Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
hopp_o_galopp skrev:En frågeställning mitt i allt: om det nu är så otroligt bra och naturligt med barfota så ska man ju inte behöva kolla hovarna var fjärde vecka och köpa boots och grejor för att det ska fungera. Då håller inte teorin att "barfotametod = bättre än skoning", detta för dem som förespråkar vildhäst-jämförelser samt "alla hästar klarar allt utan skor".
peter_lundin skrev:Mitt inlägg gällde filosofi o argument. Att verkningen skiljer sig åt vet jag.
Sen undrar jag vad du menar är så speciellt med barfotaverkningen att inte en duktig o intresserad hovlagare snabbt kan sätta sig in i den. Med undantag för de extremaste låga trakterna förstås, den biten går ingen vettig hovslagare på.
PL
peter_lundin skrev:Tror du inte att verkning utan att sätta på skor ingår i utbildningen![]()
PL
Räcker det men en invänjningsperiod på 6 år för ge hästen en ärlig chans att vänja sig vid att gå barfota??kingkong skrev:Om en häst ska vára barfota, så måste den vara rätt verkad. Hovslagaren verkar ju på ett vis en barfotaverkarw på ett annat. h<ovslagaren verkar ju så att hoven är redo för en ny sko igen. Men om man vill ha si n häst barfota så måste den verkas på rätt sätt- inga höga trakter! sen är cdet normalt att hästen ömmar i början innan hela hoven har förnyat sig själv- det kan avhjälpas med boots under den ömmaste perioden. Hpvarna blir starkare med tiden- bara man ger de den tiden de tar. vem minns inte sin barndoms somrar då skor å strumpor åkte av och ajj! vad ömfotad man var för minsta småsten-men mot slutet av sommaren var det inga problem att ha springtävling barfotapå en grusväg.Eller är det bara jag som minns det?
Du kan visst skriva vad du tycker eller tror - bara det klart framgår att det är du som tycker eller tror och att det inte framförs som solklara fakta - för då frågar jag m fl efter fakta eller källhänvisning. Det kommer du ALDRIG ifrån. Jag vet inte mera om dina kunskaper än vad du presenterar i dina inlägg här och för mig räcker inte det för att övertygas.milly skrev:Det är inte "bara NÅGON i EN diskussion" som frågar om detta! Det är ofta så.
Kan jag alltså INTE uttala mig vad jag TYCKER och TROR utan att ha memorerat precis vart jag har fått källorna ifrån?
Men varför svaras man då att man inte försökt tillräckligt, eller att det finns andra saker att ta i beaktande och att hästen borde få chansen?!milly skrev:En annan sak som jag vill tillägga är att på dessa "barfota- sidor" står ingenstans att ALLA hästar ska kunna gå barfota, det är något som vissa kanske har missuppfattat.
ameo skrev:Räcker det men en invänjningsperiod på 6 år för ge hästen en ärlig chans att vänja sig vid att gå barfota??
Mitt hblsto har nämligen gått barfota så länge och hon kan fortfarande inte gå på grusvägen utan att ömma... UTAN ryttare...
Varför kan Ni inte bara acceptera att DET FINNS HÄSTAR SOM INTE KAN GÅ BARFOTA, oavsett hur man verkar dem, hur lång invänjningsperiod man har eller vad de har för hovkvalite!!! Nämnda sto har hovar som växer mycket, alldeles utmärkt kvalité på dem och inte ens när det är hög tid att verka henne kan hon ledas på grusväg att ömma.
Skälet till att det inte fungerar på våra tamhästar är helt enkelt att man har avlat bort det mest naturliga genom att inte välja bort de ömfotade hästarna. VIldhästar som blir ömfotade hänger inte med flocken vid flykt och blir därför rovdjurens första byten. DÄR sker ett naturligt urval.
Våra kriterier vid avelsurval är andra...
Juvelflickan skrev:Vaddå? Vad menar du? Att skorna skyddar mot en dålig bädd?
Jo, det finns siffror som visar att hästar som går utan skor lever mer än dubbelt så länge som hästar utan.
Tänk på mustangerna, de lever mer än dubbelt så länge än en ridskolehäst gör i snitt.
Det som du säger om stöv, det stämmer. Men det skyddar även regnet från att inte komma in i huden så att hästarna inte börjar frysa. Annars skulle hästarna dött ut för mer än tusen år sedan... :smirk:
Har levande bevis på hästar som gått ute året runt som är rakade. Denna häst hade tillgång till hö hela tiden och mark som skyddade honom från regn och blåst.
Jo, tack. Jag vet nog vad jag pratar om![]()
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"