Varför skor ni?

Sv: Varför skor ni?

Ja jag har väl egentligen skrivit det mesta av mina synpunkter ett par gånger om.
Vad beträffar bevis så har du visat det jag skrev, om man talar om bevis så fodras det en dokumentation som inte kan ifrågasättas, inte ett påstående på ngn hemsida.
Vidare är det en viktig skillnad på att det går att utmärkt att tävla inom alla sporter o att vissa hästar går att tävla, med exempel på ett antal sporter.
Det kan låta petigt men skall man diskutera så är det viktigt vad man egentligen menar.
PL

Senast ändrad:

Det är väll det som är skilnaden på dig å mej. Jag är inte så petig som du. För mig räcker det med ett par bilder som visar hästar som är barfota och som tävlar.

Dessutom var det ett svar till de som tvivlar bara för att ingen i VM laget har slängt av sina skor än. Och som tvivlade på att det gick att tävla eller att hoppa.

Senast ändrad av en moderator:

Ett mycke bra argument att sko sin häst. Så usel kvalitet så att hovarna ramlar i småbitar om man tar av skorna... (gäller iofs inte min nuvarande häst) Andra argument kan vara sulömhet, skador, att man rider mycke på hårt underlag...

Kan det vara så att hästen har så dålig hovkvalitet för att den har skor? Om en häst har öm sula kan det vara för att den aldrig andvänt den?

Ja en tids barfotagång kan mycket väl ge bättre hovkvalite men i de värsta fallen kan det vara svårt att få till utan att hovarna går i småbitar fullständigt. Jag hade ett sånt fall för ett tag sedan där jag helst skulle sett att hästen ställdes av utan skor men ägaren ansåg att det var omöjligt att fixa rätt miljö.
Visst kan en häst vara sulöm för att den inte gått barfota tillräckligt men jag har träffat på tillräckligt många som gått barfota i åratal men börjar ömma när man börjar jobba dem på allvar, tex unghästar under utbildning eller barfotaponnyer som man börjar köra mycket(svårt att hålla sig på vägren eller i diket med en vagn).
PL

Ok det kan gå åt det hållet med. Jag vill bara att man ska vara medveten om att dessa argument inte alltid håller. Jag tror att dessa argument sägs av de flesta nämligen men som inte vet att det kommer att vara ömmt i början eller att det kan vara skorna på hästen som gör att hovarna blir som de blir.

Jag vet att du har koll på vad du sysslar med, men tyvär är det inte så alltid.

Red in ett sto som vi var tvugna att sko eftersom hon var så sulöm. Hon hade ALDRIG haft skor på sig innan! Så jag är glad att det finns alternativ..

Dessutom har jag försökt ta av skorna på min nuvarande häst vilket gick fullkomligt åt h-e.. Han gick barfota ett längre tag men hovarna fläktes upp hela tiden.. Därför är min skodd. Han kan INTE gå barfota.. Visst om jag låter honom gå barfota i ca 2 år för att hoven skall "läka" ut. Men jag har inte hjärta att se honom halt så länge pga av ömmande hovar.

Mvh
M

Måste bara säga att det inte var MIN häst! Sa heller aldrig att den REDS i galopp på isväg, men att den klarade det galant själv är väl ett tecken på att det går? Med ryttare kanske inte lika bra eller inte alls (vet inte, har inte testat och ej planerat att göra det) fast det betyder ju inte heller att ALLA hästar kan det. Har själv mina hästar barfota och har planerat att fortsätta ha det. Måste bara få berätta att vi hade ruskigt halt ett tag (tom gruset var halt!) och tro mig, lite orolig var man när man skulle hämta dem i hagen! Men se där, dom halkade inte nånting! Dom traskade på som ingenting! :banana:

Detta fett kommer från stövet. Varför tror du att det finns där för annars? Det är ju därför man inte ska rykta hästar för mycket vid kall årstid, eftersom stövet då försvinner.

Stöv är hudavlagringar hos djur, för oss männsikor kallas det mjäll.
Åerfettning i håret sker med eller utan stöv/mjäll, orsaken till att man undviker för mycket borstning av t ex utegångshästar beror på att även fettet runt varje strå kan borstas bort. Helt klar är att hästar som frekvent har sadel, vilket är naturligt vid ridning. Dessa hästar har sällan någon skyddande fett på stråna i området, pga sadel samt svett tar bort det naturliga skyddet.

Sa heller aldrig att den REDS i galopp på isväg, men att den klarade det galant själv är väl ett tecken på att det går?

Visst klarar hästen det ganska bra UTAN ryttare, däremot är det värre med ryttare på ryggen. Det är därför djurvårdlagen säger att hästar i arbete skall ha halkskydd, för många är det mer naturligt att det halkskyddet kommer från brodd som sitter på skon.
Det finns ju naturligtvis andra broddbara alternativ, men tyvärr verkar många ägare med barfota hästar inte förstå att det är nödvändigt. Så man rider på ändå som vanligt, nu tror jag mig höra att även försäkringsbolagen börjar dra öronen åt sig när det gäller obroddad häst med ryttare på halt underlag.

Nu börjar jag känna mig tjatig, men förra vintern hade jag det stora nöjet att se mina hästar med spretande framben glida nedöver hagen och undra vilken millisekund jag skulle få se dem sätta sig spagat alternativt bryta benen för att det högg fast i den jord som regnat fram. Behöver jag säga att det blev stallade hästar tills jag fått på skor med broddar?

Vad beträffar hopptävling har OL själv sagt att ingen barfotahäst skulle gå med på att hoppa 1.60, att gränsen förmodligen går någonstans vid 1.30, så att hoppa VM och OS barfota kommer nog aldrig att gå!

Senast ändrad:

Har precis köpt ett 6-årigt islandssto som inte var skodd. Var de har ridit henne det vet jag inte riktigt, men för att kunna rida henne där jag bor (mycket grusväg, bl. a.) var jag tvungen att sko. Jag kan inte sitta på en häst som snubblar och ömmar. Det känns väldigt fel, för mig. Så skodd är hon nu, men jag har ett :devil: att få henne till att hålla sig på vägen och inte halvvägs nere i diket. Jag tror att hon ömmat och lärt sig att man ska hålla sig till gräset i kanten. Det är bara det att det är svårt att fokusera på att jobba i trav, t. ex., om hästen drar utåt hela tiden. Gräskanten är ju inte så bred, och inte alltid så jämn heller. Hoppas bara att jag kan lära henne att vägen inte "bits"....

Asa_S skrev:
Nu tror jag att förutom det du citerade och svarade på ur mitt inlägg, har du blandat ihop mig med någon annan. Läser du vem som skriver respektive inlägg?

jag lade till allmänt om detta ämne bara... Det är väl inte så farligt?

Du kunde minsann inte svara på mina frågor?! :confused:

Asa_S skrev:
Vad beträffar hopptävling har OL själv sagt att ingen barfotahäst skulle gå med på att hoppa 1.60, att gränsen förmodligen går någonstans vid 1.30, så att hoppa VM och OS barfota kommer nog aldrig att gå!

Diskussionen om barfota har väl inte riktigt handlat om hästar som tävlar och hoppar i OS eller VM??

Det har väl vart en generell diskussion om barfota, behöver väl inte ÖVERDRIVA och dra de allra värsta exemplen?! Som "blankis" och "hästar som hoppar 1.60 hinder". Sådana fall är ju bara en liten del, de flesta hästar i Sverige hoppas typ aldrig över 1.20 (om de hoppas alls!), är det blankis kan man väl låta bli att rida eller välja ridhuset ellerha broddade boots eller välja att sko hästen med HIppogrips istället över vintern...(de är så nära barfota man kan komma)
Det förstår väl de flesta?!

Men det klart, här på BUKE, är det ju sååå många som siktar mot STJÄRNORNA och har konstant blankis! :angel:

Cecely skrev:
Ok eftersom att alla här inne som har hästar kommer att tävla i OS oc VM så får vi lägga ner det här med barfotagång då...

Dessutom har jag redan laggt upp en sida som bevisar att det går att tävla utmärkt i alla sporter barfota.

Och visst is är ett problem, enda lösningen hitils är boots på vintern. Och ärligt talat så har inte jag varit med om att det är glashalt i hagarna någonsin! Och om det skulle finnas en fläck så är inte risken att hästarna kommer att gå runt på din så stor.

Men som sagt det är oftast en fråga om hur mycket man är beredd att göra. Jag väljer att ha min barfota för att det är det bästa för en hov. Jag läser här för jämna om folk som har problem med hovarna som mycket väl kan bero på skorna.
Sen kanske jag får skita i att hoppa på gräsmattor men det strunar jag i. Hästens välbefinnande spelar större roll för mig, hon är inte bara ett redskap för mig.

Var har du lagt upp den sidan?
Nu har jag nog missat nåt!!!
Själv vet jag dressyrhästar upp till MSV som tävlar barfota samt även Distanshästar, Western och hoppning i lätta klasser.

milly skrev:
Diskussionen om barfota har väl inte riktigt handlat om hästar som tävlar och hoppar i OS eller VM??
Det har väl vart en generell diskussion om barfota, behöver väl inte ÖVERDRIVA och dra de allra värsta exemplen?!
Barfotaförespråkarna hävdar ju bestämt att ALLA hästar kan och bör gå barfota därför tycker jag det är helt relevant att ta upp även elithästar i alla grenar. Varför ska dom uteslutas helt plötsligt?

bobo skrev:
Barfotaförespråkarna hävdar ju bestämt att ALLA hästar kan och bör gå barfota därför tycker jag det är helt relevant att ta upp även elithästar i alla grenar. Varför ska dom uteslutas helt plötsligt?

Jo, jag förstår det... MEN det känns som de som är MOT barfota tar hela tiden de VÄRSTA exemplen som argument MOT barfota på hästar.

Då blir det samma sak som att vi skulle radda upp alla de VÄRSTA skadorna orsakade av järnskor...

Iaf, det som är FEL, håller jag med dig/andra om, är att (vad det än handlar om) säga att nånting gäller "ALLA".
Jag tycker barfota verkar bra för många fritidshästar men inte för ALLA hästar i ALLA grenar!

AnetteJT skrev:
Var har du lagt upp den sidan?
Nu har jag nog missat nåt!!!
Själv vet jag dressyrhästar upp till MSV som tävlar barfota samt även Distanshästar, Western och hoppning i lätta klasser.

Jag svarar på din fråga istället:

Cecely har lagt upp den sidan (om barfotahästar som tävlar) på sidan 10 i denna tråd! Tredje inlägget uppifrån.

Var har du sett/hört talas om de drä hästarna du nämnde? Utomlands?

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 108
Senast: Nevermind
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 396
Hästvård (Har begränsad erfarenhet av fånghästar vill jag bara slänga in här lite snabbt) en stallkamrat har en gammal fånghäst som nu fått...
2
Svar
20
· Visningar
4 656
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 627
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2