Varför kan man inte stava rätt?

Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Ja oj förlåt jag skrev fel :o

Men vad är mest rätt då Madeléne eller Madelené :confused:

Jag förstår inte hur ( om jag använder ditt sätt ) det sista e:et inte blir stumt ?

Ditt sätt att skriva borde bli Madeleen ?

Senast ändrad:

Ja oj förlåt jag skrev fel :o

Men vad är mest rätt då Madeléne eller Madelené :confused:

Jag förstår inte hur ( om jag använder ditt sätt ) det sista e:et inte blir stumt ?

Ditt sätt att skriva borde bli Madeleen ?

Accenten ska aldrig ligga på sista e-et. Vad har det för betydelse för uttalet om det är stumt? E på slutet markerar femininum, att namnet är kvinnligt. I franskan följs nästan alla feminina ord av stumt e och det lever kvar även när det gäller namn som Joline.

Senast ändrad:

Nej, du har ingen skyldighet men det har inte någon annan heller.

Jag kan väl köra fem varv i en rondell om någon vill det, men varför liksom?

Mobbing?

Nu får du ge dig. Det här är ju något du skapat själv genom att medvetet stava barnens namn fel. Hade du stavat rätt från början hade du sluppit alltihop.

Därför att jag heter Madelene ( med ett uttalat e på slutet ) och efterfrågade hur man på bästa sätt skulle skriva så e:t blir med?

Så för mig har det ju betydelse att e:t är stumt ;)

Sar svarade Madelené

Du svarade Madeléne

Det vill säga så brast det i komunikationen någonstans ;)

Därför att jag heter Madelene ( med ett uttalat e på slutet ) och efterfrågade hur man på bästa sätt skulle skriva så e:t blir med?

Okej, då är jag med. Det är ju ett udda uttal och det går inte att skriva det så att folk ska förstå det. Rent allmänt språkligt uttalar man inte Madelene på det viset. Men accenten är densamma.

Oj, blev du arg?

Mitt nick skapades på forntiden när det inte gick att ha mellanslag i nicken utan vi som ville simulera för- och efternamn hade bara underscore att ta till.

Oj, blev du arg?

Mitt nick skapades på forntiden när det inte gick att ha mellanslag i nicken utan vi som ville simulera för- och efternamn hade bara underscore att ta till.

Hälften av orden inte går att stava "rätt" på grund av att de redan är upptagna, så ett felstavat ord går snabbare att registrera.

Jag förstår inte var du vill komma?

Allmänt:

Nu stör jag mig inte på hur vida man missar e på slutet så länge man uttalar Madelen rätt så ;)

Det var bara en allmän undran om hur man stavade namnet mest korrekt.

Hiddeous : Lätta på humöret lite, jag kommer inte flytta till Norge och jag kräver inte att man ska uttala e om man i vet det sedan innan.

Jag heter Madelene med uttalat e oavsett vad du tycker om saken. Punkt slut.

Senast ändrad:

ha det har jag ju inte ens tänkt på men det stämmer ju, ditt nick är ju felstavat.

varför skulle man inte kunna ha en ´på slutet av madelene för att få det sista e:et uttalat? som i arrivé exempelvis

Hiddeous : Lätta på humöret lite, jag kommer inte flytta till Norge och jag kräver inte att man ska uttala e om man i vet det sedan innan.

Jag heter Madelen med uttalat e oavsett vad du tycker om saken Punkt slut.

Madelen med uttalat e på slutet som inte skrivs ut? :confused:

Mig spelar det ingen roll, men det är och förblir ett uttalsfel.

Jag tror inte att det går att stava till rätt uttal, för jag tror att du uttalar ditt namn med "norskt" uttal, om jag har förstått rätt. Och det blir inte rätt med någon av accenterna egentligen. Men det är väl att ta i att utvisa dig till Norge tycker jag ;)

För övrigt har jag väldigt svårt att förstå att folk uttalar Isac och Isak olika. Eller att Linnea och Linnéa skulle uttalas olika. Visst, rent stavningstekniskt så är det ju olika, men det är ju bara fånigt obstinat att inte uttala namnen "som vanligt" ändå.

Men blir inte e:et FÖR mycket uttalat då? Jag vet ju inte hur Calazirya uttalar sitt namn, men däremot kände jag en Caroline, som ville ha sitt namn uttalat med e på slutet. Dock var det inte som e:et i arrivé, utan mer ett "slappt e", eller vad man ska säga.

(Vad gör jag på detta forumet förresten? :p)

ha det har jag ju inte ens tänkt på men det stämmer ju, ditt nick är ju felstavat.

varför skulle man inte kunna ha en ´på slutet av madelene för att få det sista e:et uttalat? som i arrivé exempelvis

Därför att accenten hamnar fel då. Hon heter ju inte Madelenee, vad jag förstår.

Lättare är väl i så fall att skriva Made–Lene, eller något i den stilen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 752
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 381
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 301
Senast: LovingLife
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka