Varför skor ni?

Sv: Varför skor ni?

Skor min häst för att kunna träna för tävling och för att inte slå ihjäl sig vintertid. Tyvärr kan hon inte gå oskodd under tränings/tävlings säsong, då skulle hon inte ha "några hovar kvar". Hon körs även sommar och vintertid och då vill jag absolut ha brodd.

För att jag vill att ridning ska vara 100 %, jag vill ha all hästens uppmärksamhet och tillit, jag vill inte att den ska gå och oroa sig för stenar och ojämnheter som ska göra ont. Jag vill inte heller ha de spänningarn asom uppkommer av oron till detta.

Jag skor min häst därför att jag vill kunna rida på honom. Han var oskodd under inridningsperioden, men då vi kommit så långt att vi börjat trava ute på grusväg, blev det skor eftersom han då började ömma lite.

Jag vill ha möjlighet att träna och rida min häst på olika underlag och under olika årstider, och jag tror inte att det skulle gå utan skor, åtminstone inte i den utsträckning jag vill. Dels skulle, tror jag, hovarna slitas för mycket om jag fick för mig att rida långtur (för det gör jag ju inte normalt, utan det skulle bli "extra" slitage), och dels tror jag det skulle bli mycket svårt att hålla igång under vinterhalvåret - det är OFTA ren isgata på våra ridvägar, och där hjälper bara brodd....

Jag har också dålig erfarenhet av att försöka sätta igång min häst barfota efter en vila - besvärlig hovböld och lång konvalescens...

Vidare har min häst långt ifrån perfekta ben - svagt X-bent fram och kohasig bak. Vill inte att belastningarna på hans ben skall bli ännu större genom att han sliter hovarna snett...

Tycker också att min hästs gångarter (speciellt trav och tölt) blir bättre med skor än utan (även med normal skoning runt om - tillämpar alltså ingen "gångartsskoning").

Än så länge är det dessutom inte tillåtet att tävla islandshäst utan skor, och tävla vill jag göra (tror dock att det kommer att bli tillåtet fr.o.m. nästa år).

Det verkar som om nästan alla här är hopplöst fastlåsta i en tusenårig grundlös tradition!
Har ni inte sett Strassers bilder på hur skodda hovar blir? O läst att blodcirkulationen stort sett upphör i en skodd hov? Hon är ju veterinär hon måste ju veta!
PL

För att kunna använda honom till ridning på alla sorters underlag.

För att ge honom ordentligt halkskydd i form av broddar så att han inte riskerar att skrena i hagen eller få låsningar i korset av att gå och spänna sig för att inte halka

För att han ska slippa vara ömfotad ett visst antal månader innan han vant sig, sedan blir det vinter med broddar¨på och sedan ska han vara ömfotad igen.....

Min häst har bra hovkvalité och fungerar alldeles utmärkt med skor så för mig skulle det vara helt fel att ändra ett vinnande koncept.

I mitt stall hade vi för några är sen en oskodd häst. En vinterdag när han var i hagen så halkade han omkull med det resultatet att han kom inte upp själv. Fick såklart panik. Som tur var så var stallägaren hemma. Hon gick gå ut och sanda där han låg, efter mycket om och men kom han till slut upp.

DETTA VAR BARA EN PARANTES. Själv så skor jag min häst av många olika anledningar.

Ja, du.. varför skor vi våra hästar egentligen??? :crazy:
De skulle leva mer än dubbelt så länge om det inte vore för skorna...
Eftersom min häst står inne under natten så kan hon inte gå utan skor, eftersom det finns så mycket ämnen på det hon står på som skorna skyddar från. Dessa ämnen finns då främst i stallgolvet och även på bädden.
Om en häst skall gå utan skor så måste den alltså gå på lösdrift, om det skulle vara möjligt skulle jag inte tveka en sekund över att ta av henne skorna! :bump:
För tillfället rider jag även mycket och på tuff terräng, om jag skulle ta av henne skorna så skulle jag då låta henne stå eller möjligen endast lättare ridning. Eftersom, jo, de blir ömma i hovarna om de ej är vana vid att gå utan skor.

Alla hästar kan gå ute dygnet runt, oavsett ras, storlek, färg osv. Hästars hud fungerar som så att de har lättare att ta in värme än att släppa ut. Gissa även varför de har stöv?! ;) Jo, just det för att stöta bort vatten.
Så länge hästen har full tillgång till hö hela tiden så kan även en rakad häst gå ute.
Så det så :banana:

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Jag har två hästar som har varit ständigt skodda i c:a 15 år. De måste vara ett naturens under, då de fortfarande lever och är ohalta trots att de har varit utan blodcirkulation och känsel i sina hovar alla dessa år :D

Nej nej nej, skorna skyddar inte mot en dålig bädd, istället tar nedbrytningsprocessen fart mellan sko o hov, det finns inget belägg för att oskodda hästar lever dubbelt så länge.
Stöv är hudens sätt att göra sig av med döda rester o har ingenting med infettningen av pälsen att göra.
Menar du att alla klippta hästar kan gå ute dygnet runt utan täcke?!! Isåfall vet du inte vad du talar om.
PL

Senast ändrad:

peter_lundin skrev:
Det verkar som om nästan alla här är hopplöst fastlåsta i en tusenårig grundlös tradition!
Har ni inte sett Strassers bilder på hur skodda hovar blir? O läst att blodcirkulationen stort sett upphör i en skodd hov? Hon är ju veterinär hon måste ju veta!
PL

SÅ du tycker att det är bättre att en häst har alldeles för slitna hovar, uppfläkta hovväggar, ömmar även i hage och kanske fel benställning pga felslitning?

Eller du kanske helt enkelt tycker att hästar inte ska ridas alls? Är så fallet?

Ang "Hon är ju veterinär så hon måste ju veta". HA! Säger jag bara. Veterinärer vet INTE ALLT. En fjording jag hyrde fick korsförlamning och veterinären trodde stenhårt på att det var kolik, fast hon inte ens hade typiska koliksymptom. Det var JAG SJÄLV som kom fram till att det måste vara korsförlamning och behandlade därför efter det.

En annan veterinär friskförklarade en häst som min hästmassör upptäckte har flera problem med både muskler, senor och bäcken.

Ett flertal veterinärer (3-4 stycken) dömde ut en unghäst då hon efter olycka fått snett bäcken. Tyckte att det bara var att slakta, hon skulle aldrig mer gå att rida, fanns ingen operation som skulle hjälpa, skulle inte ens gå att ha som avelssto.
En kiropraktor behandlade henne en gång. Därefter fick hästen massage av hästmassör. Hon tävlas nu aktivt. :p

Om cirkulationen upphör är hästen felskodd. Hade en hovslagare som skodde för höga trakter och cirkulationen blev nedsatt. Vi bytte illa kvickt och har sedan dess inte haft några som helst cirkulationsstörningar i hästarnas hovar!!

Vad säger du om det då? :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

• Varför är du övertygad om att argumenten för att INTE sko hästar är så bra?
• Varför anser du att ömhet inte räknas som skäl?
• Hur stor är din erfarenhet inom ämnet?
• Har du följt några hästar som används fullt ut barfota?

BRA inlägg!!

Jag vet inte om jag är hovslagaren mot strömmen, men MIN uppfattning är att väldigt många skor sina hästar bara för att alla andra gör det... Jag är den första att råda hästägare att låta bli att sko, OM hästen ifråga verkar klara sig bra utan skor. Detta alltså trots att jag tjänar mer pengar på att sko hästen. men jag tänker på hästarna i första hand...
Att plocka av skorna på en gammal häst som varit skodd i många år MÅSTE inte vara förenat med djurplågeri. Jag skodde exempelvis av en grannes f.d ridskoleponny (närmare 20 år) och han har inte ömmat ett enda steg utan skor. Möjligen slet han ner hovarna för mkt när han gick på ridskolan, men öm var han definitivt inte.

Skäl till att sko hästar kan vara
1) Skydd mot slitage
2) Möjlighet att brodda
3) Hjälpa ömfotad häst
4) Korrigera snedbelastning av hoven, som i sin tur kan ge ledproblem.
5) Balansera travare
mm mm.

Av mina egna hästar måste halvblodshingsten vara skodd när han rids, annars nöter han ner fötterna så det inte finns något kvar att gå på. Lättare ridning barfota funkar utmärkt, men inte mer.
Hans halvsyster MÅSTE vara skodd om hon ska ridas, för hon kan knappt gå på grusvägen här ens om hon är lååång i fötterna... Ruskigt ömfotad alltså. INGA problem med dålig hornkvalité på något sätt utan bara öm.
Shettisarna som tävlar ponnytrav brukar också behöva skor för att hovarna inte ska nötas ner för mkg på träning och för att kunna trava optimalt på banan.
Fullblodsstoet jag har skulle säkert kunna ridas en del barfota. Hon blir inte minsta lilla ömfotad, går lätt på grusvägen utan att ömma även som nyverkad! :bow:
Jag har samtliga hästar oskodda om det är möjligt, men ovanstående är undantag.

Senast ändrad:

Hade min häst utan skor tills hon var fyra men när vi började rida mer blev hon så ömfotad. Gick bra att rida i paddocken men alla andra ställen fick hon så himla korta steg, blev varm och tyclte att det var allmänt otrevligt. Dessutom slet hon ner hovarna väldigt snabbt och inte på något bra sätt så jag fick sätta på henne skor. Blev en enorm skillnad kan jag säga. Nu har hon en helt annan svung och längd i stegen och trivs så himla mycket bättre med att bli riden!

Senast ändrad av en moderator:

Har jag sagt att jag är övertygad?
Klart det låter bra när man läser artiklar om hästar som får hovarna verkade för att de ska likna mustangens ursprungliga form på hoven och för de flesta funkar det ju tydligen. Visst, ömma hovar, men de hästarna har boots under övergångs perioden.

Det klart ömhet är ett skäl men det finns ju sätt att undvika det.. boots bl.a

Jag erkänner att jag har i princip noll erfarenhet inom ämnet, detta är ett diskussions forum och jag ville höra allas anledningar till att ni skor. :bow:

Anledningen från början till att jag startade tråden var frågeställningar som dök upp i huvudet som t.ex "hur kom det sig att man började sko från första början?", "hur kan vilt levande hästar som vandrar flera mil om dagen hålla hovarna i så gott skick som de gör?", "hur kommer det sig att vi inte undviker att sko eftersom många av de hovsjukdomar som finns antagligen inte skulle finnas om inte skorna satt på..??"

Jag vill helt enkelt lära mig mer och vart om inte här kan man göra det? ;)

Något jag defenitivt tror på är att cirkulationen i hovarna hämams p.g.a skor.
När hästen sätter ner hoven så vidgas ju hoven och när den sedan lyfts igen så drar den ihop sig igen. Skorna spikas ju på när hoven är outvidgad och när hoven med sko på sedan sätts ner så hindras den ju från att vidgas...!? eller?

min går barfota några månader om året.
nu är hon skodd fram, barfota bak.
anledningarna till att hon är skodd fram: hon är utåttåad och sliter rätt snett på ena fram, hon ömmar på grus och jag rider mkt på grus, hon kan inte ha boots och jag behöver brodda på vintern.

Tycker absolut att man ska gå in och titta på denna länk,om det är så att man vill se vanskötta hovar........ :devil:

Att ta upp sådana ytterligheter för att frälsa den okunnige är synnerligen oproffsigt...... :confused:

Man skor givetvis sin häst för att den skall kunna användas utan att man skall behöva ha den minsta oro över att den på något sätt far illa..... :)

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 108
Senast: Nevermind
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 396
Hästvård (Har begränsad erfarenhet av fånghästar vill jag bara slänga in här lite snabbt) en stallkamrat har en gammal fånghäst som nu fått...
2
Svar
20
· Visningar
4 656
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 627
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023