Varför ger folk inte sina hästar tillräckligt med mat?

Sv: Varför ger folk inte sina hästar tillräckligt med mat?

Idag var jag lite sugen på att fota och lägga ut aktuella bilder på mina killar men det hade jag tyvärr inte tid med. Men kan väl säga att grovfodermässigt får de två exakt samma sak, däremot får den tunnare en massa lusern och nu provar vi även Cool preformance till det och korn och olja och betfor men ändå ser han helt enkelt tunnare ut. Man ger mat en han har knappt lust att käka upp för gräset är ju godare... Visst går han lite mer men han får också avsevärt mycket mer mat, den andra får i stort sett bara lite betfor och mineraler utöver grovfodret. Så det finns iaf ingen bristande vilja på att mata och få upp hull men det är inte så lätt på alla hästar. Och ja han är maskkollad och avmaskad i intervall nu också(tack Madick!). Men skulle jag se en tokranglig häst skulle jag också reagera, det är ju inte lätt att veta vad andra gör och inte gör.

Man ska visst kunna se revbenen på en häst i normalhull! De ska inte sticka ut, men tydligt kunna skönjas.

Betydligt bättre med ngt tunna hästar i lösdrift än feta hästar på stall som ska knata ut och få fång på betet nu.

Folk borde försöka inse vilken otrolig risk de utsätter sina runda hästar för.

Min häst är i normalhull å man kan inte tro att han har några revben för dom syns inte... Nu när han blir invand på bete så blir han förtås lite rundare om magen men så är han nordsvenk korsning oxå!!!! Han står på stall och är INTE fet. Han kommer heller INTE få fång för han är noggrant invand... UTSÄTTER jag min häst för en risk då nu när jag ska släppa han på bete?????? Kan tillägga att jag rider ca 1 tim ganska hårt 4 dar i veckan 2 dagar uteritt med blandad fart å 1 vilodag!!!

Harald;10678861Han kommer heller INTE få fång för han är noggrant invand... UTSÄTTER jag min häst för en risk då nu när jag ska släppa han på bete??????[/QUOTE skrev:
Jag önskar att jag också kunde känna mig så säker med min häst. om du nu är det med tanke på frågan du samtidigt ställer.

*KL*

Ang. revbenen...

Det beror ju på hästens fysik, fullblod är ju "smärtare" byggda än kallblod och ponnier. Därav ser man revbenen genom huden, speciellt sommartid då fullblod har en tunnare hårrem. Man bör titta på muskelmassa istället.

Sen ser man ju revbenen tydligt på "elithästar" tex. trav. Elitidrottare är generellt mer slimmade än korpenidrottare:angel:

Du får det att låta som att man ser revbenen på alla fullblod. Vilket verkligen inte stämmer. Vare sig engelska eller arabiska fullblod ska man se revbenen på, då är dem för smala helt enkelt.
En häst kan vara i topptrim UTAN att revbenen syns:grin:

Och nej, man ser inte revbenen på "elithästar" heller.

Om hästen har dåligt med muskelmassa oxå- undernärd.
Så- kantig- omusklad överlinje, glanslös med vinterpäls kvar länge plus synliga revben är tecken på detta alt. sjukdom.

Undrar bara..Köppte hem föl som var varnvårdade.. och dom hade för tillfället när dom kom inga muskler inget fett och revbenen skymtade med hela 2 cm.. usch mår illa när ja tänker på de.. kommer ALDRIG att släppa bilderna på hur dom såg ut ur mitt huvud.. =(
Men iaf.. dom har kvar lite av sin vinterpäls.. här och var och blivit lite kala på bogen och runt manke...
Meen pälsen som kommer är väldigt glansig och vinterpälsen var de med.. är dom sjuka eller va?

Du får gärna omformulera om jag missuppfattat för ja förstår inte riktigt =)

Det kan ju ta ett tag för hästen att repa sig om de varit vanvårdad, men om den nya pälsen är glansig och fin så verkar det ju inte som att de skulle vara sjuka.

Se till så att de är avmaskade, har analyserat grovfoder osv.

Rabiat är inte ett skällsord. Och jag har förklarat hur jag gör en hullbedömning, dvs aldrig utifrån en bild utan utifrån en klinisk undersökning.

Har jag diskuterat din häst, hans eller hennes hull eller ditt sätt att träna?

Det låter ju jättebra alltihop, vad vill du att jag ska säga och vad vill du ha sagt?

Men hur gammal är du? sandlådenivå...:grin:

Så du genomför kliniska undersökningar?

Förresten så kan man se på bild om en häst är för smal eller ej...

Kan man inte beskriva skönjas med att man kan se revbenen röra sig under huden när hästen rör sig men inte se dem när hästen står still.
PL

TE har ett antal års utbildning i kliniska undersökningar efter att ha passerat sandlådeåldern!
PL

Bra beskrivning på skönjas! Man kan alltid lita på en kollega... ;)

Inte?

Så en bild som visar en utmärglad "tunn" häst där revbenen syns tydligt, är inte smal, bara för att det "bara" är på bild?

Vad lägger du för värderingar i begreppet smal egentligen?

Utmärgling är en specifikt diagnos som INTE går att ställa på bild. Visst går de grava fallen av avmagring att konstatera på bild, har själv dokumenterat sådana på med kameran. Däremot går inte gränsfallen att avgöra enbart från en bild.
Rent allmänt ser jag hellre ngt tunna djur än ngt för tjocka, sen beror det lite på typ o användningsområde var hullet bör ligga.
PL

ja i din värld är det säkert ett snällt ord att kalla någon för rabiat. Väldigt lätt har du iaf för att slänga elaka ord runtomkring dig men sålänge ditt lilla ego mår bättre av det så.
Jag kommer fortsätta att tycka att det är fel att revbenen ska synas. En bild säger inte allt men man kan ändå få en ganska klar bild av en hästs hull, dvs om den är för smal eller tjock.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 407
Senast: Roheryn
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 443
Senast: Zetly
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 742
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka