Varför röstar män på SD

Jag tror faktiskt att främlingsfientligheten och rasismen för en betydande andel av de som röstar på SD är sekundär, eller snarare VAR sekundär när de började söka sig mot dem och öppnade sin mottaglighet för deras budskap.

Jag ser en hyfsat stor andel vita män från både medel- och arbetarklass (om jag ska hårdra det skulle jag vilja säga äldre/medelålders medelklass och yngre arbetarklass) som inte känner sig självklart hemma i det nya Sverige de ser växa fram. Det är jobb som flyttas till andra eller större städer (och då teoretiserats) eller utomlands (de enkla), det ställs helt andra krav på utbildning för att ens få sitt första jobb som ung idag, många går med otrygga anställningar, det är feminism hit och dit, en man idag har inte ett egenvärde för "sin" familj genom att vara dess försörjare, det kommer in PK-kvinnor och mjukismän som förbjuder nakenkalendrar i omklädningsrummen och höhö-skämt vid fikat, det är klimatpolitik som vill begränsa vår frihet, det är bostadsbrist på många håll, och inte minst matas vi (mer eller mindre beroende på vilka informationsflöden man följer) med hur hemskt det har blivit.

Jag tror att det finns ett gäng anledningar till att det framtida Sverige helt enkelt skaver för många män, de ser inte riktigt sin naturliga plats (utifrån att vi alla rent mänskligt vill veta vår status, känna oss trygga, bekräftade, värdefulla etc.) De attribut och förutsättningar som tidigare räckt för att ordna sig ett helt okej liv (som inte heller mättes mot andra via sociala flöden) för sig och sin familj, det räcker inte längre. Det krävs mer. Av dig, som individ. I den osäkerheten (som nog i de flesta fall inte ens erkänns för en själv, det skulle ju inte vara särskilt manligt) så är det ypperligt tacksamt med en förklaring som inte handlar om en själv, utan om att någon annan har tagit ifrån mig det jag tycker mig ha rätt till. Och att det då finns en enkel lösning genom att bli av med dessa "någon annan", att det inte handlar om att JAG måste förändra mig, det är ju också tacksamt och bekvämt.

Så, det finns förstås de som genuint bara ogillar folk som inte är i generationer infödda svenskar. Men jag tror att en betydande del av sympatisörerna mer eller mindre har köpt förklaringsmodellen längs vägen, mer än att de själva alltid har tänkt så.
 
Kvinnor undviker beteenden och åsikter som kan leda till någon form av social exkludering i högre utsträckning än män. Det är nog den förklaringen som är enklast och har bäst stöd i forskningen. Kontemporöra föreställningar om kvinnofientligthet eller privilegier tror jag mindre på. Kvinnor samlas oftast i högre grad kring det politiskt okontroversiella oavsett om det har varit svensk feminism 2018 eller nazism i höjden av sin popularitet.
Dina svar handlar ju om varför färre kvinnor röstar på sd. Det säger inget om varför fler män gör det.
 
Jag är mest förundrad över att någon alls röstar på SD. Men tror att många män känner sig bortjagade från det i allra högsta grad feministiska politiska etablissemanget i övrigt och finner en samhörighet i ett parti som SD.
 
Alltså, de som förlorar på en mer jämlik värld, både ur ett genusperspektiv men också ett nationalitet/bakgrunds perspektiv, är mediokra medelålders vita män. De får stryka på foten när kvinnor och 'invandrare' som är mer än mediokra tar platserna de tycker att de har rätt till. Och de vill inte släppa dessa, av ganska förståeliga skäl.

Dessutom så spelar vita (heterosexuella) män livets spel på 'easy mode'. Om världen blir mer jämnställd kommer de att behöva börja anstränga sig, och det är jobbigt. Och skrämmande. Lättare att förhindra andra från att använda easy mode istället för att riskera att hamna på 'normal mode'.

detta är starkt förenklat och speglar nog inte någon individs rena tankegångar, men det påvisar lite idén som kan ligga till grund för dem.
 
Om färre kvinnor röstar på ett parti innebär det ju per automatik att en större andel män gör det.
Jodå. Förutsatt att partiet alls har väljare, vilket ju sd har.

Men frågan var ju varför män röstar på sd. Den frågan besvaras inte av att du lägger ut texten om varför du tror att kvinnor inte röstar på sd.

Ditt ärende tycks helt enkelt vara ett annat än att möta trådens frågeställning.
 
I den senaste opinionsundersökningen röstar 26% av männen på SD, men bara 11% av kvinnorna. Är det något som har någon bra förklaring till varför det skiljer så mycket mellan könen?

Kvinnor är ju en av grupperna som ska hållas på mattan och då blir det ju kanske mindre attraktivt. (och är just en grupp och inte en del av medborgarna)

Precis som det nog är få invandrare som röstar på SD (om än de tydligen ska finnas).

Så jag tycker inte det är så konstigt.
 
Senast ändrad:
Jag tror också att de som röstar på sd tar demokrati och välfärd för given. Att det bara av sig självt finns sociala skyddsnät, vård, skolor och utbildning. Att det inte är beroende av sittande regering.

Jag tror snarare att många av dem som röstar på SD gör det just i någon sorts missriktat försök att återta en välfärd som de ser håller på att gå förlorad. Att välfärden (och för den delen demokratin) håller på att vattnas ur är ju helt riktigt, men att det inte är invandring som är orsaken till detta utan den aggressivt nyliberala politik som bedrivits (inte bara på nationell utan på global nivå) de senaste 20-30 åren förmår de inte att se.
 
I den senaste opinionsundersökningen röstar 26% av männen på SD, men bara 11% av kvinnorna. Är det något som har någon bra förklaring till varför det skiljer så mycket mellan könen?
Jag tror att många tjejer, kommer rösta på SD på valdagen. Och tror då att den kvinnliga procenten kommer att öka.
Har inga belägg för det, men hör hur det låter från unga flickor omkring mig och då ska det tilläggas att föräldrarna i de fallen inte är SD ( kommunen styrs av S, C, V & MP).
Ungdomar tror jag inte heller deltar i så många opinionsundersökningar och därför syns de inte i opinionsmätningar före valet.
Tror vi kommer att få en chock på valdagen och att regering inte kommer att vara bildad förrän framåt jul. :(

Lyssnar ju alltid på på Studio Ett och häromdagen var det dags för ännu ett av Katarina Gunnarssons härliga reportage (det här var väl inte så muntert, men hon gör fina och nära reportage):
"I industristaden Borlänge pågår en kamp om väljarna. Här har Socialdemokraterna tidigare varit starka, men i förra valet övergavs dom av många för Sverigedemokraterna. I takt med att flera tycker att otryggheten har ökat kopplas det till en ökad migration."
Ungdomarna i reportaget hade ju en mycket mer svart/vit åsikt än de äldre.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=7030160
 
Jag tror snarare att många av dem som röstar på SD gör det just i någon sorts missriktat försök att återta en välfärd som de ser håller på att gå förlorad. Att välfärden (och för den delen demokratin) håller på att vattnas ur är ju helt riktigt, men att det inte är invandring som är orsaken till detta utan den aggressivt nyliberala politik som bedrivits (inte bara på nationell utan på global nivå) de senaste 20-30 åren förmår de inte att se.

Välfärden finansieras med mer skattemedel än någonsin förut. Välfärden (omsorgen om äldre bland annat) var riktigt kass på 1980-talet och håller idag i många fall hög klass. Sjukvården visar bättre resultat än någonsin och kostar tyvärr mer än någonsin också. Förväntningarna på välfärden har ökat drastiskt de senaste 20-30 åren.

Det är en direkt falsk utsaga att välfärden "håller på att vattnas ur" i något slags generell mening där man hänvisar till att "det var bättre förr".
 
Jag tror att många tjejer, kommer rösta på SD på valdagen. Och tror då att den kvinnliga procenten kommer att öka.
Har inga belägg för det, men hör hur det låter från unga flickor omkring mig och då ska det tilläggas att föräldrarna i de fallen inte är SD ( kommunen styrs av S, C, V & MP).
Ungdomar tror jag inte heller deltar i så många opinionsundersökningar och därför syns de inte i opinionsmätningar före valet.
Tror vi kommer att få en chock på valdagen och att regering inte kommer att vara bildad förrän framåt jul. :(

Lyssnar ju alltid på på Studio Ett och häromdagen var det dags för ännu ett av Katarina Gunnarssons härliga reportage (det här var väl inte så muntert, men hon gör fina och nära reportage):
"I industristaden Borlänge pågår en kamp om väljarna. Här har Socialdemokraterna tidigare varit starka, men i förra valet övergavs dom av många för Sverigedemokraterna. I takt med att flera tycker att otryggheten har ökat kopplas det till en ökad migration."
Ungdomarna i reportaget hade ju en mycket mer svart/vit åsikt än de äldre.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=7030160
Jag tror samma som du. (opinionsundersökningar oavsett är något tror jag som vi kan lägga till historien som ett tillförlitligt verktyg för att förutse valresultat. Den tiden är förbi.)

Sen tror jag, och det här är säkert provokativt att säga, men den här otryggheten som beskrivs i radioreportaget tror jag inte människor i Stockholm, Göteborg förstår, annat än i förorter. Jag är ofta i dessa städer och jag ser inte samma gatubild ens som jag ser i mindre städer. Jag tror också att debatten blir skev därefter, för medan storstadsfolk tenderar att vara aktiva och mer engagerade i den politiska debatten går många människor som känner sig svikna av S och samhället och otrygga i sin egen omgivning, med handen knuten i fickan och det kommer ge ett valresultat som kommer överraska.
 
@hoppsann Seriösa opinionsundersökningar görs med ett representativt urval, dvs ålders- och könsfördelningen är densamma som i väljarkåren.
Jag är med på fast basis hos några av de största opinionsmätarna.
Eftersom de vet att jag har ungdomar i huset får jag ofta frågan om jag kan förmå dom att svara på några frågor. De får fina värdecheckar osv. om de är med, men de ids inte i alla fall.
En gång har jag lyckats tjata/hota igenom en.
Därav att jag tror att det är svårt att mäta ungdomar före ett val.
 
Jag är med på fast basis hos några av de största opinionsmätarna.
Eftersom de vet att jag har ungdomar i huset får jag ofta frågan om jag kan förmå dom att svara på några frågor. De får fina värdecheckar osv. om de är med, men de ids inte i alla fall.
En gång har jag lyckats tjata/hota igenom en.
Därav att jag tror att det är svårt att mäta ungdomar före ett val.
Men får de inte fatt på dem på andra håll än hos dig så håller inte mätningen. Därför letar de vidare.
 
Välfärden finansieras med mer skattemedel än någonsin förut. Välfärden (omsorgen om äldre bland annat) var riktigt kass på 1980-talet och håller idag i många fall hög klass. Sjukvården visar bättre resultat än någonsin och kostar tyvärr mer än någonsin också. Förväntningarna på välfärden har ökat drastiskt de senaste 20-30 åren.

Det är en direkt falsk utsaga att välfärden "håller på att vattnas ur" i något slags generell mening där man hänvisar till att "det var bättre förr".

Jag håller med.
Och vill till viss del återknyta till Erlander.
De stigande förväntningarnas missnöje.

Dessutom har vi i Sverige en demografi som är bekymmersam utifrån vård och omsorg: fler äldre med större behov av både äldreomsorg och vård, samtidigt som skattebasen de facto krymper procentuellt. Inte en "normal" ålderspyramid.
Och vi har en ganska stor rapportering med braskande rubriker om hur otillräcklig vård och omsorg är, som dock är ett effektivt sätt att få befolkningen att faktiskt tro att vården är dålig, och omsorgen är dålig.

Vi har ju sett några röster på bukefalos om att svensk vård är så dålig att man lämpligen emigrerar om man har vårdbehov.
Det är inte sant - om man tittar objektivt på svensk jämfört med annan sjukvård.
Men det är helt sant att - i samma jämförelser - svenskarna är mycket mer missnöjda med vården jämfört med andra nationaliteter.

Media - både "gamla" media som papperstidningar, radio et c och "nya" media som internetfora - ger bilden av ett Sverige som går på knä.

Ni vet, rubrikerna om FK, om skolan, om vården, om omsorgen.
De rubrikerna ger ju en stark uppfattning om hur dålig "välfärden" är i Sverige.

Nej, jag skriver inte att det inte ska granskas, eller att man ska sopa saker under mattan.
Jag reflekterar kring medias inflytande i svenskens medvetande och uppfattning.

En uppfattning som inte alltid blir sann i det generella även om rapporteringen var sann i det enskilda.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 723
Senast: Lobelia
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 090
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 948
Senast: Habina
·
Samhälle Jämställdhetsbonus är borta sen länge och pappadagar kan jag inte se att de sagt att det ska bort, däremot ska familjerna själva kunna...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
12 473
Senast: A_NN_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp