Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hade hon varit renrasig och MH-beskriven så hade jag gärna kört upp henne i apellen![]()
Kan ju vara som i ett fall där hunden slutligen hamnade här: Söt valp med uppfödare som mumlar om att "blir inte valpen såld, så måste jag nog avliva den"..
Det räcker långt för att få en liten valp såld till fel folk för rasen och som egentligen inte hade tänkt sig köpa hund![]()
Och de flesta tycks på nåt kusligt sätt acceptera det hela. Jag kan inte tänka mig att de är speciellt lyckliga hundar, men dom överlever.
Jag håller med er alla övriga. Visst lovar valpköparna guld och gröna skogar. Samtidigt så kan man ju fundera på vad uppfödaren av BC+Golden R hunden i mitt område som bor i en lägenhet gjorde för grundliga i valpköparnas vardag. Det är där jag tycker mycket brister.
Problemet är att det föds alldeles för mycket valpar, det är för stort utbud och efterfrågan för litet. Ingen bra kombo när det gäller djurhållning.
Jag har en labrador+BC+Schäfer korsning och bor i en etta...
Hemma så jobbar jag eller sover, tränar gör vi på BK, spårar gör vi i skogen, rider gör vi ute i stallet, fotboll spelar vi hemma hos "morbror" eller i stugan.
Var helt ärlig med min uppfödare och hon sålde en valp till mig ändå, och verkar funka rätt bra.
Det ligger nog lika mycket till uppfödarna som det ligger till ägarna, och visst kan jag se problemen jag med.
Har en historia från när jag jobbade på hunddagis, vi hade stängt av någon anledning, lov eller jul eller nå liknande och så säger människan som ägde en tik av bruksras "kan ni inte bara ta in henne, hon blir så ledsen av att sitta i bur" efter lite nystande så visar det sig att denna bruksras satt i bur hemma för att hon var bråkig.
Det blev ett samtal där och lite guidning.
Förutom ägarnas ansvar så tycker jag också att brukshundsklubbarna ska öppna sig ännu mer och bli mer mottagliga, många som jag pratar med verkar lite rädda för BK som att det är ett slutet gäng och man bara kan gå dit om man tränat hund i 35 år. Vilket är en jättetråkig förutfattad mening, likväl så tror olk fortfarande att man kör med den gamla hårda metoderna där, vilket inte stämmer enligt de två BK som jag tränar med.
Jag kan också känna att ibland så är hon lite väl mycket, en månad över året, galen och intensiv precis som raserna i sig ska vara, men det ger mig också en motor att träna antingen moment träning inom de olika grenarna eller den där underbara passivitets träningen som är lika viktig. Och det är så fruktansvärt kul att ha en sån jäkla drive i henne.
Lite det jag var inne på... att folk nog gärna försöker få det till att deras liv nog visst det kanske eventuellt möjligen har plats för en ras oavsett vad den har för egenskaper och behov. Dom "vill" inte förstå omfattningen av vad man säger till dom.
Förutom ägarnas ansvar så tycker jag också att brukshundsklubbarna ska öppna sig ännu mer och bli mer mottagliga, många som jag pratar med verkar lite rädda för BK som att det är ett slutet gäng och man bara kan gå dit om man tränat hund i 35 år. Vilket är en jättetråkig förutfattad mening, likväl så tror olk fortfarande att man kör med den gamla hårda metoderna där, vilket inte stämmer enligt de två BK som jag tränar med.
Jag kan också känna att ibland så är hon lite väl mycket, en månad över året, galen och intensiv precis som raserna i sig ska vara, men det ger mig också en motor att träna antingen moment träning inom de olika grenarna eller den där underbara passivitets träningen som är lika viktig. Och det är så fruktansvärt kul att ha en sån jäkla drive i henne.
Du skulle ha berättat om deras "rasbundna" separationsångest, då hade dom kanske kommit på andra tankar
Jag tror absolut att du har en poäng där. Det är bara så himla tråkigt att se, både för hunden och ägaren, hur himla misslyckat deras vardag blir.
Jag får ofta höra att min malle är "så himla fin/vacker/grann/whatever!", men tack och lov har jag inte pratat med någon endaste än så länge som funderat på eller viljat skaffa en som inte har varit hängiven tävlingsmänniska.
För övrigt tycker jag mig se VÄLDIGT många hundar av just rasen Schäfer, som lever sina liv som gårdshundar utan någon egentlig aktivering alls. Och de flesta tycks på nåt kusligt sätt acceptera det hela. Jag kan inte tänka mig att de är speciellt lyckliga hundar, men dom överlever.