Varför kan man inte stava rätt?

Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Vill du ha engelska namn så uttalar jag dem med engelskt uttal också. Isaac är inte Isak. Det är två olika namn som uttalas olika. Återigen, jag förstår inte varför det ska krånglas.

Vet du vad Jadzia? Du behöver inte FÖRSTÅ mitt val för att visa mina barn så mycket respekt att du uttalar deras namn som vi vill att de ska uttalas. Men vill du vara respektlös så varsågod- sån är inte jag i alla fall.

Isaac och Isak är i grund och botten samma namn fast med olika uttal beroende på vilket land man kommer ifrån.

Men jag fattar inte, vad har det betonade sista i:et med "Aj:et" att göra? Jag får ett j-ljud oavsett om jag betonar sista i:et eller inte.
Aioli uttalar jag ajåli typ.

Så uttalar jag inte namnet Aioli, jag uttalar det som det står :)
Ai och Aj uttalas ju olika, iallafall i min mun ..

Alltså betoningen på sista i:et har inget med "ai:et" att göra, mer en förklaring på hur man ska uttala namnet.

OK, då är jag med. Hur uttalar du aioli då? Blir det något j-ljud alls? Om jag anstränger mig så blir det "aijåli" och ska jag uttala det som det stavas måste jag säga det nästan ord för ord a-i-å-li. Ai= aj för mig, kan inte få till ai utan att det blir åtminstone aij
fast ukraina kan jag ju iofs uttala ukraIna men det känns lättare på nåt vis

haha vilken knäpp diskussion jag fastnat i!

Ja, att det förekommer vet jag. :) Men min uppfattning är som sagt att Linnea (utan é) är vanligast? Eller i alla fall uttalas likadant som Linnéa.

Min uppfattning är precis tvärtom faktiskt.

Jag föredrar att inte vara respektlös mot det svenska språket. I mina ögon är det du som antingen stavar eller uttalar dina barns namn fel. Jag stavar inte domare med två m bara för att någon vill det heller.

Apropå det där med att det är samma namn fast från olika länder; vill du ge sken av att de är från den engelskspråkiga delen av världen?
Själv är jag stolt svensk och vill också visa det genom mitt namn.

Ja men dom sätter é på olika ställen och det var vad jag undrade ;)

Ena säger : Madelené

Andra säger: Madélene

Kanelbulle: Ja namnet är faktiskt norskt, eller jag vet att i norge så uttalar man e ofta och det är inte é :)

Madelené - med samma uttal som exempelvis franskans arrivé - har jag aldrig stött på!

Däremot Madeleine som Madelejne (engelskt uttal).

Tja..heter själv Ann-Sofie (gud bevare mig) o vet inte hur många namn jag har:
Ann-Marie
Ann-Charlotte
Anna-Sofia

listan kan göras lång ;)

Jag föredrar att inte vara respektlös mot det svenska språket. I mina ögon är det du som antingen stavar eller uttalar dina barns namn fel. Jag stavar inte domare med två m bara för att någon vill det heller.

Apropå det där med att det är samma namn fast från olika länder; vill du ge sken av att de är från den engelskspråkiga delen av världen?
Själv är jag stolt svensk och vill också visa det genom mitt namn.

Nej jag har valt två svenska släktnamn som funkar internetionellt.

Eftersom namnen är godkända av skatteverket så anser inte jag att de är fel.

Nej inte jag heller, men någon skrev att det var det rätta stavelsen för mitt namn och när du skrev annorlunda blev jag förvirrad.

Vet du vad det är som gör att man betonar e på Madélene, men på Madelene blir det stumt ?

Jag tror dock inte att svenskar skulle förstå min stavning bättre i ren allmänhet om jag stavde Madélene, jag tror nog fortfarande att dom flesta skulle säga Madelen ..

Det vill säga átt folk inte skulle förknippa é med att man ska benämna e på slutet ( rörigt )

Eftersom folk har svårt att inte uttala mitt namn som Madelän så ;)

Senast ändrad:

Sophia uttalar jag som i Sophia Loren, alltså med engelskt uttal.
Nu förstår inte jag, för Sophia på engelska och svenska låter ju identiskt? Skillnaden skulle i så fall vara Loren, som på svenska skulle bli Looooren men på engelska blir ett kortare med betoning på e.

Isaac och Eric är inte svenska. De kommer från den engelsktalande världen. Isak och Erik är svenska. Självklart godkänner skatteverket båda varianterna. Alexander kan ju stavas Aleksandr också, men det är ryskt och inte svenskt trots godkännande.

Jämför med orden adress och address. Samma betydelse, men olika stavning ger olika uttal för address är engelskt och adress svenskt.

Jag tycker inte det låter lika. Sofia får ett längre i än Sophia. (Söou-fia vs Sofiiia)

Isaac och Eric är inte svenska. De kommer från den engelsktalande världen. Isak och Erik är svenska. Självklart godkänner skatteverket båda varianterna. Alexander kan ju stavas Aleksandr också, men det är ryskt och inte svenskt trots godkännande.

Jämför med orden adress och address. Samma betydelse, men olika stavning ger olika uttal för address är engelskt och adress svenskt.

Isaac och Eric är inte en helt okänd stavning i Sverige bland svenskar, konstigt nog....... Min SVENSKA chef heter ERIC......

Jo, jag har valt två svenska släktnamn som funkar internationelt. Trots allt är Eric och Erik och Isaac och Isak inte OLIKA namn- de har båda samma betydelse och samma ursprung bara olika stavning beroende på vilket land de används i.

Hur skulle du uttala mitt danska namn Gitte? Och efternamnet Jörgensen? För om du ska uttala Eric och Isaac på engelska så borde du ju uttala Gitte Jörgensen på danska.

Och förresten så är inte jag eller barnen helt svenska, så varför är det fel att ha internetionella namn?

Senast ändrad:

Och olika uttal. Jämför återigen adress och address. Bara för att det finns svenskar som heter ett visst namn så betyder det inte att namnet har svenskt. Jag säger e-mail istället för e-post precis som många andra, men inte är det ett svenskt ord för det.

Men du hade väl inte, trots att du vet att Enyas barn heter Isaac och Eric med svenskt uttal, uttalat deras namn på engelska?

Tråden handlar om Alazzis mamma som faktiskt vet om att barnet heter Mariann, trots det skriver Marianne i brev och på kort.

Hade du uttalat Enyas barn på engelska, trots att du vet att det ska uttalas på svenska?

Fast det är ju i grund och botten samma namn. Det är bara stavningen som är olika; svensk eller engelsk.

Och olika uttal. Jämför återigen adress och address. Bara för att det finns svenskar som heter ett visst namn så betyder det inte att namnet har svenskt. Jag säger e-mail istället för e-post precis som många andra, men inte är det ett svenskt ord för det.

Men det är fortfarande samma namn!

Nej, det hade jag nog inte. Visste jag inte skulle jag säga det med engelskt uttal och sedan bli ganska förvånad om jag blir rättad, för varför stava det engelskt om man inte vill ha det uttalet?

För barnen skulle skulle jag stava som de vill, men diskussionen som sådan om namn, stavning och dess ursprung är intressant.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 758
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 381
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 301
Senast: LovingLife
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka