Sv: Varför skor ni?
• Varför är du övertygad om att argumenten för att INTE sko hästar är så bra?
• Varför anser du att ömhet inte räknas som skäl?
• Hur stor är din erfarenhet inom ämnet?
• Har du följt några hästar som används fullt ut barfota?
BRA inlägg!!
Jag vet inte om jag är hovslagaren mot strömmen, men MIN uppfattning är att väldigt många skor sina hästar bara för att alla andra gör det... Jag är den första att råda hästägare att låta bli att sko, OM hästen ifråga verkar klara sig bra utan skor. Detta alltså trots att jag tjänar mer pengar på att sko hästen. men jag tänker på hästarna i första hand...
Att plocka av skorna på en gammal häst som varit skodd i många år MÅSTE inte vara förenat med djurplågeri. Jag skodde exempelvis av en grannes f.d ridskoleponny (närmare 20 år) och han har inte ömmat ett enda steg utan skor. Möjligen slet han ner hovarna för mkt när han gick på ridskolan, men öm var han definitivt inte.
Skäl till att sko hästar kan vara
1) Skydd mot slitage
2) Möjlighet att brodda
3) Hjälpa ömfotad häst
4) Korrigera snedbelastning av hoven, som i sin tur kan ge ledproblem.
5) Balansera travare
mm mm.
Av mina egna hästar måste halvblodshingsten vara skodd när han rids, annars nöter han ner fötterna så det inte finns något kvar att gå på. Lättare ridning barfota funkar utmärkt, men inte mer.
Hans halvsyster MÅSTE vara skodd om hon ska ridas, för hon kan knappt gå på grusvägen här ens om hon är lååång i fötterna... Ruskigt ömfotad alltså. INGA problem med dålig hornkvalité på något sätt utan bara öm.
Shettisarna som tävlar ponnytrav brukar också behöva skor för att hovarna inte ska nötas ner för mkg på träning och för att kunna trava optimalt på banan.
Fullblodsstoet jag har skulle säkert kunna ridas en del barfota. Hon blir inte minsta lilla ömfotad, går lätt på grusvägen utan att ömma även som nyverkad!
Jag har samtliga hästar oskodda om det är möjligt, men ovanstående är undantag.