Varför ger folk inte sina hästar tillräckligt med mat?

Sv: Varför ger folk inte sina hästar tillräckligt med mat?

Men om det nu är hälsosammare med lite för smal än lite för tjock.
Sen har det inte talats om att synas utan att skönjas, se ovan.
PL

Vi som jobbar med djurhälsa ser inte ngt tunna djur som ngt hälsomässigt problem.
PL

ja i din värld är det säkert ett snällt ord att kalla någon för rabiat. Väldigt lätt har du iaf för att slänga elaka ord runtomkring dig men sålänge ditt lilla ego mår bättre av det så.
Jag kommer fortsätta att tycka att det är fel att revbenen ska synas. En bild säger inte allt men man kan ändå få en ganska klar bild av en hästs hull, dvs om den är för smal eller tjock.

Mitt lilla ego mår utmärkt! Håller med om att man kan få en uppfattning om hästens hull utifrån en bild, men anser att en bild kan ljuga och att en riktigt bedömning görs enligt tidigare inlägg. Vad gäller revbenen tycker jag att PLs beskrivning av "att skönjas" är bra.

Att kalla dig rabiat verkar faktiskt lite tarvligt såhär i efterhand, jämfört med en del andra är du ju riktigt sansad. Sorry, då.

Allt är inte svart eller vitt. Jag proppade i min häst mat efter kontens alla regler, hennes revben syntes ändå i perioder. Det gick inte att göda upp henne inför t.ex. vintern, och att hålla det lilla hon hade fått under sommarbetet (bra bete dygnet runt + ett par kilo kraftfoder om dagen) var skitsvårt.

Senast ändrad:

Du får det att låta som att man ser revbenen på alla fullblod. Vilket verkligen inte stämmer. Vare sig engelska eller arabiska fullblod ska man se revbenen på, då är dem för smala helt enkelt.
En häst kan vara i topptrim UTAN att revbenen syns:grin:

Och nej, man ser inte revbenen på "elithästar" heller.

Ska och ska.....

Jag har inte sagt att alla fullblod har synliga revben men jag kan skillja på en undernärd häst och en vältränad.

Som sagt, fokusera på muskelmassan istället, eftersom revbenen ligger ytligt så ser man dom om hästen är "deffad"

Inte?

Så en bild som visar en utmärglad "tunn" häst där revbenen syns tydligt, är inte smal, bara för att det "bara" är på bild?

Vad lägger du för värderingar i begreppet smal egentligen?

Jag har sett många hästar som faktiskt är för smala, dock syns inte det på fotot eftersom de ser mer feta ut där pga den runda kroppshyddan. Den kommer sig av felfodring, just en en häst jag har i åminne far en häst som dessutom utsattes för bantning därför att utseendet på hästen ansågs vara ett fett tillstånd.
Nej, jag vill nog påstå att ett foto inte är ett bra sätt att avgöra om hästen är fet eller smal, det bästa sättet är palpation kort och gott och på aktuellt objekt.

Ja, precis. Sen beror det ju på vad man menar med "något tunn" och "något tjock". Är väldigt individuellt...

Men det jag reagerade emot var att flera satt och sa att det är bättre med smala "tunna" hästar.

Jag har aldrig sett en häst där man SER revbene som sett bra ut. Hästar kan, tvärtemot vad någon här ansåg, vara i topptrim utan att revbenen syns.

Då handlar det ju inte om att hästen ser "smal" ut, utan att den lider av näringsbrist trots att den är fet. då är den felutfodrad...smal inuti skulle man kunna säga.

Just det, och som jag skrev tidigare är ju detta inget att föredra och kanske många gånger ännu sämre. Just det visar ju bristen av kunskap hos ägaren, och att inget fysiskt fel ligger hos hästen.
Jag ser i mångt och mycket långt mycket fler felfodrade hästar än att det handlar om rent magra hästar, dessa brukar komma av ren vanvård och uppmärksammas förhoppningsvis på annan nivå.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 407
Senast: Roheryn
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 443
Senast: Zetly
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 742
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka