Varför röstar män på SD

Mabuse

Trådstartare
I den senaste opinionsundersökningen röstar 26% av männen på SD, men bara 11% av kvinnorna. Är det något som har någon bra förklaring till varför det skiljer så mycket mellan könen?
 
Jag brukar också fundera över det utan att komma fram till något. Handlar det om att så mycket av deras politik går ut på hårda tag? Även om det finns kvinnor som vill ha hårda tag kanske de samtidigt ser de kvinnofientliga inslagen.

Dessutom känns det inte särskilt lockande med ett parti som vid direkt anblick mest verkar bestå av vita cirka 40 år stenhårda män.
 
Senast ändrad:
Jag tänker att det hör samman med SD;s bakgrund. Och i min uppväxt minns jag att det under tidiga 90-tal fanns tex många skinheads. Nästan alltid bara män. Män verkar dras mer till våldsamma rörelser med våldsinslag.

Sen tror jag att en del av SD;s frågor tex att koppla samman invandrare med våldtäkt- där tror jag många svenska kvinnor har varit utsatta för saker av svenska män och därför vet att saker händer överallt. Medan många svenska män verkar vilja tro att ingen i ens närhet eller någon man känner skulle kunna göra något sånt.
 
Kvinnor undviker beteenden och åsikter som kan leda till någon form av social exkludering i högre utsträckning än män. Det är nog den förklaringen som är enklast och har bäst stöd i forskningen. Kontemporöra föreställningar om kvinnofientligthet eller privilegier tror jag mindre på. Kvinnor samlas oftast i högre grad kring det politiskt okontroversiella oavsett om det har varit svensk feminism 2018 eller nazism i höjden av sin popularitet.
 
Sen tror jag att en del av SD;s frågor tex att koppla samman invandrare med våldtäkt- där tror jag många svenska kvinnor har varit utsatta för saker av svenska män och därför vet att saker händer överallt. Medan många svenska män verkar vilja tro att ingen i ens närhet eller någon man känner skulle kunna göra något sånt.

De svenska männen tjänar ju på den föreställningen, icke att förglömma.

Men det är jätteintressant att du tar upp det. Det absolut vanligaste är ju att det är kvinnor som blir våldtagna. Ändå faller de inte för sd:s besatthet av ämnet.
 
De svenska männen tjänar ju på den föreställningen, icke att förglömma.

Men det är jätteintressant att du tar upp det. Det absolut vanligaste är ju att det är kvinnor som blir våldtagna. Ändå faller de inte för sd:s besatthet av ämnet.

Kanske är det, trots, SD:s med svans, envisa hävdande att det är 'utlänningar' som våldtar så vet de flesta kvinnor att det är vanliga 'svenska' män som våldtar och misshandlar. Dessutom varför skulle jag som kvinna, oaktat politisk inriktning rösta på ett parti som vill ta ifrån mig rättigheter över min egen kropp och vill skapa ett samhälle där jag är andra klassens medborgare?

Dessutom tror jag att kvinnor i allmänhet är mer oroade över klimatfrågor där SD envist hävdar att de inte existerar. De är de enda riksdagspartiet som konsekvent röstar mot och inte stöder en progressiv klimatpolitik, vilket alla andra partier från KD och M till V gör.
 
Jag har en lagom vulgär idé om att fler män än man vill tro fascineras/attraheras av den hårda makulinitet som många av de aktiva sd-företräderna uttrycker. Å andra sidan brukar jag i andra sammanhang förtvivla över att (för) många kvinnor också tycks attraheras av just det, så det förklarar inte skillnaden.
 
SD är mansdominerat, alltså lättare för män att identifiera sig med.
SD driver i synnerhet sakfrågor som män rankar högt, dvs invandring och brott/lag/ordning. Kvinnor tycker generellt att sjukvård och skola/utbildning är viktigast. Kanske även klimatet numera men det är inget jag kan underbygga med fakta.
SDs politik är antifeministisk, något som kan locka män men skrämma bort kvinnor.
Sedan har män antagligen svårare att relatera till mindre priviligierade gruppers situation som en följd av patriarkatet.
 
Kvinnor undviker beteenden och åsikter som kan leda till någon form av social exkludering i högre utsträckning än män. Det är nog den förklaringen som är enklast och har bäst stöd i forskningen. Kontemporöra föreställningar om kvinnofientligthet eller privilegier tror jag mindre på. Kvinnor samlas oftast i högre grad kring det politiskt okontroversiella oavsett om det har varit svensk feminism 2018 eller nazism i höjden av sin popularitet.
Fast man röstar ju anonymt? Då behöver man ju inte vara rädd för social exkludering.
 
Jag är mer förvånad över att andelen kvinnor är så stor med tanke på SDs totala oförståelse för begreppen jämställdhet och feminism.

Jag är som du ännu mer fascinerad över kvinnorna som röstar på SD. De är inte försvinnande få.

Ang sakfrågan så är den otroligt intressant tycker jag @mandalaki 👍

Jag tenderar att associera till SD’s kärnväljare rent krasst som generellt ”arga vita män”, men det stämmer ju inte fullt ut och det inser jag ju.

SD som parti så medlemmarna där är ju nu mestadels vita och NU medelålders män. Partiledaren har ju själv blivit lite äldre 👍

Dock var han ju yngre ”när det begav sig” och kärnmedlemmarna runt honom var rätt unga de med .

Jag ser många många unga som väljare av SD i dagsläget år 2018.
Likväl som många många äldre.
 
Nej såklart, men tabun formar ju även åsikter.
Jag tror inte alls på det du säger dvs om kvinnor ville rösta SD så hade de självklart gjort de. Då hade de väl röstat anonymt och sen inte sagt det högt.
Angående tabu så lever ju de flesta kvinnor inte bara bland andra kvinnor utan även bland män. Så om det är tabu bland kvinnor så träffar de ju män där det då inte är tabu enligt dig?
Så nej. det tror jag inte på.
Försök igen..
 
Intressant nu om Alternativhögern nu på uppdrag granskning.
De tycker ju uppenbarligen att SD står nära dom.

Ja självklart etablerat står SD nära dem. Det är grundstenen i SD’s existens , men det slätar folk över och ”glömmer/missar” eftersom SD (oftast) är rumsrena och har en ledare som (oftast) kan uppföra sig i sociala sammanhang osv.

Ang UG som är lite si och så ang sina ”granskningar” ibland kan jag ofta reflektera över, så har det ju varit ett jäkla liv om deras avsnitt före detta som jag trots att jag är generellt kritisk till UG och deras historik hur de ”granskar” faktiskt inte förstår varför det väckte så mycket reaktioner .

Kvällens program vänder ju perspektiv på ett sätt jag tycker är helt i linje med ”granskande” av denna typ av program man kan förvänta sig vilket är helt ok om man ser till helheten .
 
Senast ändrad:
Jag tror inte alls på det du säger dvs om kvinnor ville rösta SD så hade de självklart gjort de. Då hade de väl röstat anonymt och sen inte sagt det högt.
Så nej. det tror jag inte på.
Försök igen..

Allt det du skriver här håller jag ju med om vilket tydligt framgår i inlägget du citerar. Osäker på vad exakt det är jag ska försöka igen.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 723
Senast: Lobelia
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 090
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 948
Senast: Habina
·
Samhälle Jämställdhetsbonus är borta sen länge och pappadagar kan jag inte se att de sagt att det ska bort, däremot ska familjerna själva kunna...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
12 473
Senast: A_NN_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp