Varför skor ni?

Sv: Varför skor ni?

Om du läst hela tråden så hade du sett att det finns forskning som bevisar att vid stimmulans så växer hoven snabbare...
Detta skrivet av peter_lundin.

Jag tycker inte att folk som har skor på sina hästar är elaka eller några djurplågare men jag blir irriterad på dem som inte ens vill lyssna eller försöker fårstå vad det handlar om. När man väl vet vad det handlar om så är det upp till var å en att göra som man vill.

boots?? du måste skämta??Om vi nu ska prata om att ha våra hästar så naturliga som möhligt tycker jag inte att moonboots är det rätta att sätta på våra häsatr som dessutom kan ge uppkomst av fruktansvärda skavsår. Ta och hoppa ett hinder på 140 med en boots på så ska vi se hur länge din häst lever efter fortsatt hoppning med bootsena på!

En sko ger inte skavsår dessutom kan du hoppa med dom utan problem=)

Varför tror du att hästen måste verkas efter en distanstävling?? för hoven är väl helt söndersliten så för att hästen inte ska få grava fel på hovställningar måste an verka dom normala igen. Fyy och man ska säga att amn är djurvän då??...
Vafan kan ju lika bra skippa hovslagaren överhuvudtaget ha det så naturligt som möjligt låt hästen få slita sina hovar själv jaaaaaaaaaaa vilken bra idé....eller inte!!! :crazy:

Morotsbiten skrev:
Vafan kan ju lika bra skippa hovslagaren överhuvudtaget ha det så naturligt som möjligt låt hästen få slita sina hovar själv jaaaaaaaaaaa vilken bra idé....eller inte!!! :crazy:

:rofl: Ja, egentligen. Vildhästarna har väl inga hovverkare eller hovslagare som springer runt ute på vidderna och raspar och filar. Kul tanke :rofl: !

Ja hoven mår säkert bättre utan skor när amn inte rider en eller om man baras krittar nån gång i veckan på mjukt underlag.

Men man kan inte ha en oskodd häst om man rider den dagligen på hårt underlag för hoven är INTE gjord för så mkt slitning och du kan ju försöka inbilla mig att ju mer man rider på hårt underlag ju snabbare växer hoven.
Då skulle hoven växa med synbart resultat på en dag nä glöm det!

Ut och spring barfota i skogen du vist efter 56 måander får du sk läderhud men inte fan är det skönare att springa på en vass sten fördet! Och självklart inte med en västa som väger 70 kilo på ryggen!
Men vafan vi föddes ju utan skor så det måste ju inte kännas något igentligen...
Varför tror du löpare har spikskor om vintern när dom löper? jo för att INTE halka.. samma sak med häst brodd på och skor på för att inte gå och spänna sig och få problem med leder å muskler!

Bättre om dom inte verkas?? hmmm ska nog ta en titt på hästens verns hemsida och se om jag möjligen kan hålla med dig om att en häst mår bäst av att INTE få ett litet besök hos en hovslagare då och då!

Vi ska vara så naturliga mot vra hästar sägs det... ska nog ta och köpa mig några hästar köra ut dom på en äng och sedan släppa dom för sedan aldrig ta på dom mer...
Kan väl åka ut å ta med kikaren då och då och kolla på MINA fina VÄLSKÖTTA hästar!! ;)

*suck*
Ärligt talat så skiter jag i att komentera det du skriver.

Hur många gånger skall jag behöva säga att jag är positiv till barfotagång men jag gillar inte tanken på barfota till varje pris o en del av argumentaionen ser jag som överdriven eller tom lögnaktig. Göran Åkerström har faktiskt skrivit en artikel i ridsport där han anser att en del av barfotaprinciperna är ett potentiellt djurskyddsproblem att han har velat lära sig mer är inte samma som att han accepterat allt.
Ang varma hovar så skrev jag att ömhet kunde vara en förklaring till en del varma hovar tex mina.
Jag har ett halvt livs erfarenhet av att känna på hovar, skodda hovar, oskodda hovar, friska hovar o sjuka hovar.
PL

Jag vet hur barfotaverkningen går till men jag känner inte inen en duktig hovslagare i det som beskrivs som "vanlig" verkning på barfotasidorna snarare ngn sorts amerikansk gångartsverkning.
Jag ville höra din syn på skillnaderna.
PL

peter_lundin skrev:
Det finns forskning som visar att en normal hov anpassar sig till omgivningen.
PL

Om en hov går utan skor så anpassas den att växa fortare eftersom den också slits mer.

[
QUOTE=Morotsbiten]boots?? du måste skämta??Om vi nu ska prata om att ha våra hästar så naturliga som möhligt tycker jag inte att moonboots är det rätta att sätta på våra häsatr som dessutom kan ge uppkomst av fruktansvärda skavsår. Ta och hoppa ett hinder på 140 med en boots på så ska vi se hur länge din häst lever efter fortsatt hoppning med bootsena på!

Ja, boots är ett SKÄMT! Himlans vad bra du är som kom på det!
De fungerar inte alls, hästarna får skavsår och lider fruktansvärt! :eek:
Konstigt att de går åt som smör i solsken just nu då?? men det klart, det är ju alla vi dumma männsikor som inte förstår nånting som köper dom...
Har du testat de nyaste bootsen på marknaden?? Eller talar du om de första exemplaren (t ex easyboots) som var betydligt sämre och svårare att sätta på?
Hur vet du att det är KASS att använda dom?! Ens vid hoppning?!

Jag har VÄLDIGT svårt att tro att de är så KASS och ger skavsår. Om man har rätt storlek och passform och man har rengjort hoven från smuts och grus innan påsättning!
Men jag ska prova snart! (kommer denna vecka) Kanske får jag komma med svansen mellan benen efter ett tag och säga att du hade rätt... Den chansen FINNS ju! :D
Vi får väl se, ibalnd har vi alla fel. Jag har inte sagt att jag är helt "låst" i detta med barfota, jag är öppen för andra förslag också.

Varför tror du att hästen måste verkas efter en distanstävling?? för hoven är väl helt söndersliten så för att hästen inte ska få grava fel på hovställningar måste an verka dom normala igen. Fyy och man ska säga att amn är djurvän då??...

Barfotametoden går INTE ut på att hovarna ska slitas av sig självt!! Det går ut på att hästens hovar ska FUNGERA som barfotahovar så mycket av dygnets timmar som är MÖJLIGT och om man då använder BOOTs 1-2timmar på en dag innebär ändå att den får gå barfota resten av dygnet! Dessutom fungerar bootsen nästintill som en barfotahov... Mer än en järnsko iaf!

Det är uppenbart att de flesta av er inte vet ett dugg om barfotametoden, ni drar slutsatser från sånt som några barfotaentusiatister skrivit några rader om på BUKE!

Varför kan ni inte hämta era svar från t ex den där sidan jag föreslog?? Istället för att kräva att vi ska ha svar på allt! Fråga de utbildade och verkligt kunniga inom ämnet! Det blir mycket fel när vi "vanliga" försöker förklara...

Ni har säkerligen rätt i att det finns hästar som det inte skulle fungera på, en del fungerar det hyfsat på, andra blir BÄTTRE och slipper tidigare problem!

Kanske skulle hälften av problemen med hovar försvinna om ALLA hade tillgång till en riktigt utbildad hovslagare som gör ett BRA jobb med allt vad det innebär att SKO en häst men tyvärr är det så att många av våra hovslagare inte gått en riktigt utbildning (med hovlära o det där) utan gått som LÄRLINg och därmed lärt sig "hantverket" men inte det övriga med rätta riktningar, hovens uppbyggnad osv.
En gång hade vi en sådan hovslagare som verkligen gick in för det där! Han tog god tid på sig, tittade på vinklar på hästen, rättade hoven efter det osv. Gjorde verkligen ett kanonjobb med varje häst!

peter_lundin skrev:
Jag vet hur barfotaverkningen går till men jag känner inte inen en duktig hovslagare i det som beskrivs som "vanlig" verkning på barfotasidorna snarare ngn sorts amerikansk gångartsverkning.
Jag ville höra din syn på skillnaderna.
PL

Den synen jag har fått är att man verkar hoven i mer eller mindre andra VINKLAR (så att den inte trampar ner med tån först)
och raspar den annorlunda så att den får bättre "rullning". Lägre trakter och lite längre tå...

Av mina tidigare hovslagare (har haft 4st) är det ingen (med undantag från den jag berättade om i förra inlägget som vi hade ute EN gång pga vår vanliga var sjuk) som brytt sig om att titta på hur hästen rör sig, hovvinklar, sneslitningar, o sånna grejer, utan de har kommit och gått med sitt hantverk bara... Ta av gamla skor, verka som de alltid gör med alla hästar, slå på nya skor...
Kanske inte så konstigt att jag blir så impad av dessa barfotaverkare som verkligen går in för det!

Därmed inte sagt att det inte finns duktiga hovslagare!! Det vet jag att det finns och det är synd att jag inte fått träffa fler än EN... :crazy:

milly skrev:
Meningen är ju att hoven ska FUNGERA som en barfotahov vilket den gör om man använder BOOTs istället för järnskor... Hästen får ju i sånna fall gå barfota minst 20-23timmar om dygnet och när den sedan har boots vid ridning på obekvämt underlag (annars behövs oftast inte) så fungerar hoven så gott som en barfotahov under den "timmen" man rider.

Njae, inte om du läser andras inlägg. Det finns de som påstått och påstår att hästen klarar att gå till och med distanstävlingar barfota. Att alla hästar borde klara sig helt utan skor etc. Det var ju det jag undrade över. Det du skriver håller jag ju med om, men det spricker i argumenten för förespråkarna för det jag skrev först. ;)

Oreo:
hur har du orkat vänta 6 år på ditt sto?? Rids hon? för är det så att hon inte rids och då inte utsätts för olika typer av underlag så "härdas"inte hoven heller. Det räcker inte med promenad till å från hagen bara!

Cecely skrev:
Ni kan få kalla mig rabbiat eller naiv, vad ni vill jag ser på min egna travare som av en vanlig hovslagare nästan dömde ut min häst för att hon hade så snea vinklar + en en tendens till bockhov på ena foten, idag 3 mån senare efter att hon blivit verkad enligt denna metod så är alla hovar utom en klar, hon har fått ett fantastiskt steg och mycket fina hovar. (obs nej det pulserar inte i hennes hovar har aldrig gjort heller och jag tycker det är skit av dig att påstå sånt också, kom gärna ut och titta på hur min häst ser ut så kan du hålla kä''ten sen vad gäller min häst!!!)
Detta gäller inte bara min häst utan många andra i min närvaro.
(bara för att bevisa för att jag inte bara spottar ut en massa trams som många här gör som inte vet ett smack om vilhästverkning, som itne ens vatt i närheten av den)

En parantes är dessutom att rektorn på hovslagarutbildningen i skara har faktiskt gått en kurs i vildhästverkning och har sagt att vissa saker kommer att ändras i deras ubildning framöver just för att de inte har någon som hellst koll på barfotagång.

Är det inte rätt konstigt att det helt plötsligt har börjat pratas om barfotagång helt plötsligt? Kan det vara så att det är för att det kanske funkar? Jag ser fler å fler som slänger av skorna nu för tiden och ingen av oss plågar våra hästar direkt. Däremot tycker jag att folk med hästar som är så insnöade på ett enda sätt borde öppna ögonen för vad som finns runt hörnet.

Men jag tror ju inte det är problemet. OK, kanske hos vissa, men de flesta av oss är inte emot barfota alls! Vi tycker det är en jättebra sak om hästarna kan gå barfota och personligen ger jag alltid hästarna en chans att först gå barfota. Nej, har inte testat boots. Ja, har en hovslagare som verkar annorlunda när hästen ska gå barfota.

Det jag tror är det huvudsakliga problemet i denna tråd är att ni/de som förespråkar barfotametoder för ALLA hästar verkligen har stirrat er blinda på det och ni tycker att vi som fortfarande skor våra hästar har stirrat oss blinda på DET.

Jag förstår inte hur man kan säga att ALLA hästar kan gå barfota och att de till och med ska kunna tävla utan skor. Någon här tyckte ju till och med att hästen ska klara av en distanstävling utan skor/boots. Det är väl att stirra sig blind på en metod om något! Har ni sett ALLA hästars hovar? Har ni varit med och sett utvecklingen av hur de blir vid barfota gång? Har alla människor lika bra naglar? NEJ! Som jag lite skämtsamt dragit parallell till förut så har jag tex dåliga naglar som ideligen går sönder i stallet. Kan det inte vara så att det är likadant för hästarna?

Hästar är individer, precis som oss människor. Dagens hästar tex det engelska fullblodet kan inte heller liknas vid vildhästarna för de har avlats för hårt och därigenom har gener ändrats och svagheter dyker upp.

Vargar klarar en vinter i 20-30 minusgrader. Men inte släpper du ut en Kinesisk nakenhund för att klara sig ute i sådana grader???

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 108
Senast: Nevermind
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 396
Hästvård (Har begränsad erfarenhet av fånghästar vill jag bara slänga in här lite snabbt) en stallkamrat har en gammal fånghäst som nu fått...
2
Svar
20
· Visningar
4 656
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 627
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka