Varför skor ni?

Sv: Varför skor ni?

Jag har två araber som alltid gått barfota utan problem. Verkar själv pga att hovslagare verkar hästar enligt principen att slå på skor, har man en barfota häst är det inte samma verkning som man gör. ALLA hästa kan gå barfota, använd boa boot i övergången, för vissa går det snabbt o smidigt att vänja in dem. Om hästen varit skodd hela livet är hovmekanismen lika med noll o det tar längre tid.Hoven nöts aldrig ner mer än den klarar av, vildhästar rör sig flera mil per dag på hård terräng, alla dom har hovarna kvar.På vintern när det är halt kan man sätta brodd på bootsen. Känn på hovarna, hoven ska vara varm (inte pulsera), men varm oavsett väderlek. Är den kall är mekanismen,cirkulationen dålig. En sista sak trakterna ska vara max 3 cm höga, hur höga trakter har din häst?

beauspirit skrev:
jag tycker det här med barfota-gång har blivit ngt av en "trend". träffat flera som ska vara snäll mot hästen och ha den på ett så naturligt sätt som möjligt - då barfota.
hästen kan knappt gå och ömmar som bara den, och ägaren märker ingenting.
QUOTE]

Har dessa hästar varit barfota MER än ett halvår -ett år då? För det är vad övergångsperioden tar...

Har någon sett en häst som har gått barfota flera år, med rätt verkning (och inte övernedslitna hovar förstås!), som går runt och ÖMMAR??! Berätta för mig!

Jag är ingen expert på något sätt men detta är mina tankar/vad jag TROR, vet och tycker (ni får gärna motargumentera, jag försöker lyssna på båda "delarna"):

För det första ska hästarna verkas på ett speciellt sätt för att hålla som barfota, en vanlig hovslagare kan oftast inte detta och de är nästan alltid NEGATIVA till detta också (rädda för att förlora kunder, gillar hantverket med järnskor/hovbeslag??)så ingen idé att fråga om dom... Vad JAG erfar!
Hästarna ska verkas enligt "vildhästmetoden" som INTE är detsamma som STRASSER (strasser är en grymmare metod).

Ni som är negativa till barfota ser bara detta ÖMMANDE som hästarna självklart har i början (flera månader-ett år!) eftersom skoningen har gjort hoven SVAG (dålig kvalite, spröd) och trång = van vid skor... Den fungerar inte ÄNNU som en barfotahov ska!

Ni som har "väldigt dålig hovkvalite" på hästen och säger att det är orsaken... Om ni skulle låta ta av skorna och låta hästen bli barfota skulle det i många fall "läka" hoven så att den inte längre fläker, spricker och blir också hårdare och tåligare. Dvs om den också får rätt foderstat givetvis och tillräckligt med RÖRELSE!
MEN detta tar upp till ett år och man måste då ha tålamod och ta det lugnt med hästen under tiden, kanske bara rida på mjukt underlag (ängar osv) och/eller använda BOOTS under tiden då hästen är ÖM.

Att man nöter ner hoven "om den inte är skodd" är väl inget argument heller då man KAN använda BOOTS? Då har man ju dessa bara vid arbete/ridning, övrig tid får hästen gå utan och ha friska hovar. Bootsen kan man ha runtom och går att BRODDA (4 i varje).

Enda NACKDELEN (som jag kan komma på) med att inte ha skor på hästen är på vintern vid HALKA i HAGEN! Boots kan man inte ha på hästen dygnet runt/hela dagen i hagen, mer än någon enstaka gång.
Helst inte, alltså, eftersom det då samlas bakterier där "inne" och kanske kan de få skavsår då.

Bootsen är inte heller tillräckligt utvecklade och BRA ännu, och det där med broddning är inte LIKA bra som med vanliga skor. Men det kommer nya och det går framåt!

Inom vissa tävlingsgrenar är det inte, vad jag hört, inte tillåtet att tävla med BOOTS utan hästen ska vara SKODD. Sånna regler är väl kvar efter sen förut och borde väl ändras på så småningom också, tycker jag.

Min häst är barfota sedan 5veckor tillbaka och ÖMMAR på hårda underlag och grus, men vi rider på ängen, jag leder henne och går på andra mjuka underlag, vilket går alldeles utmärkt. Snart får jag mina BOOTS också (Boa) och sen får vi se hur det går!
Jag säger inte ÄNNU att detta är det BÄSTA!! Resultat kan jag inte uttala mig om förrän om ett år! Sen tar jag ställning till om detta var BRA eller DÅLIGT, ska jag låta henne va barfota eller SKO igen?

Min erfarenhet säger också att hästarna vänjer sig och efter ett tag blir hovkvaliten bättre. MEN: om man rider mycket så riskerar man ändå att hoven slits ner för mycket.
Mina pållar går oskodda vissa perioder då jag inte har så mycket tid att rida(skogsturer 3ggr i veckan).
En av de bästa anledningarna att sko de flesta hästar tycker jag ändå är att annars riskerar man att de på lång sikt får felaktig benställning. Det räcker ju med att den sliter lite snett för att det med tiden ska ge stor effekt. Har man en häst som sliter snett måste man verka LITE OCH OFTA om det ska funka att gå barfota.
Ett annat barfotaproblem är vissa hästar som skrapar och gräver mycket med framhovarna och då sliter mycket på tån.

Suck! Samma argument om och om igen. Kan ni inte inse, små flickor, att det är skillnad på hästar och hästar. Era promenadhästar, kramdjur, som går på mjuka ängar kan mycket väl gå barfota och må bra av det. Men ta en hårt tävlande häst, säg en som går internationell fälttävlan eller fyrspannskörning, och ta av den skorna så får vi se vad som händer. Tänk om hästen börjar ömma mitt under OS??
Och så detta ständiga klagande på att hovslagare inte kan eller vill verka barfotahästar och bara vill sko och tjäna pengar. Inte är hovslagaryrket såå välbetalt.

När ni barfotaentusiaster har många års erfarenhet av detta på nacken av alla sorts hästar, då tycker jag det är dags att ta upp diskussionen igen. Inte när man har haft hästen barfota i 5 veckor och man bara repeterar det man läst på nätet och sugit i sig som självklara fakta .

Jag blir också fruktansvärt trött på dessa "ungar".

Sen var det nån i Norrland som hade sina hästar oskodda året runt...det har jag också med mina fölmärrar som inget gör :crazy: Dessutom så är det skillnad i Norrland där det finns SNÖ på vintrarna, och inte här som det är is o slask....OCH på vad man gör med hästarna.....Jag kan inte ens tänka tanken att ha mina tränande travare skolösa...tror faktiskt att jag skulle kunna bli anmäld för djurplågeri t om, att köra för fullt med skolösa hästar på vintern i kanske 50km/h....det säger ju sig självt att man inte gör.

"Småflickor"!?
Varför låta så nedlåtande?

Tanken med barfota är väl att det är det bästa för enbart HÄSTEN!
Många motståndare drar öronen åt sej för dom vill inte
*betala för extra verkningar
*låta hästen "vila" från ridning/körning
*ser bara besvärligheter med det

Jag tror att övergången måste få ta sin tid.
Hästen måste ändå aktiveras men behöver inte ridas, finns andra alt.
Motioneras på mjukare underlag.
Nya hagar måste kanske ordnas. Med annat underlag menar jag.
Många hagar är ju i regel så nertrampad så när dom sen fryser till så är dom så knölig. Då förståeligt att hästen är öm...
Ser till att inte HELA hagen är en stor isfläck.

Just av den anledningen att "hovslagaryrket inte är såå välbetalt" så är dom nog rädd om de skoningar dom har... :smirk:
Vilket kan göra att dom INTE förespråkar barfota.
Min är dock inte av den snåla typen, utan tänker på hästen... ;)

Men med detta inte sagt ändå att ALLA kan/passar som barfota.
Alla har väl kanske inte den möjligheten.
Då menar jag främst dom som tävlar internationellt...
Självklart begär man inte att dom tar av sina topphästar skorna innan OS!! :crazy:
Väldigt fjantig jämförelse!
Eller dom som inte har tillgång till mjukare underlag, andra hagmöjligheter.

bobo skrev:
Suck! Samma argument om och om igen. Kan ni inte inse, små flickor, att det är skillnad på hästar och hästar. Era promenadhästar, kramdjur, som går på mjuka ängar kan mycket väl gå barfota och må bra av det. Men ta en hårt tävlande häst, säg en som går internationell fälttävlan eller fyrspannskörning, och ta av den skorna så får vi se vad som händer. Tänk om hästen börjar ömma mitt under OS??
Och så detta ständiga klagande på att hovslagare inte kan eller vill verka barfotahästar och bara vill sko och tjäna pengar. Inte är hovslagaryrket såå välbetalt.

När ni barfotaentusiaster har många års erfarenhet av detta på nacken av alla sorts hästar, då tycker jag det är dags att ta upp diskussionen igen. Inte när man har haft hästen barfota i 5 veckor och man bara repeterar det man läst på nätet och sugit i sig som självklara fakta .

Oj, glömde skriva att det JAG diskuterar är FRITIDSHÄSTAR! Hästvärlden är stor och det finns för och nackdelar med allt.

Jag har en "fritidshäst" som efter 1 år fortvarande ömmade i hagen när det var hårt, blev som en ny häst när jag skodde honom fram o han är inte ensam.
Jag vill kunna använda min fritidshäst utan att hela tiden tänka på underlaget, boots fungerade bara sådär. Dom som tror att alla hästar klarar att gå barfota är dom som läst barfotapropagandan utan att ha nån ordentlig erfarenhet själva.
PL

Lilla_My skrev:
Min erfarenhet säger också att hästarna vänjer sig och efter ett tag blir hovkvaliten bättre. MEN: om man rider mycket så riskerar man ändå att hoven slits ner för mycket.
Mina pållar går oskodda vissa perioder då jag inte har så mycket tid att rida(skogsturer 3ggr i veckan).
En av de bästa anledningarna att sko de flesta hästar tycker jag ändå är att annars riskerar man att de på lång sikt får felaktig benställning. Det räcker ju med att den sliter lite snett för att det med tiden ska ge stor effekt. Har man en häst som sliter snett måste man verka LITE OCH OFTA om det ska funka att gå barfota.
Ett annat barfotaproblem är vissa hästar som skrapar och gräver mycket med framhovarna och då sliter mycket på tån.

Ja, just det! Det är DET man gör med barfotahästar! Verkar lite och ofta. Var 4:e vecka är rekommendation, vissa hästar behövs mer ofta.
Det sistnämnda är givetvis ett problem för en del. Då får man väl olyckligtvis ha en SKODD häst!

Men hur menar du att hoven ÄNDÅ slits för mycket om man använder BOOTS?

Allmänt (inte till dig):
Jag kanske är en blåögd "småflicka" som någon kallade det, men varför är vissa av er SÅ HIMLA kritiska och negativa?
Vad är det som är så fruktansvärt FEL med barfota?! Är det fel bara för att NI inte har era hästar barfota?
Det KÄNNS som ni är mot barfota och för järnskor måste bara ha era argument så att ni får ha skor på dom med gott samvete... :angel: :devil:

Jag förstår väl givetvis är det skulle vara VÄLDIGT SVÅRT/omöjligt att ha en tävlande travhäst utan skor eller en fälttävlanshäst som absolut är beroende av gräsbroddar osv osv. I många fall KAN MAN INTE ha hästen barfota men då behöver man ju inte hålla på att säga att BARFOTA är DÅLIGT? Bara för att NI måste ha SKOR på era??

Tror ni inte att det faktiskt ÄR bra för våra fritidshästar?! Även de som tävlas lätt?

Men vem har sagt att barfota är dåligt??? Vad jag reagerar mot är vissa säger att ALLA hästar kan gå barfota.....det kan dom INTE.

Jag har t om skott mina fölmärrar en vinter för några år sen...för att det var isgata i flera veckor och dom tordes knappast röra sig i hagarna.......det är INTE nyttigt att ha hästar som går o spänner sig för att vara rädd att göra sig illa......

Märrarna blev överlyckliga av att känna att dom hade kontroll över sig själva....

peter_lundin skrev:
Jag har en "fritidshäst" som efter 1 år fortvarande ömmade i hagen när det var hårt, blev som en ny häst när jag skodde honom fram o han är inte ensam.
Jag vill kunna använda min fritidshäst utan att hela tiden tänka på underlaget, boots fungerade bara sådär. Dom som tror att alla hästar klarar att gå barfota är dom som läst barfotapropagandan utan att ha nån ordentlig erfarenhet själva.
PL

Okej!

Som jag sade, jag får se om ett år vad jag tycker! Kan hända att jag måste ha skor på vintern till exempel , kanske kan jag bara sko i FRAM om inte barfota fungerar osv. osv.
Men det är väl inte fel att testa?? Det är ju DÅ jag får EGEN erfarenhet...
Kanske tycker jag inte alls om BOOTSen heller...

JAG har iaf inte sagt att det FUNGERAR på alla männsikors hästar! Med det menar jag att det jag tror att iaf 99% av alla hästar kan gå barfota om de är promenad/fritidshästar MEN det finns många fall där MÄNNISKOR använder dem till mycket mer än så och då är det tveksamt/svårt...

Men hovarna på hästen ser just nu mycket bättre ut än för 6 veckor sen... Hovväggarna var spruckna och sömmen trasade sönder hovväggen (främst i fram), de var mjuka och lite porösa...
Nu ser dom ganska fina ut men självklart ÖMMAR hon!

Nej inte fel att testa, det gjorde jag själv. Felet är folk som läst en bok o kanske gått någon kurs o sen superbestämt hävdar att alla hästar kan gå barfota.
Jag har heller aldrig påstått att barfota är dåligt, däremot är en del av barfotapropagandan felaktig o vilseledande.
PL

Klart att det vore bra OM hästarna kunde gå oskodda, det jag reagerar mot är den kategoriska inställningen som ofta kommer fram även från barfotaförespråkarnas sida om att just "alla" skulle må bättre oskodda. Eller så mycket som 99%.

Jag har haft en häst oskodd över vintern här. Aldrig igen. Och eftersom boots inte är en 24/7-lösning är valet enkelt. Då sedan tillgången på ridterräng här kräver skor även på fritidshästar så blir det ytterligare ett argument för skor för vår del.

Att låta hästen ömma månadsvis för att vänja sig bär mig emot - varför skall han lida för att jag testar mina teorier?! Krasst sett får han högst förmodligen göra det ibland ändå, men då beror det på mitt ovetande och min okunskap :devil: - så länge jag vet bättre skall jag absolut försöka undvika misstagen ...

ang skrev:
Att låta hästen ömma månadsvis för att vänja sig bär mig emot - varför skall han lida för att jag testar mina teorier?! Krasst sett får han högst förmodligen göra det ibland ändå, men då beror det på mitt ovetande och min okunskap :devil: - så länge jag vet bättre skall jag absolut försöka undvika misstagen ...

Okunskap kan ju också vara, i sånna fall, att man inte vet om hur järnskor skadar hoven! Och så har man hästen skodd i tron att det är BRA...
Bara som exempel.

Jag testar inte MINA teorier utan KUNNIGA, erfarna männsikors teorier. Ove Lind t ex har ju börjat som VANLIG hovslagare och har alltså kunskaper från BÅDA delarna.
Att ta av hästen skorna och verka den enligt vildhästmetoden har målet att hästen ska ha så lite ont som möjligt under övergången. Är hästen väldigt öm ska man använda BOOTS och se till att den får gå på bra, mjuka underlag så länge. Den ska inte belastas onödigt osv.

Precis som "ni" litar på er traditionella hovslagare litar JAG på min utbildade hovverkare (en annan än Ove Lind)! Samma sak!
Ingen av oss kan säga vad hästen skulle föredra, förmodligen skulle min häst JUST NU vilja ha skor på sig (iaf i fram) men jag TROR att om ett år kommer hon må bra av att vara barfota i kombination med boots på obekvämt underlag. Blir det problem med halkan på vintern får jag fundera på om hon ska bli skodd i fram och därmed BRODDAD... på VINTERN...

Efter allt jag läst och lärt mig om HOVAR (har lånat böcker, frågat ut flera olika hovslagare/verkare, läst på nätet osv osv osv) tycker jag att barfota verkar vara det bästa för MIN häst och många andra fritidshästar. Erfarenhet får man genom att prova!
Övergången ser jag som en jämförelse till exempel med en person som RÖKT i flera år och har det jobbigt en lång period efter att den slutat... När h*n röker mår h*n bra för stunden men sedan h*n slutat mår h*n mycket bättre, skadade delar har läkt osv.
Värt "övergången"!

Till er som säjer att ALLA hästar kan gå barfota.
Visst men då hade min häst haft kotledsinflemation i båda kotorna fram tills hon hade vant sig då hon sate ner foten på fel sätt och gjorde att kotorna tog mycket stryk = hon började att säta ner tån först vilket hästarna skulle sluta med enligt barfota metoden.

Fager skrev:
Till er som säjer att ALLA hästar kan gå barfota.
Visst men då hade min häst haft kotledsinflemation i båda kotorna fram tills hon hade vant sig då hon sate ner foten på fel sätt och gjorde att kotorna tog mycket stryk = hon började att säta ner tån först vilket hästarna skulle sluta med enligt barfota metoden.

Jag förstod inte riktigt den sista meningen...

Om jag förstod för övrigt så har din häst blivit "sådan" (dåliga kotor) av felaktig skorning/verkning och därför inte kan gå barfota pga att den inte klarar av övergångsperioden utan att få kotledsinflammation? Synd för den hästen i så fall. Du får ha den skodd för dens bästa!

milly skrev:
Oj, glömde skriva att det JAG diskuterar är FRITIDSHÄSTAR! Hästvärlden är stor och det finns för och nackdelar med allt.
Det var ju tur att du kom ihåg att du diskuterar FRITIDSHÄSTAR :D
De flesta som diskuterar barfotagång kommer inte ihåg det utan hävdar att ALLA hästar utan undantag kan gå barfota :eek:

milly skrev:
Okunskap kan ju också vara, i sånna fall, att man inte vet om hur järnskor skadar hoven! Och så har man hästen skodd i tron att det är BRA...
Bara som exempel.
Som en parentes: jag har i mitt förra inlägg gjort en högst personlig värdering utifrån min hästs och min verklighet. Men du får gärna vidareutveckla hur hoven skadas mera av att vara skodd i detta fallet om det är så att jag besitter en okunskap om det hela.

Visst får man erfarenhet genom att prova, frågan är hur mycket det får "kosta" på tredje part?

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 108
Senast: Nevermind
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 396
Hästvård (Har begränsad erfarenhet av fånghästar vill jag bara slänga in här lite snabbt) en stallkamrat har en gammal fånghäst som nu fått...
2
Svar
20
· Visningar
4 656
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 627
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka