Sv: Varför skor ni?
Det är väl klart att boots går åt som smör i solsken. När man har skott av hästen och den uppenbarligen har ont gör de flesta hästägare vad som helst för att ta bort smärtan för hästen, och har man mustangrundat ordentligt finns det inget kvar att spika i!
Vad är det för fel med att skydda en öm hov med BOOTS istället för järnskor? Är det inte
bättre (om bootsen fungerar okej) att hästen
slipper sömhålen i hovväggen (vilket iaf trasar sönder MIN hästs hovar) och får vara
barfota större delen av dygnet? Om den nu bara ömmar när den arbetas på obekväma underlag... (Inte konstant,i hagen o så, för DÅ är väl enda/lättaste lösningen någon slags skor fastspikade JÄMT).
Detta var skälet till att jag blev sugen på att ta av skorna på MIN häst... Sömmen trasade hela tiden sönder hovväggen... De såg hemska ut och flöt ut, sprickor osv.
MEN kanske kunde ett alternativ varit att hitta en RIKTIGT DUKTIG traditionell hovslagare? Det gör jag OM inte barfota fungerar. Mina tidigare har varit duktiga MEN inte utbildade och legitimerade utan "lärlingslärda" /"självlärda".
NU finns det inga sprickor och fläkningar i hovarna... DEt SER iaf bättre ut! (Hästen är en nsv brukshäst)
Lånade en bok på biblan igår om hovvård och där stod ju en massa grejer som var viktiga att göra vid skoning som jag aldrig sett mina göra! Där stod också att man hela tiden skall sträva efter att hoven skall fungera som barfota dvs strålen ska nå marken osv osv.
Skon ska vara så tunn som det går osv.
Hur mycket har DU hoppat med dem?
Inget, men har DU? Det var ju DU som sade att de var
dåliga! Därför frågade jag HUR du vet det?! Jag har inte sagt motsatsen men har svårt att tro att de INTE fungerar (åtmisntone relativt bra)... Som sagt, snart får jag testa!
Hoppning kan jag tro att de kanske inte fungerar till men för övrigt...
Men HALLÅ! Det gör den visst! Det är det som är orsaken till att hästarna ska röra sig maximalt, du har ju själv sagt att det bara är distanshästar (om ens det) som nöter tillräckligt mycket, eller?
Men det lät ju på dig att du menade att man tar av hästen skorna och sen får den resten av livet nöta ut sina hovar bäst den kan! Som om man inte verkar och håller ordning på dom...
Det där du skrev om distanshästar har inte
jag sagt!! Förstår inte ens hur du menar... Jag skrev att jag
läst och hört att det FINNS distanshästar som rids barfota! Och där stod det att det fungerar därför att hovarna växer lika mycket som de nöts eftersom dessa hästar får röra på sig så himla mycket" (inte exakt med dom orden)
Då är väl det ett FAKTUM, kan väl inte jag hjälpa?? Om det är sant kan inte heller jag ta reda på... Skulle man kunna kolla upp OM det är sant? Hmm...Jag skulle gärna göra det,
vill veta själv. Ta reda på bevis på det... Har någon tips på hur man kan ta reda på det??
Jag har varit på föreläsning, diskuterat med andra (informerade) som provar varav en del gått kurs för OL, läser på internet och diskuterar med hovslagare, såväl utbildade som självlärda. Har DU öht funderat över vilken kompetens de som du argumenterar emot har jämfört med de som håller med dig?
Okej, men då borde du väl veta bättre än som det låter på dina inlägg?
Det bästa med sådana här "trender" och diskussioner är att folk blir mer medvetna om i det här fallet hovvård och hovmekanism, många har nog öht inte funderat alls på detta tidigare.
Håller med dig! Men däremot om detta är en TREND eller inte vet jag inte om jag tror på...
Huruvida OL är utbildad hovslagare eller inte vore ruskigt intressant att veta, OM han är det, varför används inte det i hans marknadsföring då? DET borde ju få många tvivlare att bli mindre skeptiska?
Kanske bara JAG som snurrat till det? Men han som (i USA) har uppfunnit "vildhästmetoden" var iaf en traditionell hovslagare från början.
Jag ska kolla om jag kan ta reda på om OL var det...