Varför skor ni?

Sv: Varför skor ni?

vill ni svara på mitt inlägg skicka ett PM till mig då jag inte kollar sidan så ofta och då är oftast tråden försvunnen!

kan du inte läsa hela tråden?
Allt du skriver har vi ett svar på varför man kan ha en häst utan skor.

Att en häst ska nöta ner för mycket är i princip omöjligt!
Det finns ju elitdistanshästar som tävlar och tränar utan skor!

Men visst jag kan inte dra av skorna på en häst och en vecka senare rida 16 mil. Utan hoven behöver en övergångsperiod som stärker den och anpassas!!

Hädanefter så vill jag höra andra förklaringar än att min häst ömmar och hovarna slits för mycket. Den ursäkten är bara strunt.

Nej jag kan inte erkänna att min häst skall behöva linka omkring i hagen så fort det är lite hårt bara för att det skall vara naturligt. För min del skulle det varit minst lika bekvämt att ha honom oskodd! När han gick oskodd hade han puls o var varm i framhovarna hela tiden(säkert väldigt naturligt o nyttigt)! I och med att han var öm stort sett hela tiden fungerade han inte särskilt bra med boots heller.
Visst användbarheten är viktig, vi har inte hästar för att ha en naturlig vildhästflock i hagen.
Mustanger tas ofta upp i barfotadebatten men hur många av de tamhästar som förvildades o blev mustanger tror ni överlevde första året?
PL

Ok men vad gäller din häst. Var det en vanlig hovslagare som verkade din häst då? Hur länge fick han gå barfota?
Att en häst blir varm om hoven är ju itne konstigt eftersom det helt plötsligt finns blod i dem. Hoven ska egentligen var kroppsvarm.

Cecely skrev:
Att en häst ska nöta ner för mycket är i princip omöjligt!
Det finns ju elitdistanshästar som tävlar och tränar utan skor!
Skitsnack säger jag bara, o på vilker sätt skulle distanshästar utan skor bevisa detta så länge inte alla tävlar utan skor, alla hovar är olika.
PL

Visst alla hovar är olika. Men om jag slänger av skorna på en häst och låter den ha en vettig övergångsperiod så kommer man att kunna rida varje dag hur långt man vill. Eftersom att när hoven börjar nötas ner så stimmuleras den så den växer fortare. Men detta går ju itne över en natt som många tycks tro utan tar lite tid. Ger man det bara tid och rätt förutsättnignar så är det i princip omöjligt.

Vet du vad digitalpuls är?
Jag har jämfort temperatoren på våra hästar med o utan skor, ok jag tänker inte köpa en IR-termometer bara för den sakens skull.
Ett tillfälle: Häst 1 skodd fram varm fram kall bak, H 2 oskodd kall runtom, H 3 osodd ljumen runt om, H 3 oskodd varm runt om H 4 skodd varm runtom.
En stund senare när häst 1 var intagen i stallet var han var runtom.
Jag skall kolla lite mer när kylan kommer.
Jag är inte ensam att ha kollat o kommit till liknade resultat.
Det finns forskning som visar att en normal hov anpassar sig till omgivningen.
Detta är stort sett nödvändigt för djur i kallt klimat för att värmeförlusterna genom fötterna inte skall bli för stor. Problemet löses genom olika shunt o värmeväxlarsystem i ben o fötter.
Ett år drygt o jag verkade honom själv enligt barfotaprinciper.
PL

Senast ändrad:

Super om man kan ha sin häst oskodd.

Har haft min ponny oskodd till ca 5 års ålder men då han började användas mycket (körning) så slets hovarna aldeles för mycket och till slut kunde han knappast gå på något under lag utan att ömma. Så det blev på med skor fram, resultatet blev en mycket piggare och gladare ponny som verkligen ville ut och arbeta.

Ska kanske tillägga att han var verkad efter "konstens alla regler" men det fungerade ej ändå. Så enligt min mening kan inte alla hästar gå barfota.

Jag skulle aldrig köra en häst barfota vintertid, då behövs en ordentlig broddning så att hästen kan ta i utan att tappa fotfästet.

Bara för att man inte har fakta/ forskningresultat eller "bevis" så behöver man inte bli arg för att någon i en diskussion frågar efter just detta. Och vem vet, om ett eller ett par eller tio år kanske det finns - och då är frågan av högsta relevans.

Har man inte källorna talar man om det, i stället för att luta sig emot att "alla" och "nån" osv för det är ren hörsägen och hjälper föga. Just genom att godta att geografin/ omgivande förutsättningar skiljer sig åt, så kan man ju också få en god grund för en dialog i stället för en diskussion med låsta positioner.

Så milly, även om du blir irriterad hoppas jag att du kan förstå ifrågasättandet - för det tyder ju också på ett intresse. mvh/a

PS I mitt första inlägg erkände jag och påtalade att det i min hästhållning av i dag faktiskt är ett krav att ha skor. Jag har också talat om att vi testat att ha en häst oskodd i över ett års tid, men fortfarande utan tvivel väljer att sko. Och det är inte ett enda "tyvärr" med, för det bekymrar inte mig och jag anser verkligen att utifrån de förutsättningar vi har så är det det bästa.

Jag pratade iofs om slitaget av hovar...

Jag har ingen aning om vad en digitalpuls är. Du får gärna berätta.
Så hur mycket en hov växer har å göra med temperaturen den förlorar eller?

Vilken barfotametod använde dù?

När pulsen till hovarna känns tydligt som tex på fånghästar eller vid hovböld, det är via den man kan bedömma om en hov bara råkar vara varm eller det är ngt fel. En konstant öm hov har hela tiden en inflammatorisk retning o får puls.
Stort sett vildhästmetoden men utan den extrema sänkningen av trakten.
PL

Jag förstår vad du skriver men inte hur det hänger ihop med att man inte kan slita ner hovarna...

För att min häst i stort sett inte kan gå utan skor. Tappar han en sko ömmar han nästan genast, med och utan ryttare. Tyvärr. Det är risken man får ta när hästen går skodd hela tiden fråm en tidig ålder.

Köpte jag en häst som aldrig skotts och inte heller hade problem med det, skulle jag göra allt för att hålla det så.

Cecely skrev:
Visst alla hovar är olika. Men om jag slänger av skorna på en häst och låter den ha en vettig övergångsperiod så kommer man att kunna rida varje dag hur långt man vill. Eftersom att när hoven börjar nötas ner så stimmuleras den så den växer fortare. Men detta går ju itne över en natt som många tycks tro utan tar lite tid. Ger man det bara tid och rätt förutsättnignar så är det i princip omöjligt.
Är detta något som du själv har erfarit?

Inlägget om puls var svar på ditt svar om mina varma hovar med puls.
Att hästar kan nöta hovar för mycket finns det flera tusen års erfarenhet av.
Inga hovar har en obegränsad tillväxtförmåga o slits hover mer än vad den växer så är det för mycket.
Hur många egna hästar med o utan skor har du erfarenhet av?
PL

ang skrev:
Bara för att man inte har fakta/ forskningresultat eller "bevis" så behöver man inte bli arg för att någon i en diskussion frågar efter just detta. Och vem vet, om ett eller ett par eller tio år kanske det finns - och då är frågan av högsta relevans.

Har man inte källorna talar man om det, i stället för att luta sig emot att "alla" och "nån" osv för det är ren hörsägen och hjälper föga. Just genom att godta att geografin/ omgivande förutsättningar skiljer sig åt, så kan man ju också få en god grund för en dialog i stället för en diskussion med låsta positioner.

Så milly, även om du blir irriterad hoppas jag att du kan förstå ifrågasättandet - för det tyder ju också på ett intresse. mvh/a

PS I mitt första inlägg erkände jag och påtalade att det i min hästhållning av i dag faktiskt är ett krav att ha skor. Jag har också talat om att vi testat att ha en häst oskodd i över ett års tid, men fortfarande utan tvivel väljer att sko. Och det är inte ett enda "tyvärr" med, för det bekymrar inte mig och jag anser verkligen att utifrån de förutsättningar vi har så är det det bästa.

Det är inte "bara NÅGON i EN diskussion" som frågar om detta! Det är ofta så.
Kan jag alltså INTE uttala mig vad jag TYCKER och TROR utan att ha memorerat precis vart jag har fått källorna ifrån? Jag har läst mycket om hovar, böcker, frågat hovslagare/verkare, kollat olika sidor på nätet, om vanlig skoning, om barfota osv och sedan fått en uppfattning i det "stora hela"... Utifrån det säger jag vad jag TYCKER!
Jag kommer inte ihåg alla sidor jag kommit in på via länkar, alla böcker jag lånat om hovar osv. Men det senaste jag läst om kommer från www.barfotahast.has.it och Hästfynd. Och då inte BARA om barfota hovar!
Det finns väl ganska mycket forskningsresultat (kanske inte godkända, vad vet jag) på den ovanstående sidan?

Det SKREV jag i mitt första inlägg på den här tråden!! "jag är ingen expert utan skriver vad jag tänker, tycker och tror" (ungefär så) och därefter skrev jag...

En sak som jag funderar på i den här diskussionen om barfota är att den mest erfarna/ledande barfotaverkaren i Sverige(iaf vad jag förstått), Ove Lind, är väl utbildad (är ej helt hundra!)som vanlig traditionell hovslagare för att sedan ha "upptäckt" det där barfota och förespråkar det nuförtiden...
Han har ju isåfall kunskaper från BÅDA hållen och borde veta vad han pratar om??

En annan sak som jag vill tillägga är att på dessa "barfota- sidor" står ingenstans att ALLA hästar ska kunna gå barfota, det är något som vissa kanske har missuppfattat.

Morotsbiten skrev:
Måste få säga min mening..
Att ha oskodd är bra på unghästar och hästar man inte rider så mycket. Då slits inte hovarna för mkt om man skrittar ut nån gång i veckan på mjukt underlag.
Men du kan inte på fullt allvar påstå att det är rätt att ex ha en distanshäst oskodd.
Rida 16 mil på hårtunderlag på tävling och 2 timamrs ritter om dagen till träning på en oskodd häst är för mig djurplågeri.

Även om hästen inte har ont så kommer hoven slitas ner tills dess att hoven börjar att blöda och man når "pulpan".
Håller med massor här inne att rider man inte hästen kan man ha den oskodd med rider man den så ska den va skodd.
Det är inte naturligt att rida hästen och man utsätter hoven för mer slitage än vad hoven är gjord för.
Hoven är inte gjord för att gå på grusvägar då en väg inte är naturligt hoven är byggd för mjukt underlag så som en stor gräsäng!
Hoven är dessutom inte gjort för att gå i rätt form och ridas runt runt i en volt.
Eller att hoppa hinder på 160

Sen kan vissa hästar födas med benstälingar som är fel och med hjälp av skor kan man ha kvar hästen och ha den som ridhäst!

Men hennes hovar klarar ej av att inte ha skor=(
Sen att rida en häst på vintern oskodd är för mig helt idiotiskt. Skulle aldrig våga galoppera på halt underlag utan broddar skulle hästen halka till kan den bryta benet ,fläka sig och framförallt ramla omkull och man kan få hästen över sig.
Vågar knappt tänka på vilken olycka det kan bli för både häst och ryttare då :crazy:

Såhär står det i en artikel i Hästfynd (du får välja själv om du tror på det eller inte, men kanske förklarar det saken):
"Runt om i världen finns många distanshästar som tävlar barfota och klarar det galant. En del får t o m verkas när de går i mål. När hästen rör sig väldigt mycket påskyndas hovtillväxten, särskilt i en barfotahov som är korrekt verkad med mycket god cirkulation."

Därmed inte sagt om JAG skulle rida min häst barfota... eller att "alla" ska göra det!

Om hoven ÄNDÅ nu slits mer än den växer finns BOOTS!! Varför glömmer många det hela tiden?! De går även att BRODDA men är kanske inte riktigt lika effektiva ännu.
BOOTS använder man också på obekväma, hårda/grusiga underlag! Och BRODDAR vid ridning på halka!!

Därmed håller inte dina argument...

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 108
Senast: Nevermind
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 396
Hästvård (Har begränsad erfarenhet av fånghästar vill jag bara slänga in här lite snabbt) en stallkamrat har en gammal fånghäst som nu fått...
2
Svar
20
· Visningar
4 656
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 627
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka