Inställt flyg - hur funkar det?

Sasse

Trådstartare
Jag flyger extremt sällan, och vet därför inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu när mitt första flyg på flera år blev inställt.

Jag har pratat med kundtjänst och väntar på att de ska ringa tillbaka, men som jag förstått av den person jag pratat med har jag två alternativ.
1. Få återbetalning, men det kostar mig en avgift på flera hundra.
2. Omboka, men det måste vara med samma flygbolag och det finns inga flyg som går i rätt tid. Det står dessutom på deras hemsida att ombokningar generellt även har en avgift, även om personen jag pratade med initialt inte nämnde det.

Jag kan inte låta bli att tycka det är skitkonstigt att jag ska behöva betala en avgift för något som inte är mitt fel?

Hur brukar det funka med inställda flyg egentligen? Detta är via BRA-flyg.
 
Du har rätt till kompensation. Helt absurt att de anger att du ska stå för kostnader för deras inställda flyg. Eventuellt ökade kostnader för dig anser jag att dom ska täcka. Det finns EU reglering gällande ersättning för försenade och inställda flyg om jag minns rätt. Ska se om jag kan hitta info om det.
 
Jag har råkat ut för det flera ggr och aldrig att jag behövt göra något själv, om jag velat flyga dvs. Flygbolaget har alltid återkommit med en lösning åt mig och jag har alltid valt den lösning de kommit med.
Om man inte vill alt det man skulle åkt för inte går att göra om man tar deras alt då lär man behöva ansöka om pengarna tillbaka.
 
Jag pratade med kundtjänst igen och känner mig inte klarare i skallen - snarare tvärtom. Men ja, det kostar 650 kr att få min returbiljett återbetalad. Jag ska ringa igen imorgon och försöka reda ut varför jag behöver betala ut en avgift, för det var inget som dagens samtal gav ett (logiskt) svar på.

Jag ska kika på de föreslagna sidorna, tack för hjälp!
 
Jag flyger extremt sällan, och vet därför inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu när mitt första flyg på flera år blev inställt.

Jag har pratat med kundtjänst och väntar på att de ska ringa tillbaka, men som jag förstått av den person jag pratat med har jag två alternativ.
1. Få återbetalning, men det kostar mig en avgift på flera hundra.
2. Omboka, men det måste vara med samma flygbolag och det finns inga flyg som går i rätt tid. Det står dessutom på deras hemsida att ombokningar generellt även har en avgift, även om personen jag pratade med initialt inte nämnde det.

Jag kan inte låta bli att tycka det är skitkonstigt att jag ska behöva betala en avgift för något som inte är mitt fel?

Hur brukar det funka med inställda flyg egentligen? Detta är via BRA-flyg.
Mina fyra flyg under covid blev inställda. Ansökte om återbetalning och fick tillbaka hela summan efter ca 1 år.
Du ska begära att bli återbetalad men inte sjutton ska du betala något för det.
 
De jag vet som har haft inställda eller försenade flyg har inte behövt betala något utan har ibland fått mer ersättning än biljetten till och med. Jag fick betala en symbolisk summa en gång (150kr tror jag det var) när jag avbokade ett flyg som de ändrade från direktflyg till ett med mellanlandning och jag hade inte lust med 4h i Köpenhamn. Då fick jag alltså fortfarande resa, men i och med ändrade förutsättningar så fick vi en bra deal när vi valde att åka med ett annat bolag istället.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 874
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 507
Senast: Millz
·
Skola & Jobb Satt just och tittade på antagningsstatistik från Högskoleverket på olika utbildningar. (Även historiska antagningar). Kan börja med...
Svar
6
· Visningar
1 536
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mål o Planer 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp