Varför kan man inte stava rätt?

Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Rent stavningsmässigt så ska de inte uttalas lika Linnéa uttalas "Lineea" med betoningen på sista stavelsen medan Linnea rent stavningsmässigt borde ha betoningen på första stavelsen, d.v.s. LINNea.
I "verkligheten" uttalas de säkert likadant ("Lineea) eftersom man antar att det är det namnet de menar men stavningsmässigt är det inte korrekt (enligt mig).

Och då blir jag nyfiken och undrar om du uttalar Andrea som Andrea efter samma "regel"? Det gör inte jag :p

Fast ingen Linnea jag har känt har stavat sitt namn Linnéa (d.v.s. min uppfattning är att utan é är den vanligaste stavningen). Och jag har aldrig någonsin hört namnet/stavningen Linnea uttalas Linn-ea.

-----
Det här var en ganska intressant diskussion för övrigt. Jag tycker det är lite pinsamt ibland när jag stavar eller uttalar ett namn fel (ett par namn som har varit uppe här i tråden inser jag att jag definitivt skulle uttala fel första gången) för en del verkar verkligen ta så illa vid sig när det blir fel (menar nu inte någon här i tråden) och jag är ju verkligen inte ute efter att förolämpa eller förarga personen eller liknande.

Även jag har annars ett namn som ofta blir till ett helt annat namn, men jag orkar liksom inte direkt bry mig. Ibland orkar jag inte ens rätta (upprepade gånger i alla fall) utan nöjer mig vid att bli kallad något helt annat än det jag egentligen heter. Jag förstår dock inte riktigt varför det är så svårt för så extremt ovanligt/svårstavat/svåruttalat är mitt namn i alla fall inte. Eller, det tycker i alla fall inte jag. ;)

Min dotter heter Linnéa:o

Frågan är ju hur du uttalar det. Jag uttalar inte Erik och Eric likadant inte heller Isaac och Isak, så uttalar du det Erik och Isak så kommer jag stava det så.

Kom i håg det när du ska säga ett engelskt ord som är försvenskat, typ mejl eller liknande ( kommer inte på fler just nu så klart :o).

Jag uttalar Erik och Isak, ja. Men de är också svenska pojkar (även om det finns en dos danskt blod och en dos lettiskt blod i dem).

Marie är ju egentligen inte svenskt utan franskt och jag tycker inte att det uttalas på samma vis i Sverige och Frankrike. Jörgensen är danskt men jag uttalar det på svenska för annars skulle inte en jävel som inte är dansk begripa vad jag heter, än mindre stava till det.

Jag tycker att man FÅR ha vilka namn man vill och vilka stavningar man vill utan att andra ska anse att man gör fel. Det är en rättighet jag anser man får ha. Att andra människor stavar fel kan jag ta, absolut, men att folk gör det på pin kiv, bara för att, DET accepterar jag inte. Själv är det ett beteende jag inte sysslar med, så lågt sjunker inte jag. Är jag verkligen ensam?

Visst har även jag åsikter om andras namn, men jag skulle aldrig få för mig att kritisera det och vägra säga det eller stava det korrekt...... Så om du stavar mina barns namn fel trots att du vet att de inte stavar det så, bara för att du inte tycker som jag, det tycker jag är respektlöst. Framförallt mot mina barn, som vad jag förstått tycker om sina namn. Jag tycker dessutom att Eric låter mjukare än Erik och likadant med Isaac. Namnen är släktnamn, men jag ville ge mina barn ett EGET namn samtidigt och ett namn som passar i andra länder och inte enbart i Sverige.

Här stavar skola och dagmamma alldeles korrekt, så även BVC och liknande. Värre är det med mina syskon, min mamma börjar allt mer stava rätt nu, men förr var det värre.

Visst, säger du namnen med amerikanskt uttal så stavar jag på ditt vis, men annars blir det enligt fastslagna svenska skrivregler. Jag förstår bara inte varför du vill krångla till helt vanliga namn. Om du ville ha något ovanligt kunde du ha valt ett namn som är ovanligt i sig istället. Nu får du faktiskt stå ut med att det blir felstavat.

Ja att folk som skola, bvc och liknande kan ha lite problem första gångerna köper jag, men inte när familj och vänner vägrar stava deras namn korrekt. Mina barns namn stavas Eric och Isaac och uttalas Erik och Isak, om du vägrar stava dem på annat vis pga dina egna värderingar om namn så säger det mest om dig....

Att folk stavar fel de första gångerna är väl helt ok, hur ska folk veta liksom, men att nära och kära stavar fel trots upprepade förklaringar är inte ok. Nu har inte jag så stora problem dock, intressant nog. Folk som får veta stavningen tycker att mina barn har fina namn. Speciellt eftersom jag inte har krånglat till stavningen utan bara stavar på engelskt vis, vilket folk utanför buke verkar tycka är praktiskt! Folk utanför buke är kanske inte lika inskränkta...?

Jag ska inte behöva stå ut med något som gör av ren illvilja, det är respektlöst!

Men jag kräver inte, har aldrig krävt och kommer aldrig kräva att folk ska gissa sig till stavningen på Isaac och Eric. Jag menar släktingar som upprepat sett och hört hur namnet stavas och ändå stavar fel.

Håller helt med!!:bow:

Menar absolut inte att nedv'rdera dina barns namn, Enya!! Älskar dina stavningar med, de är jättesnygga!!:) Men det blir helt andra namn. För mig iaf.... Har full förståelse om det är släktnamn, ni har släkt i nåt engelskspråkigt land, är judiska eller nåt. Men annars förstår inte jag heller varför faktiskt.
Men krasst.. är det bara tillåtet att ha den stavningen om jag har släkt i ett engelsktspråkigt land, är judisk ( HUR kom det in i bilden? Borde det inte funka att jag är kristen och troende??) eller om det är släktnamn?

Du nedvärderar inte mina barn så länge du stavar namnen på sättet som de stavar sina namn på. Och då förstås, att du VET OM att de ska stavas så. Stavar du fel och jag förklarar rätt så förväntar jag mig att jag ska slippa se felaktig stavning 5 miljoner gånger till.

I övrigt får du ha vilka åsikter du vill så länge du inte behandlar barnen illa ( genom att vägra stava namnen Eric och Isaac bara för att jag inte uttalar dem enligt konstens alla regler). Det är där gränsen liksom går. Att ha åsikter får man, men att behandla någon illa bara på pin kiv anser jag är ett vidrigt beteende.

Och varför ska folk förstå varför jag valt den här stavningen? Nu vet jag inte om du har barn, men om du har det, måste folk FÖRSTÅ varför du valt just det namnet för att de ska använda det och stava till det? Jag kan tex utan problem acceptera att du heter Julle och stava till det också, utan att förstå varför du valt namnet. Men om du vill kan jag börja kalla dig för Julia, som jag tycker ser och låter finare än Julle:idea: Tycker inte du att det är respektlöst av mig eftersom jag vet att du inte heter Julia ( heter du det egentligen?:D), att bara göra det för att jag anser att Julia är finare?

Förstår du min poäng? Som jag skrivit förut, det är en självklarhet att man får ha åsikter om namn, men för mig är det inte lika självklart att man ska få behandla folk illa för att man har åsikter angående deras namn.

mina barn har en kusin som heter Razmuz. Jag förstår inte namnet, tycker det ser lite dumt ut, men skulle ALDRIG i mitt liv vägra stava det Razmuz, bara för att jag inte håller med hans föräldrar.

Jo, men det gör hon inte, och eftersom hon inte lär ändra sig nu får den som berörs av det ändra förhållningssätt. Varför hittar så många så små detaljer att reta upp sig över, när man kan strunta i dem?

Visst är det en bagatell, en skitsak, absolut. Om man jämför med att jorden en dag kommer att vara helt slut pga människan sätt att använda den på. Men nu gör det Alazzi ledsen ( tror jag) att hennes egen mamma inte visar sitt barnbarn den respekten hon förtjänar.

Precis som det gör mig ledsen att min mamma har svårt för att säga rätt namn till två av mina hundar. Enya kan hon säga ( Enja), de andra två heter Nadya och Ayla ( Nadja och Ajla) och hon kommer inte ihåg namnen utan Nadya som är snart 4 år kallar hon för ryssen för hon tycker att Nadya är ryskt och Ayla strax över 2 kallar hon för "den lilla" för att hon är yngst och minst. Hon har själv en hund som heter Tubbe. Ett gräsligt fult namn på en gräsligt ful hund, men jag kallar inte honom för andra namn för att jag tycker så..... Varför ska hon få göra det då? Är det verkligen så förbannat svårt att respektera andra?

(Enya, Nadya och Ayla är inga hemmasnickarade namn..... och jag älskar bokstaven Y i namn, jag har till och med börjat kalla Nadya för Nadiya för det låter så fint:o Och det är väl ok eftersom Enya är en sångerska, Nadya är ett namn som min man valde åt hunden och Ayla har jag ingen ursäkt för:o)

Men det blir helt andra namn.
Men inte på svenska barn väl?

Jag förstår inte hur man inte kan lägga ihop två och två och räkna ut att ett svenskt barn som heter Eric ska uttalas Erik. Hur hade du uttalat det? Hur vet du att det ska uttalas så i så fall? Är det inte bara enklare att uttala det som man tror att det ska uttalas i Sverige?

Hur skiljer ni i så fall på Carl och Karl? Uttalar ni de namnen på olika vis också? Eller Sofia och Sophia?

Hur svårt kan det vara att räkna ut liksom?

Så om du stavar mina barns namn fel trots att du vet att de inte stavar det så, bara för att du inte tycker som jag, det tycker jag är respektlöst. Framförallt mot mina barn, som vad jag förstått tycker om sina namn.
Fast jag tror inte att Escodobe menar att hon kommer att stava dina barns namn fel bara för att vara obstinat. Hon menar att om du uttalar namnet Erik så tror hon att det är så det ska stavas också.

Escodobe, rätta mig om jag har fel!!

Och då blir jag nyfiken och undrar om du uttalar Andrea som Andrea efter samma "regel"? Det gör inte jag :p

Spontant skulle jag vilja stava Andrea med accent för att tydliggöra var betoningen ska sitta. Hade jag inte hört namnet tidigare hade jag definitivt betonat första stavelsen (som "andra" med lagt till ett e) men när jag vet att namnet uttalas som det gör så uttalar jag det så även utan accent. Puh, det blev en lång mening!.

Har full förståelse om det är släktnamn, ni har släkt i nåt engelskspråkigt land, är judiska eller nåt. Men annars förstår inte jag heller varför faktiskt.

Varför skulle "Isaac" vara mer judiskt är "Isak"? "Yitzchak" skulle jag förstå...

Varför skulle "Isaac" vara mer judiskt är "Isak"? "Yitzchak" skulle jag förstå...

Undrar om det är ursäktat att ha namnet eftersom min farfar var judisk.....:idea:

Sedan undrar jag egentligen om det verkligen är engelsk stavning ( Isaac). Jag har sett flera från Polen, av nån anledning, som heter Isaac. Det tycker jag är rätt intressant!

Varför ska hon få göra det då? Är det verkligen så förbannat svårt att respektera andra?

Men allvarligt, är det att vara respektlös att ha egna smeknamn på en släktings hund? Det är inte respektlöshet för mig. Jag tycker att det är ett alldeles för starkt ord och att du övertolkar situtationen.

Är det verkligen så förbannat svårt att inte bry sig? ;)

Men allvarligt, är det att vara respektlös att ha egna smeknamn på en släktings hund? Det är inte respektlöshet för mig. Jag tycker att det är ett alldeles för starkt ord och att du övertolkar situtationen.

Är det verkligen så förbannat svårt att inte bry sig? ;)

Varför ska du ha rätt att bestämma hur andra ska uppfatta saker? Tycker jag att det är respektlöst så är det ju det jag känner. Om man då fortsätter säga fel bara för att så tycker jag att man är respektlös!

Mina hundar var ett exempel, som vilket som helst och jag tar inte så allvarligt på det. Det är värre med mina barns namn. Men jag tycker inte att man respekterar mig genom att säga fel när man vet det rätta. Tycker du det?

Förstår inte att folk har så förbannat svårt att visa respekt och hänsyn till andra människor, oavsett om man själv tycker att den andra personen gör fel, eller tycker fel....

Förresten varför ens BRY sig om andra barns namn överhuvudtaget?! Varför ens ha värderingar om det?

Förresten varför ens BRY sig om andra barns namn överhuvudtaget?! Varför ens ha värderingar om det?

Ja, exakt?
Och barnen kan väl sköta den biten med sina morföräldrar själva? Jag tycker att det är helt okej om mamma har ett annat smeknamn på min katt än jag själv har så länge hon tycker om den!

Du får väl lägga energi på vad du vill, men det verkar som sagt vara helt bortkastat. Att din mamma skulle säga fel på pin tji heller, verkar konstigt, eller att hon för den sakens skull har "värderingar". Jag hade nog inte heller memorerat namnen på dina hundar faktiskt. De var krångliga.

Senast ändrad:

Varför ska du ha rätt att bestämma hur andra ska uppfatta saker? Tycker jag att det är respektlöst så är det ju det jag känner. Om man då fortsätter säga fel bara för att så tycker jag att man är respektlös!

Det förvånar mig inte alls, som sagt var.
Men ifrågasätter du aldrig dina känslor? Att de kanske inte är baserade på fakta?

Jag tycker inte att det spelar så stor roll hur folk stavar eller uttalar mitt namn bara jag vet att det är mig de menar.

Mitt förnamn har stavats med f & ph, samt med a, e eller utan vokal på slutet.

Jag har bott utomlands mer än hälften av mitt liv och med ett efternamn med 4 konsonanter på raken får jag OFTA frågan om jag är SÄKER på att mitt namn stavas så. Som om inte jag skulle veta bättre? Numera använder jag min sambos efternamn om det inte är något officiellt för det är lättare att bokstavera.

Min son heter Adrian som inte kan stavas på så många sätt, däremot uttalas det olika på olika språk. Det tyckte han inte om när han var liten men vi har förklarat att precis som stol heter olika på olika språk (han är trespråkig) så uttalas hans namn annorlunda.

Ja, exakt?
Och barnen kan väl sköta den biten med sina morföräldrar själva? Jag tycker att det är helt okej om mamma har ett annat smeknamn på min katt än jag själv har så länge hon tycker om den!

Du får väl lägga energi på vad du vill, men det verkar som sagt vara helt bortkastat. Att din mamma skulle säga fel på pin tji heller, verkar konstigt, eller att hon för den sakens skull har "värderingar". Jag hade nog inte heller memorerat namnen på dina hundar faktiskt. De var krångliga.

Det är intressant att av allt jag skrev så hänger du upp dig på mitt exempel om mina hundar istället för att se poängen jag vill ha fram.

Du får gärna tycka att de har krångliga namn, men jag anser inte att de är mycket krångligare än Tubbe eller Karo eller Fanny....eller vad hundar nuförtiden heter. Hon gör det inte på pin kiv direkt utan där är det mer att hon inte bryr sig om att komma ihåg dem. Som mina barns stavning som fortfarande kan stavas fel av henne, även om det händer sällan nu.

Det är intressant att av allt jag skrev så hänger du upp dig på mitt exempel om mina hundar istället för att se poängen jag vill ha fram.

Du får gärna tycka att de har krångliga namn, men jag anser inte att de är mycket krångligare än Tubbe eller Karo eller Fanny....eller vad hundar nuförtiden heter. Hon gör det inte på pin kiv direkt utan där är det mer att hon inte bryr sig om att komma ihåg dem. Som mina barns stavning som fortfarande kan stavas fel av henne, även om det händer sällan nu.

Fast det är inte att vara respektlös, om du frågar mig. Det finns massor av saker jag inte skulle göra för mina vänner och föräldrar, men det betyder inte att jag inte respekterar dem. Jag väljer helt enkelt vad som är viktigt och vad som inte är det, och där har väl du och din mamma olika uppfattningar (och jag ställer mig personligen på din mammas sida). Namn har ingen betydelse för mig så länge de inte står skrivna på diplom, betyg, etc etc, alltså i officiella sammanhang eller på viktiga dokument där det bör bli rätt. Jag tycker att det är charmigt när mor-farföräldrar hittar på egna namnvarianter på sina barnbarn som de tycker passar bättre, och är valda med kärlek, så länge inte barnen tycker det är jobbigt förstås.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 758
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 381
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 301
Senast: LovingLife
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka