Sv: Varför kan man inte stava rätt?
Håller helt med!!
Menar absolut inte att nedv'rdera dina barns namn, Enya!! Älskar dina stavningar med, de är jättesnygga!!
Men det blir helt andra namn. För mig iaf.... Har full förståelse om det är släktnamn, ni har släkt i nåt engelskspråkigt land, är judiska eller nåt. Men annars förstår inte jag heller varför faktiskt.
Men krasst.. är det bara tillåtet att ha den stavningen om jag har släkt i ett engelsktspråkigt land, är judisk ( HUR kom det in i bilden? Borde det inte funka att jag är kristen och troende??) eller om det är släktnamn?
Du nedvärderar inte mina barn så länge du stavar namnen på sättet som de stavar sina namn på. Och då förstås, att du VET OM att de ska stavas så. Stavar du fel och jag förklarar rätt så förväntar jag mig att jag ska slippa se felaktig stavning 5 miljoner gånger till.
I övrigt får du ha vilka åsikter du vill så länge du inte behandlar barnen illa ( genom att vägra stava namnen Eric och Isaac bara för att jag inte uttalar dem enligt konstens alla regler). Det är där gränsen liksom går. Att ha åsikter får man, men att behandla någon illa bara på pin kiv anser jag är ett vidrigt beteende.
Och varför ska folk förstå varför jag valt den här stavningen? Nu vet jag inte om du har barn, men om du har det, måste folk FÖRSTÅ varför du valt just det namnet för att de ska använda det och stava till det? Jag kan tex utan problem acceptera att du heter Julle och stava till det också, utan att förstå varför du valt namnet. Men om du vill kan jag börja kalla dig för Julia, som jag tycker ser och låter finare än Julle
Tycker inte du att det är respektlöst av mig eftersom jag vet att du inte heter Julia ( heter du det egentligen?
), att bara göra det för att jag anser att Julia är finare?
Förstår du min poäng? Som jag skrivit förut, det är en självklarhet att man får ha åsikter om namn, men för mig är det inte lika självklart att man ska få behandla folk illa för att man har åsikter angående deras namn.
mina barn har en kusin som heter Razmuz. Jag förstår inte namnet, tycker det ser lite dumt ut, men skulle ALDRIG i mitt liv vägra stava det Razmuz, bara för att jag inte håller med hans föräldrar.