Måste få säga min mening..
Att ha oskodd är bra på unghästar och hästar man inte rider så mycket. Då slits inte hovarna för mkt om man skrittar ut nån gång i veckan på mjukt underlag.
Men du kan inte på fullt allvar påstå att det är rätt att ex ha en distanshäst oskodd.
Rida 16 mil på hårtunderlag på tävling och 2 timamrs ritter om dagen till träning på en oskodd häst är för mig djurplågeri.
Även om hästen inte har ont så kommer hoven slitas ner tills dess att hoven börjar att blöda och man når "pulpan".
Håller med massor här inne att rider man inte hästen kan man ha den oskodd med rider man den så ska den va skodd.
Det är inte naturligt att rida hästen och man utsätter hoven för mer slitage än vad hoven är gjord för.
Hoven är inte gjord för att gå på grusvägar då en väg inte är naturligt hoven är byggd för mjukt underlag så som en stor gräsäng!
Hoven är dessutom inte gjort för att gå i rätt form och ridas runt runt i en volt.
Eller att hoppa hinder på 160
Sen kan vissa hästar födas med benstälingar som är fel och med hjälp av skor kan man ha kvar hästen och ha den som ridhäst!
Men hennes hovar klarar ej av att inte ha skor=(
Sen att rida en häst på vintern oskodd är för mig helt idiotiskt. Skulle aldrig våga galoppera på halt underlag utan broddar skulle hästen halka till kan den bryta benet ,fläka sig och framförallt ramla omkull och man kan få hästen över sig.
Vågar knappt tänka på vilken olycka det kan bli för både häst och ryttare då