Varför ger folk inte sina hästar tillräckligt med mat?

Sv: Varför ger folk inte sina hästar tillräckligt med mat?

Revbenen ska synas/skönjas/anas/gå att känna utan att man först ska pressa fingrarna genom en lager av underhudsfett.

I mitt yrke ser jag betydligt fler feta - eller låt oss säga överviktiga, om du nu ska reagera så personligt - hästar än magra. Visst finns det tragiska djurskyddsfall med kraftigt avmagrade hästar, detta är på inget sätt försvarbart, men jag kan inte heller se att jag propagerat för svältkost och vanvård? Vad gäller feta hästar så ses det med mer blida ögon, man har matat av kärlek, av välvilja. Tyvärr tror jag att överviktiga hästar är mer ofysiologiskt än tunna (ej utmärglade - tunna), många problem, allt från fång till hältor, kan utlösas av fetma.

Med tanke på trådens överskrift antar jag att det är fler än jag som reagerat på att ts verkar vara av uppfattningen att hästar generellt får för lite mat, något som verkligen inte stämmer i Sverige idag.

Vad har mina hästar med saken att göra? Försvarar du att du har ett gäng fetknoppar på frodigt bete, eller hur ska jag tolka din ganska märkliga attityd och ditt sätt att döma ut synpunkter från folk som förmodligen sitter inne med mer (och mindre stinkande) kunskaper än dina?

Jag tycker dock man ser fler hästar som är för tunna än tvärt om. Man ska inte SE revbenen på en häst, undantaget unghästar då som kan vara svåra att hålla i hull då de växer trots foderstater osv.

Tycker den här tråden stinker av okunskap. Vissa här borde tänka lite längre, att sitta och tala FÖR smala hästar och för att revbenen skka synas är knappast smart. Lär vara något pucko som följer era "råd"...:crazy:

Vet inte vad du ser för hästar:confused: men det måste vara ett unikt område du bor i om du ser fler magra än feta hästar:cool:

De flesta tycker det är ok med "lite runda" hästar, (vilket innebär feta) i nåt slags välvilja på samma sätt som barn i vissa kulturer gärna får vara feta:crazy: Se bara på buke....en bild på en fet häst kommenteras med :p eller ännu värre med :love:-smileyn. Det är ok och t o m fint för vissa med hästar som har enorma fettlager. :crazy:

Revbenen inte ska SYNAS hela tiden utan ska bara kunna kännas/skönjas om hästen rör sig mkt. Jag vill sen också påpeka att hästen har muskellager även över revbenen och det ska allltså inte bara vara hud över revbenen utan även muskler.

Håller med TantEster om att det är fler hästar som riskerar sin hälsa av övervikt än tvärtom. Det är sällan man ser magra hästar, vilket är bra, jag vill absolut inte ha hästar som revbenen sticker ut på:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Hej på dig

Den dagen jag skrev det första inlägget så hade jag åkt förbi två eller tre hagar med hästar på olika ställen som var magra.
Och ska jag vara ärlig så tänkte jag inte på de andra hagarna om hästarna var överviktiga eller normal viktiga.

Och med magra menar jag att man istort sett kan lägga fingrarna mellan revbenen på dem.
De hästarna var ulliga och glanslösa i pälsen inte på det sättet som en häst som normalt fäller.
Just i den ena hagen var det tre hästar en lite äldre och två ett åringar.
Och de var inte vackra alls.
Toviga under magarna och magra.
Sådant gör ont att se.

Det blev för mycket för mig därför satte jag mig ner och skrev första inlägget.

Revbenen ska synas/skönjas/anas/gå att känna utan att man först ska pressa fingrarna genom en lager av underhudsfett.

I mitt yrke ser jag betydligt fler feta - eller låt oss säga överviktiga, om du nu ska reagera så personligt - hästar än magra. Visst finns det tragiska djurskyddsfall med kraftigt avmagrade hästar, detta är på inget sätt försvarbart, men jag kan inte heller se att jag propagerat för svältkost och vanvård? Vad gäller feta hästar så ses det med mer blida ögon, man har matat av kärlek, av välvilja. Tyvärr tror jag att överviktiga hästar är mer ofysiologiskt än tunna (ej utmärglade - tunna), många problem, allt från fång till hältor, kan utlösas av fetma.

Med tanke på trådens överskrift antar jag att det är fler än jag som reagerat på att ts verkar vara av uppfattningen att hästar generellt får för lite mat, något som verkligen inte stämmer i Sverige idag.

Vad har mina hästar med saken att göra? Försvarar du att du har ett gäng fetknoppar på frodigt bete, eller hur ska jag tolka din ganska märkliga attityd och ditt sätt att döma ut synpunkter från folk som förmodligen sitter inne med mer (och mindre stinkande) kunskaper än dina?

du verkar inte kunna bestämma dig du tycker att revbenen ska synas/skönjas/anas vilket av det är det egentligen tycker du? kan du inte lägga ut en bild på en häst du tycker har normalt hull där revbenen syns/skönjas/anas? Sen förstår jag inte varför du pratar om feta hästar hela tiden? Klart en något tunn häst är bättre än en fet det är inte ens samma sak! Ts tråd handlar om hästar som är för smala, då kommer flera och kontrar med att det är värre med feta hästar? Vad har folk för hästsyn i den här tråden undrar jag? Skrämmande. Jag vet folk häromkring som har för magra hästar och nej det är inte för att hästarna är för gamla eller något annat utan det beror endast på en sak snålhet! Hästarna rymmer till och med av hunger men det kanske är bra sålänge dom inte är för feta? Nej tack.

Vet inte om jag är känslig eller så men man ska väl inte kunna se revbenen på en häst?

Idag har jag kört förbi flera hagar på olika ställen där jag sett vad jag tycker är magra hästar. I den ena hagen gick det tre stycken så jag tror inte att det var någon gammal eller sjuk häst.
Stallet ifråga hade två fina hästar som gick i en annan hage och detta var tre lösdrift hästar som inte var så vackra att se på.
Toviga i pälsen under magen och vad jag tyckte magra.

Är jag så känslig?

Jag måste få försvara lite.

Det kan ju finnas lite olika anledningar.

Nu har jag inte läst tråden alls, ser att den är ganska lång, men om man gör en snabb koll i våra hagar ser man 3 tuna hästar av 7.

den ena är 3 år och växer som en raket, han fodras med så mkt mat som är möjligt, han KAN inte äta mer men ser tunn och ranglig ut.

Den andra är ett sto som nyss efter 1½ år skiljts från sitt "föl"..hon blev lite uppdragen och tunn när vi tog hem henne så vid första anblicken ser man revbenen, men hon har muskler, henne kan man visst det reagera över men samma där, äter som en "häst" gör hon.

Tredje är en växande hingst, 1½ år, ena veckan är han bred o krallig, nästa vecka är han bakhög o tunn.

Vi VET hur mkt mat vi tutar i dessa men för en förbipasserande så kan det se ut som om de får för lite mat.

Så det kan ju vara av olika anledningar.

Vet inte om jag är känslig eller så men man ska väl inte kunna se revbenen på en häst?

Idag har jag kört förbi flera hagar på olika ställen där jag sett vad jag tycker är magra hästar. I den ena hagen gick det tre stycken så jag tror inte att det var någon gammal eller sjuk häst.
Stallet ifråga hade två fina hästar som gick i en annan hage och detta var tre lösdrift hästar som inte var så vackra att se på.

Är jag så känslig?

Varför ger folk sina hästar för MYCKET mat undrar jag!:rofl:

Kod:
Varför ger folk sina hästar för MYCKET mat undrar jag!
Okunskap om hur mycket en häst behöver......

Jag har fått till mig att min shettis är tjock.
Visst det kan jag hålla med om MEN han kan inte äta mer än vad han gör för då blir han smällfet.
Han går runt på tre kg hö per dag och för vissa är det för lite...

En del går på att hästar ska ha fri tillgång men alla hästar klarar inte av det av just den anledningen att de blir smällfeta.

Sedan finns de de hästar som har fri tillgång som ser ut som galler där de går pga ägarna tror att det enbart räcker med hö/hösilage, ensilage.

Jag tycker dock man ser fler hästar som är för tunna än tvärt om. Man ska inte SE revbenen på en häst, undantaget unghästar då som kan vara svåra att hålla i hull då de växer trots foderstater osv.

Jag ska kasta mig in getingboet, men jag tycker nog att den största okunskapen ligger i att hästarna är felfodrade. Javisst, de kan då se smala ut trots an kvantativ giva. Men det handlar ju snarare om bristen på näring trots ett stort intag av mat, men att man då missat en viktig poäng vid utfodring. Hästen behöver mat av bra kvalitet i rätt mängd, och inte en massa mat av sämre kvalite.
Jag tycker mig ser fler felutfodrade hästar och pga de ser dessa smala ut, än att maten brister i mängd. De är minst lika illa om inte sämre.

Är jag så känslig?

Ja, lite. Faktum är studier som gjorts på SLU visar att nästan 50% av Sveriges ridhästar kan vara överviktiga. Själv tror jag dock att det är fler än så. Övervikt kan vara betydligt farligare än svag undervikt och leder inte sällan till fång, insulinresistens, kolik, trötta kotor pga högre kroppsvikt etc. Om alla skulle lära sig att hullbedömma sina hästar och sedan kunde räkna ut en bra foderstat skulle vi dock slippa se både feta och smala hästar. Revbenen ska inte gå att se, men de ska kännas! Med utspärrad hand ska man där sadelkåpan ligger kunna känna varje enskilt revben. Vid svansroten och bakom bogen ska det inte finnas "kuddar" av fett, vilket det tyvärr gör på många hästar.

Fast igentligen är jag inte känslig då..

För man ska inte se revbenen ok att känna dem.
Och det är lika illa med en tjock häst som med en smal häst.
Det är vi nog alla överens om.

Så igentligen skulle överskriften varit:
Varför ger folk ínte sina hästar tillräckligt med mat/ Varför ger folk sina hästar för mycket mat :)

Men det är en intressant diskussion...

Klart att du reagerar när ser klart avmagrade hästar. Jag menar inte att en häst ska vara avmagrad för att vara i "lagom hull" utan ville bara poängtera att det finns en tendens att underskatta hästens hull och att problemet med övervikt är generellt mycket större.

Därmed är det förstås inte ok att ge sin häst för lite foder alt foder av så dålig kvalitet att effekten blir densamma.

Utan att själv ha kunnat se och palpera de hästar du har sett kan jag inte uttala mig om ifall de var för magra eller ej. Låter ju nekligen så, men det kan som någon skrev handla om växande unghästar (vilka iofs inte heller ska vara magra, men väl kan var tunna under tillväxtperioderna) eller mkt gamla hästar som av naturen inte lägger hull som en yngre individ (ses ganska tydligt även på våra ålderdomshem).

Anser du att hästarna är för avmagrade eller till och med utmärglade - ring djurskyddsinspektören i din kommun och be dem kontrollera hästarna. Bättre en gång för mkt än för lite! Åk och titta en gång till, kanske under mindre upprörda former.

Tycker inte att du är överkänslig, det är bra att reagera. Jag önskar bara att fler reagerade även vid åsynen av en övergödd häst!

du verkar inte kunna bestämma dig du tycker att revbenen ska synas/skönjas/anas vilket av det är det egentligen tycker du? kan du inte lägga ut en bild på en häst du tycker har normalt hull där revbenen syns/skönjas/anas? Sen förstår jag inte varför du pratar om feta hästar hela tiden? Klart en något tunn häst är bättre än en fet det är inte ens samma sak! Ts tråd handlar om hästar som är för smala, då kommer flera och kontrar med att det är värre med feta hästar? Vad har folk för hästsyn i den här tråden undrar jag? Skrämmande. Jag vet folk häromkring som har för magra hästar och nej det är inte för att hästarna är för gamla eller något annat utan det beror endast på en sak snålhet! Hästarna rymmer till och med av hunger men det kanske är bra sålänge dom inte är för feta? Nej tack.

Öh? Skönjas och anas är mer eller mindre synonyma ord som jag skrev för att förtydliga att revbenen ska synas "lite", inte sticka ut så man kan spela på dem men inte heller ligga osynliga för ögat under ett lager fett. Kan varmt rekommendera en ordbok om du har problem med ordförståelsen.

Meningen "klart en tunn häst är bättre än en fet det är inte ens samma sak" har jag lite problem att tyda, men det verkar väl som att vi är helt överens. Jag tror aldrig jag har påstått att en tunn häst är detsamma som en fet och jag tycker också att det är bättre med en något tunn häst än en fet.

Folk som svältföder sina hästar har jag inget till övers för, har du sådana i grannskapet tycker jag att du ska upplysa djurskyddet om missförhållandena. Vare sig avmagrade eller feta hästar är eftersträvansvärt, lagom är bäst. Men vi måste, för att skydda våra hästar från diverse sjukdomar, lära oss att reagera även vid övervikt. Och det tycker jag kan vara viktigt att poängtera i en tråd som behandlar vikt.

Vad menar du brister i min hästsyn utifrån vad jag har skrivit här?

Jag tycker också, precis som Immer att man ser mer normalhullade-----> mot det feta hållet.

Men visst ser man en och en annan mager häst. Däremot tycker jag sällan man ser MASSA magra hästar på ett ställe, kanske någon.

Öh? Skönjas och anas är mer eller mindre synonyma ord som jag skrev för att förtydliga att revbenen ska synas "lite", inte sticka ut så man kan spela på dem men inte heller ligga osynliga för ögat under ett lager fett. Kan varmt rekommendera en ordbok om du har problem med ordförståelsen.

Meningen "klart en tunn häst är bättre än en fet det är inte ens samma sak" har jag lite problem att tyda, men det verkar väl som att vi är helt överens. Jag tror aldrig jag har påstått att en tunn häst är detsamma som en fet och jag tycker också att det är bättre med en något tunn häst än en fet.

Folk som svältföder sina hästar har jag inget till övers för, har du sådana i grannskapet tycker jag att du ska upplysa djurskyddet om missförhållandena. Vare sig avmagrade eller feta hästar är eftersträvansvärt, lagom är bäst. Men vi måste, för att skydda våra hästar från diverse sjukdomar, lära oss att reagera även vid övervikt. Och det tycker jag kan vara viktigt att poängtera i en tråd som behandlar vikt.

Vad menar du brister i min hästsyn utifrån vad jag har skrivit här?

Onödiga kommenterar från din sida men jag kan försöka förklara igen så kanske du förstår.
Du kan inte jämföra en något tunn häst med en fet däremot om du hade jämfört en något tunn häst med en något fet häst så hade det varit lika illa i mina ögon. Du säger att revbenen ska SYNAS då vill jag gärna se en bild på vad du tycker är en häst i bra hull.
jag reagerar på att många i tråden viftar bort problemet med smala hästar och kontrar med att det är värre med feta. Det tycker inte jag är en sund hästhållning för båda problemen är vanliga och tycker det är precis lika illa med en för smal eller för tjock häst.

Vi har en ponny som jag önskar var tjockare. Varje vår är han alldeldes för tunn. Han har fri tillgång till bra hösilage, får lusern, soja, olja och musli 3 ggr/dygn så stor giva han orkar äta. Han har inte mask, tänderna är kollade, han är i superkondition, inga brister. Och varje vår ser han ut som ett staket. Vi startar med b-vitamin tidigt och ja, vi vet om hur det blir på våren, men varken jag eller vet vet vad vi ska göra åt det.

Kan tillägga att denna ponny alltid får massor av mat och ändå är den tunnare typen. på sommaren går han ute på några hektar fett bete på dagarna, kommer in på kvällen, får kraftfoder, fritt med hö på natten, kraft innan han går ut på morgonen. Och då är han fin, men inte fet. De flesta skulle vara feta av hans ransoner.

Rids dagligen, mkt bra musklad, tävlar nationellt i hoppning.

Men ni som säger att det är enkelt kan kanske lösa det?:grin:

har ni provat något magmedel, tex probimin?
ibland är det helt enkelt en störning i magen.

Lucern är ett bra foder men tyvärr blir hästarna ofta alldeles för mätta på det så de inte äter tillräckligt med mat för att hålla sig tjocka.

15kg hösilage är inte så mycket..min har fri tillgång på både hösilage och korn (lucern, pellets etc funkar inte för att få upp hullet, men korn har funkat hittils). Han äter ändå inte mer än ca 7-8kg hösilage och 1-1,5kg korn.. jag hade helst sett att han åt mer.

Vissa är väl lite väl glada i att proppa i hästarna konstgjorda vitaminer och mineraler, men är hästen i bra hull så får den ju rätt mat.

på den foderstaten skulle min häst snudd på dö.
Äter de dåligt med hö får man ge kraftfoder!!

Min donna käkar gräs nu och petar i sig max 7-8kg hösilage om dagen. Hon äter därför 3,5 kg kraftfoder + betfor.

Blir hästen mätt så maxa intagt. Välj foder med HÖGA värden och spetsa med olja och betfor (som de flesta äter). Ju mer energi per kg foder dessto bättre.

Som jag sa har han FRI tillgång även på kraftfoder, men äter ändå inte tillräckligt.
Jag har gett olja, betför, lucern, olika pelletsformer och musli, men rent korn är det enda som funkat hittils. Jag har även väldigt bra värden på höt.

Och min första kommentar var att 15kg inte är särskilt mycket MEN jag ville ändå säga att vissa hästar äter inte mer.

Jag visade även två bilder, en före denna foderstaten och en tagen för några dagar sedan. Tycker du att min häst ser ut att vara nära att dö av svält på den nyare bilden?
(lägger in den igen så du/andra slipper kika tillbaka)

Du verkar lite rabiat. Jag har förklarat min ståndpunkt och tänker inte upprepa mig. Någon bild tänker jag inte heller lägga upp eftersom min åsikt är att en hullbedömning görs utifrån en undersökning av det aktuella djuret, oavsett djurslag. Palpation är a och o i sådana bedömningar - inte minst i djurskyddsfall - och en bild kan tyvärr vara missvisande och leda till fler missförstånd.

Senast ändrad:

Du verkar lite rabiat. Jag har förklarat min ståndpunkt och tänker inte upprepa mig. Någon bild tänker jag inte heller lägga upp eftersom min åsikt är att en hullbedömning görs utifrån en undersökning av det aktuella djuret, oavsett djurslag. Palpation är a och o i sådana bedömningar - inte minst i djurskyddsfall - och en bild kan tyvärr vara missvisande och leda till fler missförstånd.

Du har ingen rätt att kalla mig för någonting.
Du verkar inte kunna stå för dina ord däremot eftersom du inte kan visa en bild, du hade väl antagligen satt ut en bild på en häst som var på tok för mager.
Tänker inte diskutera med någon som inte kan komma med något bättre än att kalla folk för skällsord.:grin:

Hur ska du ha det? Ska man kunna SE revbenen eller känna dem?

I mitt yrke ser jag betydligt fler feta - eller låt oss säga överviktiga, om du nu ska reagera så personligt - hästar än magra.
Jag reagerar inte personligt, utan för att jag tycker det är fel att propagera för smala eller "tunna" hästar, vad du nu menar med det är ju en gåta, då du inte vill lägga upp en bild. Hur svårt kan det vara?
Visst finns det tragiska djurskyddsfall med kraftigt avmagrade hästar, detta är på inget sätt försvarbart, men jag kan inte heller se att jag propagerat för svältkost och vanvård?

När har jag sagt att du propagerar för vanvård? Håll dig till det jag sagt, tack. Annars blir det sandlådenivå direkt.
Vad jag reagerar på är när folk sitter och snackar på ett forum på nätet och säger att man ska kunna SE revbenen på hästar.
Det är snarare något man vill undvika. Sen om hästen är ung osv är en annan sak, det hör inte till diskussionen egentligen.

Vad gäller feta hästar så ses det med mer blida ögon, man har matat av kärlek, av välvilja. Tyvärr tror jag att överviktiga hästar är mer ofysiologiskt än tunna (ej utmärglade - tunna), många problem, allt från fång till hältor, kan utlösas av fetma
.

Varför försvarar du "tunna" hästar så mkt? Om någon tar det personligt så är det snarare du. Och man kan inte jämföra FETA hästar med "något tunna". Det är som att jämföra äpplen med päron...Smala och feta hästar är lika illa av olika orsaker. Nu pratade vi om smala hästar, så smala att revbenen syns.

Tror jag knappast att hon menar...Men man kan däremot undra vilken hästsyn folk har när de tycker att revbenen ska synas...

Haha...ja du. DU tog upp ett exempel, där du sa något i stil med att "hellre tunna hästar på lösdrift än feta hästar på bete".
Den meningen är helt idiotisk, tyvärr. För varken smala, tunna hästar på lösdrift eller feta på bete är bra. Det är lika illa. Och du fick det att låta som att du hade tunna hästar på lösdrift...varför annars säga att det är bra:confused:
Och nej, min häst är inte fet.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 407
Senast: Roheryn
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 443
Senast: Zetly
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 742
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka