Varför kan man inte stava rätt?

Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Min dotter heter Susanna, vilket inte är ett ovanligt namn och inte heller är stavat på något speciellt ovanligt sätt, utan på det mest normala sättet.

Gissa hur ofta folk skriver Sussana??

Har antalet dyslektiska människor ökat lavinartat eller?

Jag heter Susan o ALLA stavar mitt namn fel! det blir allt från Susanna, susanne, sussan, susann! Hur svårt kan det va? Även om jag säger; 5 bokstäver S-u-s-a-n så blir det fel!! Även mitt smeknamn brukar stavas fel "Sussu" Blir Sussi, sosso, soso!! :rofl:

Jag har en motsatt undran. Varför ska folk krångla till sina barns namn så mycket?

Det är z istället för s, c istället för k och här och där slänger man in ett h också. Jag stavar namn som det är brukligt och uttalar dem på samma vis. Det blir alltså stumt e för namn som Madelene och Marie och Sandra skrivs med s och inte z. Förstår inte varför man vill göra namnet mer ovanligt genom att stava det helt fel. Varför inte bara välja ett mer ovanligt namn från början. Ovanligt, men etablerat dock för de där påhittade namnen som kanske mest florerar inom vissa kulturer i USA har jag inte mycket till övers för.

Fast är det så svårt att förstå namnet Eric eller namnet Isaac? Varför är det bara svenska namn som man får välja här? Är Sverige det enda landet i hela världen?

Vi har så många låneord från engelskan och ändå är det "förbjudet" att ha ett annat namn än svenskt. :crazy:

Men uttalas hennes namn då alltså AILII? Med ett ordentligt i-ljud efter a:et? Jag skulle garanterat uttala det Ajli om jag bara såg det skrivet, Aiilii ligger inte lika bra i munnen känns det som.

Men då blir ju uttalet inte alls som mitt namn ska uttalas, så som jag lärt mig att é uttalas alltså..

Nej nu blev det allt för snurrigt .

Har aldrig sett Madelené och jag vet fler som heter Madelene ( med uttalat e )

Hur kan det komma sig? Hur har du lärt dig att é ska uttalas?

E med akut accent, det vill säga "framåtsnupp" = é uttalas med långt e. E med grav accent, det vill säga "bakåtsnupp" è uttalas ä.

Vi har ett sommarcafé i närheten där de har skrivit fel på skylten. Det ska stå café Sjöbönan men de har vänt accenten åt fel håll ("cafè) så uttalet bör vara "cafä Sjöbönan".

En flicka på vårt dagis hette Helené, det vill säga med uttalat e på slutet. Jag ser inte hur det skiljer sig från ditt namn?

Men uttalas hennes namn då alltså AILII? Med ett ordentligt i-ljud efter a:et? Jag skulle garanterat uttala det Ajli om jag bara såg det skrivet, Aiilii ligger inte lika bra i munnen känns det som.

Det känns som ett mycket svårt namn att stava så att det ska uttalas som stavningen. Så där på rak arm kommer jag inte på något ord med tydligt i-ljud efter a:et. Jag hade antagligen uttalat det precis som Aina ("Ajna") om jag sett det i skrift.

Attans, det är så svårt att förklara hur jag menar när man bara kan skriva ..

Synd att jag sitter på fel dator, annars hade jag kunnat spela in uttalet som jag menar :)

Men det får jag släppa, som sagt så stör det mig inte att folk inte uttalar mitt e, utan när folk envisas med att säga Madelän eller Madelejn/Madeläjn ( Madeleine )

Jag hade också uttalat det som i:et i "Ajna"

Kan man inte använda ï i svenska som man gör i franska? "haïr" uttalas ju med i-ljud i och med att den har en ¨ över sig (vad den nu heter), precis som "naïve". Att man alltså stavar det Aïli istället så som många stavar Anaïs.

Jag tänkte på ett streck ovanför i:et istället för en prick. En sådan man använder i spanska språket (men som jag tyvärr glömt namnet på). Men det skulle nog vara lika svårt att förstå för de som inte läst spanska så jag tror att man får räkna med en del uttalsproblematik om man döper sitt barn till ett sådant namn.

Attans, det är så svårt att förklara hur jag menar när man bara kan skriva ..

Synd att jag sitter på fel dator, annars hade jag kunnat spela in uttalet som jag menar :)

Men det får jag släppa, som sagt så stör det mig inte att folk inte uttalar mitt e, utan när folk envisas med att säga Madelän eller Madelejn/Madeläjn ( Madeleine )

Det hade varit roligt att höra! Men stavningen Madelené tror jag kommer mest nära ett namn som uttalas "MaDeLenE (stora bokstäver på betoningen).

Jo det är nog sant, det är nog ett sånt "nej, det uttalas ****"-namn som många uttalar fel.

Om du kollar mitt svar som du citerade ser du att jag inte skrev Helen utan HELLEN. Vars namn kom upp tidigare i diskutionen.

Det såg jag men trodde du stavade så för att få fram uttalet på namnet. Och att du då menade att alla som heter Helen rätt och slätt borde uttala det Hellen. Men då förstår jag hur du menade!!:)

Det såg jag men trodde du stavade så för att få fram uttalet på namnet. Och att du då menade att alla som heter Helen rätt och slätt borde uttala det Hellen. Men då förstår jag hur du menade!!:)

:)

När jag ser Helen vill jag automatiskt uttala det Heelen även om jag förstår vad de menar.

Linnea utan ´över e borde inte uttalas som Linnéa med långt e, utan snarare Linn-ea, med kort e. Om du uttalar det Linnéa skulle jag absolut stava det med é om jag skulle skriva ner ditt namn! ;)

Fast ingen Linnea jag har känt har stavat sitt namn Linnéa (d.v.s. min uppfattning är att utan é är den vanligaste stavningen). Och jag har aldrig någonsin hört namnet/stavningen Linnea uttalas Linn-ea.

-----
Det här var en ganska intressant diskussion för övrigt. Jag tycker det är lite pinsamt ibland när jag stavar eller uttalar ett namn fel (ett par namn som har varit uppe här i tråden inser jag att jag definitivt skulle uttala fel första gången) för en del verkar verkligen ta så illa vid sig när det blir fel (menar nu inte någon här i tråden) och jag är ju verkligen inte ute efter att förolämpa eller förarga personen eller liknande.

Även jag har annars ett namn som ofta blir till ett helt annat namn, men jag orkar liksom inte direkt bry mig. Ibland orkar jag inte ens rätta (upprepade gånger i alla fall) utan nöjer mig vid att bli kallad något helt annat än det jag egentligen heter. Jag förstår dock inte riktigt varför det är så svårt för så extremt ovanligt/svårstavat/svåruttalat är mitt namn i alla fall inte. Eller, det tycker i alla fall inte jag. ;)

Varför är det så egentligen att e bakom vissa namn blir ett stumt e ?

Förstår du hur jag menar ?

kl

Vår dotter heter Vivian men oftast står det Vivianne. Tycker inte att det är något problem. Efternamnet vårt stavas för det mesta också fel. Vad gör det om hundra år?

Tja, min mamma har inte lärt sig stava mina barns mellannamn. Den äldste är 22.

Det är bara att ge upp och inte reta upp sig känner jag.

Troligtvis för att de är inlånade i svenskan från andra språk. Och då följer oftast uttalet med också. Därför blir det svårt för folk när en del istället vill ha namnen uttalde mer enligt skriften, eftersom det inte är "rätt" enligt namnens ursprung. Typ.

Fast är det så svårt att förstå namnet Eric eller namnet Isaac? Varför är det bara svenska namn som man får välja här? Är Sverige det enda landet i hela världen?

Vi har så många låneord från engelskan och ändå är det "förbjudet" att ha ett annat namn än svenskt. :crazy:

Frågan är ju hur du uttalar det. Jag uttalar inte Erik och Eric likadant inte heller Isaac och Isak, så uttalar du det Erik och Isak så kommer jag stava det så.

Visst, säger du namnen med amerikanskt uttal så stavar jag på ditt vis, men annars blir det enligt fastslagna svenska skrivregler. Jag förstår bara inte varför du vill krångla till helt vanliga namn. Om du ville ha något ovanligt kunde du ha valt ett namn som är ovanligt i sig istället. Nu får du faktiskt stå ut med att det blir felstavat.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 751
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 381
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 301
Senast: LovingLife
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka