varför i hela friden skaffar man en hundras man inte är bered att jobba med?

Sv: varför i hela friden skaffar man en hundras man inte är bered att jobba med?

.. eller när man visar ett program i svt där man har med en omplacerings Weimaran som perfekt hund till en barnfamilj där man vill ha en lekkompis som ev får köra lite "hunddans" .. :/

Ja, vem f*n förser dem med hundar!?!? Hörde dock att de till slut inte tog någon hund alls, men jag fattar inte hur de tänker när alla dessa raser väljs ut.

Sv: varför i hela friden skaffar man en hundras man inte är bered att jobba med?

Nä dom köpte en goldenvalp istället. I en familj där mamma är rädd för hundar, pappan vill vrålbusa, lillasyster vill ha en trasselsudd och storasyster inte vet vad hon vill. Jag ser ett goldenmonster framför mig.

Jag begick ett misstag helt enkelt - hunden och jag fungerar inte ihop och så fick jag en hund som är understimulerad. Det är hemskt och jag har verkligen försökt hitta någon som vill ha honom att jobba med men har inte fungerat.
Vi tar oss igenom dagarna så gott det går, han springer/släpas sina kilometer med maken så han får fysisk motion och vi aktiverar honom med godis och pinnsök och leker med bollar.
Han var hunden som jag skulle cykla med, gå vandringar med, som skulle springa bredvid när jag red - precis som min andra schäfrar - det var tyvärr inte han och jag är så ledsen för detta. 5 års vånda har jag haft för att det inte går.

Jomenvisst är det så!
Nu menade jag inte att dessa Gårds-Schäfrar var särskilt lyckliga i sina liv, snarare att dom efter ett antal år kapitulerat, givit upp. Utan att för den skull lägga sig ner och dö! Jag levde själv med 3 sådana Schäfrar hos mina svärföräldrar i England. Jag var den enda som gick ut på några längre promenader med dem, promenader var det enda jag "fick" göra, och då gick jag så långt jag bara kunde i de angränsande fälten, på heden bakom huset etc etc och fick max ihop en timma, kanske en och en halv, åt gången. För detta var hundarna absolut saliga och tiken dyrkade marken jag gick på! Jag grät så hjärtat nästan brast när jag lämnade henne för att flytta tillbaka till Sverige.
Många av de gårdsschäfrar jag ser är långhåriga, undrar om det bara är en slump? Dom är oftast icke reggade och alltså billigare än reggade schäfrar.

"Där finns det ju bara mallar och schäfrar och gråhåriga järntanter/stålgubbar som tränar lydnad och IPO åtta dagar i veckan - så vad skulle jag där med min fjantiga terrier att göra? Vi tränar ju bara för att det är roligt."
Måste kännas än mer skrämmande att komma dit med en hund man faktiskt har Problem med.

Dock är jag fortfarande rädd för grannklubben.. *vissel*

Lite OT, men vilka "söta" fördommar du har :D

På allmänlydnadskursens andra del får vi in en del stökiga hundar. Antingen har inte ägarna tränat med dom och en dag vaknat upp och insett att dom kanske behöver gå en kurs, dom kanske har testat "allt" men behöver lite andra tips eller så kunde inte tidigare instruktör ge dom "rätt" tips och sen har det blivit pannkaka.

Vi tar emot alla med öppna armar! Det enda vi inte vill ha i kurserna är hundar som kan bli farliga för övriga deltagare. Nu senast var det en kille med en STOR brötig bruksras som han inte mäktade med alls. Hunden gick första kurstillfället och spände sig mot alla dom andra och ägaren var inte störst i staden direkt. Detta ekipage tog vi till sidan och pratade lite med. Vi tog kontakt med en uppfödare av rasen som har mångårig erfarenhet av brötiga hundar som lovade att hjälpa killen med hunden. Killen var jättetacksam över detta!

Vi sparkar inte ut någon, men vi kan absolut säga ifrån i exempel som fallet ovan och erbjuda dom annan hjälp. Detta är för att inte riskera skador + att vi inte kan lägga 8 kurstillfällen på en elev som behöver massor med hjälp. Då är det bättre att gå den vägen :)

Ja, vem f*n förser dem med hundar!?!? Hörde dock att de till slut inte tog någon hund alls, men jag fattar inte hur de tänker när alla dessa raser väljs ut.

Mina fördomar mor programmet stärktes när jag såg ett avsnitt och såg följande.

Kelpie/amstaff/labbe(?)

Weimarantiken

Dvärgpinscher

Parson

:crazy:

Den enda av raserna som passade bra till vad familjen ville ha var ju den där lilla sällskapsblandisen..

När du sa detta kom jag på att jag träffade en tjej för ett tag sedan som ville para sin hanhund, en "helt renrasig schäfer av den gamla, rakryggade varianten som inte hade höftledsfel :grin:) med en schäfer/malle som gick som sällskap och var "så söt och snäll och det fanns minsann inget arbetsbehov hos henne". Försökte få henne att fatta att dels behövde hennes hund inte vara friskare bara för att han var rakryggad, bara att han fick mindre belastning och dels att bara för att tiken var "snäll" behövde inte valparna bli det och att det definitivt fanns en anledning till att föräldrarna användes till blandras och inte renras. Hoppas verkligen hon tog det åt sig! Inget ont om mallarna men jag tycker de verkar knepiga i ren form, en malle som används i karlssons blandning till barnfamiljer vet jag inte om jag vill träffa alls :crazy:

Den hamnar hos oss på kurs sen... Eller så säljs den.... eller så...

Att mallarna är "knepiga" generellt tror jag folk tycker eftersom dom agerar direkt, dom tänker inte, dom bara gör. Dom flesta andra raser visar massor med (tycker jag iaf) tydliga signaler innan dom agerar. Folk som inte är vana har svårt att läsa dom dessutom (det lilla man hinner innan hunden agerar dvs ;)).

Slut på OT.

När du sa detta kom jag på att jag träffade en tjej för ett tag sedan som ville para sin hanhund, en "helt renrasig schäfer av den gamla, rakryggade varianten som inte hade höftledsfel :grin:) med en schäfer/malle som gick som sällskap och var "så söt och snäll och det fanns minsann inget arbetsbehov hos henne". Försökte få henne att fatta att dels behövde hennes hund inte vara friskare bara för att han var rakryggad, bara att han fick mindre belastning och dels att bara för att tiken var "snäll" behövde inte valparna bli det och att det definitivt fanns en anledning till att föräldrarna användes till blandras och inte renras. Hoppas verkligen hon tog det åt sig! Inget ont om mallarna men jag tycker de verkar knepiga i ren form, en malle som används i karlssons blandning till barnfamiljer vet jag inte om jag vill träffa alls :crazy:

Bara en liiiten OT till... Jag hör många som säger att dom köpt en "rakryggad Schäfer" - alltid oreggad men sååå mycket bättre än de reggade.... Och så ser man hunden ... som inte är ett dugg "rakryggad" utan krum som en märla. Men säljaren sa att den var rakryggad och sund och frisk och då måste den ju vara det.... Host. Det där ordet "rakryggad" hittar man i massor av annonser för oreggade Schäfrar och tycks höra intimt samman med just "oreggad"...

Lite OT, men vilka "söta" fördommar du har :D

På allmänlydnadskursens andra del får vi in en del stökiga hundar. Antingen har inte ägarna tränat med dom och en dag vaknat upp och insett att dom kanske behöver gå en kurs, dom kanske har testat "allt" men behöver lite andra tips eller så kunde inte tidigare instruktör ge dom "rätt" tips och sen har det blivit pannkaka.

Vi tar emot alla med öppna armar! Det enda vi inte vill ha i kurserna är hundar som kan bli farliga för övriga deltagare. Nu senast var det en kille med en STOR brötig bruksras som han inte mäktade med alls. Hunden gick första kurstillfället och spände sig mot alla dom andra och ägaren var inte störst i staden direkt. Detta ekipage tog vi till sidan och pratade lite med. Vi tog kontakt med en uppfödare av rasen som har mångårig erfarenhet av brötiga hundar som lovade att hjälpa killen med hunden. Killen var jättetacksam över detta!

Vi sparkar inte ut någon, men vi kan absolut säga ifrån i exempel som fallet ovan och erbjuda dom annan hjälp. Detta är för att inte riskera skador + att vi inte kan lägga 8 kurstillfällen på en elev som behöver massor med hjälp. Då är det bättre att gå den vägen :)

Lite allmänt svar från en rätt allmän hundägare:

*Skrockar* Det kanske låter 'sött' men är nog verkligheten i många fall. Jag har inte träffat en enda människa under tjugofem som inte blivit introducerad till BK via släktingar (ofta mamma, men också måster, mormor, farbror etc) ... Vilket får mig att tro att brukshundklubbarna Skulle kunna bidra med mycket mer för att förbättra förhållanden för såväl hundar som hundmänniskor genom att vara 'öppnare' och mer tillmötesgående.
Inte bara vänta på att: "jaja, folk med probem hamnar väl här så småningom... "
utan att faktiskt bjuda in folk Innan det blir problem.

Bara häruppe kan jag nämna minst tre fristående valpkurser med mer eller mindre vettiga instruktörer innan jag hamnar på BK. De här människorna sätter upp en lapp på Ica, har en trevlig hemsida eller bjuder in folk muntligt. Funkar finfint!
BKmänniskorna å andra sidan stannar kvar uppe på vitberget och trivs där. DE har det säker jättetrevligt, men det vet ju andra människor ingenting om, och inte vågar man fråga heller. ^^

Största anledningen till att jag höll mig borta var faktiskt just fördomen om 'hårda metoder' och att jag inte skulle våga säga ifrån om någon ville lägga sig i min hundfostran. (det är Fruktansvärt obehagligt när en 'gammal vetare' kommer för att rätta till ens problem på fel sätt.) Idag är jag själv gammal och hyfsat klok och törs säga vad jag tycker.. Men många bekanta sätter fortfarande hälarna i golvet och stirrar på mig med vitögon när jag pratar om hundklubbar och träningar. Otroligt trist.
Tror att en öppnare verksamhet och lite mer 'fiskande' skulle hjälpa många brukshundar som hamnat fel!

*KL*

Vi tog över en 19 månader gammal hanhund (75% schäfer 25%rottis) då ägaren hade börjat jobba utomlands. Det var en oerhört stressad grabb vi fick hem. Han sades vara hanhundsaggressiv och valpaggressiv. Hur nu det går ihop?

Nåväl. Han drog som en idiot, skällde på alla hundar vi mötte, åt dåligt och klarade absolut inte av att vara själv då han skällde konstant.

Efter många långa promenader, träffa andra hundar, lydnadsträning, lite spår och bus med våran 1 åring. Så har denna stressade hund blivit mycket mera harmonisk. Visst, han blir fortfarande TOKIG när han ser en annan hund, och de gånger han är riktigt skitnödig, då går de inte att få kontakt med honom i kopplet (då är det slit & fläng). Men för att bara ha gått 5 månader så har vi kommit en bit på vägen.

Visst, vissa dagar så känner jag bara att jag vill hänga mig själv, eller hunden, då han varit gräslig. Men så kommer de där promenaderna då han inte drar det minsta, går fint fot, och bara skäller lagom på andra hundar.

Folk i omgivningen verkar tro att han är ett monster, och de flesta verkar tro att han är ett hundkäkande monster. Men när man kan hund, så ser man bara en överstressad, överexalterad hund som inte vet vart han ska ta vägen. Han är en ÄNGEL rent utsagt när han väl får hälsa, han kan leka med både valpar, andra hanhundar och småhundar (papillon) - aldrig ett uns aggressivitet.

Så förhoppningsvis så tror jag att det kommer bli hund utav honom! Han har blivit bättre, men vi jobbar vidare. Men det är såhär det blir, 19 månader gammal och aldrig fått stimulans, mer än att släppas ut på tomten. Ingen fostran och aldrig fått träffa hundar pga att han "verkar aggressiv" för det otränade ögat. Så usch. Jag är så glad över att Lotus kom hem till oss, han är en helt fantastisk jycke!

Bara en liiiten OT till... Jag hör många som säger att dom köpt en "rakryggad Schäfer" - alltid oreggad men sååå mycket bättre än de reggade.... Och så ser man hunden ... som inte är ett dugg "rakryggad" utan krum som en märla. Men säljaren sa att den var rakryggad och sund och frisk och då måste den ju vara det.... Host. Det där ordet "rakryggad" hittar man i massor av annonser för oreggade Schäfrar och tycks höra intimt samman med just "oreggad"...

Precis, och rakryggade har aaaaaldrig höftledsfel för det beror på att ryggen sluttar :grin: Av någon anledning är dessa "riktiga" schäfrar alltid Mycket större än reggade schäfrar och alla skrivs dessutom som välpälsade, vad nu det ska betyda eftersom det skrivs om ickelånghår. Sedan att de ursprungliga schäfrarna varken var särskilt stora eller välpälsade räknas tydligen inte :grin:

Lite allmänt svar från en rätt allmän hundägare:

*Skrockar* Det kanske låter 'sött' men är nog verkligheten i många fall. Jag har inte träffat en enda människa under tjugofem som inte blivit introducerad till BK via släktingar (ofta mamma, men också måster, mormor, farbror etc) ... Vilket får mig att tro att brukshundklubbarna Skulle kunna bidra med mycket mer för att förbättra förhållanden för såväl hundar som hundmänniskor genom att vara 'öppnare' och mer tillmötesgående.
Inte bara vänta på att: "jaja, folk med probem hamnar väl här så småningom... "
utan att faktiskt bjuda in folk Innan det blir problem.

Oj! Detta känner jag inte alls igen där jag kommer ifrån :eek:. Här är alla välkomna! Oavsett tidigare erfarenhet. Vi har öppet hus en gång om året till exempel. Våra kursare får veta om det är tävlingar eller andra prov som kan vara roliga att kolla på (då är dom iofs redan på kurs, men vi försöker se till att dom inte tappar intresset så fort kursen är slut). Vi hade kurser förut i vad man bör tänka på INNAN man skaffar valp/hund, men tyvärr fanns det inget större intresse i det från allmänheten. Jag tycker att min klubb gör mycket för att vara så inbjudande som möjligt. Jag är ju själv instruktör och alla jag möter som förklarar vissa problem eller bara vill göra något med sin hund förklaras välkomna upp på kurs och ingen hittils (förutom sötaste Lena Furberg :D) har varit "rädd" för vad dom kantänkas möta uppe på appellplanen, tack och lov :)

Sen är det säkert så att många som varit en eller flera vändor uppe hos oss tipsar släktingar och bekanta att göra det samma. Så det är säkert också en bidragande faktor till att vi alltid har överfyllda listor med hundägare som vill gå kurs. Nu i våras hade vi 4 kurser med ca 14 ekipage i varje, vi hade lätt kunnat fylla en kurs till men hade tyvärr inte instruktörer till det.

BKmänniskorna å andra sidan stannar kvar uppe på vitberget och trivs där. DE har det säker jättetrevligt, men det vet ju andra människor ingenting om, och inte vågar man fråga heller. ^^

Jättetråkigt verkligen =/. Men varifrån får klubben pengar om dom inte håller kurser? Dom borde inte kunna gå runt alls med en logiken.

Senast ändrad:

Hehe! :D Men inte nu längre, vet du väl! ;) Nu är jag så glad bara för att vi är DÄR! Och inte gråter i skogen!

Nej det vet jag! Och ni är så välkomna! Ni fick ju fantastiska lovord från uppfödaren :laugh:

Fick vi??? Inte jag isåfall utan Reeko, eftersom han gjorde kullens bästa MH och MT :d Jag är mest en stick-in-the-mud !

Åh, jag tror absolut inte att det är ett medvetet beslut av klubben att hålla folk utanför, men jag tror att det krävs lite mer utagerande inbjudningar för att slå hål på fördomarna som finns - och därigenom hjälpa både hundar och människor som kommit lite på sniskan. ^^
Som det är nu är många hemsidor dåligt uppdaterade och svåra att navigera, och i lokaltidningen har jag aldrig sett en enda annons. Ouch!
Här i norr är de trots allt ett viktigt medium fortfarande.

Själv har jag hittat Min klubb och trivs som fisken i vattnet! :love: Ny hemsida har vi fått och öppet hus ska vi ha - även folk som inte är medlemmar kan glatt haka på någon gång innan de bestämmer sig, och alla tips jag fått har varit vänliga.
Inte får jag 'pytt' för att terriern inte är registrerad heller.
Er BK verkar också vara ett finfint exempel - jag tror att det är viktigt att jobba för att Alla lokala filialer ska bli sådana om man vill fånga upp fler 'vardagshundar/gårdhundar' i verksamheten! De flesta människor kan trots allt upptäcka att det är Roligt att stimulera och umgås med sin hund om de bara får tillfälle. ^^

Ja, han sa att det var synd att du inte gjorde mer eftersom han var så bra, jag bedyrade att ni var på gång :)

Roligt att höra :laugh:

Jag älskar min klubb och dom människor jag tränar med! För ett tag sedan så bjöd vi in en tjej att hjälpa oss i kursen med rookie-spårarna. Vi pratade lite hon och jag om våra hundar, träning mm. Plötsligt säger hon att det skulle ju vara jätteroligt om vi kunde träna ihop, tjejen har alltså tävlat på SM och är hur duktig som helst! :eek: Själv har jag inte ännu lyckats med så stora bedrifter inom hunderiet, men vi är påväg...

Lyckorus! :D

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 829
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 662
Senast: Rugge
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 192
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 679
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka