Varför kan man inte stava rätt?

Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Det förvånar mig inte alls, som sagt var.
Men ifrågasätter du aldrig dina känslor? Att de kanske inte är baserade på fakta?

Men är du verkligen rätt person att kritisera mina känslor? Du och jag tänker uppenbarligen inte lika alls- om något. Måste det vara så att vi ska tänka lika? Får inte jag ha andra åsikter, upplevelser och känslor än vad du har? Varför är ditt sätt att uppfatta världen rätt och mitt sätt fel?

Varför är det så svårt av nära och kära att stava barns namn rätt och visa barnen och föräldrarna den hänsynen- om det nu är så viktigt för dem? Precis som de visar andra hänsyn på samma vis? Måste man ha samme åsikt för att visa hänsyn?

Du tycker kanske att jag och andra som tycker att det är trist när nära och kära vägrar stava och säga namn som de är menade ( för just den personen) att stavas och sägas, är fjantiga och känsliga osv, men varför bryr du dig då?

Men är du verkligen rätt person att kritisera mina känslor?

Ja varför inte?

Många känslor skapas av automatiska tankar. Här är lite underlag:

Negativa automatiska tankar (tankefällor) har flera typiska kännetecken. De är:
Automatiska - de dyker upp i huvudet utan att du gjort något för att framkalla dem.
Förvrängda - de tar inte hänsyn till alla fakta.
Förvärrande - de sänker ditt välmående, eller håller dig kvar i det, motarbetar förändring, och hindrar dig från att få ut det du vill av livet.
Trovärdiga - du accepterar dem som fakta och det faller dig inte in att ifrågasätta dem.
Ofrivilliga - du har inte valt att få dem och de kan vara mycket svåra att bli av med.
Källa: www.careit.se (KBT-sajt)

Fast det är inte att vara respektlös, om du frågar mig. Det finns massor av saker jag inte skulle göra för mina vänner och föräldrar, men det betyder inte att jag inte respekterar dem. Jag väljer helt enkelt vad som är viktigt och vad som inte är det, och där har väl du och din mamma olika uppfattningar (och jag ställer mig personligen på din mammas sida). Namn har ingen betydelse för mig så länge de inte står skrivna på diplom, betyg, etc etc, alltså i officiella sammanhang eller på viktiga dokument där det bör bli rätt. Jag tycker att det är charmigt när mor-farföräldrar hittar på egna namnvarianter på sina barnbarn som de tycker passar bättre, och är valda med kärlek, så länge inte barnen tycker det är jobbigt förstås.

Märk väl... det är DIN åsikt. Jag har valt mina barns namn med omsorg och vill gärna att de ska uttalas och skrivas som jag valt.

Jag tänker inte diskutera min mamma med dig- minns sist vi gjorde det... Som sagt det var ett exempel, det där med mina hundar. Som sagt, det är mer respektlöst när folk inte bryr sig om att stava mina barns namn rätt ( har tex hört "de är så krångliga så jag skriver så här, du vet ju att det är dem jag menar" som svar när jag påpekade om namnen.....

Jag tycker att namn är jätteviktigt, för fyller de en funktion.

Ja varför inte?

Många känslor skapas av automatiska tankar. Här är lite underlag:

Negativa automatiska tankar (tankefällor) har flera typiska kännetecken. De är:
Automatiska - de dyker upp i huvudet utan att du gjort något för att framkalla dem.
Förvrängda - de tar inte hänsyn till alla fakta.
Förvärrande - de sänker ditt välmående, eller håller dig kvar i det, motarbetar förändring, och hindrar dig från att få ut det du vill av livet.
Trovärdiga - du accepterar dem som fakta och det faller dig inte in att ifrågasätta dem.
Ofrivilliga - du har inte valt att få dem och de kan vara mycket svåra att bli av med.
Källa: www.careit.se (KBT-sajt)

Nej, det är du inte. Du behöver inte sätta en diagnos på mina tankar, tack.

Märk väl... det är DIN åsikt. Jag har valt mina barns namn med omsorg och vill gärna att de ska uttalas och skrivas som jag valt.

Hur gamla är dina barn? Har de något att säga till om i framtiden, eller är de också respektlösa om de vill kallas något annat eller stava namnen på något annat sätt?

Det är väldigt mycket ego i det du skriver.

Kom i håg det när du ska säga ett engelskt ord som är försvenskat, typ mejl eller liknande ( kommer inte på fler just nu så klart :o).

Jag uttalar Erik och Isak, ja. Men de är också svenska pojkar (även om det finns en dos danskt blod och en dos lettiskt blod i dem).

Marie är ju egentligen inte svenskt utan franskt och jag tycker inte att det uttalas på samma vis i Sverige och Frankrike. Jörgensen är danskt men jag uttalar det på svenska för annars skulle inte en jävel som inte är dansk begripa vad jag heter, än mindre stava till det.

Jag tycker att man FÅR ha vilka namn man vill och vilka stavningar man vill utan att andra ska anse att man gör fel. Det är en rättighet jag anser man får ha. Att andra människor stavar fel kan jag ta, absolut, men att folk gör det på pin kiv, bara för att, DET accepterar jag inte. Själv är det ett beteende jag inte sysslar med, så lågt sjunker inte jag. Är jag verkligen ensam?

Visst har även jag åsikter om andras namn, men jag skulle aldrig få för mig att kritisera det och vägra säga det eller stava det korrekt...... Så om du stavar mina barns namn fel trots att du vet att de inte stavar det så, bara för att du inte tycker som jag, det tycker jag är respektlöst. Framförallt mot mina barn, som vad jag förstått tycker om sina namn. Jag tycker dessutom att Eric låter mjukare än Erik och likadant med Isaac. Namnen är släktnamn, men jag ville ge mina barn ett EGET namn samtidigt och ett namn som passar i andra länder och inte enbart i Sverige.

.

Det är en sak om man vet hur det uttalas (Jag uttalade tex min pappas David som Daehvid)
Men hur ska jag kunna veta att du uttalar Isaac som ISAK när jag tex ropar upp er i väntrummet, när jag ringer osv?
Blir man så upprörd att man tycker det är respektlöst så bör man fundera på varför man döpt sitt barn så.

(escodobe som reagerar på så där 10 varianter/närliggande varianter på sitt namn)

Hur gamla är dina barn? Har de något att säga till om i framtiden, eller är de också respektlösa om de vill kallas något annat eller stava namnen på något annat sätt?

Det är väldigt mycket ego i det du skriver.

Nej det är inte ett dugg mer ego i det jag skriver än i det andra skriver här om sina barns namn.

Mina barn får ABSOLUT ändra sina namn när de blir äldre- hade du känt mig hade du också vetat att jag inte är ego och att barnens åsikter faktiskt vägs in. Men barnen ska liksom ha ett namn inom tre månader efter födelse och då har jag valt namn som jag tycker om. Och konstigt nog verkar två av mina barn vara stolta över sina namn och tycker att de är fina ( den tredje har än så länge inte nån åsikt om namn alls).

Det handlar inte om ego alls, det handlar inte om att jag kräver att folk ska giss sig till stavningen, det handlar inte om att folk inte får skriva fel- däremot handlar det om när andra människor (nära och kära alltså) VÄGRAR skriva som mina barn faktiskt heter för att det är krångligt, det följer inte svenska skrivregler eller för att de är fula eller vad som helst. Det handlar inte om ego alls utan om hänsyn. Samma hänsyn som jag visar andra människor.

Det är en sak om man vet hur det uttalas (Jag uttalade tex min pappas David som Daehvid)
Men hur ska jag kunna veta att du uttalar Isaac som ISAK när jag tex ropar upp er i väntrummet, när jag ringer osv?
Blir man så upprörd att man tycker det är respektlöst så bör man fundera på varför man döpt sitt barn så.

(escodobe som reagerar på så där 10 varianter/närliggande varianter på sitt namn)

Du får gärna läsa det jag skriver också, är du snäll. Jag har skrivit så många gånger att det inte gäller när folk ropar upp eller så utan ENBART när folk VET OM stavningen och uttalet, men vägrar säga eller stava korrekt av olika anledningar. Det handlar inte om att folk säger fel när de inte vet om hur jag stavar eller uttalar det, där är jag väldigt förlåtande.;)

Nej, men du har ingen fakta och ingen rätt att ställa diagnos på mina känslor.

Jag vet inte om jag har ställt någon diagnos, men jag tycker beskrivningen stämmer ganska bra på ditt sätt att resonera. Vilket är min högst personliga åsikt, givetvis ;)

Fast jag tror inte att Escodobe menar att hon kommer att stava dina barns namn fel bara för att vara obstinat. Hon menar att om du uttalar namnet Erik så tror hon att det är så det ska stavas också.

Escodobe, rätta mig om jag har fel!!

Japp.

Jag heter Natasha. Jag reagerar på divserse varianter av "Natalja, natalie, anastasija, sascha.. För att inte tala om min chock när någon faktiskt STAVAR det rätt.
Så jag har lite svårt att förstå folks upprördhet över felstavningar/felsägningar.

Men jag kan ju tycka att man anpassar sig till hur den personen uttalar namnet. Säger du Isak så säger jag med ISAK. Men jag kommer stava det ISAK om jag inte VET hur du vill att det ska stavas.

Jag vet inte om jag har ställt någon diagnos, men jag tycker beskrivningen stämmer ganska bra på ditt sätt att resonera. Vilket är min högst personliga åsikt, givetvis ;)

Vad tröttsamt det är att behöva försvara sig mot personliga påhopp från dig.

Vi har inte samma åsikt om namn, är det så svårt att acceptera?

Japp.

Jag heter Natasha. Jag reagerar på divserse varianter av "Natalja, natalie, anastasija, sascha.. För att inte tala om min chock när någon faktiskt STAVAR det rätt.
Så jag har lite svårt att förstå folks upprördhet över felstavningar/felsägningar.

Men jag kan ju tycka att man anpassar sig till hur den personen uttalar namnet. Säger du Isak så säger jag med ISAK. Men jag kommer stava det ISAK om jag inte VET hur du vill att det ska stavas.

Du missförstod mitt inlägg först. Jag har hela tiden menat att det är otrevligt när folk stavar fel på pin kiv trots att de VET om den andra stavningen. Så om du säger eller stavar barnens namn fel när du ropar upp dem i väntrummet eller skriver en lapp med deras namn på, så accepterar jag det, och kanske inte ens rättar beroende på vad det gäller. Med andra ord menar vi samma sak?

Vad tröttsamt det är att behöva försvara sig mot personliga påhopp från dig.

Vi har inte samma åsikt om namn, är det så svårt att acceptera?

Ingen har kommit med personliga påhopp mot dig. Men eftersom du försvarar alla åsikter med argument av typen: "om jag känner mig respektlöst behandlad så ÄR jag respektlöst behandlad, det är min rätt att tycka så" så kommer man aldrig fram till det som är avgörande: hur du förhåller dig till andra människor och vad de säger till dig.

Eftersom du yttrar dig på ett officiellt forum får du faktiskt acceptera att man inte köper allt du skriver bara för att det handlar om känslor och din upplevelse. Även den kan faktiskt vara ensidig/feltolkad och behöva ifrågasättas. Men eftersom du vägrar att göra det upplever du nog mina försök som påhopp.

Stavning kan man ofta välja själv och ändra när man blir äldre. Och framför allt kan man välja stavningen av ens barns namn.

Hur ska man då ändra stavningen på t ex Madelene eller Henriette då tycker du? Så att det uttalas som det ska?

Jag kan säga att jag faktiskt gjorde det - satte dit ett è så att det skulle fattas att e:et ska uttalas men hur blev det då?
Jo, de flesta märker inte ens det medans de som gör det undrar om det ska uttalas Henriettee :grin:

Ingen har kommit med personliga påhopp mot dig. Men eftersom du försvarar alla åsikter med argument av typen: "om jag känner mig respektlöst behandlad så ÄR jag respektlöst behandlad, det är min rätt att tycka så" så kommer man aldrig fram till det som är avgörande: hur du förhåller dig till andra människor och vad de säger till dig.

Eftersom du yttrar dig på ett officiellt forum får du faktiskt acceptera att man inte köper allt du skriver bara för att det handlar om känslor och din upplevelse. Även den kan faktiskt vara ensidig/feltolkad och behöva ifrågasättas. Men eftersom du vägrar att göra det upplever du nog mina försök som påhopp.

Men du tycker att det är helt ok att vägra stava namn på barn eller barnbarn eller andra nära personer som personen i fråga VILL att det ska stavas för att man inte tycker att det är fint eller korrekt eller vad för åsikt man nu kan ha om namnet ifråga? Du tycker att det är ett helt ok beteende att göra så mot andra människor? Trots att personen vet att namn är viktigt för den andra personen, trots att personen inte vill att det ska stavas fel?

JAG kan visa andra människor den hänsynen, varför kan inte du det?

Du behöver inte köpa allt jag skriver, men däremot behöver du inte hänga upp dig på mina känslor och försöka sätta diagnos på dem ( mig?) för det hör inte hit. Jag resonerar inte på nåt konstigt vis, jag resonerar på samma vis som flera andra i tråden, bara det att de har gett upp för länge sedan och jag är korkad nog att försöka försvara mig mot argument om att det är fel på mina känslor för att jag inte tycker som du.

Det finns RÄTT mycket här i livet som handlar om känslor och upplevelser och just det här med namn som sägs eller skrivs fel har inte enbart med känslor att göra. När någon gör fel och sedan gör sitt bästa för att göra rätt så är det helt ok, när någon, öppet, säger att den personen inte tänker stava mina barns namn som de ska stavas så är det inte mig det är fel på. Jag kan inte acceptera att folk tar sig rätten att "döpa" om mina barn pga att mitt namnval och min stavning inte faller dem i smaken. Men det är ett helt ok beteende från din sida?

Jag kan inte acceptera att folk tar sig rätten att "döpa" om mina barn pga att mitt namnval och min stavning inte faller dem i smaken. Men det är ett helt ok beteende från din sida?

Det spelar ingen roll vad som är rätt eller fel. Du kan inget göra åt saken, så det bästa är väl att strunta i det?

Det jag ifrågasätter hos dig är antagandet att folk gör så med avsikt. Det har du skrivit ett antal gånger nu och jag undrar hur du kan veta det, för det är denna detalj som du bygger upp dina negativa känslor kring – nämligen att andra är respektlösa mot dig och du är offer för deras hänsynslöshet. I e, automatiska negativa tankar!

Hur ska man då ändra stavningen på t ex Madelene eller Henriette då tycker du? Så att det uttalas som det ska?

Jag kan säga att jag faktiskt gjorde det - satte dit ett è så att det skulle fattas att e:et ska uttalas men hur blev det då?
Jo, de flesta märker inte ens det medans de som gör det undrar om det ska uttalas Henriettee :grin:

Du har ju satt accenten fel?

Madeléne ska det vara, om du inte vill att uttalet ska vara Madeläne. Jag förstår om folk blir förbryllade i så fall!

Men jag tycker inte att om man nu har ett avvikande uttal på sitt namn, att man kan förvänta sig att folk ska veta det.

En tjej jag kände hette Erika, men ville ha accenten på e - dvs é-rika! Omöjligt att läsa sig till.

Det spelar ingen roll vad som är rätt eller fel. Du kan inget göra åt saken, så det bästa är väl att strunta i det?

Det jag ifrågasätter hos dig är antagandet att folk gör så med avsikt. Det har du skrivit ett antal gånger nu och jag undrar hur du kan veta det, för det är denna detalj som du bygger upp dina negativa känslor kring – nämligen att andra är respektlösa mot dig och du är offer för deras hänsynslöshet. I e, automatiska negativa tankar!

Men det du citerade just var väl ett ganska klart svar på frågan du ställer här? Folk som SÄGER att de inte idds stava rätt för att det är så krångligt till exempel. Jag tänker inte enbart på mig själv här utan på andra i tråden, tex morfadern ( eller var det farfar?) som inte ville använda barnets riktiga namn utan hittade på egna, Ailiis farfar som sa ifrån att han inte tänker säga rätt namn på tösen. De gör ju medvetet fel. Är DET att visa hänsyn?

Eftersom jag inte tar för givet att alla som stavar mina barns namn fel, gör det av illvilja så bryr jag mig inte heller de första gångerna. Jag bryr mig när folk medvetet ( och talar om det också) gör fel, för att de inte gillar mitt namnval eller stavning. Jag är i alla fall glad över att lärarna i skola, dagispersonal, dagmammorna, bvc med flera faktiskt stavar rätt och inte klagar på att jag uttalar det fel eller stavar det fel. Det känns bra! :bow:

Detta har jag upprepat i nästan VARJE inlägg också. Men visst, det är mig det är fel på. Självklart, jag har ju inte samma åsikt som du.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 758
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 381
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 301
Senast: LovingLife
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka