Sv: Varför skor ni?
OK. Här är varför jag skor och har skott på tidigare hästar där jag själv fått bestämma hur skoning/verkning ska vara:
Häst nr 1
Fjording, hyrhäst. Fick henne oskodd. Starka hovar, mkt ridning på fält - lite slitage. Jag behöll henne oskodd.
Häst nr 2
New Forest, tillridningshäst. Fick oskodd som 3-åring. Gick jättebra som oskodd i ca 1/2 år därefter blev slitaget lite för hårt och han ömmade mkt i fram = framskoning. Några månader senare blev slitaget för hårt även i bak = rundskoning. Därefter jättefina hovar.
Häst nr 3
New Forest, egen häst. Köpte som oskodd 3-åring. Dröjde inte mer än 2 månader innan hon ömmade och slet på hovarna så mkt att hon behövde framskos. (Red ändå inte mkt, med tanke på åldern.)
Som fyraåring kunde hon bara gå rundskodd. Försökte bitvis ha henne oskodd en period och ibland bara framskodd, hovarna blev PYTTESMÅ och mådde inte alls bra av att vara utan skor. Hon ömmade något så fruktansvärt att hon till och med trippade i hagen om skorna var av. Känsliga fötter = rundskoning.
Häst nr 4
Halvblod, egen häst. Köptes rundskodd. Tog av skorna direkt och lät henne gå oskodd två perioder. Därefter började hon arbetas mer och för att kunna brodda på vintern skoddes hon igen. Därefter testade jag framskoning, men bakhovarna slets alldeles för mkt och sprickor utmed hovväggarna började uppträda så då var det bara att få på skorna igen. Gick under en viloperiod helt oskodd och fläkte då upp hovarna litegranna bara av att gå i hage och promeneras med på grusväg. När hon sattes igång igen var det rundskoning som gällde och jag tänker nog inte ändra på det. Behöver kunna brodda vid hoppning på gräsbana och nu inför vintern.
Andra hästar och anledning till skoning, men där jag ej bestämmer:
fd travare, går som ridhäst.
Problem med benställning - skoning som korrigering.
shettis, rids och körs.
Oskodd, men är känslig om "fötterna".
hbl, rids.
Skodd när den går som mest. Oskodd lugna perioder.
fbl, tävlats förut nu pensionerad.
Alltid skotts. Går absolut INTE ha oskodd, alldeles för dåliga hovar för detta.
fbl, går som ridhäst.
Hovarna flyter ut och spricker upp om den är oskodd.
fd travare, går som ridhäst.
fina starka hovar. Om skodd så bara i fram och bara perioder den rids riktigt mkt!
Oj, det blev långt. Ska nog sluta nu!