Kolla klippet: FEI lanserar mätverktyg för nosgrimmor

Det internationella ridsportförbundet lanserar nu ett mätverktyg som ska kunna användas för att kontrollera att nosgrimmor inte är för hårt spända. Verktyget har dock redan fått kritik, då det ger mindre mellanrum mellan hästens nosrygg och nosgrimman än vad som rekommenderas.
 
Ser framför mig videor på kontrollanter som använder det på sidan av nosgrimman eller som får forcera plastbiten över hästens nosrygg. De lär också mäta en bit innan ekipaget ska in på banan, om de mäter, vilket lämnar ekipaget med god tid att spänna åt igen. Det är där jag sätter ribban för mina förväntningar. Om hästen sedan gapar kommer det inte synas i poäng eller bedömning desto mer känd ryttaren är, garanterat. Det är mina höga tankar om FEI.
 
Ser framför mig videor på kontrollanter som använder det på sidan av nosgrimman eller som får forcera plastbiten över hästens nosrygg. De lär också mäta en bit innan ekipaget ska in på banan, om de mäter, vilket lämnar ekipaget med god tid att spänna åt igen. Det är där jag sätter ribban för mina förväntningar. Om hästen sedan gapar kommer det inte synas i poäng eller bedömning desto mer känd ryttaren är, garanterat. Det är mina höga tankar om FEI.
Delar tyvärr din åsikt.
Läste också att mätstickan är för liten.
Det har ju gjorts studier och gränsen för när det blir skador i munnen är 6,15 kvadratcentimeter. Mätstickan är bara 4,67 kvadratcentimeter.

Det enda rätta borde vara att ta bort nosgrimman. Då ser man verkligen om hästen accepterar bettet eller inte.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Enligt ett förslag från det internationella ridsportförbundet, FEI, kan ett nytt mätverktyg komma att användas vid tävling, för att...
Svar
0
· Visningar
548
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kommit fram till att jag faktiskt har fått en hel del nya insikter efter min ridolycka. Några av dom har jag nämnt förut. Dels...
Svar
0
· Visningar
508
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 309
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 703
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp