varför i hela friden skaffar man en hundras man inte är bered att jobba med?

Sv: varför i hela friden skaffar man en hundras man inte är bered att jobba med?

Japp eller att livet förändras. Jag är inte alls samma person som jag var när jag skaffade rottisen. Skulle aldrig komma på tanken att köpa en brukshund idag. Men då, då hade jag ju verkligen intresset och hade haft det i flera år. Jag har alltid varit djurtokig och ägnat många timmr varje dag åt djur sen jag var liten.
Hade någon sagt att jag inte skulle ha det tio år senare så hade jag trott att personen var rubbad.Faktum med att jag har svårt att fatta det själv.

Senast ändrad:
Sv: varför i hela friden skaffar man en hundras man inte är bered att jobba med?

;)
Men å andra sidan är väl då Rottisen uppemot 10 år gammal också, och kanske gärna njuter av livet i soffan.......?

Många nyblivna hundägare är väldigt entusiastiska; det ska gås kurser och tränas både det ena och det andra. Precis som de som skaffar en pälsras tänker sig att deras hund ska vara fullpälsad...

Sen blir det vardag. Man har fullt upp, det kan vara svårt att passa in kurskvällarna i schemat och sen måste man träna hemma mellan gångerna. Och så regnar det. Hunden kommer i puberteten och är odräglig. Pälshundar byter från valppäls till vuxenpäls = tovperiod. Att ha hund är mest jobbigt, hur mycket man än tycker om den...

Jag förstår inte hur man orkar leva med en sådan hund. Vardagen måste ju bli väldigt ansträng?

Jag hälsade på en vän idag som har hundpensionat. Han berättade att det häromdagen kom in en ENORM schäferkorsning. Ägarna plockade ut hunden ur bilen och ÅKTE sedan med den runt på gårdsplanen i kopplet. Hunden skulle nosa runt, buske - soptunna - träd - husknut osv. Det går inte mycket bättre att rasta hunden :crazy:

Jag var med och tränade med tjänstehundsgänget ett tag i höstas. Där var det en schäfertik som nog led av ADHD... Hon kunde inte vara stilla, kunde inte gå i koppel, pep, skrek och levde rövare så fort hon fick minsta lilla förväntan för sig i hjärncellen. Gäspade matte så skrek hunden, samlade matte upp kopplet så sprang hunden runt benen på henne. Hon aktiverades MYCKET utan resultat. Dom hade varit på lägret i Marma och tränat från 10 på FM till 7 EM och DÅ kunde hunden sova på kvällen, aldrig annars.
Tjejen och hennes mamma var så uppgivna och slet sitt hår över hunden. Dom övervägde avlivning eftersom dom inte orkade med. Tjejen hade en bra relation med hunden och var väldigt driven, ändå så orkade hon liksom inte med. Hur gör man då det med en stimmig hund som man liksom inte gör något med?... Kanske bara är jag som känner så.

Ja, och att man verkligen är/kommer att vara, så extremt aktiv VARJE DAG i tio år, minst!
Jag tror många förälskar sig i tanken på Hund, för att dom "tycker om hundar", men inte är lika begeistrade i LIVET med hund. Man måste ju faktiskt älska "hundlivet" lika mycket som man älskar individen hund. Man måste längta efter att få gå ut och göra nåt med sin hund, tycka att det är nåt man vill hålla på med varenda dag, mer eller mindre, i åratal.
Jag tror det är där det kniper, också. Att man älskar hundar och att ha en hund i familjen, men man älskar inte resten lika mycket. Och det måste man, framförallt med en aktiv brukshund.

:bow: Jag är helt inne på din tanke där!

För övrigt tycker jag mig se VÄLDIGT många hundar av just rasen Schäfer, som lever sina liv som gårdshundar utan någon egentlig aktivering alls. Och de flesta tycks på nåt kusligt sätt acceptera det hela. Jag kan inte tänka mig att de är speciellt lyckliga hundar, men dom överlever.

Detta har jag också sett och kan inte förstå det riktigt.

Många nyblivna hundägare är väldigt entusiastiska; det ska gås kurser och tränas både det ena och det andra. Precis som de som skaffar en pälsras tänker sig att deras hund ska vara fullpälsad...

Sen blir det vardag. Man har fullt upp, det kan vara svårt att passa in kurskvällarna i schemat och sen måste man träna hemma mellan gångerna. Och så regnar det. Hunden kommer i puberteten och är odräglig. Pälshundar byter från valppäls till vuxenpäls = tovperiod. Att ha hund är mest jobbigt, hur mycket man än tycker om den...

Dom familjer/par/enmanshundägare jag träffat genom åren som haft hundar de inte trivts med på ett eller annat sätt har ofta missat "mellantiden" som ingår i hundägandet, lite som det du är inne på.

Dom ser den "färdiga" vuxna hunden som är lugn inne, lydig ute och hämtar tidningen och tofflorna på morgonen till husses fötter. Dom ser också den otroligt söta valpen som tultar runt på den gröna gräsmattan och som ligger och sover på sin filt eller i sin korg. Sen blir hunden tonåring... och då blir allting jobbigt eftersom hunden blir svårare att styra, "hör dåligt" och börjar med ofog den tidigare vants av vid eller aldrig tidigare gjort.

Vissa har rent av tyckt illa om hundarna dessa tider, vilket är sorgligt eftersom hunden bara är en hund och i mina ögon har gjort det hundar gör bäst: det som lönar sig för den själ.

Det i kombination med myten om att "alla hundar blir vad man gör dem till":mad:

Jag har faktiskt aldrig hört det uttrycket IRL när jag pratat med någon hundägare. Däremot så har man ju läst det massor och åter massor av gånger på olika fora när folk försöker intala sig att dom nog visst det kan skaffa sig en husky/rottis/BC korsning. Oavsett så är den naiva inställningen beklämmande :crazy:

KL
Mina föräldrar har en sådan hund, schäfer/berner senner blandning och så totalt understimulerad. Hans "rastning" består av att de sätter fast honom i en lina på tomten där han sedan springer runt och skäller på allt!!
Jag är förvånad över att grannarna inte har klagat än.

När han sedan tas in efter en liten stund bara så skäller han som en besatt inne istället, vilket belönas med godis och sedan skäller de på honom för att han inte är tyst. Suck.

Föra ett samtal där är halvt omöjligt eftersom man överröstas av hunden hela tiden. Det klagas konstant på att han är så jobbig, att de är så trötta på honom osv, men de gör ingenting åt det.

Vi har otaliga gånger försökt prata med dem, få iväg dem på kurser osv, tom att få ta över hunden men det är omöjligt. Suck!

Jag måste säga att blir lite brydd på tidigare talare som ENDAST pratar om hundägaren!!!!!
Vad är det för uppfödare som säljer sina så kallade brukhundsraser till människor som inte stimulerar dem??? Det måste väl ändå börja där?
Så fort det är en blandras så säljs hunden som sällskapshund, även om tiken är schäfer och hanen är rottis. Hur går det ihop??? Jag fattar inte. Jag har träffat på en BC+Golden R korsning i området. Hunden har så mycket känslor att den nästan kryper ur sitt skinn. Den är såld till en gammal farbror i lägenhet. Jag blir galen. När man vet att BC inom renrasaveln ENDAST säljer till människor med gård+djur, eller till tävlande bruks/lydnadsmänniskor. Så fort det är blandras så säljs hundarna till kleti och pleti utan någon kontroll på om ägarna har erfarenhet av rasens egenskaper. Jag tycker att både renrasaveln och blandrasavelns uppfödare har mindre bra koll på sina valpköpare. De tycks inte bry sig om valpköparna eller att valparna hamnar i bra miljöer.

Jag har en lapsk vallhund, som har varit ganska påfrestande. Min uppfödare och faktiskt även matten till kullens pappa har bistått med hjälp och glada tillrop under årens lopp. Det har varit en prövningens tid, som nu är över, och jag har en fin, skapligt harmonisk hund. Han har sina sidor, men det har även jag. Jag vet vad jag har i kopplet, jag känner min ras väl.

Absolut har uppfödare ett stort ansvar som säljer valpar/unghundar/vuxna individer! Det är inget snack. I exemplet med blandraser så är jag övertygad om (och detta gäller naturligtvis även vissa renrasuppfödare) att uppfödarna mest vill bli av med valparna och bryr sig inte så noga om var dom hamnar. Speciellt om valparna börjar komma upp i ålder och kosta mer pengar/tugag sönder inredning/whatever.

Sen är det nog jättesvårt att sålla agnarna från vetet som uppfödare! Vissa valpköpare lovar säkerligen guld och gröna skogar, men kan sedan inte hålla sig vid det. Läs Lenas inlägg, ambitionerna är höga i början, men när valpen blir äldre så blir den plötsligt jobbig av valfri anledning.

Sedan kan ju en valpköpares förklaring till vardagligt liv med hunden låta väldigt bra, men vem avgör vad som är vad för vem?
Exempelvis kanske valpköparen säger att dom absolut ska träna med hunden! Med detta tänker jag på någon med ambition att tävla (eftersom det passar in i mitt liv) eller möjligtvis iaf träna i goda vänners sällskap ofta och bli duktiga på ex agility. I själva verket menar valpköparen att dom ska lära hunden sitt, ligg, kom hit och gå och lägg dig, men sen är det stopp. Det är deras version av träning.

I nästa andetag bedyrar dom hur långa promenader dom kommer gå med hunden varje dag! Men vad är en lång promenad? Tar den 40 min eller 3 h? Det beror också på vem du frågar.

En uppfödare bör absolut informera exakt hur mycket deras ras KRÄVER av sin ägare varje dag eller vecka. Både i aktivering och skötsel. Men vi vet också hur lätt det kan vara att önska sig något så mycket att man kan få vad som helst att passa in i ens liv bara för att man vill ha det!

Bra rasval du har gjort, bättre hundar finns inte :D. Min var också fruktansvärd lääänge som tonåring, men han blev världens bästa med mycket slit! Mallen (10 mån) har varit 10 ggr lättare än så länge än vad min lapske var när han var i samma ålder och hade tonårsideer för sig.

Jag måste säga att blir lite brydd på tidigare talare som ENDAST pratar om hundägaren!!!!!
Vad är det för uppfödare som säljer sina så kallade brukhundsraser till människor som inte stimulerar dem??? Det måste väl ändå börja där?

Om du bara visste vad en del valpköpare ljuger/förskönar sanningen för sina uppfödare skulle du inte ens behöva ställa frågan..

Sjääääälvklart ska de vara aktiva inom bruks, spåra, aktivera, meritera, hälsoundersöka etc. etc.

Ja, varför ens köpa hund när man inte har tid med den?

Jag har en hund, och katter.

Jag har tid med dom varje dag.
Men det där gör mig så förbannad!

KL
Det kan, som någon sa, vara så att intresset verkligen fanns när hunden skaffades. Jag var 13 år när jag äntligen fick min hund. Då hade jag tjatat om att få egen hund sedan jag var fem år ungefär, och under tiden läst alla hundböcker som fanns på biblioteket och hemma. Jag hade gjort planer för att hinna med hunden, jag skulle definitivt träna agility, jag var superambitiös och superengagerad. Jag skulle bli den perfekta hundägaren för en aktiv hund.
Första sommaren var jag verkligen ansvarstagande. Jag åkte nästan aldrig iväg på någonting, eftersom jag skulle vara hemma och ta hand om min valp. Sedan började han vara med mamma på jobbet, jag började tillbringa mer tid i stallet och det blev mer och mer mammas hund.
Nu, fem år senare, tillbringar han det mesta av sin tid med mamma eller dagmatte. Jag går på promenader med honom de kvällar jag kommer hem tidigt från stallet, jag gosar med honom och ibland tränar vi lite lydnad. Agilityplanerna har vi lagt ner helt.
Intressen och ambitioner kan helt enkelt förändras under ett hundliv.

Sen finns det folk som köper aktiva bruksraser med målet att de bara ska gå på tomten och skrota, och där kan man ju fråga sig hur de tänkt.

Jag har också en Rottis hemma som är en riktig soffliggare, visst älskar han långa promenader, och det får han ju oxå, men han blir absolut inte stressad eller knäpp av att inte träna bruks eller lydnad. Han skulle dock inte må bra av att bara gå ut och kissa några gånger om dagen, men alla hundar behöver ju motion, inte bara bruksraser. Och alla är ju individer som sagt.

Jag håller med er alla övriga. Visst lovar valpköparna guld och gröna skogar. Samtidigt så kan man ju fundera på vad uppfödaren av BC+Golden R hunden i mitt område som bor i en lägenhet gjorde för grundliga i valpköparnas vardag. Det är där jag tycker mycket brister.
Problemet är att det föds alldeles för mycket valpar, det är för stort utbud och efterfrågan för litet. Ingen bra kombo när det gäller djurhållning.

KL

Träffade en "schäfer"uppfödare för ett tag sedan. Hon hade en valp med sig och jag kommer inte ihåg riktigt hur vi kom in på det men jag frågade iallafall om det var bruks- eller utställningsvarianten och hon svarade att det inte var något av det, när jag stod lite undrande sa hon att deras hundar var bara sällskapshundar och inte reggade för de ville inte stödja den sjuka schäferaveln. Att de sedan själva hjälper till att underminerar hela rasen genom att föda upp oreggat och sälja som sällskapshundar hörde inte dit :grin:

Varför föda upp en ras som man inte tycker om liksom :crazy:

Känner också igen det där med att det spelar ingen roll hur många arbetshundar det är i en blandras för så fort de blandas med varandra blir det genast en perfekt och helt frisk soffhund :crazy:

Själv har jag lärt mig av erfarenhet att jag inte klarar mer än en sällskapshund. Ett tag var drömhunden en malle som jag skulle träna med och vi skulle bli jätteduktiga blablabla men efterhand som jag insåg att min storpudel (enligt uppfödaren var ju storpudel en ren sällskapshund som nöjde sig med en långpromenad) var snäppet för mycket la jag de planerna helt på hyllan och har nu två minijyckar som bara kräver promenader, kel och lite lagom hjärnjympa några gånger i veckan.

Skulle du någongång ändra dig igen så kan du få låna min någon dag, mohahaha :D

Jag gick kurs i våras samtidigt som en urjobbig störig grå schäfer ungtik. Hon vrålade konstant, drog som furie,försökte klippa min lurvboll vid ett tillfälle (tror nog att hon bara ville jaga och skaka lite *s*) och det bara sprutade energi ur öronen på henne. Hade jag inte haft fullt upp med lurvbollen och redan tröttnat på hundar hade jag varit väääääääääldigt frestad att fråga om jag möjligen kunnat anmäla mig som intresserad av henne om hon inte klarat försvarsmaktens test. Jag har mina misstankar om att de som har henne på foder kanske inte är helt sugna att behålla henne.
Stötte på henne i veckan på veterinärklinik och hon verkade vara precis lika mycket i gasen då med.
Tur att jag har såpass med självinsikt att jag låter bli. Men satan i gatan vad jag diggar henne.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 829
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 662
Senast: Rugge
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 192
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 679
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka