Varför skor ni?

Sv: Varför skor ni?

Nej jag tror inte att du är en av dom.
Men jag tror att det kan bli lika stort problem med de verkliga entusiasterna som läser allt o går kurser där det hela tiden talas om att hästar skall kunna gå barfota o skor är jättefarligt, i det läget blir det svårt att se o acceptera om det faktiskt inte fungerar på ens egen häst.
PL

peter_lundin skrev:
Nej jag tror inte att du är en av dom.
Men jag tror att det kan bli lika stort problem med de verkliga entusiasterna som läser allt o går kurser där det hela tiden talas om att hästar skall kunna gå barfota o skor är jättefarligt, i det läget blir det svårt att se o acceptera om det faktiskt inte fungerar på ens egen häst.
PL

Jo, jag håller med... Det kan bli fel med en del! DET är farligt.

Sen är det så att det inte bara är AANCHP folk som kan få en häst att fungera barfota.
Det finns massvis av barfotahästar som verkas av vanliga hovslagare, så jäkla konstigt är det inte o allt är inte så nytt som folk här tror. Inom dom förutsättningar som Cecely beskriver har dom flesta av våra hästar kunnat fungera barfota, min stora druffs som det stora undantaget.
PL

Jag kan inte låta bli att inflika med en fråga som har väckts när jag läst dessa diskussioner. Beror inte hästens möjlighet att klara barfotagång på vilken ras det är? Jag tänker att engelska fullblod är en framavlad, ädel ras som bör ha mycket sämre förutsättningar än ponnyer som är mera stabilt konstruerade. Mitt eget halvblodssto är hälften fullblod och har inga problem med att gå oskodd bak men fixar inte att gå oskodd fram (om hon hade varit rent fullblod hade hon inte klarat att gå utan skor alls och hade hon varit ren oldenburgare, som hon är till stor del av andra halvan, hade hon fixat att gå helt utan skor :D )
Jag undrar också över boots som ju inte anpassas individuellt efter hoven på samma sätt som en sko gör. Kan inte hästen bli osäker och spänd med en boot på foten som kanske glappar eller glider litegranna istället för en järnsko som är rejält fastspikad?

Det är två frågor som uppkommit hos mig sedan jag läst tråden. Att jag frågar dig är för att du är hovslagare.

Jo visst är hovkvalite beroende av ras, skillnaderna på både form o hårdhet är stora.
Passningen av boots kan vara ett problem men ofta är de ganska ställbara.
Jag är inte hovslagare :banana:
PL

Trenden barfotagång (har inte orkat läsa alla inlägg) har blivit farlig.
Själv förespråkar jag barfotagång, men....
Alla friska hästar kan gå barfota, men kan alla det om de rids???
Det mest naturliga är ju att hålla hästen i dens naturliga form, men nu rider vi ju den.

Om vi skall ha den barfota så skall inte syftet vara trenden, syftet skall inte vara kostnaden, syftet skall inte vara att vi verkar den själv, för att verka är väl inget svårt? :devil:

Att beakta är bara följande:
Vad har hästen för typ av hov och hovkvalitet? (det finns fullblod som mycket väl klarar av att gå barfota)
Sliter den jämt, och inte för mycket på sina hovar?
Hur och hur mycket rider man sin häst?

Till slut så måste vi ställa oss frågan, är vi villiga att vänta i allt mellan 1-12 månader på att se det slutgiltiga resultatet?

När skor tages av på hästar som knappt kan röra sig i hagen bara för att trenden har blivit så stor, då är det FEL!!!

Men när hästar skos som rides 1 gång i veckan och har fina hovar, då är det åxå FEL!

Om våra hästar klarar av ridning barfota, (för visst kan vi välja bort de hårda grusvägarna, det finns gräskanter.) skall man föredra det, jag påstår inget annat.

Men när man själv börjar leka hovslagare på sin häst, då är man ute på djupt vatten.

Boots...
Jo passformen BORDE vara lika bra som på en sko, men det slarvas rejält på detta område. Inpassningen kan vara en rejäl gissning med alldeles för få storlekar. Vilket resulterar i att man går tillbaka till "anpassa hoven efter skon".
Skall man ha boots på sin häst så bör man verka den var 3-4:e vecka.
(Om hoven växer normalt)

inpassningen av ställbara boots är ganska enkel och man får sällan det ni fruktar, dvs glappande skor som känns obekväma för hästen.
Swiss horse boot borde egentligen bara säljas av auktoriserade utprovare eftersom det där finns möjligheter att forma bootsen exakt efter hoven. Tyvärr finns det inte så många som kan detta. Jag vet att de två utbildade av AANHCP utbildats till att kunna tillpassa, men det borde väl finnas fler också?
Om inte blir det fler när nästa våg svenskar utbildade av AANHCP blir färdiga.

Min valack är barfota bak men skodd fram, detta pga att han har blivit inåttåad. ( jag har haft han sedan feb) Jag och hovslagaren har en teori om att de dragit av honom skorna och han slitit snett som har dom verkat honom jämnt över så han fått fel benställning= inåt tåad. Nu verkas han ytterst lite på ena sidan och lite mer på andra (av hoven) varje gång och har redan blivit mkt rakare även om det kommer ta ett par år innan han är helt rakt i sina framben, så tills dess får han gå framskodd. Han har väldigt bra kvalité på hovarna så bak är jättefina.
Stoet har haft skor runt om så länge jag har haft henne eftersom hon har varit himlans öm och där hon stod uppstallad var det grus och asfalt överallt, nu när hon har fått föl så har hon varit barfota i ett år och är inte alls öm nu så jag ska ha henne barfota under igångsättning och se om hon inte klarar sig utan skor hon också. Enda nackdelen med att ha dom barfota är ju att de halkar lite mer än de som är broddade men då får man väl låta bli att rida på is :)

Jag vet inte, men föds hästar med skor?
Bor i norr och vet en häst som blev ca 30 år och gick aldrig med skor! Både travade och galloperade på blankis utan problem, så kom inte och säg att det inte går! De flesta vet väl att byggnads arbetare som jobbar mkt med maskiner ex slagborr får vibrationsskador i händer och armar. Detsamma gäller för hästar med skor, framför allt av sömmen. Skor och söm vibrerar! Detta ÄR faktist bevisat...

Visst har man visat att vibrationerna är annorlunda i en skodd hov men man har inte visat att det skadar.
Har du läst rapporten?
Sen måste jag säga att bara en idiot galopperar en obroddad häst på blankis även om blankis är mer eller mindre hal beroende på temperaturen.
PL

Men om bootsen passar i början på verkperioden, hästen sen verkas för sällan så blir den för trång i slutet på verkperioden!
Alternativt för stor i början, det är ju därför man lägger ut skorna.

Swiss horse boot borde egentligen bara säljas av auktoriserade utprovare eftersom det där finns möjligheter att forma bootsen exakt efter hoven.
Håller klart med om detta!!! :)
Samt det är väl det jag ser fram emot, att inpassningen skall vara lika viktigt som vid skoning.

Galoppera eller trava på blankis?!
Hur fasen tänker du då?? Rent idiotiskt var nog ordet ...

Hade en rackare oskodd förra året och det var nån veckas oro. Det kunde vi lösa ändå med ändrad hage etc, men att rida eller ens promenera hästen utanför den hagen var inte att tänka på.

barfotametoden... som nåon här inne sa det är billigt och bra... skakar på huvudet.
Det som är bst för voven om man får välja mellan sko och boots är utan tvekan sko. En boots stör röreösefunktionen i karleden.
Hur många hästar såg du p åOS och VM som hoppar med boots?
Hur många ser du som hoppar HELT barfåta??
Skulle vilja se den häst som hoppar en VM klass på gräsbana utan sor och gräsbrodd.Men du kan ju få va den första jag ser som får göra det så kan du få bevisa för mig att det är det bästa föe n häst att inte ha skor på sig!
Du kan även få va den första jag ser som galopperar på en volt i ökad galopp på en isåker utan skor och brodd!

Du kan även få va den som släpper ut en häst i en kuperad hage fullt med is och få ta in en häst som tack vare dig har så stora och allvarliga fläkningsskador att d måste tillkalla veterinären och ta brt hästen.
Så slulutsatsen skor med brodd ÄR en BILLIG livförsäkring på sig häst OCH hoven mår tydligen så pass bra och får blod i isg att den går att anväda och hästen mår bra!

Jag skule aldrig kunna sova gott om natten om jag satt och red en häst om vinterna utan skor och brodd. Att sitta stel som en pine i sadeln för att vara rädd att hästen ska fläka sig och att hästen går och spänner sig och får massa av skadr för den också är rädd att gå om kull!

Nä då är ja ingen hästvän!

Till och med människor halkar och gamla människor sätter på brodd under skorna.
Inge undantag för en häst att vilja kunna å utan att se ut som en sprättpinne!!

Tack för den meningen kunde inte ha skrivit bättre själv!!! :bow:

Nu tror jag att förutom det du citerade och svarade på ur mitt inlägg, har du blandat ihop mig med någon annan. Läser du vem som skriver respektive inlägg?

Ok eftersom att alla här inne som har hästar kommer att tävla i OS oc VM så får vi lägga ner det här med barfotagång då...

Dessutom har jag redan laggt upp en sida som bevisar att det går att tävla utmärkt i alla sporter barfota.

Och visst is är ett problem, enda lösningen hitils är boots på vintern. Och ärligt talat så har inte jag varit med om att det är glashalt i hagarna någonsin! Och om det skulle finnas en fläck så är inte risken att hästarna kommer att gå runt på din så stor.

Men som sagt det är oftast en fråga om hur mycket man är beredd att göra. Jag väljer att ha min barfota för att det är det bästa för en hov. Jag läser här för jämna om folk som har problem med hovarna som mycket väl kan bero på skorna.
Sen kanske jag får skita i att hoppa på gräsmattor men det strunar jag i. Hästens välbefinnande spelar större roll för mig, hon är inte bara ett redskap för mig.

Du har lagt upp en sida som visar (inte bevisar) att det inom "alla" sporter finns hästar som tävlar barfota. Det här med bevisföring har du ingen koll på!
PL

Boj skrev:
Nej men snälla du, man kan väl inte jämföra en ridskolehäst med en häst som inte utsätts för belastning. Orsaken till att en ridskole häst har en kortare levnadstid, beror på slitage.
Boj skrev:
Det är inte stöven som är skyddande mot regn, utan fettet som omger hårstrået. Det försvinner bla vid tex ridning, då fettet nöts bort från håret på ryggen, och hästen har följdaktligen inget eget skydd där.

Javisst, för även om hästen blir klippt så finns ju fettet kvar även i ett kort strå.

Jo, visst beror det på slitage på ridskolehästar. Men om man tittar på mustangerna så de som fångats in och blir lever mindre än hälften så länge än vad de oskodda gör.
Detta gick på TV för ungefär två år sedan, mycket intressant.

Detta fett kommer från stövet. Varför tror du att det finns där för annars? Det är ju därför man inte ska rykta hästar för mycket vid kall årstid, eftersom stövet då försvinner.

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

*suck*
tydligen har argumenten tagit slut....
så detta är inget bevis? vad ska då behövas?

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 108
Senast: Nevermind
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 396
Hästvård (Har begränsad erfarenhet av fånghästar vill jag bara slänga in här lite snabbt) en stallkamrat har en gammal fånghäst som nu fått...
2
Svar
20
· Visningar
4 656
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 627
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023