M
Morotsbiten
Sv: Varför skor ni?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Morotsbiten skrev:Vafan kan ju lika bra skippa hovslagaren överhuvudtaget ha det så naturligt som möjligt låt hästen få slita sina hovar själv jaaaaaaaaaaa vilken bra idé....eller inte!!!
Cecely skrev:Om du läst hela tråden så hade du sett att det finns forskning som bevisar att vid stimmulans så växer hoven snabbare...
Detta skrivet av peter_lundin.
.
peter_lundin skrev:Det finns forskning som visar att en normal hov anpassar sig till omgivningen.
PL
QUOTE=Morotsbiten]boots?? du måste skämta??Om vi nu ska prata om att ha våra hästar så naturliga som möhligt tycker jag inte att moonboots är det rätta att sätta på våra häsatr som dessutom kan ge uppkomst av fruktansvärda skavsår. Ta och hoppa ett hinder på 140 med en boots på så ska vi se hur länge din häst lever efter fortsatt hoppning med bootsena på!
Varför tror du att hästen måste verkas efter en distanstävling?? för hoven är väl helt söndersliten så för att hästen inte ska få grava fel på hovställningar måste an verka dom normala igen. Fyy och man ska säga att amn är djurvän då??...
Vafan kan ju lika bra skippa hovslagaren överhuvudtaget ha det så naturligt som möjligt låt hästen få slita sina hovar själv jaaaaaaaaaaa vilken bra idé....eller inte!!!
peter_lundin skrev:Jag vet hur barfotaverkningen går till men jag känner inte inen en duktig hovslagare i det som beskrivs som "vanlig" verkning på barfotasidorna snarare ngn sorts amerikansk gångartsverkning.
Jag ville höra din syn på skillnaderna.
PL
milly skrev:Meningen är ju att hoven ska FUNGERA som en barfotahov vilket den gör om man använder BOOTs istället för järnskor... Hästen får ju i sånna fall gå barfota minst 20-23timmar om dygnet och när den sedan har boots vid ridning på obekvämt underlag (annars behövs oftast inte) så fungerar hoven så gott som en barfotahov under den "timmen" man rider.
Cecely skrev:Ni kan få kalla mig rabbiat eller naiv, vad ni vill jag ser på min egna travare som av en vanlig hovslagare nästan dömde ut min häst för att hon hade så snea vinklar + en en tendens till bockhov på ena foten, idag 3 mån senare efter att hon blivit verkad enligt denna metod så är alla hovar utom en klar, hon har fått ett fantastiskt steg och mycket fina hovar. (obs nej det pulserar inte i hennes hovar har aldrig gjort heller och jag tycker det är skit av dig att påstå sånt också, kom gärna ut och titta på hur min häst ser ut så kan du hålla kä''ten sen vad gäller min häst!!!)
Detta gäller inte bara min häst utan många andra i min närvaro.
(bara för att bevisa för att jag inte bara spottar ut en massa trams som många här gör som inte vet ett smack om vilhästverkning, som itne ens vatt i närheten av den)
En parantes är dessutom att rektorn på hovslagarutbildningen i skara har faktiskt gått en kurs i vildhästverkning och har sagt att vissa saker kommer att ändras i deras ubildning framöver just för att de inte har någon som hellst koll på barfotagång.
Är det inte rätt konstigt att det helt plötsligt har börjat pratas om barfotagång helt plötsligt? Kan det vara så att det är för att det kanske funkar? Jag ser fler å fler som slänger av skorna nu för tiden och ingen av oss plågar våra hästar direkt. Däremot tycker jag att folk med hästar som är så insnöade på ett enda sätt borde öppna ögonen för vad som finns runt hörnet.