Varför ger folk inte sina hästar tillräckligt med mat?

Sv: Varför ger folk inte sina hästar tillräckligt med mat?

har själv en stor häst som man inte ser revbenen på så det där med att stora hästar måste vara smala för att spara benen är bara ren bullshit.
Jag har då aldrig sett Cumanos (han som vann VM) revben och han är 178. Det är en sak att vara vältränad för visst extravikt är inte bra för benen, men det betyder inte att hästen måste vara så smal att revbenen syns för då är den för smal.

du kanske tycker att det är bullshit, men jag litar på min vet, som säger att hon är i perfekt kondition nu. Hon är mkt välmusklad, och då syns revbenen. Inte så att de bokstavligen sticker ut, men man kan definitivt ana dem. Jag har haft stora problem med övervikt på henne tidigare, och så som hon fungerat nu är det bästa, hon orkar mycket, har bra kondis och bra muskler. Jag känner min häst, det gör inte du.

fast nu pratar inte jag just om din häst utan om det du sa att alla stora hästar måste vara så smala att revbenen syns det var det jag svarade på. Visst finns det hästar som kan vara byggda så att revbenen kan anas när dom är i bra kondition men det finns ingen anledning att ha det som regler att stora hästar ska revbenen synas på för att spara benen.

Man ska visst kunna se revbenen på en häst i normalhull! De ska inte sticka ut, men tydligt kunna skönjas.

Betydligt bättre med ngt tunna hästar i lösdrift än feta hästar på stall som ska knata ut och få fång på betet nu.

Folk borde försöka inse vilken otrolig risk de utsätter sina runda hästar för.

Om det är ett "fett bete" skulle jag låta hästen gå ute dygnet runt OCH få kraftfoder två ggr om dagen som ni ger nu. Fritt med hösilage inne på natten kan inte ersätta fritt med bra bete hela natten. Under förutsättning att betet är tillräckligt bra då alltså. Nu tävlar ni och vill kanske inte ha ute på natten pga det, men ur hullets synvinkel skulle det med stor sannolikhet hjälpa.

Av ren nyfikenhet skulle det vara intressant att veta analysvärden och mängder av övrigt foder. :) Bla då jag själv har en svårfödd häst. :crazy:

Jag flyttade min häst till ett stall med lösdrift i höstas. Hon fick fritt på hö, som inte va så bra näringsmässigt tyvärr, men hon har alltid varit lättfödd och var rätt smällfet efter betet så jag trodde hon skulle klara sig bra ändå + foder då.
Men efter nyår sa det bara pang och hon rasade nå grymt i vikt jättesnabbt. Hon såg för j***ig ut:eek: Har sen dess proppat i henne luser, kornkross, kli, soja och olja och nu senaste månaden lusern och müsli. Hon börjar sakta men säkert öka i vikt och gräset på betet kan inte växa snabbt nog nu tycker jag!
Så till nästa höst kommer jag vara förberedd med bättre hö!

Kan tillägga att jag mådde lika dåligt av att se 2 övergödda hästar i ett stall jag var i förut. Herregud så feta de var. Kan jämföras med de här xxxxl människorna man kan se i usa. Tyvärr okunniga människor som inte förstod att hästar behöver motion också.

Senast ändrad av en moderator:

Hästarna är inne på natten dels för att de tränas och tävlas så pass att de behöver vila ordentligt inne på nätterna samt att de inte ska bli kalla och stela. Dels för att den ponny som har problem med hullet inte ska bli kall och tappa ändå mer.

Men framförallt är det ett sätt att reglera hela flockens hull. De som blir tjocka av betet får mindre mängd på nätterna och hålls på så sätt i lagom hull, denna ponnyn får obegränsat på nätterna. Skulle han vara ute dygnet runt skulle han få vara ensam ute i gräshagen och då rasar kilona snabbt eftersom han är en ängslig själ som inte vill bli lämnad.

Jag förstår absolut men om man nu ska prata om vad som skulle kunna underlätta att hålla hullet är att låta dem gå ute på BRA bete (vilket är en definitionsfråga) det bästa som finns, men inte själv då naturligtvis så jag förstår att ni inte gör det. Men det finns lösningar även för svårhullade. Men har man av olika anlendingar inte möjlighet att optimera just för hullet så får man kämpa på på annat sätt. :)

Själv har jag upplevt att när jag väl fick upp min häst i ordentligt hull, det tog ett tag innan jag lyckades, bla två somrar på rejält bete, så är hon mycket lättare att hålla i hull, om än fortfarande svårhullad och när det går ner så går det fort. :crazy:

Min gård ligger på den fetaste skånejord, jag har insådd vall endast några år gammal, så jag vågar nog påstå att mitt bete är väldigt bra. Jag har tre ponnysar (två c och en shettis) på ca 5 Ha och för de två andra är betet nästan för bra.

Men det är ju inte sommarperioden som är problemet. Han tar sig snabbt nu när han går på gräs. Problemet är våren då han snabbt tappar allt hull.

många hästägare har inte lärt sig räkna foderstater. De har heller inte tagit reda på hästens behov. magra hästar ser jag inte så ofta, men alltför tjocka hästar och rentav riktigt feta hästar, det ser jag ofta. Det är lika tråkigt det.
Kunskapen om foder är för dålig i allmänhet!

Ang bete var min notering efter att förra året hört att åringen (inte min) gått på jättebra bete men kommer hem, förvisso med bra muskler men synliga revben. Tog dock två veckor hemma på vårat avbetade eftersommarbete för hästen att ta sig. Inget med ditt bete att göra bara att "bra" kan vara väldigt olika. :)

Om nu hullet tappas vid samma tid varje år, föd upp innan, kanske redan under sommaren innan (naturligtvis under de förutsättningar ni har för att även hålla bra tävlingshull). Kanske ge en koncentrerad müsli/annat kraftfoder, se över vilken typ av lucern ni ger, det skiljer MYCKET mellan olika lucernsorter. Ni verkar ju ha analyserat grovfoder och räkna på det, då går det ju också att öka med hjälp av rätt val av kraftfoder för att inte behöva öka volymen då det verkar vara ett problem, att inte kunna ge mer. Ex ett kg Krafft protein/kvarnbyfoders proteinmineral, halvt kilo betfor och 3 dl olja ger lika mycket som 3-4 kg "vanligt" kraftfoder, vilket som helst i princip, men volymen foder blir väldigt mycket mindre. Nu tror jag säkert redan att ni kan detta men ibland blir man så låst i "att det går inte" att man inte ser alternativ. Så jag hoppas du tar det rätt för jag är inte ute efter att hoppa på dig alls. Men har ju varit där och inte heller trott att det går. :)

bättre med ngt tunna hästar i lösdrift än feta hästar på stall som ska knata ut och få fång på betet

Vad pratar du om, man kan inte ställa ngt tunn mot fet:crazy:
Det är VARKEN bra med tunna hästar på lösdrift eller feta hästar på bete som får fång. Man kan inte jämföra på det sättet....:grin:

Låter som att du försvarar att du har smala hästar på lösdrift...

Tycker denna diskussionen har en lite otäck vinkling. Ämnet var för smala hästar, då kontrar de flesta med att de "ser fler feta hästar".
Och??
Jag tycker dock man ser fler hästar som är för tunna än tvärt om. Man ska inte SE revbenen på en häst, undantaget unghästar då som kan vara svåra att hålla i hull då de växer trots foderstater osv.

Tycker den här tråden stinker av okunskap. Vissa här borde tänka lite längre, att sitta och tala FÖR smala hästar och för att revbenen skka synas är knappast smart. Lär vara något pucko som följer era "råd"...:crazy:

Hej!

Detta har jag lärt mig efter många år med hästar. Revbenen ska inte SYNAS med blicken. De ska endast ANAS med handen när man känner på hästen.

Mvh Susanne.

Fast det gör det ju inte lättare för oss som faktiskt har svårt att få upp hästen i gott hull, trots bra hö och foder...

kan visa två exempel.
Min häst förra sommaren, efter att jag tvingats inse att han faktiskt var riktigt smal (man blir blind ibland, är ju så inne på att betet ska räcka) men ändå flera veckor efter att jag satt in allt jag kunde på stödfodring och att få upp hullet. Problemet är att han inte äter så mycket, oavsett vad man ger. Varken hö eller kraft. Ingen bild jag är stolt över.
bild
Och nu. Jag har kämpat som bara den för att komma på hur han ska ha fodret, och jag är livrädd att han ska falla ur igen. Det tog en evighet att få honom hyffsat fin, men nu när grästet växer äter han sämre igen. Jag kanske tvingas hålla honom installad på nätterna(eller dagarna) hela sommaren..inte så kul.
bild nu
(han är btw 5 år på bild 1 och 6 på bild 2.. så det är ingen unghäst eller nåt..)

Det är inte alltid lätt..

Orkar inte läsa hela tråden men. Revbenen ska inte synas! Men det kan vara knepigt ibland, vissa hästar är väldigt svårfödda. Ett exempel, min häst är i perfekt hull, men hennes haggkompis, en 9årig travare, är som en vinthund. De får exakt samma mängd grovfoder men hagkompisen får tre ggr så mycket kraftfoder, ändå är han så smal. Och de får inte lite grovfoder heller, minst 9 kg hö per dag, oftast mer av både hö och ensilage (och halm, men det vill de inte äta) så de alltid ska ha något att pilla med i hagen. Nu får de äta gräs en stund varje dag med inför betet. Hästen är inte oacceptabelt smal men revbenen kan anas på nära håll.

Sen att det finns hästägare som vill ha sina hästar så slimmade kan jag inte förstå, och det är ju ännu värre med de som inte ger tillräckligt med mat. men man ska akta sig för att döma om man ser en smal häst (sålänge den inte är uppenbart vanvårdad såklart!), då är det bättre att kolla på miljön runt omkring.

Hej alla...

Har inte lästa alla inlägg i denna tråd men jag har en nordsvensk korsning som är jääätte lätt född.

Det räcker han tittar på gräs så blir han,,, inte fet men rund å go, på gränsen till överviktig. Har mer än halverat hans ensilage giva per dag, men havren vill jag inte sänka då han måste orka då jag rider ganska hårt. Om han inte ska bli fet på sommaren så kan jag inte släppa han alls på bete men då jag tycker att hästar ska få vara hästar iaf runt 3 mån om året så släpper jag han ändå...

Är jag då elak mot min häst då dom klarar undervikt bättre än övervikt???:confused: Förlåt om jag kapade lite...

Ge inte kraftfoder (havre) om han klarar sig på hö/silage.Det är inte helt bra för deras magar.. :3
Han orkar ändå, kolla bara så att höt innehåller allt han behöver.

Jo drog ner på havren idag till hälften ungefär... Sen när vi släpper på bete så kommer han i princip bara få gräs, förutom lite betfor så han ändå får i sig mineraler å allt sånt han ändå måste ha... Tack för svaret.. Är väldigt svårt det här med foder och vad som är för mycket å vad som är för lite... :confused:

Kan ta ett exempel: Finns en kvinna i stallet där jag står som har en fullblods korsning. Vet inte vilken kors.. Eftersom dom inte har papper på honom, men han står fortfarande på 15! kilo ensilage som det är bra värden i + havre blandat med korn, foderjäst, olja, mineraler, e-vitamin, b-vit å säkert 2-3 grejer till som jag inte kommer ihåg och hon rider knappt... Där är det tvärtom nästan tycker jag. Hon ger hästen för mycket mat istället. Han är jätte fin i hullet på gränsen till övervikt där med och jag har aldrig sett ett fullblod som är överviktig...

15kg hösilage är inte så mycket..min har fri tillgång på både hösilage och korn (lucern, pellets etc funkar inte för att få upp hullet, men korn har funkat hittils). Han äter ändå inte mer än ca 7-8kg hösilage och 1-1,5kg korn.. jag hade helst sett att han åt mer.

Vissa är väl lite väl glada i att proppa i hästarna konstgjorda vitaminer och mineraler, men är hästen i bra hull så får den ju rätt mat.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 408
Senast: Roheryn
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 443
Senast: Zetly
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 744
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka