Sv: Varför skor ni?
Det klart ömhet är ett skäl men det finns ju sätt att undvika det.. boots bl.a
Javisst, men det är inte många som använder dessa även om behovet finns. Sen glömmer faktiskt många barfotaförespråkare, att ge hästen ett halkskydd i arbetet under vinterhalvåret. Detta är också något man måste, för så säger djurvårdslagen. Hästar i arbete skall ha ett halkskydd, dvs hästar som rids eller körs på olika naturliga underlag.
"hur kan vilt levande hästar som vandrar flera mil om dagen hålla hovarna i så gott skick som de gör?",
Därför att dessa hästar inte utsätts för belastning av ryttare, men att det är i gott skick kan vi nog ha delade meningar om. Har man granskat hästar och deras hovar på närmare håll, de som lever i sk vilt tillstånd. Inser man att hovarna överlag inte alls är så fina, tvärtom även här finns skräckexepel på hur hovan kan se uta när den inte verkas. Dessa hästar dukar under av naturliga skäl, om ingen människa förbarmar sig och går in för att rätta till det.
"hur kommer det sig att vi inte undviker att sko eftersom många av de hovsjukdomar som finns antagligen inte skulle finnas om inte skorna satt på..??"
Här kommer ju ansvaret från hästägaren in, och vad säger att skorna är boven i dramat. Här hos oss har vi en oskodd pålle enligt barfotametoden, resten av de 15 st är skodda. Med just denna pålle är det rejäla problem, dels genom en gammal fläkskada sen i vintras just pga att den inte hade ett halkskydd. Just nu går den runt med hovröta, och har även varit halt pga det.
Något jag defenitivt tror på är att cirkulationen i hovarna hämams p.g.a skor.
Det är du inte ensam om att tro, men med en bra och rätt hovlsagare så är det fel. Cirkulationen finns där i allra högsta grad, åtminstone på mina pållar. Möjligen skulle jag vara ensam ägare till sådana hästar då, men det tror jag inte.
När hästen sätter ner hoven så vidgas ju hoven och när den sedan lyfts igen så drar den ihop sig igen. Skorna spikas ju på när hoven är outvidgad och när hoven med sko på sedan sätts ner så hindras den ju från att vidgas...!? eller?
Ja hoven hindras om man skor för trångt, men en utbildad och kunnig hovslagare vet att lämna plats för denna procedur.