Varför kan man inte stava rätt?

Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Det är Errki och Erich också, men uttalas precis som Eric annorlunda än Erik. Grunden är det fornnordiska/germanska Airikr som blev Erik. Eric är den engelska formen, Erkki den finska och Erich den tyska.

Ser jag att det står Eric så läser jag det automatiskt med engelskt uttal.

Nej, det hade jag nog inte. Visste jag inte skulle jag säga det med engelskt uttal och sedan bli ganska förvånad om jag blir rättad, för varför stava det engelskt om man inte vill ha det uttalet?

För barnen skulle skulle jag stava som de vill, men diskussionen som sådan om namn, stavning och dess ursprung är intressant.

Men hur läser du människa???

Jag har verkligen upprepat otroligt många gånger i den här tråden att det handlar om folk som stavar annorlunda TROTS att de vet om att de inte ska stavas som de vill.

Vad får dig att hela tiden hävda att du kommer säga Eric och Isaac med engelskt uttal när jag upprepat flera gånger att jag absolut inte irriterar mig på folk som liksom INTE VET OM hur jag uttalar det eller stavar det och därför säger eller stavar fel?

Varför hävda din rätt att säga det på engelska när jag upprepade gånger talar om för dig att de inte ska uttalas så?

Och en sak till, varför måste du förstå för att kunna göra folk till viljes?

Det är inte respekt mot mina barn att uttala deras namn på engelska när man vet om att de inte uttalas så trots stavningen.

Det är Errki och Erich också, men uttalas precis som Eric annorlunda än Erik. Grunden är det fornnordiska/germanska Airikr som blev Erik. Eric är den engelska formen, Erkki den finska och Erich den tyska.

Ser jag att det står Eric så läser jag det automatiskt med engelskt uttal.

Trots att du vet om att barnet i fråga uttalar sitt namn på svenska?

För det är ju det i alla fall jag har diskuterat HELA tiden, och det är väl också det som är grunden i tråden; folk som vet om korrekt stavning /uttl, men som inte vill säga eller skriva korrekt.

Nej inte jag heller, men någon skrev att det var det rätta stavelsen för mitt namn och när du skrev annorlunda blev jag förvirrad.

Vet du vad det är som gör att man betonar e på Madélene, men på Madelene blir det stumt?

Accenten ligger fortfarande på fel vokal - ska du ha en, ska den ska ligga på Madeléne. Annars blir det Maddé-len.

Utan accent blir uttalet troligtvis fortfarande detsamma, som Linnea vs Linnéa, det är bara ett förtydligande. (Har dock aldrig hört någon säga
Linn-ea i stället för Linne-a, även om det första alternativet är huvudregeln för uttal enligt latinet).

Om någon ber mig att uttala eller stava saker fel får de allt motivera sig först. För det är just vad jag anser om namn som inte följer uttals- och stavningsregler, de är fel.

Namnen ska alltså uttalas engelskt egentligen, oavsett vad du tycker. Sedan får du väl kalla dina barn vad du vill, men ur ett rent språkligt perspektiv är det inte riktigt.

Ja, jag säger det olika. Mer rullande, djupare r på Victor än Viktor.

Det går automatiskt som sagt. Ska jag läsa Eric som Erik måste jag stanna upp och tänka.

Angående det där med korrekt stavning. De kan ju vara så att de helt enkelt inte vill skriva fel, som jag. Mariann skulle jag däremot skriva som just Mariann eftersom det får fel uttal i barnets hemland annars.

I övrigt förstår jag inte varför stavning av namn är så känsligt för föräldrar. Min farfar stavade mitt namn fel hela livet och inte gjorde det mig något.

Om någon ber mig att uttala eller stava saker fel får de allt motivera sig först. För det är just vad jag anser om namn som inte följer uttals- och stavningsregler, de är fel.

Namnen ska alltså uttalas engelskt egentligen, oavsett vad du tycker. Sedan får du väl kalla dina barn vad du vill, men ur ett rent språkligt perspektiv är det inte riktigt.

Jag har ingen som helst skyldighet att motivera mina barns namn för dig eller någon annan.

Jag skiter fullkomligt i att namnen ska uttalas på engelska egentligen- det stör mig inte alls och jag är medveten om det. Vad som stör mig och vad som gör mig rent ut sagt förbannad är när folk, trots att de vet om att namnen uttals Erik och Isak ändå säger Eric och Isaac och att trots att folk vet om att de stavas Eric och Isaac ändå stavar det Erik och Isak. Det är det som gör mig så irriterad, inte att folk säger fel nån gång då och då eller skriver fel. Det händer oss alla.

Men att vägra uttala eric och Isaac för Erik och Isak här i Sverige tycker jag är väldigt respektlöst mot barnet, som bär namnet.

Hur uttalar du Gitte Jörgensen?

Det går automatiskt som sagt. Ska jag läsa Eric som Erik måste jag stanna upp och tänka.

Angående det där med korrekt stavning. De kan ju vara så att de helt enkelt inte vill skriva fel, som jag. Mariann skulle jag däremot skriva som just Mariann eftersom det får fel uttal i barnets hemland annars.

I övrigt förstår jag inte varför stavning av namn är så känsligt för föräldrar. Min farfar stavade mitt namn fel hela livet och inte gjorde det mig något.

Men alla är inte som du.

Namn är känsligt för mig. Vet du vad namnet Gitte rimmar på? Jag hette Gitte fram till jag var 12 år, sedan fick jag nog..... Jag avskyr namnet, hatar det. Det ska inte behöva vara så. Jag ska inte behöva ändra namn för att andra människor inte kan respektera mig. Och jag kommer aldrig acceptera mobbningen som det innebär om man vägrar säga rätt, av mina barn heller. Speciellt inte av en vuxen.

Men jag försöker få mina barn att vara stolta över sina namn och det ÄR de.

Konstigt nog så reagerar mitt stavningsprogram på datorn inte på Eric...... på Isaac är det streck under...

kl

Tycker ni att det ska stavas Joline eller Jolin?
Det är ett namn som vi funderar på till vårt barn, jag vill stava det Joline men blivande pappan är tyskspråkig och då skulle e´et på slutet uttalas enligt deras uttalsregler och då blir ju inte namnet riktigt rätt.

Först och främst rekommenderar jag att stava det enligt stavningsreglerna där barnet huvudsakligen ska på. Sedan undrar jag hur ni har tänkt att det ska uttalas?

Joline är ett vackert namn (jag skulle rekommendera att behålla e:et, det ser väldigt rumphugget ut utan) men jag skulle sponant uttala det på engelskt sätt (som Dolly Parton låten), d.v.s. "Djoliin"
Jag antar dock att du tänkt att det ska uttalas "Joliin"?

Kanske ni ska byta till Josefin istället?;)

I
Madelené ger uttalat sista e = "Madelenee"

Här är accenten helt tokigt satt. Uttalat skulle bli "Madee-len"

Den bör hellre sättas efter l:et "Madelén" för att få uttalet
"Made-leen"

Även om du sätter ett e i slutet (Madeléne) så blir sista e:et stumt om det inte finns en accent.

Jag tycker ofta att accenterna sätts fel. Då kan man verkligen inte kräva att folk ska uttala namnet rätt... Kände en tjej som stavade sitt namn Theresé! :eek:

Håller med du - Isaac kopplar jag till Newton, med engelskt uttal [Ajsac].

I mina öron skiljer sig inte det engelska och det svenska uttalet så mycket, mer än att det engelska blir lite "hårdare" i början, därför gillar jag det svenska lite mer. Jag tror att namnet kommer bli ett mellanting mellan det svenska och engelska eftersom tyskan ligger lite mittemellan med "hårdheten". Men jag själv skulle inte inte bry mig så mycket om folk uttalade på engelsk eller svenskt sätt.
Josefin är inte ett alternativ, men vi har Isabell och Amanda också på våran lista och där borde det inte bli några uttalsproblem iaf :)

Men det är ju du som säger att det ska stavas Madélene och inte jag ;)

Jag förstår ju Sar och varför accentern ska sitta på sista é, men du skrev ju inte alls så ..

Jag tycker ofta att accenterna sätts fel. Då kan man verkligen inte kräva att folk ska uttala namnet rätt... Kände en tjej som stavade sitt namn Theresé! :eek:

Jag blir alldeles slut när jag ser sådant. Det kan dessutom leda till att man klassas som mindre utbildad enbart p.g.a. ens namn. Theresé blir ju "Teresee" vilket knappast kan vara meningen.

Jag träffade en Phernilla (="Fernilla") häromdagen.....Hon uttalade dock sitt namn "Pernilla".

Men det är ju du som säger att det ska stavas Madélene och inte jag ;)

Jag förstår ju Sar och varför accentern ska sitta på sista é, men du skrev ju inte alls så ..

Var har jag påstått det? Det måste du ha fått om bakfoten. Accenten ska sitta på MadelEEne! Inte sista E, inte första E, utan andra!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 751
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 381
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 301
Senast: LovingLife
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka