Varför skor ni?

Sv: Varför skor ni?

Jag har testat boots, inga skavsår eller andra problem med boots gick han att rida men han fick inte tillbaka sitt steg förrän jag skodde honom fram efter ett år.
Nog har jag läst barfotasidorna o mycket är bra, det som jag hela tiden reagerar mot är alla envisa påståenden om att alla hästar fungerar utan skor samt alla överdrivna uppgifter om skors farlighet. Jag har läst en massa av forskningsrapporterna som brukar hänvisas till o en hel del andra.
Men visst det finns stora brister i dagens skoning men även när det gäller skodda hovar finns det nya tankar om balans od som till stor del är likartade med barfotaverkningen.
PL

Är du säker på att det var denna metod jag pratar om? Den har nämligen bara funnits i sverige sen 2002. Denna bekan har denne gått någon utbildning i AANHCP?

Ja jag är säker på det, att det var den metoden. Nej hon har inte gått utbildning, däremot anlitades en person för verkning.

Dessutom räcker ju egentligen inte bara verkningen utan hästen måste röra sig tillräckligt. Stod den inne på nätterna på vintern? Fick den rätt mat?

Nej hästen stod INTE inne alls, den gick på lösdrift med annan motion paraellt fast utan ryttare. Rätt mat ja, fri tillgång under fodringsdelen men samma tillgång till mineraler dvs fri tillgång. Och grovfodret var av god kvalite.

Jag skor min häst av en anledning, hade han kunnat hade han gärna fått gå barfota. Dels för att det är bättre och dels för arr det är billigare...
MEN, han har så kassa hovar att han inte KAN gå barfota, de trasas sönder totalt. En tappsko är katastrof på honom och att gå utan skor är helt otänkbart!

Vet ni vad. Ok det finns undantag på hästar som möjligen måste ha skor på sig. Men dessa är isåfall väldigt få, tror fortfarande att 95 % av hästarna kan gå oskodda. Som sagt undantag går att diskutera i all evighet.

Hoppas alla blir glada nu...

"Ja, boots är ett SKÄMT! Himlans vad bra du är som kom på det!
De fungerar inte alls, hästarna får skavsår och lider fruktansvärt! :eek:
Konstigt att de går åt som smör i solsken just nu då?? men det klart, det är ju alla vi dumma männsikor som inte förstår nånting som köper dom... "

Det är väl klart att boots går åt som smör i solsken. När man har skott av hästen och den uppenbarligen har ont gör de flesta hästägare vad som helst för att ta bort smärtan för hästen, och har man mustangrundat ordentligt finns det inget kvar att spika i!

"Hur vet du att det är KASS att använda dom?! Ens vid hoppning?!"

Hur mycket har DU hoppat med dem?

"Barfotametoden går INTE ut på att hovarna ska slitas av sig självt!!"

Men HALLÅ! Det gör den visst! Det är det som är orsaken till att hästarna ska röra sig maximalt, du har ju själv sagt att det bara är distanshästar (om ens det) som nöter tillräckligt mycket, eller?

"Det är uppenbart att de flesta av er inte vet ett dugg om barfotametoden, ni drar slutsatser från sånt som några barfotaentusiatister skrivit några rader om på BUKE!"

Jag har varit på föreläsning, diskuterat med andra (informerade) som provar varav en del gått kurs för OL, läser på internet och diskuterar med hovslagare, såväl utbildade som självlärda. Har DU öht funderat över vilken kompetens de som du argumenterar emot har jämfört med de som håller med dig?

"Kanske skulle hälften av problemen med hovar försvinna om ALLA hade tillgång till en riktigt utbildad hovslagare som gör ett BRA jobb med allt vad det innebär att SKO en häst men tyvärr är det så att många av våra hovslagare inte gått en riktigt utbildning (med hovlära o det där) utan gått som LÄRLINg och därmed lärt sig "hantverket" men inte det övriga med rätta riktningar, hovens uppbyggnad osv.
En gång hade vi en sådan hovslagare som verkligen gick in för det där! Han tog god tid på sig, tittade på vinklar på hästen, rättade hoven efter det osv. Gjorde verkligen ett kanonjobb med varje häst!"

Det tror jag också. Efter allt jag läst, hört och tänkt själv har jag kommit fram till två saker, nämligen

1) OM du har rätt förutsättningar så att hästen klarar av det och rider tillräckligt mycket i alla gångarter och tempon på LAGOM nötande underlag, spelar det ingen roll hur du har verkat, hästen kommer att nöta sina hovar till balans.

2) prio ett är att få hästens hovar i balans. Om detta går fortare och är fysiologiskt korrektare med skor, så är det en mycket bättre lösning, för att inte säga den enda, eftersom allt som går emot hästens fysik och rörelsemekanik är skadligt (ex vis för långa tår och därmed bakåt bruten tåaxel) och djuretiskt förkastligt.

Det bästa med sådana här "trender" och diskussioner är att folk blir mer medvetna om i det här fallet hovvård och hovmekanism, många har nog öht inte funderat alls på detta tidigare.

Huruvida OL är utbildad hovslagare eller inte vore ruskigt intressant att veta, OM han är det, varför används inte det i hans marknadsföring då? DET borde ju få många tvivlare att bli mindre skeptiska?

Jag skor inte gärna en häst förrän den behöver det och använder inte täcke på en häst som mår bra utan, mina hästar går i olika sorters hagar och har i möjligaste mån fri tillgång på grovfoder och jag är helt övertygad om att hästar kan få känningar av vibrationer från skorna och bli för varma av att stå med täcken på i aprilsolen, men jag tror att det är mer skadligt att ha en häst som inte tål det oskodd och jag kan inte förvänta mig någon prestation av en häst som stått och frusit utan täcke. Eftersom jag tagit på mig ansvaret för hästen är det min uppgift att se till att den utan obehag och helst med glädje genomför det jag ber den om och jag förbehåller mig rätten att argumentera för att man måste göra det som är bäst för just den individen. Inom parentes sagt att om jag bott 5 km längre norrut hade jag förmodligen kunnat ha samtliga hästar barfota utan några som helst problem eftersom jag har granskog med granit, vatten sipprande ur marken och bilgrusvägar där jag bor, och det är sandhed 5 km längre bort!

Det är väl klart att boots går åt som smör i solsken. När man har skott av hästen och den uppenbarligen har ont gör de flesta hästägare vad som helst för att ta bort smärtan för hästen, och har man mustangrundat ordentligt finns det inget kvar att spika i!

Vad är det för fel med att skydda en öm hov med BOOTS istället för järnskor? Är det inte bättre (om bootsen fungerar okej) att hästen slipper sömhålen i hovväggen (vilket iaf trasar sönder MIN hästs hovar) och får vara barfota större delen av dygnet? Om den nu bara ömmar när den arbetas på obekväma underlag... (Inte konstant,i hagen o så, för DÅ är väl enda/lättaste lösningen någon slags skor fastspikade JÄMT).

Detta var skälet till att jag blev sugen på att ta av skorna på MIN häst... Sömmen trasade hela tiden sönder hovväggen... De såg hemska ut och flöt ut, sprickor osv.
MEN kanske kunde ett alternativ varit att hitta en RIKTIGT DUKTIG traditionell hovslagare? Det gör jag OM inte barfota fungerar. Mina tidigare har varit duktiga MEN inte utbildade och legitimerade utan "lärlingslärda" /"självlärda".
NU finns det inga sprickor och fläkningar i hovarna... DEt SER iaf bättre ut! (Hästen är en nsv brukshäst)

Lånade en bok på biblan igår om hovvård och där stod ju en massa grejer som var viktiga att göra vid skoning som jag aldrig sett mina göra! Där stod också att man hela tiden skall sträva efter att hoven skall fungera som barfota dvs strålen ska nå marken osv osv.
Skon ska vara så tunn som det går osv.

Hur mycket har DU hoppat med dem?

Inget, men har DU? Det var ju DU som sade att de var dåliga! Därför frågade jag HUR du vet det?! Jag har inte sagt motsatsen men har svårt att tro att de INTE fungerar (åtmisntone relativt bra)... Som sagt, snart får jag testa!
Hoppning kan jag tro att de kanske inte fungerar till men för övrigt...

Men HALLÅ! Det gör den visst! Det är det som är orsaken till att hästarna ska röra sig maximalt, du har ju själv sagt att det bara är distanshästar (om ens det) som nöter tillräckligt mycket, eller?

Men det lät ju på dig att du menade att man tar av hästen skorna och sen får den resten av livet nöta ut sina hovar bäst den kan! Som om man inte verkar och håller ordning på dom...
Det där du skrev om distanshästar har inte jag sagt!! Förstår inte ens hur du menar... Jag skrev att jag läst och hört att det FINNS distanshästar som rids barfota! Och där stod det att det fungerar därför att hovarna växer lika mycket som de nöts eftersom dessa hästar får röra på sig så himla mycket" (inte exakt med dom orden)
Då är väl det ett FAKTUM, kan väl inte jag hjälpa?? Om det är sant kan inte heller jag ta reda på... Skulle man kunna kolla upp OM det är sant? Hmm...Jag skulle gärna göra det, vill veta själv. Ta reda på bevis på det... Har någon tips på hur man kan ta reda på det??

Jag har varit på föreläsning, diskuterat med andra (informerade) som provar varav en del gått kurs för OL, läser på internet och diskuterar med hovslagare, såväl utbildade som självlärda. Har DU öht funderat över vilken kompetens de som du argumenterar emot har jämfört med de som håller med dig?

Okej, men då borde du väl veta bättre än som det låter på dina inlägg?

Det bästa med sådana här "trender" och diskussioner är att folk blir mer medvetna om i det här fallet hovvård och hovmekanism, många har nog öht inte funderat alls på detta tidigare.

Håller med dig! Men däremot om detta är en TREND eller inte vet jag inte om jag tror på...

Huruvida OL är utbildad hovslagare eller inte vore ruskigt intressant att veta, OM han är det, varför används inte det i hans marknadsföring då? DET borde ju få många tvivlare att bli mindre skeptiska?

Kanske bara JAG som snurrat till det? Men han som (i USA) har uppfunnit "vildhästmetoden" var iaf en traditionell hovslagare från början.
Jag ska kolla om jag kan ta reda på om OL var det...

http://www.tribeequus.com/action.html

även alla andra som tvivlar på att det går att tävla barfota!
Där finns de flesta sporter representerade med hästar som är barfota även distans.
Så inget mer snack om det nu är det bevisat!

Sen förstår inte jag vittsen med att ha boots på en häst som man hoppar med. Inte gör man det med asfalt som underlag heller? :crazy:

Sen förstår inte jag vittsen med att ha boots på en häst som man hoppar med. Inte gör man det med asfalt som underlag heller?

Nu är det ju så att även ett mjukt underlag faktiskt kan orsaka ömhet i hoven, vissa hästar som stimuleras hårt på sulan med ökad genomströmning som följd kan få en rejäl ömhet pga det.

Under en period skodde vissa hovlslagare med silikon mot sulan, detta gav upphov till en rejäl ömhet på vissa hästar trots skor och det berodde alltså på friktionen mot sulan och inte skorna.

Själv har jag en pålle som har till synes mycket bra hovar och sulor, hovarna är varma även med skor och inte pulsernade. Men hon har väldigt djupa hovar, vid för mycket ansamling av lera i en specifik hov kan man få ett liknande fenomen fast inte med ömhet. Däremot kan den hoven bli betydligt varmare än kompisen bredvid, kratsar man ur hoven förvinner detta nästan omdelbart.

Förra året gick pållan med föl, hon skoddes av i maj men i november fick hon åter skor på sig trots att hon gick i sto/fölhage. Orsaken var att hon inte kunde gå, detta hade förvärrats succesivt sen avskoningen i maj. Att fortsättningsvis låta hästen ha varit avskodd, hade varit att jämställa med djuplågeri.

Tack Cecely!! :) :bow: :bow:

Hoppa går säkert jättebra barfota OM man hoppar på ohalkigt, perfekt underlag... (torrt gräs?)
Men det går ju inte på hala gräsbanor där de måste ha broddar! Och hur bootsen fungerar vid hoppning (broddade?), vet DU det? Vore kul att veta/se...
Finns det någon sida där man får se BOOTS vid olika sammanhang, tro?

Till Asa_S: Där ser du, det FINNS!!
Därmed inte sagt att jag tror att nu ska alla ta av skorna på sina distanshästar och rida på!

Ok, då förstår jag vittsen med boots vid hoppning, men som sagt undantag finns det alltid. Egentligen skulle väll då boots föresten vara en bättre lösning för din häst vid ridning än järnskor då (dvs om det går att hoppa med dem)?

Milly: Jag har ingen aning om man kan hoppa med dem, har inte köppt några än eftersom jag inte behöver dem än.

Senast ändrad av en moderator:

Egentligen skulle väll då boots föresten vara en bättre lösning för din häst vid ridning än järnskor då (dvs om det går att hoppa med dem)?

Jaha, men jag har inte en hopphäst. Jag har en islandshäst som jag tävlar gångartsridning på.

Även om det är en gångartshäst så borde väll boots vara bättre? Såg nånstans att man ska få börja tävla islandshästar barfota från nästa år dessutom!=)

Svar ja, det är på prov under nästa år. Men boots är ej tillåtna, endast enligt gällande skoregler eller helt utan.

Och barfota är alltå inte ett alternativ för oss, dessutom kommer det säkert inte att bli några barfota hästar i de högre klasserna endast på lokalnivå och klubbtävlingar.

Förutom hästens väl och ve, har skon en annan funktion i gångartsridning, nämligen volym i gångarten.

Cecely skrev:
http://www.tribeequus.com/action.html

även alla andra som tvivlar på att det går att tävla barfota!
Där finns de flesta sporter representerade med hästar som är barfota även distans.
Så inget mer snack om det nu är det bevisat!

Sen förstår inte jag vittsen med att ha boots på en häst som man hoppar med. Inte gör man det med asfalt som underlag heller? :crazy:
Vadå bevisat, i vilket fall inte att alla hästar klarar sig utan skor!
Jag o flera med mig är helt övetygade om att det finns hästar inom de flesta sporter som klara att gå barfota men inte alla boots fungerar till en viss del men är klumpiga o ger inte alltid samma steg.
Hur många hästar har du testat boots på o hur länge, hur många barfotahästar har du haft, hur många hästar?
PL
PL

peter_lundin skrev:
Vadå bevisat, i vilket fall inte att alla hästar klarar sig utan skor!
Jag o flera med mig är helt övetygade om att det finns hästar inom de flesta sporter som klara att gå barfota men inte alla boots fungerar till en viss del men är klumpiga o ger inte alltid samma steg.
Hur många hästar har du testat boots på o hur länge, hur många barfotahästar har du haft, hur många hästar?
PL
PL

Nej, det var inte DET jag och Cecely ville bevisa (eller iaf inte JAG), utan att det finns hästar som RIDS DISTANS barfota!!
För vissa verkade inte tro att det kunde existera överhuvudtaget, det var ju "helt omöjligt".

Dessutom att det FINNS hästar inom många andra tävlingskategorier blev bevisat! (om inte text och bilder är manipulerade förstås)
Så att det går att ha hästar barfota inom så gott som alla grenar är sant MEN att hästar är individer och en del INTE tål det är också sant. Det är vad JAG tror iaf!

Nej jag tror inte att du ser det riktigt på det sättet men Cecely verkar inte ha några gränser i sin barfotatalibanism.
PL

Jag skor min häst pga att hon funkar bättre då, rent allmänt. Om hon inte har skor svullnar benen på henne, ivf fram. Dessutom går hon stelt och spännt.

På somrarna går hon utan skor båda bak, för då rids hon mest på mjukt underlag, om hon rids. Men nu måste jag ha på alla fyra eftersom vi tränar 2-3ggr i veckan och rider ofta på grusvägar. Hon hade ingen bra uppväxt så hennes hovar härdades nog inte tillräckligt. Vi har ju försökt att ha utan men hon kunde knappt gå då, tyvärr. (vi försökte riktigt lång tid)
tråkigt men sant.

Däremot min ponny har aldrig haft skor i hela sitt liv...

Barfotatalibalism? :rofl:
Eftersom att vi fått flera påhopp om att man inte tror på hästar som tävlar distans barfota så var det min mening att bevisa att det visst fanns sånna!

Dessutom har jag redan medgivit att det finns undantagsfall för de hästar som behöver skor. Så vad tjatar du om? Tycker du börjar bli lite väl långdragen, börjar arbumenten ta slut kanske? ;)

Skall jag behöva citera de ställen där du skrivit att inga hästar behöver skor.
Anledningen till att jag inte ger mig är att jag håller med Göran Åkerström mfl om att den åsikten potentiellt är ett stort djurskyddsproblem.
Du har fortvarande inte svarat på min sista fråga.
PL

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 108
Senast: Nevermind
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 396
Hästvård (Har begränsad erfarenhet av fånghästar vill jag bara slänga in här lite snabbt) en stallkamrat har en gammal fånghäst som nu fått...
2
Svar
20
· Visningar
4 656
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 627
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka