Varför kan man inte stava rätt?

Sv: Varför kan man inte stava rätt?

Vi har inte valt den "konstiga" stavningen för att vara exotiska utan det var för att slippa höra e uttalas i Finland. Tyskland var inte påtänkt när dottern fick sitt namn.

Mitt efternamn är en annan historia. Jag heter Spåman och det kan man ju inte heta. Har sett en hel del fantasifulla varianter på stavningar på mitt efternamn:) Men det bryr jag mig öht inte om. Jag förväntar mig inte att främlingar ska förstå vad jag heter. Men när dotterns mormor i ett svarsmail där jag precis skrivit ut dotterns namn, rätt stavat, inte kan låta bli att skriva dit ett onödigt e så blir jag lite lack faktiskt.

Vad gör det om 100 år? Absolut noll, jag bara tyckte att det var märkligt att det ska vara så svårt. Om jag är osäker på ett namn så brukar jag försöka kolla lite innan jag skriver det för att undvika felstavningar. Men sen är ju vissa namn helt förgjort att få rätt. Vet att jag ofelbart skriver fel på några namn, det har blivit felprogrammerat i hjärnan på något sätt. Namn som jag vet att jag har svårt att stava till och ändå blir det fel.

Jag heter Lovisa.
Men alla verkar ha extrema problem med att uttala v:t i mitt namn så det blir oftast Louisa.
Hur svårt är det att säga rätt?

Jag brukar försöka att snabbt lära mig mina elvers namn + stavning. Minns när en elev i år 5 glatt sa att "Du är de första läraren som stavar mitt namn rätt" när jag skrev Emilie på tavlan. De flesta skrev Emelie. Tycker man ska visa folk respekt och stava rätt.

Ang tex Isaac så hade jag snabbt lärt mig stava rätt, men inte 17 skulle jag ha kunnat gissa mig till den stavningen.

TS förstår nu att ni tänkte på andra länder än Sverige men jag har bara träffat en Marianne som velat ha sitt e uttalat men hon hade norskt påbrå. Känner en norsk Irene som också ska ha e uttalat och oj, vad svårt min man hade att lära sig det.

Både jag och min man har (olika) efternamn som ofta blir felstavade. Han fick en gång heta Capone istället för Koponen. Mitt vill de helst skriva med w istället för v. Min mamma hette som flicka Korvi (finskt). Det var också skitsvårt att stva så hon brukade roa sig med att bokstavera det Corwi bara för att retas. På tal om uttal etc, hur uttalar ni ortsnamnet Kukkola?

Varför är det så egentligen att e bakom vissa namn blir ett stumt e ?

Förstår du hur jag menar ?

Som det tidigare sagts är det p.g.a. att de är inlånade namn. Speciellt franska namn Anette, Marie, Madeleine etc. är typiska exempel på detta.

Jag heter Evelyn men min mormor har än så länge på 22 år aldrig prickat rätt. Det blir Evilin, Evelin, Evylin, Evylyn, Eveline osv osv och inte uttalar hon det rätt heller. Förstår bara inte hur man orkar bry sig? Så länge posten kommer rätt är jag nöjd... :cool: Folk uttalar det mestadels Evelin även om det ska vara y. I sällsynta fall har folk uttalat namnet Evelyn, där går gränsen för vad jag accepterar. :devil:

Även efternamnet är (tydligen) svårt. (inte för mormor, för alla andra) Får bokstavera varje gång, ändå slutar det på "lund" och är i allra högsta grad svenskt. Och även om jag bokstaverar och av naturen pratar hyfsat tydligt hör folk alltid fel. DET är irriterande.

Fast ingen Linnea jag har känt har stavat sitt namn Linnéa (d.v.s. min uppfattning är att utan é är den vanligaste stavningen). Och jag har aldrig någonsin hört namnet/stavningen Linnea uttalas Linn-ea.

Både min dotter, jag själv, min mamma och min mormor heter/hette Linnéa!

Jag heter Lovisa.
Men alla verkar ha extrema problem med att uttala v:t i mitt namn så det blir oftast Louisa.
Hur svårt är det att säga rätt?

Jag heter också Lovisa och har samma problem. Men också att dem säger att jag heter Louise.

Men det börjar ju bli vanligare att man heter Lovisa nu än när jag var liten.

Visst, säger du namnen med amerikanskt uttal så stavar jag på ditt vis, men annars blir det enligt fastslagna svenska skrivregler. Jag förstår bara inte varför du vill krångla till helt vanliga namn. Om du ville ha något ovanligt kunde du ha valt ett namn som är ovanligt i sig istället. Nu får du faktiskt stå ut med att det blir felstavat.

Håller helt med!!:bow:

Menar absolut inte att nedv'rdera dina barns namn, Enya!! Älskar dina stavningar med, de är jättesnygga!!:) Men det blir helt andra namn. För mig iaf.... Har full förståelse om det är släktnamn, ni har släkt i nåt engelskspråkigt land, är judiska eller nåt. Men annars förstår inte jag heller varför faktiskt.

*kl*

Samma me mitt namn; Marie-Louise.
Två ganska vanliga och enkla namn me bindestreck mellan men ändå så frågar folk oftast hur jag stavar...
Visserligen finns de ju 3 "tysta" bokstäver men men... De e ju vanliga namn o jag e såpass "gammal" (:o) att de inte va modernt me udda stavningar då... :P

Jag är väl lite sån att jag stavar längs "mallen" dvs de som för mej e vanligast om jag vet eller har möjlighet att svara men då oftast frågar man ju om de gäller C eller K typ.

Både min dotter, jag själv, min mamma och min mormor heter/hette Linnéa!

Ja, att det förekommer vet jag. :) Men min uppfattning är som sagt att Linnea (utan é) är vanligast? Eller i alla fall uttalas likadant som Linnéa.

Jag håller egentligen med om enklast möjliga stavning och att man måste kunna räkna med att svenska stavningsregler gäller, samtidigt så innebär det att mitt efternamn blir felstavat 99 fall av 100. Jag har nämligen ett -son-namn som stavas med ett s och SKA så göras eftersom det är importerat - men eftersom det funnits här i över 400 år så uttalas det svenskt. I de fall där folk faktiskt lyssnar på vad jag säger om s-en och avhåller sig från att plita dit ett extra s kan man ge sig på att de i stället valt den vanligaste "utländska" stavningen vilket också är fel, eftersom min släkt använder den ovanligare varianten. :p

Å andra sidan ser jag inte det som något att bli upprörd över heller, jag vill gärna att det står rätt på viktiga papper men i övrigt spelar det ju ingen roll.

Fast ingen Linnea jag har känt har stavat sitt namn Linnéa (d.v.s. min uppfattning är att utan é är den vanligaste stavningen). Och jag har aldrig någonsin hört namnet/stavningen Linnea uttalas Linn-ea.

-----

Jag har aldrig träffat en Linnéa som stavar Linnea. De har alla haft akut accent. Jag skulle automatiskt uttala det precis som du sa, Linn-ea

Vi människor tycker och tänker olika, men att hävda att ens egen åsikt är det som ska gälla anser jag är att gå för långt! Vi väljer också olika namn till våra barn och familjemedlemmar utifrån våra tycke och smak. Det ska man väl få göra utan att släkten ska försöka ändra på det? Barnet heter Mariann och inget annat, till och med jag som läste namnet för några timmar sedan kan stava det rätt, borde inte mormodern i fråga kunna det också?

Jo, men det gör hon inte, och eftersom hon inte lär ändra sig nu får den som berörs av det ändra förhållningssätt. Varför hittar så många så små detaljer att reta upp sig över, när man kan strunta i dem?

Ärligt talat tror jag att jag har tappat bort mig själv bland uttalen här nu. :D Det är så svårt att beskriva ett uttal (och jag är grymt trött just nu). Jag har dock alltid trott att Linnea och Linnéa uttalas lika (bara att vissa lägger till ´ och andra inte) men det gör de alltså inte alls? Jag tror aldrig att jag har hört något annat uttal än, eh, Linn-ea (missuppfattade nog ang. det innan) i alla fall.

Senast ändrad:

Jag har aldrig träffat en Linnéa som stavar Linnea. De har alla haft akut accent. Jag skulle automatiskt uttala det precis som du sa, Linn-ea

Det är min uppfattning med. Nån enstaka utan accent men då ser det ut som nåt saknas. Men uttalet är ju detsamma ändå.

Sökte på SCB:

Det finns 64043 kvinnor som har förnamnet Linnea . Av dessa har 10902 namnet Linnea som tilltalsnamn/förstanamn.

Det finns 95637 kvinnor som har förnamnet Linnéa . Av dessa har 13394 namnet Linnéa som tilltalsnamn/förstanamn.

-----
Det är visst ganska jämnt, om man ser till tilltalsnamnen/förstanamnen, med andra ord.

Ärligt talat tror jag att jag har tappat bort mig själv bland uttalen här nu. :D Det är så svårt att beskriva ett uttal (och jag är grymt trött just nu). Jag har dock alltid trott att Linnea och Linnéa uttalas lika (bara att vissa lägger till ´ och andra inte) men det gör de alltså inte alls? Jag tror aldrig att jag har hört något annat uttal än, eh, Linn-ea (missuppfattade nog ang. det innan) i alla fall.

Rent stavningsmässigt så ska de inte uttalas lika Linnéa uttalas "Lineea" med betoningen på sista stavelsen medan Linnea rent stavningsmässigt borde ha betoningen på första stavelsen, d.v.s. LINNea.
I "verkligheten" uttalas de säkert likadant ("Lineea) eftersom man antar att det är det namnet de menar men stavningsmässigt är det inte korrekt (enligt mig:p).

Nu är jag på banan igen!

Och det håller jag med om att stavningsmässigt borde det ju egentligen vara en skillnad. Men jag har som sagt aldrig hört något annat än att det uttalas lika (och hur det låter ska jag nog inte försöka mig på att skriva för det känns som jag har snurrat in mig tillräckligt i det där, men du verkar ju vara inne på samma linje, så du förstår nog vilket uttal jag menar ;)).

De Linneor jag har känt har som sagt heller inte stavat sitt namn med é, men som satistiken visar verkar ju både stavningarna vara ungefär lika utbredda (sett till tilltalsnamnen).

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 752
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 381
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 301
Senast: LovingLife
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka