Varför röstar män på SD

Kvinnor är ju en av grupperna som ska hållas på mattan och då blir det ju kanske mindre attraktivt. (och är just en grupp och inte en del av medborgarna)

Precis som det nog är få invandrare som röstar på SD (om än de tydligen ska finnas).

Så jag tycker inte det är så konstigt.
Jag tror att många tjejer, kommer rösta på SD på valdagen. Och tror då att den kvinnliga procenten kommer att öka.
Har inga belägg för det, men hör hur det låter från unga flickor omkring mig och då ska det tilläggas att föräldrarna i de fallen inte är SD ( kommunen styrs av S, C, V & MP).
Ungdomar tror jag inte heller deltar i så många opinionsundersökningar och därför syns de inte i opinionsmätningar före valet.
Tror vi kommer att få en chock på valdagen och att regering inte kommer att vara bildad förrän framåt jul. :(

Lyssnar ju alltid på på Studio Ett och häromdagen var det dags för ännu ett av Katarina Gunnarssons härliga reportage (det här var väl inte så muntert, men hon gör fina och nära reportage):
"I industristaden Borlänge pågår en kamp om väljarna. Här har Socialdemokraterna tidigare varit starka, men i förra valet övergavs dom av många för Sverigedemokraterna. I takt med att flera tycker att otryggheten har ökat kopplas det till en ökad migration."
Ungdomarna i reportaget hade ju en mycket mer svart/vit åsikt än de äldre.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=7030160
Varför tror du att unga väljare inte är med i opinionsundersökningar?
 
Varför tror du att unga väljare inte är med i opinionsundersökningar?
Ja, som @Badger påpekade så har jag svårt att få igång ungdomarna omkring mig. Vi är i alla fall ett helt gäng som ska gå och rösta ihop. :D

Så det är givetvis fel av mig, att jag utgår från ungdomar omkring mig hemma, i sport, arbete m.m.

De har kanske dåliga erfarenheter av att bli hörda? De upplever som att det inte spelar någon roll vad de tycker eller vill, för det har ju inte gett dem något tidigare?

Och som @honung resonerade, otryggheten de upplever. Som de inte kan göra något åt, förutom att hålla sig undan.
Man kan ju tycka att man skulle tycka det var än viktigare att engagera sig då, men efter tillräckligt många motgångar så blir det kanske en axelryckning istället.

Jag tror att opinionsundersökningar med tiden kommer att bli mer och mer missvisande. Blir metodiskt svårt med underlaget.


Precis som jag tror att Opinionsinstitut Bukefalos Val 2018 inte är representativt för Riksdagsvalet 2018. ;)
 
Ja, som @Badger påpekade så har jag svårt att få igång ungdomarna omkring mig. Vi är i alla fall ett helt gäng som ska gå och rösta ihop. :D

Så det är givetvis fel av mig, att jag utgår från ungdomar omkring mig hemma, i sport, arbete m.m.

De har kanske dåliga erfarenheter av att bli hörda? De upplever som att det inte spelar någon roll vad de tycker eller vill, för det har ju inte gett dem något tidigare?

Och som @honung resonerade, otryggheten de upplever. Som de inte kan göra något åt, förutom att hålla sig undan.
Man kan ju tycka att man skulle tycka det var än viktigare att engagera sig då, men efter tillräckligt många motgångar så blir det kanske en axelryckning istället.

Jag tror att opinionsundersökningar med tiden kommer att bli mer och mer missvisande. Blir metodiskt svårt med underlaget.


Precis som jag tror att Opinionsinstitut Bukefalos Val 2018 inte är representativt för Riksdagsvalet 2018. ;)
Rösta är ju en sak, men jag har inte hört att man inte tar med unga väljare i opinionsundersökningar. Det tror jag att man gör. Att delta i en opinionsundersökning kräver ju inget engagemang alls, eftersom man blir uppringd.
 
Rösta är ju en sak, men jag har inte hört att man inte tar med unga väljare i opinionsundersökningar. Det tror jag att man gör. Att delta i en opinionsundersökning kräver ju inget engagemang alls, eftersom man blir uppringd.

Att man blir uppringd betyder ju dock inte att man deltar? Kan ju vara så att ungdomar i större antal väljer att inte medverka i dessa opinionsundersökningarna? Vilket ju hoppsanns inläg verkar tyda på.
 
Att man blir uppringd betyder ju dock inte att man deltar? Kan ju vara så att ungdomar i större antal väljer att inte medverka i dessa opinionsundersökningarna? Vilket ju hoppsanns inläg verkar tyda på.
Men finns det några belägg för det? Det känns väldigt osäkert att dra slutsatser om att unga väljare är underrepresenterade i opinionsundersökningar baserat på att de unga man känner inte är politiskt engagerade. Jag tror inte man kan dra den slutsatsen.
 
Precis som jag tror att Opinionsinstitut Bukefalos Val 2018 inte är representativt för Riksdagsvalet 2018. ;)

Bukeenkäten är självklart inte representativ för väljarkåren. Den är inte ens representativ för buke, eftersom inget representativt urval gjorts av de som ska svara. Det enda den representerar är de 200-nånting som svarat.
Att man blir uppringd betyder ju dock inte att man deltar? Kan ju vara så att ungdomar i större antal väljer att inte medverka i dessa opinionsundersökningarna? Vilket ju hoppsanns inläg verkar tyda på.

Då letar undersökningsföretaget vidare. En professionellt gjord undersökning kan inte utesluta en åldersgrupp.

Edit. Från t ex Novus: ”Något som ofta nämns i undersökningar är begreppet ”representativt urval”. Inte sällan återfinns en formulering i stil med ”1000 genomförda intervjuer med ett representativt urval (ålder, kön och region) av svenska folket i åldern 18-74 år.”
Vad betyder det?
Jo, att fördelningen i ålder, kön och geografisk spridning hos de tillfrågade motsvarar fördelningen hos svenska folket. Exempelvis är ungefär hälften av de tillfrågade män och hälften kvinnor, en tiondel är stockholmare o.s.v.”
 
Men finns det några belägg för det? Det känns väldigt osäkert att dra slutsatser om att unga väljare är underrepresenterade i opinionsundersökningar baserat på att de unga man känner inte är politiskt engagerade. Jag tror inte man kan dra den slutsatsen.

Det har jag inte nån aning om.
 
Bukeenkäten är självklart inte representativ för väljarkåren. Den är inte ens representativ för buke, eftersom inget representativt urval gjorts av de som ska svara. Det enda den representerar är de 200-nånting som svarat.


Då letar undersökningsföretaget vidare. En professionellt gjord undersökning kan inte utesluta en åldersgrupp.

Edit. Från t ex Novus: ”Något som ofta nämns i undersökningar är begreppet ”representativt urval”. Inte sällan återfinns en formulering i stil med ”1000 genomförda intervjuer med ett representativt urval (ålder, kön och region) av svenska folket i åldern 18-74 år.”
Vad betyder det?
Jo, att fördelningen i ålder, kön och geografisk spridning hos de tillfrågade motsvarar fördelningen hos svenska folket. Exempelvis är ungefär hälften av de tillfrågade män och hälften kvinnor, en tiondel är stockholmare o.s.v.”
Det var mer skämtsamt sagt om Bukemätaren.

Sedan behöver ju inte en undersökning innehålla alla åldersgrupper. Beror på frågan.

Inte heller är det säkert att en förstagångsväljare blir uppfångad, då åldersintervallen kanske ligger på 18-28 år? Svarar då inga 18-20åringar utan tillräckligt många 25år och däröver, är ju ändå undersökningen metodiskt säkerställd.
Om inte undersökningen riktar sig till enbart förstagångsväljare är klart.

Så fungerar ju som regel inte Novus, de har ju sina paneler. Men de kanske är lite missvisande de med, eftersom den som de har ackat ja till att ingå där, förmodligen är mer intresserad av samällsfrågor än genomsnittet? Och därrför kanske inte är helt representativa ändå?
 
Det var mer skämtsamt sagt om Bukemätaren.

Sedan behöver ju inte en undersökning innehålla alla åldersgrupper. Beror på frågan.

Inte heller är det säkert att en förstagångsväljare blir uppfångad, då åldersintervallen kanske ligger på 18-28 år? Svarar då inga 18-20åringar utan tillräckligt många 25år och däröver, är ju ändå undersökningen metodiskt säkerställd.
Om inte undersökningen riktar sig till enbart förstagångsväljare är klart.

Så fungerar ju som regel inte Novus, de har ju sina paneler. Men de kanske är lite missvisande de med, eftersom den som de har ackat ja till att ingå där, förmodligen är mer intresserad av samällsfrågor än genomsnittet? Och därrför kanske inte är helt representativa ändå?
Jag tittade på Sifos väljarbarometer nu, deras yngsta grupp är 18-23. Förmodligen har man snäva spann just för att undvika det du tar upp.

Men icke desto mindre - att man har förstagångsväljare i sin omgivning som inte vill delta i opinionsundersökningar säger nog inte mycket om hur det kommer att gå för sd i valet.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 723
Senast: Lobelia
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 090
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 948
Senast: Habina
·
Samhälle Jämställdhetsbonus är borta sen länge och pappadagar kan jag inte se att de sagt att det ska bort, däremot ska familjerna själva kunna...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
12 473
Senast: A_NN_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp