Varför kan man inte stava rätt?

Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Nej, alltså jag har satt "snuppen" framåt, ser att jag satt den fel här men i ID:t är den framåt :D men det hjälper inte för de flesta noterar den som sagt inte utan säger Henrietta eller Henriett, de som noterar att jag har en é i slutet undrar då om namnet ska uttalas Henrietteee :grin:

Så ja, hur man än vänder sig har man ändan bak....

snurrigt värre alltså.

Hälften av orden inte går att stava "rätt" på grund av att de redan är upptagna, så ett felstavat ord går snabbare att registrera.

Jag förstår inte var du vill komma?

Vart jag vill komma? Att du också medvetet, väl? stavat fel på ditt "namn".

Du kunde inte begripa att jag missade ett e i det inlägget alltså ;)

Jaja diskussionen börjar bli lite långrandig..

Diskussionen handlade från början om att människor som VET hur man uttalar sitt namn pompt måste hävda sin rätt att uttala det fel bara för att....

Senast ändrad:

Vart jag vill komma? Att du också medvetet, väl? stavat fel på ditt "namn".

Men det är ju inget namn... knappast jämförbart. Det är ett meningslöst ord, valt för att det ska gå att registrera och för att det inte ska ge någon direkt identifikation, medvetet men utan närmare eftertanke. Precis som de flesta användarnamn, kan jag tänka mig.

Jaha, ja jag bara undrade när du argumenterar med sån frenesi om stavning och namn.

Du kunde inte begripa att jag missade ett e i det inlägget alltså ;)

Jaja diskussionen börjar bli lite långrandig..

Diskussionen handlade från början om att människor som VET hur man uttalar sitt namn pompt måste hävda sin rätt att uttala det fel bara för att....

Inget förvånar mig längre när det gäller namn och stavning. ;)

Nej det är sant :)

Kort och gott..

Jag blir inte alls irriterad på folk uttalar mitt namn Madelene ( utan e ) när dom inte känner mig, hur ska dom kunna veta?

Det som irriterade mig när jag var liten ( nu orkar jag knappt bry mig längre ) var när folk uttalade mitt namn Madelene som Madelejn eller Madelän ..

Så namndiskussionen avklarad.

Mitt barn ( som ligger i magen ) kommer få normala namn med svensk stavning, däremot får dom drass med ett utländskt efternamn ;)

Nej det är sant :)

Kort och gott..

Jag blir inte alls irriterad på folk uttalar mitt namn Madelene ( utan e ) när dom inte känner mig, hur ska dom kunna veta?

Det som irriterade mig när jag var liten ( nu orkar jag knappt bry mig längre ) var när folk uttalade mitt namn Madelene som Madelejn eller Madelän ..

Så namndiskussionen avklarad.

Mitt barn ( som ligger i magen ) kommer få normala namn med svensk stavning, däremot får dom drass med ett utländskt efternamn ;)

Lite special måste man vara! :D

Men blir inte e:et FÖR mycket uttalat då? Jag vet ju inte hur Calazirya uttalar sitt namn, men däremot kände jag en Caroline, som ville ha sitt namn uttalat med e på slutet. Dock var det inte som e:et i arrivé, utan mer ett "slappt e", eller vad man ska säga.

(Vad gör jag på detta forumet förresten? :p)

Accenten ska inte göra att e.et blir för mycket uttalat. Den bara visar att e:et ska uttalas.

Därför att accenten hamnar fel då. Hon heter ju inte Madelenee, vad jag förstår.

Lättare är väl i så fall att skriva Made–Lene, eller något i den stilen.

Men hon heter ju "Madelene" med uttalat sista e. Därför är det där accenten ska sitta.

Lit O.T: kan jag berätta att jag har en släkting som heter Jane, dock med ett hemmagjort uttal (hon döptes på den tiden då utlänska böcker börjat komma till Sverige och ingen kunde engelska) så hon kallas "Schané":rofl:

Varför skulle "Isaac" vara mer judiskt är "Isak"? "Yitzchak" skulle jag förstå...

Nu vet jag ju att Enyas son heter Isaac med svenskt uttal: som Isak.

Men om jag såg namnet Isaac i skrift skulle jag gissa att det gällde en judisk(-ättad) kille/man och skulle uttalas Yitzchak, helt enkelt därför att jag har träffat flera judar som har stavat och uttalat på det sättet.

Men hon heter ju "Madelene" med uttalat sista e. Därför är det där accenten ska sitta.

Nej, jag håller inte med dig. Bara för att e läses ut, betyder inte det att betoningen ska ligga där.

Jmfr en norska jag känner som heter Marianne, med uttalat e. Uttalas som "Mariann" men med tillagt e. Inte Marianné.

Accenten ska inte göra att e.et blir för mycket uttalat. Den bara visar att e:et ska uttalas.

Okej, måhända blandar jag ihop detta med andra språk, men för mig blir en accent över ett sista e att betoningen ska ligga där. Skulle jag se Madelené-stavningen skulle jag uttala det på samma sätt som café, alltså Madeleneeee.

Okej, måhända blandar jag ihop detta med andra språk, men för mig blir en accent över ett sista e att betoningen ska ligga där. Skulle jag se Madelené-stavningen skulle jag uttala det på samma sätt som café, alltså Madeleneeee.

Du har helt rätt!
Sar får läsa franska igen! :D

Vilken intressant diskussion! Och vilka starka känslor namnens stavning och uttal verkar röra upp...

Förr i tiden var allt mycket enklare. Det fanns liksom inte så många namn att välja på, och de "nya" namn som lånades in försvenskades ofta. Under 1700-talet kom det franska namnmodet till Sverige. I franskan uttalas aldrig -e i ett namn (finns accent ska det uttalas, men det är liksom inte så vanligt). Så började adeln till exempel använda namn som t ex Louise och Caroline. Pigan i adelsfamiljen kunde få heta Lovisa, eller Karolina, den svenska formen, det ansågs inte passande för underklassen att snobba med franska namn.

Den franska namnvågen fortsatte att skölja in, och namn som Emelie, Susanne och Marie blev mkt vanliga i Sverige. Även Hélène, Madeleine osv blev populära. Till att börja med användes den franska stavningen och det franska uttalet. Hélène ska uttalas som Elään och Madeleine som Madelään.

Nu blir det komplicerat! Dels börjar samma namn dyka upp med annan stavning, t ex Susan och Helen (engelsk stavning) men till att börja med behölls det franska uttalet iaf om inte personen hade engelska bakgrund. Dock "vill" svenskan av ngn anledning inte kännas vid -ään i Hélène, Madeleine utan uttalet drar sig mot -een istället. Nu är alltså stavningen
fransk men uttalet försvenskat. Helen har engelsk stavning men oftast svenskt uttal.

Eftersom många inte har klart för sig var namn kommer ifrån och hur de uttalats från början, så börjar man experimentera med uttal och stavning. Därav förvirringen! Madelene får nog stå ut med att folk uttalar fel, för det vanligaste är ju stumt -e. Många stavar utan -e: Carolin, Mariann, Mari. Det är ganska vanligt men historiskt sett är det ju "fel", vilket gör att de flesta petar ditt ett -e. Vilket inte hindrar att jag tycker att det är oförskämt och ohyfsat att TS barn inte får sitt namn rättstavat av mormor (eller var det farmor?).

Kontentan av det hela: väljer man ovanlig stavning/uttal får man acceptera att det blir fel i början, men nära och kära bör lära sig vad man heter.

PS Har en liten släkting som heter Oliwer, alltså med w. Eftersom det är ett engelskt namn är det viktigt att behålla stavningen, annars går det emot engelska uttalsregler. Det ska alltså stavas med enkelt v: Oliver. Hélène kan skippa sina accenter i Sverige och det är nog ingen idé att Madelené har ngn accent på sista -e:t.

Senast ändrad:

Mobbing?

Nu får du ge dig. Det här är ju något du skapat själv genom att medvetet stava barnens namn fel. Hade du stavat rätt från början hade du sluppit alltihop.

Om en lärare i mina barns skola uttalar mina barns namn fel TROTS vetskapen om att de inte ska uttalas på det viset, så visst tusan är väl det mobbning?

Vet du, jag har aldrig stött på någon som uttalar namnen som du här. Jag har stött på att de gnäller om stavningen, men aldrig uttalet. Så, just det problemet tror jag inte skulle uppstå. Folk är överlag inte så elaka att de medvetet tänker säga fel bara för att liksom. Med några få undantag tydligen.

Jag tycker inte att det finns något rätt eller fel när det gäller namn. Mer eller mindre lämpligt finns.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 750
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 380
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 301
Senast: LovingLife
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka