Varför ger folk inte sina hästar tillräckligt med mat?

Sv: Varför ger folk inte sina hästar tillräckligt med mat?

Tja, varför gör folk sina hästar feta?Okunskap & ignorans.
Jag tycker dock man ser fler feta hästar & förstår inte varför folk tror detta är mer acceptabelt.

För att man jämför med oss. Vi tål ju mer övervikt på oss själva rent medicinskt än vad hästarna gör.

Och så är det nog lätt att man matar lite extra för att man tycker synd om.

*KL*

Vad gäller att hästarna blir magra så tror jag att det beror på olika saker:

- Okunskap, man förstår t ex inte att hö kan ha olika näringsinnehåll och så tror man att hästen blir mager för att den är extremt svårfödd eller liknande.

- Ekonomi, foder är dyrt, särskilt om man man måste kompensera ett proteinfattigt grovfoder med kraftfoder.

- Lättja, hästfoder är tungt och besvärligt att hantera. Man måste ha kontakter för att få tag på hö/hösilage, och fordon att frakta med.

- Skrock och myter, man tror att barfotahästar måste leva på halm, eller att protein ger fång, eller att fånghästar ska svälta hela livet.

- Prestige, vissa ser det som status att klara av att hålla en lättgödd kraftig ras "smäcker" (=oftast mager), t ex fjordingar och shettisar.

Jag ser också mycket mer feta hästar än smala.

Och nej, det är skadligare för en häst att vara i övervikt än undervikt. Fanns ett repotage om sådan forskning i ridsport för ett tag sedan.

Jag förstår inte varför alla hästar behöver enorma mängder kraftfoder?

håller med! läste oxå om det!!:idea:

Men som sagt har turen att mina egna hästar är lätt födda.

Jag hör också till den skara av bortskämda hästägare som alltid haft gott hull på mina hästar, har ALDRIG haft ens en tanke på att ge extra av någonting.

Tills i vinter, 2 av mina 3 föll ur ganska snabbt, helt plötsligt, naturligtvis så sattes allt nödvändigt in för att få upp dom i hull igen, men det har tagit tid, ganska lång tid också, började ge extra lucernpellets i december och fortfarande är den näst äldsta inte alls så hullad som jag vill ha honom.

Till råga på allt så fäller de extremt långsamt i år, alla 3, så just nu ser de bedrövliga ut.

NU vet jag hur himla svårt det kan vara att få upp hästar i hull, att ge mera mat, det är inte så enkelt.

PS: Ska väl kanske nämna att mina är äldre gentlemen också. Som alltid vart på gränsen till tjocka annars.

hallå ja fick hem en häst i slutet på januari, ett fullblod. Han var omuslkad,tanig,man kände revbenen( man kunde skymmta dem under viterpälsen) vet ine om han hade fått för lite mat eller om det var mask.
Men gav han fri tillgång på grovfoder, kraft.
veterinären var här för ett tag sedan och vi pratade och så blev han avmaskad, och han har börjat gå upp lite, men det kommer ta evigheter,han ska lägga på sig 100 kg.

nu får han fri till gång till hö (i boxen när han står inne) + krfatfoder,och så får han äta göntgräs i hagen (gräs+kraft är hans favorit;)
slutsatesen är att han har lite svårt att gå upp i hull och hålle vikten+ att han rör sig i hagen en hel del+ rids (lille pållen har överskottsenergi).
Jag skäms för att han e mager, det är inte jag som orsakat att han ser ut som han gör, utan jag gör så gott det går för att hjälpa honom.han ska gödas!
bilder på lille bosse finns här....
http://www.pixbox.se/alb_show_id672209_page0.html

jag förstå inte hur man kan låta en häst "förfalla" det blir bara värre, varför kan man inte istället att ta han om hästen och sköta den väl, så slipper man problem i framtiden?

det var lite från mig för tillfället......

vissa hästar är av den tunnare sorten, det behöver inte betyda att den är misskött alls, den kanske inte har rätt foder eller så har den svårt att ta upp näringen.

Om jag hade en sdn häst skulle jag göda upp den innan. Då brukar de vilja ha kraftfodret- om än mindre hö när gräset kommer.

Jag förstår inte vad du menar riktigt?
Hon hade fri tillgång på bra grovfoder hela vintern, hur skulle jag kunna öka på det menar du?
Att ge henne mer kraftfoder än vad hon fick ansåg jag inte aktuellt, eftersom hon var så på tårna. Jättehet att rida och ganska vild för övrigt!
Hon var absolut inte mager över vintern. Hon var i fullt normalt hull över hela vintern, inte fet och inte mager. Tävlades gjorde hon också.
Saken var den att jag hade köpt henne sommaren innan, så jag var inte förberedd på hennes "vårbantning". Det var jag förvisso året efter och började stödfodra med kli (efter rekommendationer med förra ägaren), vilket fungerade något bättre, men hon magrade ju och revbenen syntes. Det är inte lätt att öka på fodergivan när hästen bara struntar i maten.

Tror även att okunskap ligger bakom både tjocka och smala hästar.

Ekonomi tror jag med kan vara en bidragande orsak.
Både åt ena och det andra hållet.

Eller så får dom mat, men avmaskningen sparar man in på! Osmart!

Eller så avmaskar de för mycket och hästen blivit resistent inte så smart det heller ;)

Precis! Gör ett "kolla masken!:D

Jag har ett hbl på 175 där man definitivt kan se revbenen. Det är så hon ska se ut, strikta instruktioner från vet och tränare, ju större häst ju större belastning. En stor hopphäst behöver hållas tunn för benens skull.

Om hästen är musklad, blank och i övrigt välmående - men revbenen syns så kan det vara så att hästen har stor bröstkorg och dessa hästar är SVÅRA att få revbenen osynliga utan att den då är för fet. Jag vet då jag har en sån själv. Har rådfrågat två stycken foderexperter och ingen av dem tyckte jag gav felaktigt eller för lite foder - hästen ser helt enkelt ut sån när han är i form. Enda gången revbenen inte synts så var han för fet. Jag fortsätter ändå envist försöka få bort de synliga revbenen (för jag hatar det - tycker inte de ska synas!) och har provat lite olika foderstater och fodermedel, men det verkar inte vara mycket att göra. Han mår bra, musklar sig fint, orkar jobba, har god aptit, tänder är OK, han är maskad, han har fällt jättebra och är glansig i pälsen. Jag får nog stå ut med att se lite revben (som experterna sa till mig).

Kan tillägga att ingen veterinär som sett honom (4 stycken) har tyckt att det är något fel på hullet -
de har ansett att han är fin i hull och muskulatur.

Senast ändrad av en moderator:

Det var konstigt vad många tjatar om feta hästar. Tråden handlar om MAGRA hästar. Visst finns det feta/övergödda hästar med, men om nu en tråd handlar om ämnet: magra hästar, så är det ganska ointressant att disskutera fettma tycker jag.

Personligen tycker jag att många har så himla många ursäkter för sina magra hästar. Lite framförhållning kanske man kunde begära om tex hästen ALLTID tenderar falla ur en viss period. Sätt in åtgärden då INNAN den perioden kommer som exempel. Att hästen faller ur jämt på en viss period kan ju knappast komma som en överraskning för ägaren om det upprepas hela tiden år till år.

Sedan tycker jag det tragglas på i gamla invanda spår, dvs man söker inte så många vägar utan tar till den gamla invanda vägen som tex: jag ger jättemycket hö och krafft + olja + korn osv. Då det kanske i själva verket handlar om att TOTALT ändra matintaget till tex: något MER koncentrerat foder, ev analysera sitt grovfoder (villket många inte gör) mm.

KL

Jag har svårt att hålla hullet på min häst, han har fri tillgång på både riktigt bra hö och kraftfoder (praktiskt taget fri tillgång, han äter ju inte de 2kg han får). Nu har han äntligen helt ok hull, men jag är inte säker på att jag kan hålla det under sommaren även om jag stödfodrar allt jag kan. Hästen är kollad och friskförklarad.. han är helt enkelt svårfödd....

Vi har en ponny som jag önskar var tjockare. Varje vår är han alldeldes för tunn. Han har fri tillgång till bra hösilage, får lusern, soja, olja och musli 3 ggr/dygn så stor giva han orkar äta. Han har inte mask, tänderna är kollade, han är i superkondition, inga brister. Och varje vår ser han ut som ett staket. Vi startar med b-vitamin tidigt och ja, vi vet om hur det blir på våren, men varken jag eller vet vet vad vi ska göra åt det.

Kan tillägga att denna ponny alltid får massor av mat och ändå är den tunnare typen. på sommaren går han ute på några hektar fett bete på dagarna, kommer in på kvällen, får kraftfoder, fritt med hö på natten, kraft innan han går ut på morgonen. Och då är han fin, men inte fet. De flesta skulle vara feta av hans ransoner.

Rids dagligen, mkt bra musklad, tävlar nationellt i hoppning.

Men ni som säger att det är enkelt kan kanske lösa det?:grin:

KL

Jaa, jag skulle också vara väldigt glad om någon som skrivit i denna tråd kunde hjälpa min häst upp i bra hull.

Det är INTE roligt med en häst som är alldeles för tunn.

...och jag är varken lat att bära matsäckar, lat att fixa/ordna med hötransporter, snål, speciellt okunnig (och jag HAR tagit hjälp av foderrådgivare) eller nåt annat som vi med tunna hästar fått höra att vi är i denna tråd.
Visst finns det säkert hästar som är smala för att ägaren inte kan/inte har råd/ inte orkar men jag tycker inte man ska generalisera.

Hjälp mig och min häst då!! :confused::bow::confused:

På unghästar som växer kraftigt är det inte alls ovanligt att revbenen syns, detta oavsett hur mkt mat dom får.

Bara för att hästarna är smutsiga och magra måste dom inte vara vanvårdade, min ena älskar att rulla sig i lera och tar ett lerbad varje dag = han ser alltid otroligt skitig ut och på våren när gräset kommer vill han inte äta lika mkt hö längre och blir lite mager. Han svälter alltså inte, har fri tillgång men han vill inte äta hö när han ser gräs... Nu går han på bete så nu är han rund igen.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 408
Senast: Roheryn
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 443
Senast: Zetly
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 744
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka