimma, handlar det då inte om att den lärt sig lyssna på bettet - men inte lärt sig lyssna på grimma? Kanske för man i vardagshantering accepterar dragande, otålighet osv på ett annat vis?

Jag var så svårt att köpa att det skulle vara ett så stort problem med grimma kontra tränsbett egentligen, det borde vara en träningssak?

Jag tror ju bett är skarpare än en bred grimma. Inte skarpt nog kanske i vissa fall. ;)

Men jag tror också du har en poäng i vardagshantering.
Det är inte helt ovanligt att man inte riktigt tänker på det på samma sätt som uppsuttet.
Det är inte så kul att sitta på en häst som inte gör som man säger alltid.
Men från backen känner man sig nog tryggare om hästen lever om.

FT-hästar är laddade förmodar jag. Löphästar har jag jobbat med och vet att de är.
Men de får löpa någon gång. En del dressyrhästar får knappt galoppera alls och då bara med bromsen i.

Galopperar man ur dem regelbundet brukar de funka trots handbroms i för det mesta.

Men får de aldrig galoppera eller trava lååååååånga sträckor a la ut och löp utan att hållas tillbaks kan vissa bli rätt uppdämda av energi.
Det brukar sällan vara problem med hoppryttare. De galopperar ofta ganska mkt. ;)

Jag tycker nog att våra hästar är ganska väluppfostrade men vår ena är väldigt ljudkänslig och reagerar både snabbt och mycket när någon häst bankar i någon närliggande transport eller liknande. Med henne har träns aldrig varit något bra alternativ att ledas i då rycket i bettet när hon far iväg gör att det blir ytterligare ett utbrott så vi har löst det enkelt genom grimma över tränset när hon leds och görs i ordning på tävling. Svårare än så behöver man inte göra det, och JA hon är väluppfostrad men hon är känslig och reaktionssnabb eller snarare hon är en häst kort och gott. Hon är dessutom väldigt resvan men kommer garanterat aldrig stå och halvsova efter urlastning för då är hon på tårna.
FlisiKping.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 397
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar