Varför skor ni?

Sv: Varför skor ni?

Oh fasen. Men det går ju faktiskt lika bra med skor + brodd ... Om inte bättre!

Min hästs hovar har blivit dåligt skötta tidigare så dom växer utåt i stället för neråt så att säga. Jag skor för närvarande var 4:e vecka för att få i ordning dom. Hon är väldigt ömfotad fram, när jag hade en tappsko efter en vild ritt över en stubbåker så trodde jag hästen brytit benet när vi kom ut på grusvägen, så halt blev hon. Trodde att jag skulle få bära hem henne :crazy:

Vi fick hem vår gamla c-ponny för ett tag sen som gått helskodd hela sitt liv, nu gick han med bara framskor, och hade fått problem med senorna fram. Vi slog på skor bak och masserade in lite arnika gegga på benen. senproblemen försvann i ett nafs, vet inte om det var skorna som saknats men något var det.

//Jenni

innan min häst slapp skorna så skodde jag just därför att alla andra gjorde det och jag trodde det var nödvändigt...hade ingen aning om hur mycket skada skor gör, och allt har funkat bra barfota hittils så ser ingen anledning till att sko igen. måste bara tillägga att jag tänkt precis som många andra här som är motståndare till barfota, men jag gav det en chans o pållen lyckades motbevisa mig!

Självklart skall man inte sko i onödan men barfotatalibanerna överskattar brukbarheten hos oskodda hästar o överdriver samtidigt faran med (riktig)skoning.
PL
PL

Min är skodd för att jag vill ha honom broddad runt om. På somrarna hoppade vi ofta på gräs, vintertid kommer han inte ens ut på vägen utan att halka...

Numera är han pensionär, men att dra av skorna på en 24-åring som varit skodd runt om större delen av sitt liv, och som dessutom är väldigt ömfotad, det tycker jag bara är grymt.

jag skor min häst för att jag utsätter hans hovar för andra underlag och påfrestningar än vad han skulle gjort i frihet. hovarna är inte byggda för att göra det vi gör med dom och med en extra vikt på ryggen.
skulle han bara gå i hagen skulle dock inte behöva ha skor.

jag tycker det här med barfota-gång har blivit ngt av en "trend". träffat flera som ska vara snäll mot hästen och ha den på ett så naturligt sätt som möjligt - då barfota.
hästen kan knappt gå och ömmar som bara den, och ägaren märker ingenting.
min låtsaspappa är hovslagare och stöter på många sådana här fall.

visst finns det dom som har barfota hästar som det funkar bra på, men man måste ju alltid vara noga med vad man kräver av hästen då.

Min häst gick barfota över ett år och jag tyckte det värkade gå bra, men ack vad jag bedrog mej för nu när jag skulle sätta i gång henne var hon halt båda kotorna fram.
Andlednigen är att hon har en tun sula i fram hovarna vilket gör att hon är ömfotad vilket läde till att hon inte trampade i genom på rätt sätt i kotororna viket lädde till hälta = jag har skor.

Kram

Jag skor för att jag rider mycket på grusväg och även asfalt och då slits hovarna för mycket om jag ej har skor på honom. :smirk:

Sen på vintern är det ju även för att jag vill ha brodd på alla fyra hovarna. Eftersom jag ej tror på det här med att ha barfota bak eftersom jag sett aldeles för många skräckexempel på det.

dessutom så har rid/körhästen varit skodd i 1000år nu si så där va.. och hur länge har ex strasser funnits?? hehehehe

OK. Här är varför jag skor och har skott på tidigare hästar där jag själv fått bestämma hur skoning/verkning ska vara:

Häst nr 1
Fjording, hyrhäst. Fick henne oskodd. Starka hovar, mkt ridning på fält - lite slitage. Jag behöll henne oskodd.

Häst nr 2
New Forest, tillridningshäst. Fick oskodd som 3-åring. Gick jättebra som oskodd i ca 1/2 år därefter blev slitaget lite för hårt och han ömmade mkt i fram = framskoning. Några månader senare blev slitaget för hårt även i bak = rundskoning. Därefter jättefina hovar.

Häst nr 3
New Forest, egen häst. Köpte som oskodd 3-åring. Dröjde inte mer än 2 månader innan hon ömmade och slet på hovarna så mkt att hon behövde framskos. (Red ändå inte mkt, med tanke på åldern.)
Som fyraåring kunde hon bara gå rundskodd. Försökte bitvis ha henne oskodd en period och ibland bara framskodd, hovarna blev PYTTESMÅ och mådde inte alls bra av att vara utan skor. Hon ömmade något så fruktansvärt att hon till och med trippade i hagen om skorna var av. Känsliga fötter = rundskoning.

Häst nr 4
Halvblod, egen häst. Köptes rundskodd. Tog av skorna direkt och lät henne gå oskodd två perioder. Därefter började hon arbetas mer och för att kunna brodda på vintern skoddes hon igen. Därefter testade jag framskoning, men bakhovarna slets alldeles för mkt och sprickor utmed hovväggarna började uppträda så då var det bara att få på skorna igen. Gick under en viloperiod helt oskodd och fläkte då upp hovarna litegranna bara av att gå i hage och promeneras med på grusväg. När hon sattes igång igen var det rundskoning som gällde och jag tänker nog inte ändra på det. Behöver kunna brodda vid hoppning på gräsbana och nu inför vintern.

Andra hästar och anledning till skoning, men där jag ej bestämmer:

fd travare, går som ridhäst.
Problem med benställning - skoning som korrigering.

shettis, rids och körs.
Oskodd, men är känslig om "fötterna".

hbl, rids.
Skodd när den går som mest. Oskodd lugna perioder.

fbl, tävlats förut nu pensionerad.
Alltid skotts. Går absolut INTE ha oskodd, alldeles för dåliga hovar för detta.

fbl, går som ridhäst.
Hovarna flyter ut och spricker upp om den är oskodd.

fd travare, går som ridhäst.
fina starka hovar. Om skodd så bara i fram och bara perioder den rids riktigt mkt!

Oj, det blev långt. Ska nog sluta nu! :p

Jag skor mina hästar vintertid (broddat)för att jag överhuvudtaget ska kunna rida. De såkallade experterna får säga vad dom vill om att sko hästen, men vinter tid tycker jag att det är det snällaste mot hästen. För vem vill rida på en spänd häst, som knappt kan gå för att den är rädd att halka och hur nyttigt är det ur tränings synpunkt att rida en spänd häst? Tänk på fläknings risken.... Jag vill ha kul med mina hästar även på vintern ....Det kan man inte om hästen spänner sig. Att det fungerar bra med barfota hästar vintertid är bara rent dravel...Jag har unghästar på lösdrift och dom rör knappt på sig när det blir blank is i hagen...så hur bra är det med barfota på vintern???

Sommar tid är en annan sak...Då går mina hästar barfota.

Tasoom

Min häst gick oskodd tills hon var nästan 7år (10år idag inriden som 4åring) Jag blev tvungen att börja sko henne för att vi flyttade till ett stall där det blev mycket skritt på mycket hårt underlag. Dels så slet hon sina framhovar väldigt snett vilket gav resultatet örena ben och ibland hälta och så blev hon öm i hovarna. Testade ganska länge(3-4 verkningar) innan jag tillslut beslutade om att hon skulle skos.

min foderhäst är oskodd, funkar kalas bra!
men jag vill inte rida på hala vägar utan broddar, så jag ska sko på henne till vintern och ta av dom när våren kommer.

Jag måste få komma med nån motfråga, Sentenced.

• Varför är du övertygad om att argumenten för att INTE sko hästar är så bra?
• Varför anser du att ömhet inte räknas som skäl?
• Hur stor är din erfarenhet inom ämnet?
• Har du följt några hästar som används fullt ut barfota?
Alltså, kort och gott dina argument.

För slitagets skull. Den naturliga återväxten har inte en chans mot min ridning.

De hästar som bara rids ca 2-3 ggr/vecka går däremot barfota problemlöst.

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 108
Senast: Nevermind
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 396
Hästvård (Har begränsad erfarenhet av fånghästar vill jag bara slänga in här lite snabbt) en stallkamrat har en gammal fånghäst som nu fått...
2
Svar
20
· Visningar
4 656
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 627
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023