Varför skor ni?

Sv: Varför skor ni?

Ska jag behöva skriva igen att jag redan gett med mig att det finns undantag????? :confused:

Jag har knappt nån erfarenhet av boots, och jag har inte gett mig i den diskutionen heller. Jag har bara sagt att de är bra om man har en häst som ömmar eller att det är onödigt att ha dem när man ska hoppa om man endå rider på mjukt underlag!

Många hästar i min närhet är barfotahästar. Men nej jag har inte 20 års erfarenhet av ämnet. Gör det mig mindre trovärdig? Det är upp till var å en. Jag försöker bara förmedla det jag varit med om och vad jag vet.

Dessutom har Göran Åkerström presic fått nys om vad AANHCP handlar om...

Och det här med hästar som inte klarar av att gå utan skor pga att de har för dålig sula, kan det bero på att de haft skor innan?
Sätter man på skor på en häst vid itdig ålder så anpassas den mycket efter detta och kan väll medföra problem som dålig sula eller hur?
Ofta så hämmar man ett föls hovar från första minutrarna, de föds inne tex. Redan där har vi förstört den naturliga hoven...
Så visst dessa kanske måste ha skor på sig i hela sitt liv.

Senast ändrad av en moderator:

Jag skall ner till Skara om ett par veckor, skall försöka få en chans att diskutera barfotahästar med Göran Åkerström.
Jag har då haft hästar som gått utan skor bra länge men när de har börjat användas på allvar fungerar det inte längre.
PL

Senast ändrad:

Nej om övergången från att inte göra nått till att använads på fulltid är för kort så funkar det inte. Iofs så finns det endel plattfotade hästar som kanske kräver boots hela tiden. Frågan är då vilken uppoffring man vill göra också. Jag rider mer än gärna i diket där det inte finns sten, jag kanske får rida på andra vägar än vanligtvis, jag måste ta det lugnare nu första perioden osv...Men för mig är det värt det.

PM:a gärna mig när du pratat med han isåfall. Tror det tom var förra veckan som han var på kurs hos OL.

Vi pratar inte om några månader här utan mycket längre men när det inte går att utbilda en häst längre pga ömhet så blir det skor, djurskyddsmässigt kan jag inte acceptera att förtsätta att träna en barfotahäst i det läget bara för att vänja den.
PL

Nej det håller jag med om. Men som sagt det beror på vilken uppoffring man är bered att göra med, och jag är medveten om att alla är inte beredda att göra dom.

Jag tycker verkligen inte att man ska plåga fram en barfotahäst. Går det inte så går det inte å då får man fråga sig varför. Jag tror då inte svaret kommer att bli att den föddes sån iaf (finns undantag här med men dessa behöver vi väll inte gå igenom också).

Ofta så hämmar man ett föls hovar från första minutrarna, de föds inne tex. Redan där har vi förstört den naturliga hoven...

Nej där föll nog din teori, eftersom de flesta islandshästar föds ute för vi vill ha det så.

Iofs så finns det endel plattfotade hästar som kanske kräver boots hela tiden.

Och islandshästar brukar vara plattfotade, med vissa undantag. Men här finns nog en större andel plattfotade hästar, än normala eller med djupa hovar.

Men jösses skrev jag att alla föl föds inomhus???????
Nej just det...

JAG HAR REDAN FÅTT HÖRA 1000 GÅNGER ATT DET FINNS UNDANTAG MÅSTE VI TA ALLA ELLER?

Fattar inte varför ni snöar in er på dem hela tiden.
Vad ger det att en liten % av alla hästar inte kan gå utan skor?
Merparten kan det, bara de får rätt förutsättningar. Är man inte beredd att ge sin häst det så håll skorna på då.

Hur många hästar har du varit med om som är barfotahästar? Hur många av dessa var tvungna sen att ha skor på och varför? Än så länge har jag bara fått höra en.

Senast ändrad av en moderator:

Om rätt förutsättningar är att hela tiden anpassa arbetet efter underlaget o dessutom anpassa hagen så att de känsligaste hästarna inte behöver ömma där så har du säkert rätt.
Din erfarenhet o dina kunskaper räcker inte till för din tvärsäkra argumentering du har sett fungerande barfotahästar i din närhet, ok det har jag också, sen har du läst några barfotaböcker o sidorna på nätet det har jag också men jag läser utifrån min erfarenhet utbildning o bakgrund.
PL

Varför ska man inte anpassa underlaget efter hur man rider? Jag väljer att ta den smällen för att få en mer hållbar och friskare häst.
För mig behövs inte en 20 årig erfarenhet av barfotagång och eventuell vet.utbildning för att jag ska skaffa mig en uppfattning. Vill du har mer bevis och studier så är det upp till dig. Vem säger att du har rätt, har du utbildning i AANHCP, är du hovslagare?

Jag har ingen utbildning i AAHCP men jag har noga studerat metodiken o håller med om det mesta det är inte där skon klämmer utan när det gäller argumenten om hur farlig skon är o att alla eller stort sett alla hästar fungerar bra barfota o där har AANCHP tagit över en stor del av Strassers argument även om de inte gilla den hårdhänta verkningen
Nej jag är inte hovslagare men har en ordentlig utbildning i anatomi o fysiologi o har kollat upp en hel del av den nyare forskningen kring hovar. Jag har grundläggande utbildning i verkning o hovbeslag o har skott egna hästar i 23 år o har haft anledning att i jobbet bedömma hovar o skoning lika länge.
Vad beträffar användning står det var o en fritt att använda hästen fullt ut eller begränsa användningen det beror ju på vad man har för mål o mening med sin hästhållning.
Om man vill anpassa sin ridning till en barfotahäst så är det ok för mig så länge inte hästen ömmar när hagen tex fryser.
Om hästen fungerar fullt ut barfota så är det ju perfekt, jag skulle vara glad om min gjorde det.
PL

Senast ändrad:

Cecely skrev:
Hur många hästar har du varit med om som är barfotahästar?

Ärligt talat, jag vet inte? Hur många vet du som fungerar som barfotahästar? Då menar jag, VERKLIGEN fungerar. Det skulle vara väldigt intressant att veta, faktiskt, för jag tycker att det är kanske en bit som fattas när man diskuterar det här ämnet. Hur många hästar (i %) fungerar barfota efter invänjning?

Nej jag är inte hovslagare men har en ordentlig utbildning i anatomi o fysiologi o har kollat upp en hel del av den nyare forskningen kring hovar. Jag har grundläggande utbildning i verkning o hovbeslag o har skott egna hästar i 23 år o har haft anledning att i jobbet bedömma hovar o skoning lika länge.

He he, det borde du väl kanske ha ja. :angel:

Har man en duktig hovslagare visst då behöver inte skon vara ett större hinder. Dock är dessa väldigt få.

Hur många av sveriges hästar tror du måste ha skor på?
Varför?

Många argument jag har gett här och också många frågor har jag inte fått något svar på. Varför? Finns det kanske en hel del sanning i dem?

Det enda jag får höra är att alla hästar kan inte gå barfota och det har jag redan gått med på, men eftersom man inte kan sluta där så fortsätter man då att ifråga sätta vad jag har för erfarenhet. Även om jag fått information via nätet så betyder väll inte det att den är mindre trovärdig? Dessa texter är skrivna av folk som har mycket mer erfarenhet än mig. Det är ju inte direkt så att jag har hittat på dessa argument själv utan de kommmer från mycket kompetenta människor.

bettysmatte skrev:
Ärligt talat, jag vet inte? Hur många vet du som fungerar som barfotahästar? Då menar jag, VERKLIGEN fungerar. Det skulle vara väldigt intressant att veta, faktiskt, för jag tycker att det är kanske en bit som fattas när man diskuterar det här ämnet. Hur många hästar (i %) fungerar barfota efter invänjning?

Hur ska man veta det när bara en liten del ger det en chans?? Man kan ju inte bara räkna med dom hästar som fått chansen att prova det...
Så det lär vi aldrig få svar på!

Det kan ju alla bara fundera på...

De jag känner till? Alla.
Sen vilket du tycker fungerar och som jag tycker fungerar vet jag inte om det är samma. Ömmar vissa? Ja, men endast på grusväg inte i hagen. Kan de ridas normalt? Ja, men vi planerar vägen bättre. Ett exempel på hur det kan bli är en shettiskille som tävlades i trav. Denne shettis har tävlats i 2 år har aldrig gått ett rent lopp, varit mycket tjurig. En mån efter skorna försvann springer killen på travet och går som ett spjut!!

Hur ska man veta det när bara en liten del ger det en chans?? Man kan ju inte bara räkna med dom hästar som fått chansen att prova det...

Många har kanske fått den chansen, men det har kanske inte fungerat under deras omständigheter.

Så det lär vi aldrig få svar på!

Och lämnas ett svar, så blir det ändå inte accepterat. Hur kan man så tvärsäkert tro att alla inte är insatta i ett visst ämne, hur kan man vara säker på att den man diskuterar med INTE har provat olika möjligheter?

Metoden som ni föreskriver funkar säkert på många hästar, men att den skulle fungera som en generell problemlösare för alla problemhovar är ändå att ta i.

Boj skrev:
Många har kanske fått den chansen, men det har kanske inte fungerat under deras omständigheter.

Inte speciellt troligt eftersom det endast finns 2-3 som utövar AANHCP och 1 som utövar Strasser.

Inte speciellt troligt eftersom det endast finns 2-3 som utövar AANHCP och 1 som utövar Strasser.

Vilken tur då att inte många är intresserade av barfotagång, för hua vad mycket dessa skulle få att göra va. :angel:

Sen har jag även förstått att det finns en del självutbildade, så då måste det ju bli några fler. :eek:

peter_lundin skrev:
Anledningen till att jag inte ger mig är att jag håller med Göran Åkerström mfl om att den åsikten potentiellt är ett stort djurskyddsproblem.

Mmm, det där kan säkert stämma i vissa fall därför att det finns folk som är totalt okunniga och "hoppar på" det där med barfota just för att det är en "trend" just nu o sådär...
De tolkar saken fel osv.
Några kanske tänker också "vad bra, då kan kusen gå barfota så slipper jag kostnaderna för skoning" åsså blir det helt fel...

Det finns SÄKERT folk som tar det helt fel!

jag tror INTE att JAG är en av dom. :crazy:

Det finns många som gör som vi har gjort, man jobbar en unghäst så länge det går utan skor o det kan ju bli några månader eller kanske ett år från det man börjar sitta upp i bästa fall längre. Men sen har vi förstås det här med halkan, snörika vintrar går bra. barfotahovar biter oftast bra även på hårdpackad snö, men på is går det inte.
Vettiga broddbara boots har inte funnits så länge o de jag har provat har påverkat min hästs steg för mycket eller om problemet varit att ömheten satt kvar hela tiden.
PL

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 108
Senast: Nevermind
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 396
Hästvård (Har begränsad erfarenhet av fånghästar vill jag bara slänga in här lite snabbt) en stallkamrat har en gammal fånghäst som nu fått...
2
Svar
20
· Visningar
4 656
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 627
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring