Varför skor ni?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Sentenced
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 310
  • Visningar Visningar 16 767
Sv: Varför skor ni?

Tror du Celely o Milly har kollat själva eller bara läst boken. :rofl:
Personligen skulle jag vilja kolla pulsen på dessa hästar som har varma hovar hur kallt det än är ute, kan inte komma ifrån misstanken att åtminstone en del av dem är kroniskt ömma.
Men jag skulle säkert bara få höra att den bultande pulsen är ett tecken på bra cirkulation. :angel:
PL

hopp_o_galopp skrev:
En frågeställning mitt i allt: om det nu är så otroligt bra och naturligt med barfota så ska man ju inte behöva kolla hovarna var fjärde vecka och köpa boots och grejor för att det ska fungera. Då håller inte teorin att "barfotametod = bättre än skoning", detta för dem som förespråkar vildhäst-jämförelser samt "alla hästar klarar allt utan skor".

Meningen är ju att hoven ska FUNGERA som en barfotahov vilket den gör om man använder BOOTs istället för järnskor... Hästen får ju i sånna fall gå barfota minst 20-23timmar om dygnet och när den sedan har boots vid ridning på obekvämt underlag (annars behövs oftast inte) så fungerar hoven så gott som en barfotahov under den "timmen" man rider.

peter_lundin skrev:
Mitt inlägg gällde filosofi o argument. Att verkningen skiljer sig åt vet jag.
Sen undrar jag vad du menar är så speciellt med barfotaverkningen att inte en duktig o intresserad hovlagare snabbt kan sätta sig in i den. Med undantag för de extremaste låga trakterna förstås, den biten går ingen vettig hovslagare på.
PL

Nä, för att de är utbildade att verka för att slå på en SKO! Iaf som jag förstått?!
De kan mycket väl relativt snabbt lära sig detta om de vill men hur många har gjort det??

Jo visst min hästs framhovar fungerade som barfotahovar även när jag red honom med boots, den kroniska ömheten o pulsen hann inte försvinna. När jag däremot skodde honom fick han tillbaka sitt steg direkt.
Boots är inte alltid en riktigt fungerande lösning.
PL

Senast ändrad:

peter_lundin skrev:
Tror du inte att verkning utan att sätta på skor ingår i utbildningen :confused:
PL

Jo, men med fel sätt oftast, vad jag förstått. Det krävs ju en speciell verkning som de som har forskat just kring BARFOTA har tagit fram...

Om du har provat detta borde du ju veta det mesta om ämnet? hade inte du en speciell HOVVERKARE till din häst när den gick barfota?!

Det jag säger/skriver här är sådant jag frågat av min HOVVERKARE samt läst om.

Varför fungerade inte BOOTSEN?

Oj, såg att du förklarade varför inte bootsen fungerade...

Men fick hästen den mycket viktiga förutsättningen att RÖRA SIG mycket och helst INTE stå på stall halva dygnet?

kingkong skrev:
Om en häst ska vára barfota, så måste den vara rätt verkad. Hovslagaren verkar ju på ett vis en barfotaverkarw på ett annat. h<ovslagaren verkar ju så att hoven är redo för en ny sko igen. Men om man vill ha si n häst barfota så måste den verkas på rätt sätt- inga höga trakter! sen är cdet normalt att hästen ömmar i början innan hela hoven har förnyat sig själv- det kan avhjälpas med boots under den ömmaste perioden. Hpvarna blir starkare med tiden- bara man ger de den tiden de tar. vem minns inte sin barndoms somrar då skor å strumpor åkte av och ajj! vad ömfotad man var för minsta småsten-men mot slutet av sommaren var det inga problem att ha springtävling barfotapå en grusväg.Eller är det bara jag som minns det?
Räcker det men en invänjningsperiod på 6 år för ge hästen en ärlig chans att vänja sig vid att gå barfota??
Mitt hblsto har nämligen gått barfota så länge och hon kan fortfarande inte gå på grusvägen utan att ömma... UTAN ryttare...
Varför kan Ni inte bara acceptera att DET FINNS HÄSTAR SOM INTE KAN GÅ BARFOTA, oavsett hur man verkar dem, hur lång invänjningsperiod man har eller vad de har för hovkvalite!!! Nämnda sto har hovar som växer mycket, alldeles utmärkt kvalité på dem och inte ens när det är hög tid att verka henne kan hon ledas på grusväg att ömma.

Skälet till att det inte fungerar på våra tamhästar är helt enkelt att man har avlat bort det mest naturliga genom att inte välja bort de ömfotade hästarna. VIldhästar som blir ömfotade hänger inte med flocken vid flykt och blir därför rovdjurens första byten. DÄR sker ett naturligt urval.
Våra kriterier vid avelsurval är andra...

Det begriper du väl att som utbildad hovslagare så är du alldeles för insnöad för att kunna verka en barfotahov på rätt sett.
Jag har fortvarande inte fått svar av Milly på vilket sätt hon anser en utbildad hovlagares barfotaverkning egentligen skiljer sig så vi kan diskutera detaljerna.
PL

milly skrev:
Det är inte "bara NÅGON i EN diskussion" som frågar om detta! Det är ofta så.
Kan jag alltså INTE uttala mig vad jag TYCKER och TROR utan att ha memorerat precis vart jag har fått källorna ifrån?
Du kan visst skriva vad du tycker eller tror - bara det klart framgår att det är du som tycker eller tror och att det inte framförs som solklara fakta - för då frågar jag m fl efter fakta eller källhänvisning. Det kommer du ALDRIG ifrån. Jag vet inte mera om dina kunskaper än vad du presenterar i dina inlägg här och för mig räcker inte det för att övertygas.

Gällande EN persons erfarenheter från "båda sidorna" så är den givetvis bra, men inte tillräckligt.

milly skrev:
En annan sak som jag vill tillägga är att på dessa "barfota- sidor" står ingenstans att ALLA hästar ska kunna gå barfota, det är något som vissa kanske har missuppfattat.
Men varför svaras man då att man inte försökt tillräckligt, eller att det finns andra saker att ta i beaktande och att hästen borde få chansen?!

ameo skrev:
Räcker det men en invänjningsperiod på 6 år för ge hästen en ärlig chans att vänja sig vid att gå barfota??
Mitt hblsto har nämligen gått barfota så länge och hon kan fortfarande inte gå på grusvägen utan att ömma... UTAN ryttare...
Varför kan Ni inte bara acceptera att DET FINNS HÄSTAR SOM INTE KAN GÅ BARFOTA, oavsett hur man verkar dem, hur lång invänjningsperiod man har eller vad de har för hovkvalite!!! Nämnda sto har hovar som växer mycket, alldeles utmärkt kvalité på dem och inte ens när det är hög tid att verka henne kan hon ledas på grusväg att ömma.

Skälet till att det inte fungerar på våra tamhästar är helt enkelt att man har avlat bort det mest naturliga genom att inte välja bort de ömfotade hästarna. VIldhästar som blir ömfotade hänger inte med flocken vid flykt och blir därför rovdjurens första byten. DÄR sker ett naturligt urval.
Våra kriterier vid avelsurval är andra...

Jag accepterar att det finns hästar som inte KAN gå barfota (trots ALLT) men OM de nu ömmar på grus trots att de är vana "barfotagångare" så är lösningen att använda BOOTS. Vad är det för fel med det? Då får ju hästen ändå vara barfota för övrigt...
Om den nu inte är tvungen att gå på grus i hagen hela dagarna, så att säga. (Då är INTE lösningen att den ska gå med boots hela dagarna! inom barfota är då lösningen att fixa en annan hage och andra förutsättningar som krävs för en barfotahäst)

De som "kommit på" vildhästmetoden har ju forskat kring detta och kommit fram till hur man behöver verka en häst för att den ska hålla som barfota och ömma så lite som möjligt/inget. Han är ju en vanlig hovslagare från början (ifrån USA) och är det inte likadant med Ove Lind i Sverige (som utbildat sig inom det)? Utbildade traditionella hovslagare från början (alltså fulla kunskaper inom det) och sedan "upptäckt" det där med barfota.
Hur kan de ha blivit så "DUMMA" tro?

Har du läst/tagit reda all den fakta som finns om barfotametoder och därefter tycker att det verkar skit? Du är väl utbildad hovslagare och kan bilda en annan uppfattning än oss "vanliga"?
Berätta för oss då vad det är för fel med barfotametoden och varför det inte skulle fungera... Förutom på en och annan häst...
Jag vill iaf ärligt talat bara lära mig! Vill gärna höra åsikter/argument från BÅDE vanliga hovsslagare och hovverkare!

Gå in på www.barfotahast.has.it och läs igenom ALLT!
OBS, peter lundin: Där förklaras också vad som är skillnaden mellan "vanlig hovslagarverkning" och barfotaverkning!
Du som har provat barfota på din häst trodde jag ahde gett den de rätta förutsättningarna?

Ni kan få kalla mig rabbiat eller naiv, vad ni vill jag ser på min egna travare som av en vanlig hovslagare nästan dömde ut min häst för att hon hade så snea vinklar + en en tendens till bockhov på ena foten, idag 3 mån senare efter att hon blivit verkad enligt denna metod så är alla hovar utom en klar, hon har fått ett fantastiskt steg och mycket fina hovar. (obs nej det pulserar inte i hennes hovar har aldrig gjort heller och jag tycker det är skit av dig att påstå sånt också, kom gärna ut och titta på hur min häst ser ut så kan du hålla kä''ten sen vad gäller min häst!!!)
Detta gäller inte bara min häst utan många andra i min närvaro.
(bara för att bevisa för att jag inte bara spottar ut en massa trams som många här gör som inte vet ett smack om vilhästverkning, som itne ens vatt i närheten av den)

En parantes är dessutom att rektorn på hovslagarutbildningen i skara har faktiskt gått en kurs i vildhästverkning och har sagt att vissa saker kommer att ändras i deras ubildning framöver just för att de inte har någon som hellst koll på barfotagång.

Är det inte rätt konstigt att det helt plötsligt har börjat pratas om barfotagång helt plötsligt? Kan det vara så att det är för att det kanske funkar? Jag ser fler å fler som slänger av skorna nu för tiden och ingen av oss plågar våra hästar direkt. Däremot tycker jag att folk med hästar som är så insnöade på ett enda sätt borde öppna ögonen för vad som finns runt hörnet.

Juvelflickan skrev:
Vaddå? Vad menar du? Att skorna skyddar mot en dålig bädd?
Jo, det finns siffror som visar att hästar som går utan skor lever mer än dubbelt så länge som hästar utan.
Tänk på mustangerna, de lever mer än dubbelt så länge än en ridskolehäst gör i snitt.
Det som du säger om stöv, det stämmer. Men det skyddar även regnet från att inte komma in i huden så att hästarna inte börjar frysa. Annars skulle hästarna dött ut för mer än tusen år sedan... :smirk:
Har levande bevis på hästar som gått ute året runt som är rakade. Denna häst hade tillgång till hö hela tiden och mark som skyddade honom från regn och blåst.
Jo, tack. Jag vet nog vad jag pratar om ;)

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Nu är det ju som så att de forskar just på Mustanger för att de har ovanligt bra och hållbara hovar, vilket inte stämmer med andra viltgåeende hästar :smirk:

Att jämföra en vildhäst med en ridskolehäst är väl knappast relevant eftersom ridskolehästen brukas på ett helt annorlunda sätt

Tittar man logiskt på det hela så borde ju egentligen vara så att ridskolehästen har de bästa hovarna. De får gå i fina gräshagar, går nästan bara på mjukt underlag (ridhus), bra med mat och vatten varje dag, hovarna underhålls med jämna mellanrum, de har skor som skyddar, de slipper använda hovarna på nätterna då de står stilla i en box.
Hur kommer det sig då att vildhästen som inte alls lever ett sådant liv som ibland inte ens har tillgång till vatten har så bra hovar??

Nu är det ju som så att det är endast Mustangerna som har dessa "bra" hovar av vildhästar och de verkas inte ens.

Ridskolehästar går precis som du säger på för mjukt underlag vilket inte ger någon genomströming i hoven.

Vi arbetar våra hästar på olika underlag just pga att hoven måste jobba.

Det är ju bara mer underligt att deras hovar är bättre när de int ens verkas, eller hur?
Men visst är det konstigt, borde det inte vara tvärtom?

Har läst hela tråden och det är inte strunt att hoven slits ner för mkt vid ridning på hårt underlag.
Hårda grusvägar assfallt funkgerar som en nagelfil.
Kan du bevisa att enligt forskning att hoven är gjord för ridning så ger jag mig.
Men så länge jag har hittat forskning som kan bevisa att en hov INTE är gjord för ridning. Och att man bör har skor om man inte vill ha en ömfotad häst som går och spänner sig som om den fått en påle i arslet när man rider på isgata så får du säga vad du vill jag tycker du gör fel mot hästen.

Elithästar i vilken gren?? hoppinng?, ,dressyr då rider dom nästan 99% i ett mjukt ridhus eller ute i en mjuk paddock.
Visst kan man ha en häst oskodd då... men är det rätt att enbart harva runt i en paddock med sin häst för att det är såå bra att ha sin häst oskodd??
Då är jag hellre den "elaka" hästägaren som har skor på min häst och kan erbjuda långa timmar ute i skogen !

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 122
Senast: Nevermind
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 412
Hästvård (Har begränsad erfarenhet av fånghästar vill jag bara slänga in här lite snabbt) en stallkamrat har en gammal fånghäst som nu fått... 2
Svar
20
· Visningar
4 679
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 647
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka