Varför putsar de väggarna i England???

lady_vip

Trådstartare
Jag kollar (lite för mycket) på husprogram inspelade på de brittiska öarna och slås gång på gång av att de inte verkar använda gipsskivor där? Varför? Är det för att det mestadels är stenhus?

För er som inte har sett så putsar de upp gipsputs som tar 100 år och kostar massor istället.

Sv: Varför putsar de väggarna i England???

De bygger ju sina hus i en typ av lekablock, men isolering emellan. Då är det betydligt enklare att putsa rakt på lekablocken än att skruva upp gipsskivor in i lekablocken.

Aha, det är alltså så enkelt. Men är det inte betydligt dyrare att putsa upp gipsen än att bara skruva upp?

Här i Österrike var det ocksa vanligast att man putsade direkt pa teget, men nu gar man mer och mer mot att använda gipsskivor.

Aha, det är alltså så enkelt. Men är det inte betydligt dyrare att putsa upp gipsen än att bara skruva upp?
Fast de putsar ju liksom inte upp gips, utan det är ju betongputs.

Sen är det nog rätt bra tidsåtgång till att borra tillräckligt många hål i lekablocken för att få upp en gipsskiva. En kille som är van att putsa pustar upp ett rum hur snabbt som helst. Tar nog lika gång tid som att sätta upp gipsskivor.

Och någonting säger mig att putsen håller betydligt längre än vad gipsskivor gör.

Men vad gör dom sen med den putsade ytan?

Kan man sätta tapeter på den, eller måste den målas?

Ja, vissa sätter tapet på den, men många målar ju direkt på den putsade ytan. Det är därför det är så enkelt att måla om, eftersom det knappt behövs något förarbete.

Dessutom är ju väggarna väldigt tåliga så det blir sällan fult efter en lång tid, utan väggarna håller sig släta och fina. Skulle det vara någonting kan man ju alltid putsa över. Det är sällan de spacklar med vanligt sånt spackel som vi har i Sverige. De har liksom lite stadigare grejer.

du som också tittar för mycket på engelska husprogram :D kanske vet varför dom tycker det är så viktigt med flera vardagsrum (receptionrooms)? det verkar vara standard med åtminstone två. Undrar med lite över varför man vill ha samtliga sovrum på övervåningen? flera gånger har familjer ratat hus för att ett eller flera sovrum är på undervåningen.

:D JAg vet inte, det är jättekonstigt för mig också! Men jag skulle gissa att de kanske oftast har ganska små rum eller nåt. Jag skulle väl gissa att de har som vi hade förr eller vissa fortfarande har, ett "finrum" där man sällan är till vardags, ett matrum och ett tv-rum kanske..?

De moderna husen ser ju helt annorlunda ut från de äldre. Men jag tror mycket handlar om att man vill liksom vill ha ett rum där man kan ta emot gäster som då inte får se resten av huset. Det är sällan man umgås sådär jättemycket hemma hos folk, då det verkar påverka integriteten. Man träffas mest ute på puben eller på någon restaurang eller sådär. Av alla år på Irland och i England har jag aldrig blivit erbjuden en husesyn - ifall det inte är helt nybyggt och det är knappt då. Brorsan som har bott i England sedan 2001 har exakt samma erfarenheter.

Sovrummen tror jag har mycket med att sovrummen ska vara avskilt. Det ska gå att lägga barnen utan att man stör dem med tv osv. Dessutom är det en uppvärmningsgrej. I många fall värmer man upp kök och vardagsrum, men sovrummen är betydligt kallare. Kostnadsfråga givetvis, men det är nog också lite där det ligger. De är vana vid att det ska vara på det viset.

Fast som sagt, de nya husen ser lite annorlunda ut från de gamla. Men nästan alla nya hus har ju en oljebrännare såsom vi byggde på 60-talet. Byggstandarden är ju inte alls såsom i Sverige. Men det kanske den inte behöver vara heller med tanke på klimatet.

*kl*

Heltäckningsmatta överallt och tvättmaskin i köket är också väldigt vanligt.

Det är roligt att titta på alla dessa engelska "husprogram".

det där med heltäckningsmatta har jag aldrig riktigt gillat, inte speciellt hygieniskt tycker jag, men nu när jag bor i ett hus med heltäckningsmatta i alla rum utom kök o badrum (finns de som har de med :crazy: ) så uppskattar jag faktiskt mattan, den fungerar som isolering.

Tvättmaskin i köket är rätt praktiskt men i huset vi bor i nu hade jag gärna haft den i badrummet för att få mer plats i köket.

Jag har också tänkt på det med tvättmaskinen. De tittar på ett hus för fem miljoner och wow, det har ett utility room. Jag har tvättmaskin i köket men mitt hus kostade 275 tusen.

Jag tittar också alldeles för mycket på escape to the country mfl. Roligast tycker jag nog det är när de tycker det är helt fantastiskt med tvåglasfönster. I ett program var det en trappa ner i badrummet just innanför toadörren och sen heltäckningsmatta på det, undrar just vad som bodde i den mattan.. Rätt ofta är det plankgolv i badrummen med med stora springor mellan brädorna. De måste ju ha en massa fuktskadade badrum eller?
Det man har förstått är ju att det är svårt att få bygglov till nybyggen eftersom de renoverar upp en massa gamla lador och allt möjligt till bostadshus. Sen är det ju rätt intressant att myndigheterna hellre ser att ett hus faller ihop av sig själv istället för att låta någon renovera upp det och ändra till modernare standard så fort det är k-märkt. Fast så kanske det är i Sverige med?

Jag brukar också kolla de där programmen. Själv undrar jag vad det är med britter och AGA-spisar. :D AGA är väl svenskt, hur har de spisarna blivit så poppis i UK?

Antagligen för att det enda som är varmt i hela huset är AGAn. Köket värms upp av denna underbara tingest.

det där med heltäckningsmatta har jag aldrig riktigt gillat, inte speciellt hygieniskt tycker jag, men nu när jag bor i ett hus med heltäckningsmatta i alla rum utom kök o badrum (finns de som har de med :crazy: ) så uppskattar jag faktiskt mattan, den fungerar som isolering.

Ja det är ju det de där mattorna gör. Det drar ju så förbenat i gamla viktorianska hus i synnerhet.

Förövrigt tycker min man från just Yorkshire att det är idiotiskt att i Sverige ha rören på insidan av husen för då blir det ju bara en massa merarbete att greja med dem när något går sönder. Visst skulle vattnet frysa i Norrland om det var på utsidan men i Sydsverige är det ju som i Nordengland. :D

Bor du i Pudsey?

KL

Åh, det är tydligen fler än jag som maniskt följer de engelska husprogrammen ;)

Ja nog är vi fler alltid! :angel:

Jag tycker det är roligt när dom blir överlyckliga över att det får plats ett matbord i köket :angel:

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
475
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 686
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 283
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 200
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V