Jag kan ju bara hålla med @the_connemara om att många hästar faktiskt inte kan gå i grimma, alltså ordentligt. Att kunna ledas i grimma är för mig en hund som kan gå fot, dvs inte ifrågasätta varannan sekund om man får springa någon annanstans, kanske till och med testa. Och tar man i grimman ska det inte bli några motreaktioner från hästens sida, då anser jag att den inte är riktigt inskolad i grimma.Fast seriöst? Kan inte de flesta hästar det? Ev med kedja på vissa. Men är det verkligen så många hästar som inte går att kontrollera annat än med bett?
Tänker på distansen, på klinik, på kurser osv. Kan på rak arm inte minnas en enda som verkat så ostyrig att den skulle behövt träns.
Min lokala klubb tillåter urlastning i grimma så länge man kan kontrollera hästen. 90% av hästarna går i grimma, ev med kedja.
Däremot som andra sagt, det är lite läskigt ibland när folk ska tränsa. Men det momentet slipper man ju med bettlöst.
Man ska inte behöva ta till kedja, då är inte hästen skolad.
Var hos veterinär härom veckorna med en häst, och jag vill inte påstå att det var någon av hästarna som var skolade i grimman där. Ifrån röntgenrummet kom det plötsligt en tjej kasandes efter sin häst, och hon var tyvärr inte ensam. Många hade väl insett att deras hästar inte skulle kunna vara där i grimma och hade bett, men kontrollen var inte bättre där och att stå och rycka i bettet (eller kedjan för den delen) njaa, inget jag vill se någonstans egentligen.
Så tyvärr, få folk har riktigt bra koll på sina hästar i grimma tycker jag... Men jag kan däremot tänka mig att om det skulle tillåtas med bettlöst på dressyr, och då även på området, skulle det synas tydligt om det kom någon med grimma/annat bettlöst och inte hade ordentlig koll. Kanske skulle folk som inte vill använda bett få lägga på ett kol och skola sina hästar.