Varför skor ni?

Sv: Varför skor ni?

Om man skor på rätt sätt kan hoven fortvarande ändra form vilket man tydligt kan se på skon. Det är nämligen bara bakre delen av hoven som ändrar form, vidare så är pumpen mycket mer komlicerad än så, när hästen sätter ner hoven belastas hovbenet o ändrar läge i hoven, detta är troligen den största delen av pumpen.
PL

Senast ändrad:

Det klart ömhet är ett skäl men det finns ju sätt att undvika det.. boots bl.a

Javisst, men det är inte många som använder dessa även om behovet finns. Sen glömmer faktiskt många barfotaförespråkare, att ge hästen ett halkskydd i arbetet under vinterhalvåret. Detta är också något man måste, för så säger djurvårdslagen. Hästar i arbete skall ha ett halkskydd, dvs hästar som rids eller körs på olika naturliga underlag.

"hur kan vilt levande hästar som vandrar flera mil om dagen hålla hovarna i så gott skick som de gör?",

Därför att dessa hästar inte utsätts för belastning av ryttare, men att det är i gott skick kan vi nog ha delade meningar om. Har man granskat hästar och deras hovar på närmare håll, de som lever i sk vilt tillstånd. Inser man att hovarna överlag inte alls är så fina, tvärtom även här finns skräckexepel på hur hovan kan se uta när den inte verkas. Dessa hästar dukar under av naturliga skäl, om ingen människa förbarmar sig och går in för att rätta till det.

"hur kommer det sig att vi inte undviker att sko eftersom många av de hovsjukdomar som finns antagligen inte skulle finnas om inte skorna satt på..??"

Här kommer ju ansvaret från hästägaren in, och vad säger att skorna är boven i dramat. Här hos oss har vi en oskodd pålle enligt barfotametoden, resten av de 15 st är skodda. Med just denna pålle är det rejäla problem, dels genom en gammal fläkskada sen i vintras just pga att den inte hade ett halkskydd. Just nu går den runt med hovröta, och har även varit halt pga det.

Något jag defenitivt tror på är att cirkulationen i hovarna hämams p.g.a skor.

Det är du inte ensam om att tro, men med en bra och rätt hovlsagare så är det fel. Cirkulationen finns där i allra högsta grad, åtminstone på mina pållar. Möjligen skulle jag vara ensam ägare till sådana hästar då, men det tror jag inte.

När hästen sätter ner hoven så vidgas ju hoven och när den sedan lyfts igen så drar den ihop sig igen. Skorna spikas ju på när hoven är outvidgad och när hoven med sko på sedan sätts ner så hindras den ju från att vidgas...!? eller?

Ja hoven hindras om man skor för trångt, men en utbildad och kunnig hovslagare vet att lämna plats för denna procedur.

peter_lundin skrev:
Du har väl isisar? Dom tål väl allt!
PL

Nope, inga isisar här inte. Den ena är ett hbl på 1.73, skulle inte han vara skodd så skulle han vara totalt obrukbar. Eftersom han är så stor och tung är det risk för att hovarna fläks sönder, särskilt på sommaren om det är torrt. Jag har haft samma hovis på mina hästar i alla år, han gör ett toppenjobb och de fungerar utmärkt.

Tack för dina svar Sentenced.

Hade själv en häst oskodd förra året, och det är nåt som jag INTE gör om. Aldrig i livet, för vintern och isen blir för besvärlig. Att dra på boots ser jag i det läget som en sämre lösning än skor eftersom de ändå måste sitta på större delen av dygnet.

Med de underlag som vi har här, så är inte oskott ett alternativ om jag vill fortsätta använda hästen som den används i dag. Är hästen skodd korrekt så blir inte cirkulationen sämre.

Svarar ingen speciell nu. Men dessa trender gör mig matt.
Jag har alltid försökt ha mina hästar oskodda så mycket som möjlig. Det har varit under halkperioden som skor alltid måste sitta på för broddarnas skull. Oj oj oj vad jag har ifrågasatts av andra hästägare, jag har snudd på anklagats för djurplågeri :crazy: Den enda som varit positiv till att jag hållit hästarna barfota är min hovslagare :D Nu har jag en häst som inte kan gå barfota pga dålig hovkvalitet, hon får ordentliga hovsprickor. Möjligen skulle hon kunna gå barfota vintertid men då behöver hon broddar så det funkar ju inte.
Nu har jag tillsammans med vår "barfota positive" hovslagare kommit fram till att hon måste ha skor på och _om_ vi får bort hovsprickorna helt så kanske jag kan prova att ha henne barfota under sommarbetet åtminstone så småningom.
Men hjälp vad jag får försvara och förklara (för samma personer som tidigare klagade på att jag hade barfota hästar) varför jag "förstör" min häst genom att ha skor på henne.

Mot hovömhet vid ridning på grusvägar
Mot att min häst ska få bärrandsröta och få in stenar där som sedan orsakar hovböld.
Känns helt enkelt som jag kan bespara honom en del lidande genom att ha honom skodd.

peter_lundin skrev:
Nej nej nej, skorna skyddar inte mot en dålig bädd, istället tar nedbrytningsprocessen fart mellan sko o hov, det finns inget belägg för att oskodda hästar lever dubbelt så länge.
Stöv är hudens sätt att göra sig av med döda rester o har ingenting med infettningen av pälsen att göra.
Menar du att alla klippta hästar kan gå ute dygnet runt utan täcke?!! Isåfall vet du inte vad du talar om.
PL

Vaddå? Vad menar du? Att skorna skyddar mot en dålig bädd?
Jo, det finns siffror som visar att hästar som går utan skor lever mer än dubbelt så länge som hästar utan.
Tänk på mustangerna, de lever mer än dubbelt så länge än en ridskolehäst gör i snitt.
Det som du säger om stöv, det stämmer. Men det skyddar även regnet från att inte komma in i huden så att hästarna inte börjar frysa. Annars skulle hästarna dött ut för mer än tusen år sedan... :smirk:
Har levande bevis på hästar som gått ute året runt som är rakade. Denna häst hade tillgång till hö hela tiden och mark som skyddade honom från regn och blåst.
Jo, tack. Jag vet nog vad jag pratar om ;)

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Sentenced skrev:
Oskodda hovar betyder inte overkade hovar...

Nej, som tur är. Men vad hjälper det när även en korrekt verkad hov slits på tok för mkt och fläks upp pga underlaget? Min häst går inte i en perfekt mjuk gräshage utan grus, utan sten. Rider inte på supermjuk sand utan grusvägar och asfaltsvägar och skog och mark.

DÅ slits hovarna, tro mig!

För övrigt riskerar jag inte min häst eller mig själv vintertid eller sommartid (hoppning på gräsbana el terräng) genom att ha den oskodd = kan ej brodda.

Jag är i övrigt inte alls negativ till "fria" hovar. Tycker det är super ju fler hästar som kan gå oskodda! Till och med min hovslagare är en förespråkare för barfotagång. Problemet ligger ju i att när man använder hästen på ett sådant sätt som tex jag själv gör så fungerar det inte. Och detta vet min hovslagare, för han håller ju koll på hästens hovar oavsett om han sett henne barfota eller skodd. Han anser att hon inte kan gå barfota så länge förutsättningarna är som de är.

Senast ändrad av en moderator:

Malte gick oskodd mest jämt. Han kunde ömma till i perioder, ffa på sommaren om det var väldigt torrt och hårt på vägarna, och på vintern var det alltid en månad eller två då vi av säkerhetsskäl skodde med brodd.

Han hade rätt kassa hovar när jag köpte honom, men de blev bättre allteftersom och jag tror att det beror till stor del på att han gick barfota större delen av året.

peter_lundin skrev:
Jag har ett hbl på 1,72 hans hovar håller men han blir öm året runt.
PL

Men, aldrig tänkt på att hästar också är individer? Sist jag kollade så har inte heller människor samma kvalitet på sina naglar?? Jag själv tex har dåliga, svaga naglar (för den som är intresserad :rofl: ) och håller inte alls för att vara i stallet. Går sönder hela tiden. :mad: :p

Senast ändrad av en moderator:

Jo, det finns siffror som visar att hästar som går utan skor lever mer än dubbelt så länge som hästar utan.

Nej men snälla du, man kan väl inte jämföra en ridskolehäst med en häst som inte utsätts för belastning. Orsaken till att en ridskole häst har en kortare levnadstid, beror på slitage.

Det som du säger om stöv, det stämmer. Men det skyddar även regnet från att inte komma in i huden så att hästarna inte börjar frysa. Annars skulle hästarna dött ut för mer än tusen år sedan...

Det är inte stöven som är skyddande mot regn, utan fettet som omger hårstrået. Det försvinner bla vid tex ridning, då fettet nöts bort från håret på ryggen, och hästen har följdaktligen inget eget skydd där.

Har levande bevis på hästar som gått ute året runt som är rakade. Denna häst hade tillgång till hö hela tiden och mark som skyddade honom från regn och blåst. Jo, tack. Jag vet nog vad jag pratar om

Javisst, för även om hästen blir klippt så finns ju fettet kvar även i ett kort strå.

Har du varit i norrland nån gång? Du kanske skulle ta och bo där ett år så förstår du varför vi har skor på hästarna! Från okt nov stenhård frusen barmark, sen snö och glashala vägar till i feb mars då det åter är fruset och hårt kanske oskott ett par betesmånader men då är ju tävlinssäsongen hos oss ca mars-sept.

peter_lundin skrev:
Om man skor på rätt sätt kan hoven fortvarande ändra form vilket man tydligt kan se på skon. Det är nämligen bara bakre delen av hoven som ändrar form, vidare så är pumpen mycket mer komlicerad än så, när hästen sätter ner hoven belastas hovbenet o ändrar läge i hoven, detta är troligen den största delen av pumpen.
PL
Nja, det där är en sanning med modifikation...
Det är faktiskt så att det finns rörelse i HELA hoven, mer eller mindre. För att bevisa detta för Er som tvivlar så sprang jag ut i stallet och hämtade två skor (bak + fram) som min egen häst haft på sig. Han är väl kanske iofs bland det mer utpräglade jag sett i hovrörelseväg, men det visar ju ändå att det ÄR rörelse i hela hoven. (och att det är därför jag anser att tåsidokappor låser hoven...)
Tror faktiskt att jag ska starta en ny tråd om hovmekanismen, lägger ut fotona där... Tycker att det är viktigt att folk vet om att hovmekanismen faktiskt existerar och gärna HUR den funkar också :)

Du skrev själv att din häst behövde skor för att han står inne på nätterna, själv har jag aldrig sett någon skillnad på skodda o oskodda hovar ur den synpunkten.
Att oskodda hästar lever dubbelt så länge har framförts från barfotakretsar i några olika variationer(du har själv lagt fram 2 olika) men jag har aldrig sett någon dokumentation.
Visst kan enstaka klippta hästar klara sig i utedrift men de flesta behöver täcke.
PL

Min är rundskodd men trots det kan jag inte rida obekymrat genom grov singel eller småsteniga skogsvägar utan att han linkar fram. Har antagligen tunna sulor.
Han får behålla skorna på.

Tusen tack alla!
Jag lär mig massor medan jag läser och det här blev den diskussion jag hoppats på!

:bow: :bow:

polly skrev:
Har du varit i norrland nån gång? Du kanske skulle ta och bo där ett år så förstår du varför vi har skor på hästarna! Från okt nov stenhård frusen barmark, sen snö och glashala vägar till i feb mars då det åter är fruset och hårt kanske oskott ett par betesmånader men då är ju tävlinssäsongen hos oss ca mars-sept.
Jag bor i norrland (sedan hela mitt liv) och har båda mina hästar barfota med framgång.
Resten av Sverige har förresten också årstider vet du, även om de har kortare reell snövinter.

Jag bor i norrland (sedan hela mitt liv) och har båda mina hästar barfota med framgång.

Javisst, du kan ju ha hästen barfota med gott samvete i princip var som helst och när som helst. Men det är ju under vintern och för hästar i arbete det krävs någon form av halkskydd, rids eller körs inte hästen krävs ju inget sådant. Att många väljer en beprövad metod är ju inte konstigt, broddar är ju i princip säkra halkskydd och för det krävs då skor.

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 108
Senast: Nevermind
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 396
Hästvård (Har begränsad erfarenhet av fånghästar vill jag bara slänga in här lite snabbt) en stallkamrat har en gammal fånghäst som nu fått...
2
Svar
20
· Visningar
4 656
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 627
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka