Varför skor ni?

Sv: Varför skor ni?

Du menar visst mej. Jag menar att alla hästar kan gå utan järnskor!!! Jag är väl medveten om att alla har olika förutsättningar och för de som har hästar som ömmar så finns det boots. För de flesta hästarna kommer att ömma i början det är inte konstigt, därför finns bootsen.

Och det finns distanshästar i USA, England, Norge som går barfota tom utan boots!! Men dessa hästar har gått utan skor länge och har blivit vana vid att användas som de gör. Som sagt hoven annpassar sig väldigt bra.

En nakenhund är inte gjord för att vara ute när det är kallt men hästen är gjord för att gå utan skor (någon som sett ett föl ploppa ut med skorna redan ditsatta?).
Jag vet många olika typer av hästar som går utan skor allt från shettisar till shirehäsar, själv har jag ett varmblod som går utan skor. Vissa av dem måste ha boots på vid ridning andra inte. Det är det som är skilnaden numera att det finns olika hjälpmedel för de som har det lite svårare. Innan fanns inte boots som ett alternativ, inte heller kunniga hovslagare som specialliserat sig på barfotagång. Därav förstår jag att man är skeptisk till det. Hade det varit för 5 år sedan hade jag aldrig slängt av skorna med de förutsättnignarna som fanns.

Cecely skrev:
Du menar visst mej. Jag menar att alla hästar kan gå utan järnskor!!! Jag är väl medveten om att alla har olika förutsättningar och för de som har hästar som ömmar så finns det boots. För de flesta hästarna kommer att ömma i början det är inte konstigt, därför finns bootsen.

Och det finns distanshästar i USA, England, Norge som går barfota tom utan boots!! Men dessa hästar har gått utan skor länge och har blivit vana vid att användas som de gör. Som sagt hoven annpassar sig väldigt bra.

Återigen (och som det känns för 100:e gången), jag har aldrig sagt att det inte finns hästar som INTE klarar sig utan skor. Jag VET att det finns och jag TROR att det finns fler hästar än de som går barfota idag.

Jag VET att hoven kan anpassa sig och att anpassningstiden kan vara lång.

MEN! Har man en tävlingshäst som har dåliga hovar så kan man inte vänta hur många år som helst om hästen fortfarande ömmar. Jag tror inte att ALLA hästar rätt och slätt kan gå utan skor och då säger du att man kan ha boots, MEN! Det är ju precis DÄR argumenten brister. Då kan ju inte alla gå barfota. Om en häst trots rätt verkning ömmar och behöver boots så kan den ju inte alls gå barfota? Javisst, den övriga tiden precis så som milly och jag är överrens om! Men nu gäller diskussionen kan ALLA hästar gå HELT utan skor OCH boots?

Svaret anser jag vara NEJ. Kanske om vi alla hade haft vildhästar, men inte så som dagens hästar utvecklats. Tyvärr. Det tror jag inte på... :(

Cecely skrev:
En nakenhund är inte gjord för att vara ute när det är kallt men hästen är gjord för att gå utan skor (någon som sett ett föl ploppa ut med skorna redan ditsatta?).
Jag vet många olika typer av hästar som går utan skor allt från shettisar till shirehäsar, själv har jag ett varmblod som går utan skor. Vissa av dem måste ha boots på vid ridning andra inte. Det är det som är skilnaden numera att det finns olika hjälpmedel för de som har det lite svårare. Innan fanns inte boots som ett alternativ, inte heller kunniga hovslagare som specialliserat sig på barfotagång. Därav förstår jag att man är skeptisk till det. Hade det varit för 5 år sedan hade jag aldrig slängt av skorna med de förutsättnignarna som fanns.

:rofl:
Nej, några sådana föl har jag aldrig skådat. Men har du sett en häst födas med träns och sadel och en ryttare på??? ;) Alltså bör vi alla sluta rida våra hästar. :D :crazy:

PS. Shettisar och Shires har ju superbra hovar! Även Varmblod har ofta starka och bra hovar, fler borde gå barfota! Men har du någon erfarenhet av tex fullblod? Engelska och amerikanska alltså? DS.

Senast ändrad av en moderator:

Vem är det som säger att alla hästar kan gå barfota hela tiden? Möjligen strasser eftersom att de gör likadant med alla hästar. Men så som hovslagare har olika tekniker så finns det olika barfotaverkningar. Det både jag och milly pratar om är AANHCP som är väldigt individanpassat för hästen, enligt de som utövar detta så är det helt ok att använda boots om man behöver, skilnaden är endå enorm jämfört med att ha en järnsko på dygnet runt.

Jag vet arabiska fullblod som går barfota utan problem, flera stycken faktiskt!

Cecely skrev:
Vem är det som säger att alla hästar kan gå barfota hela tiden? Möjligen strasser eftersom att de gör likadant med alla hästar. Men så som hovslagare har olika tekniker så finns det olika barfotaverkningar. Det både jag och milly pratar om är AANHCP som är väldigt individanpassat för hästen, enligt de som utövar detta så är det helt ok att använda boots om man behöver, skilnaden är endå enorm jämfört med att ha en järnsko på dygnet runt.

Du själv sa det ju! :p

Jag menar att alla hästar kan gå utan järnskor!!!

Jaja, du kanske skrev fel, men det var så du skrev.

Cecely skrev:
Jag vet arabiska fullblod som går barfota utan problem, flera stycken faktiskt!

Det var inte arabiska fullblod jag undrade över, araber har överlag väldigt starka och tåliga hovar. Det var amerikanska och engelska fullblod jag undrade över om du har någon erfarenhet av. Som jag också skrev i mitt inlägg... ;)

Nej de är väll de enda isåfall men det säger inte att de inte finns.

Och ja jag skriver att alla hästar kan gå utan järnskor? Vad är det som motsäger då? Jag säger även att de hästar som har sämre förutsättningar bör ha boots.

Anledningen till varöfr jag är så radikal är för att ger man en häst rätt förutsättningar så kommer det att gå. Detta kanske måste ske med en viss uppoffring.

Jag har aldrig påstått att en tävlingshäst ska kunna gå utan skor på en gång den måste få anpassa sig innan den går som innan. Så visst vill man inte göra nått avbrått från tävling så tycker inte heller jag att skorna ska tas av.

Cecely skrev:
Om en hov går utan skor så anpassas den att växa fortare eftersom den också slits mer.
Om du skall citera mig så gör det ordagrant o i sitt sammanhang, inga fria tolkningar tack.
Meningen gällde hovens temperatur vilket var underförstått men borde framgå tydligt av sammanhanget.
PL

Cecely skrev:
Nej de är väll de enda isåfall men det säger inte att de inte finns.

Och ja jag skriver att alla hästar kan gå utan järnskor? Vad är det som motsäger då? Jag säger även att de hästar som har sämre förutsättningar bör ha boots.

Anledningen till varöfr jag är så radikal är för att ger man en häst rätt förutsättningar så kommer det att gå. Detta kanske måste ske med en viss uppoffring.

Jag har aldrig påstått att en tävlingshäst ska kunna gå utan skor på en gång den måste få anpassa sig innan den går som innan. Så visst vill man inte göra nått avbrått från tävling så tycker inte heller jag att skorna ska tas av.

OK, men då håller du ju med mig. Så vad bråkar alla om? Om det är så här ni tycker så tycker ni ju likadant som de flesta av oss andra?

Men någon var det faktiskt som skrev något om att ALLA hästar kan gå barfota och att tävla en häst inte skulle vara något problem. Jaja. Sluttjatat om det här. Nu vet jag vad du menar och jag vet vad jag tycker. :D

Jag har alltid påstått att alla hästar kan gå utan järnskor om de ges rätt förutsättningar!! Har aldrig sagt att det bara är att släng av och sen tro att allt ska lösa sig av sig själv!!
Eller hur?

Berätta för mig varför en tävlingshäst inte ska kunna gå utan skor om den ges rätt förutsättningar?

jag har skrivit många gånger att alla hästar kan gå utan skor och det står jag fortfarande för. Jag fattade iofs inte att man tolkade det som att det bara var att slänga dom och sen löser sig allt, för det gör det inte.

Och detta är min personliga åsikt. :)

Men det var ju skönt att höra att vi menar samma sak tillslut! :p

Cecely skrev:
jag har skrivit många gånger att alla hästar kan gå utan skor och det står jag fortfarande för. Jag fattade iofs inte att man tolkade det som att det bara var att slänga dom och sen löser sig allt, för det gör det inte.

Och detta är min personliga åsikt. :)

Men det var ju skönt att höra att vi menar samma sak tillslut! :p

Det är väl självklart (åtminstone för min del) att en häst behöver vänjas om, men som sagt även om vissa hästar fått den perioden (tycker inte det är schysst mot hästen om den är hur lång som helst) så finns det fortfarande hästar som inte fungerar utan skor. ENS i hagen alltså. Därav diskussionen, tror jag.

Att jag tog upp fullblod är av den anledningen att det är framför allt dem som har problem med att gå barfota. De har genetiskt dåliga hovar (finns bergis många där ute som inte håller med, men de är faktiskt så hårt avlade att galoppfolk som verkligen vet fullblod säger det också - trots att det bär dem emot att klaga på sina fina hästar ;) ) även om det även där finns individer som har bra hovar.

Men men. Som sagt. Sak samma. En sådan här diskussion kan man fastna i för länge :p

Jo undantag kan nog diskuteras i all evighet.
Och som sagt vissa har det lättare än andra, beroende på vlken ras det är, hur länge de gått med skor, vilken mat de får osv osv.

Och att man bör har skor om man inte vill ha en ömfotad häst som går och spänner sig som om den fått en påle i arslet när man rider på isgata så får du säga vad du vill jag tycker du gör fel mot hästen.

Det är inte bara fel, för enligt djurvårdslagen SKALL hästen ha halkskydd i arbetet vid halt vinterväglag. Så de barfotaförespråkare som gör på annat sätt, handlar utanför djurvårdslagen.

Jag tycker inte att folk som har skor på sina hästar är elaka eller några djurplågare men jag blir irriterad på dem som inte ens vill lyssna eller försöker fårstå vad det handlar om. När man väl vet vad det handlar om så är det upp till var å en att göra som man vill.

Och jag blir irriterad på folk som inte kan fatta, att alla hästar INTE kan gå oskodda trots det ena eller det andra. Men här drar man allt över en kam, och i slutändan låter det som om hästkraken inte längre är en häst utan en j**la bläckfisk.

Jag har alltid påstått att alla hästar kan gå utan järnskor om de ges rätt förutsättningar!! Har aldrig sagt att det bara är att släng av och sen tro att allt ska lösa sig av sig själv!!

Intressant faktiskt, för senast idag pratade jag med en bekant som ställt av ett sto i 3 år och lät verka henne efter den metod du anger. Orsaken var just att hennes hovar var en katastrof, men kan hon gå barfota idag då. Nej tyvärr så går inte det, utan skor blev nödvändigt nu med. Så frågan är hur lång tid skall man då ge, räcker inte 3 år? Efter det borde det ju vara möjligt att rida hästen utan dojjor, åtminstone om alla hästar klarar sig utan skor.

Jag vill samtidigt passa på att nämna, ägaren till denna häst hade faktiskt läst denna diskussion. Men anser att ni har fel, då hon haft möjlighet att prova på denna häst.

Är du säker på att det var denna metod jag pratar om? Den har nämligen bara funnits i sverige sen 2002. Denna bekan har denne gått någon utbildning i AANHCP?

Dessutom räcker ju egentligen inte bara verkningen utan hästen måste röra sig tillräckligt. Stod den inne på nätterna på vintern? Fick den rätt mat?

Dessutom finns det boots som går att brodda när man rider på halt väglag eller hur.

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 108
Senast: Nevermind
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 396
Hästvård (Har begränsad erfarenhet av fånghästar vill jag bara slänga in här lite snabbt) en stallkamrat har en gammal fånghäst som nu fått...
2
Svar
20
· Visningar
4 656
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 627
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka