Varför kan man inte stava rätt?

Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Detta har jag upprepat i nästan VARJE inlägg också. Men visst, det är mig det är fel på. Självklart, jag har ju inte samma åsikt som du.

Fel på? Vem 17 har sagt det?
men dina föreställningar KAN vara fel, eller dina tolkningar av vad andra säger, till exempel.

Jag då, hade inte memorerat namnen på dina hundar, därför att jag inte tycker att det är viktigt. det viktiga för mig är att jag respekterar dina hundar, förstår du? Men du kan säkert uppleva det som hänsynslöst, även om någon sådan tanke inte finns hos mig.

Men nog om detta - nu börjar vi går i cirklar!

Undrar om det är ursäktat att ha namnet eftersom min farfar var judisk.....:idea:

Sedan undrar jag egentligen om det verkligen är engelsk stavning ( Isaac). Jag har sett flera från Polen, av nån anledning, som heter Isaac. Det tycker jag är rätt intressant!

Stavningen har ingenting med judisk eller ej att göra. Om man inte skriver på hebreiska.

Jag har lagt ner snacket om hundarna för LÄNGE sedan;) Det handlar om mina barn, om andras barn, om andra som SÄGER att de inte vill använda rätt namn, rätt stavning eller vad som enbart pga att de inte gillar det eller tycker det är fult eller vad som helst. Däri ligger det respektlösa. Att glömma namnet, att inte veta hur det stavas, att inte kunna stava till det har inget med respektlöshet att göra. Att säga " ursäkta, jag har nog stavat fel på ditt namn, men jag kunde inte komma på det rätta" är att visa hänsyn = man har försökt. Att säga" jag struntar i att stava rätt för det här är finare än det du valt" är respektlöst.

Visst kan mina tolkningar vara fel, men det är svårt att tolka meningar som den ovan på ett annat sätt än som jag gör. Kan du tolka den på ett fint och snällt sätt? Anser du att en person som säger så visar barnet respekt?

Och återigen: är jag på vårdcentralen tex och någon där säger eller skriver mitt eller mina barns namn fel så får de ett leende och så säger jag att det är fel och att det stavas så här. Om det är "viktigt" för journalen eller nåt. Annars bryr jag mig inte om det. För personen ifråga gör ju inte ett fel medvetet.

När jag började hos min tandis i mars så sa jag bara ena efternamnet. Jag orkade inte ta upp att jag heter Jörgensen också. I juli lämnade jag dock fram mitt idkort och sa att jag heter ju egentligen det också så det kanske ska skrivas till så det blir rätt. Det kändes inte ok att jag valde bort mitt ena namn, som jag älskar, bara för att folk inte ska stava det fel.

Jag älskar mina barns namn och har full förståelse för att andra inte gör det, men namn är viktigt för mig och även för en del barn ( just nu den äldsta som lär sig stava). Kan man som person då inte visa barnet den respekten att använda rätt namn TROTS att man avskyr det ifråga?

Stavningen har ingenting med judisk eller ej att göra. Om man inte skriver på hebreiska.

Jag vet:D Tror inte ens det står Isaac i Bibeln utan där står nog Isak..... så det sket sig också med min egen religion:angel:

Min dotter heter Linnéa:o

Varför ":o"?

Jag håller annars med dig om att får man veta att en person stavar/uttalar sitt namn på ett sätt som kanske är lite annorlunda mot vad man själv känner är det naturliga, så är det väl ändå självklart att man rättar sig efter den personens eget uttal/stavning? Att vägra stava en persons namn rätt trots att man egentligen VET den rätta stavningen, tycker jag är väldigt respektlöst. Att det kanske blir fel första gången någon ska säga/skriva namnet får man kanske ha lite förståelse för däremot.

Hur ska man då ändra stavningen på t ex Madelene eller Henriette då tycker du? Så att det uttalas som det ska?

Jag kan säga att jag faktiskt gjorde det - satte dit ett è så att det skulle fattas att e:et ska uttalas men hur blev det då?
Jo, de flesta märker inte ens det medans de som gör det undrar om det ska uttalas Henriettee :grin:

Hette du "Henriette" med uttalat e på slutet? I så fall blir det helfel att sätta dit en grav accent (bakåtsnupp)=(è). Grav accent uttalas som "ä" så i såfall ser du ut att heta "Henriettää":eek:

Sätter du dit accenten ska den vara akut (framåtsnupp) = Henrietté
Då är det lätta att se att e:et inte ska vara stumt.

Madeléne ska det vara, om du inte vill att uttalet ska vara Madeläne. Jag förstår om folk blir förbryllade i så fall!

Nu får ni bestämma er ;)

Madelené eller Madélene ?

Hur kan du får Madelene till Madeläne :confused:, eller var det Madèlene du menade blev Madeläne?

Senast ändrad:

Ailie har jag försökt säga en halvtimme nu.
Blir aioli utan o rätt?

Kuk-kola skulle jag inte vilja bo i.

Och Madelene som min söta norska moster?

De menar att è blir ä. Ska man ha ett tydligt e-ljud ska man ha en é. :)

Ja men dom sätter é på olika ställen och det var vad jag undrade ;)

Ena säger : Madelené

Andra säger: Madélene

Kanelbulle: Ja namnet är faktiskt norskt, eller jag vet att i norge så uttalar man e ofta och det är inte é :)

Senast ändrad:

Det jag ifrågasätter hos dig är antagandet att folk gör så med avsikt. Det har du skrivit ett antal gånger nu och jag undrar hur du kan veta det, för det är denna detalj som du bygger upp dina negativa känslor kring – nämligen att andra är respektlösa mot dig och du är offer för deras hänsynslöshet. I e, automatiska negativa tankar!
Diskussionen är möjligtvis avslutad men jag förstår inte det konstiga i att tycka att närstående släktingar ska vara noga med att lära sig barnens namn? Människor måste väl få heta det de heter, det är ju inget "typ" över ett namn. Om närstående trots påpekanden och tydliga instruktioner envisas med att stava fel så kan man inte tolka det annat än att de ignorerar stavningen genom nonchalans eller som någon form av tyst protest, ingetdera är särskilt sympatiskt, utan snarare, som Enya skriver, respektlös eller åtminstone rejält slarvigt. Alternativet är att de möjligtvis är dyslektiker eller svagbegåvade. Vad finns det annars för vettigt skäl att fortsätta stava ett namn, eller för den delen vilket ord som helst, felaktigt?

Senast ändrad:

kl

Tycker ni att det ska stavas Joline eller Jolin?
Det är ett namn som vi funderar på till vårt barn, jag vill stava det Joline men blivande pappan är tyskspråkig och då skulle e´et på slutet uttalas enligt deras uttalsregler och då blir ju inte namnet riktigt rätt.

Beror ju på vart barnet ska bo/gå i skolan osv..

Skämt åsido...

Jag som har ett felstavat namn enligt vissa ( ;) ) anser att det spelar mindre roll vad ni väljer, för i Sverige blir det rätt medan i Tyskland blir det fel ( och vice versa )..

Vill du ha engelska namn så uttalar jag dem med engelskt uttal också. Isaac är inte Isak. Det är två olika namn som uttalas olika. Återigen, jag förstår inte varför det ska krånglas.

Det vet vi inte än :)
I Sverige känns det inte som det spelar så stor roll om det stavas Joline eller Jolin, uttalet borde bli det samma. Men risken är väl att alla ändå stavar det Joline om vi väljer att stava det Jolin. För visst blir uttalet i Sverige samma på båda stavningarna?

Själv heter jag Maria, inte konstigt varken i stavning eller uttal, men det har hänt flera gånger att jag fått heta Marie. När jag var liten blev jag galen på folk som kallade mig Mia, det var inte mitt namn.

Frågar du mig stavas namnet Joline. Då utalar jag det som försvenskat fransk namn, med j-ljud och mjukt i.
Jolin vill jag uttala med engelskt uttal, Djolinn. (Joe-Lynn?)

Är det ett tyskt namn? Om inte så blir det väl lika rätt om det stavas med e eftersom det är ett låneord. (Lånenamn? :D)

Jaahaaa *seg* sorry!

Namnet är nog vanligare här i Sverige än i Tysland (eller österrike i vårt fall :)). Jag vil uttala det försvenskat med ett mjuk J. Pappan kommer uttala det med ett hårdare J, men namnet blir ändå ganska likt.
Egentligen borde det fungera bra med Joline där också, folk får väl lära sig att uttala det rätt. Det ser mkt bättre ut med Joline också.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 758
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 381
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 301
Senast: LovingLife
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka