Varför fel med korsningsavel?

MalinJ

Trådstartare
Diskussionen dyker upp under många andra rubriker som handlar om specifika fall. Startar därför en tråd som handlar om ämnet rent generellt. Är nämligen väldigt nyfiken på varför det skulle vara fel att få fram önskade egenskaper genom att korsa två individer som kompletterar varandra - av samma ras eller inte. Berätta för mig!

Sv: Varför fel med korsningsavel?

Jag motsätter mig inte korsningsavel när den är genomtänkt och det finns ett mål med aveln. Jag önskar dock bör detta målet vara bättre än det som erbjuds om man skulle välja att avla renrasigt. Vad som är bättre är upp till den som väljer att göra korsningen. Men ibland produceraas det bara söta föl och dessa är ofta ogenomtänkta korsningar. Inte allt för sällan dyker det upp trådar här på Buke med en som har ett sto som är jättesnällt men inte har så bra ridbarhet och så vill man korsa den med grannens gulliga hingst som har fin färg, som inte är godkänd inte ens veterinärt eller exteriört ok. Det är dessa korsningar jag kan tycka är lite sorgliga. Men som sagt, genomtänkta korsningar, när man vet varför man har valt en viss hingst och ifall han dessutom är godkänd så är det helt ok med mig och jag bryr mig faktiskt inte alls. Jag tycker det sorgligaste är hästar som inte får en stam, det känns som att totalt nedvärdera stoet som är mamma.
U

Men hur är det då med hingstar som är godkända inom avel men som kanske inte har skaffat licens för olika skäl eller sådant?

Jag har betäckt mitt vblsto med knabstrupperhingsten Luzifer, jag gillar honom skarpt, fin hållning och fina steg, lite kortare i rygg och höjd. Mer en kompakt ponny än mitt sto. Han har bra poäng dessutom och godkänd men han saknar dock licens för att ägarbytet strulat, föreningen har tydligen slarvat bort alla papper och därför har dom ej fått licenspapper för honom, men så fort allt är ordnat så fixar dom det. (När det nu blir).

Jag tog han iaf, för jag tror avkomman blir bra och jag tävlar inte så jag avlar inte för tävling utan det är för allt, jag gillar hoppning och fadern är bra inom hoppning, hoppat väldigt bra och fin hoppteknik.

Jag är nöjd med mitt val av hingst!

Som jag skrev tidigare så är det inte jag som sätter målet för andras avel, det nöjet får man ha själv. Hoppas att du inte kommer ha några problem med registrering etc nu när hingsten inte haft licens. Vet inte hur det fungerar, har aldrig provat en hingst utan licens.
U

Jag tycker det sorgligaste är hästar som inte får en stam, det känns som att totalt nedvärdera stoet som är mamma.
U
Föstår inte riktigt sambandet :confused:. Är mamman bättre om hon får ett föl med stam? Är fölet bättre om det har stam? Bättre för vem? Beror inte det återigen på vad man ska ha hästen till?

Föstår inte riktigt sambandet :confused:. Är mamman bättre om hon får ett föl med stam? Är fölet bättre om det har stam? Bättre för vem? Beror inte det återigen på vad man ska ha hästen till?

Jag tycker absolut att fölet är bättre med stam, man kan förstå egenskaper på ett annat plan om man vet vart generna kommer ifrån. Kanske inte att fölet blir genetiskt bättre av att det finns stam, men för mig hade det iallafall varit roligare och intressantare med stam. Dessutom mycket lättare om man skulle få för sig att ta ett föl i framtiden.
Ja jag tycker det är att nedvärdera stoet att inte ge henne credit för hennes välskapta föl, att det blir ännu en okänd i mängden, som kan vara precis vad som helst. Jag har haft 2 okända ponnyer som jag givetvis älskat som varit alldeles underbara även utan papper, den ena var ett riktigt vackert shettissto och trevligt som jag valde att avla på för många herrans år sedan eftersom den stora ponnyn skulle betäckas. Hur lätt var det att välja hingst? Den andra var min första ponny, valack. Båda dessa försökte jag ihärdigt att hitta stammen på men lyckades inte. Sista gången jag köper okänt. För mig är dte jättespännande att veta vem som är mamma och pappa, man kan jämföra syskon, och leta likheter/skillnader. Men jag kanske bara är en stamtavlenörd? Kan tänka mig att en del som står med sin fina fd. tävlingshäst/ponny som ev. ska i avelsboxen önskar att det fanns stam så man visste vad som gömde sig, vad man inte skulle linjeavla på etc.

Jag tror att det är skillnad på avel och på att producera hästar.

Avel är målinriktat för en större målgrupp än bara stoägaren.
Producera häst gör man för eget bruk.

Den flesta som håller på med avel gör det renrasigt, enligt rasens avelsmål.

Många som producerar hästar gör det också renrasigt, medan andra korsar olika raser för att få fram någon som just den stoägaren vill ha.

Om du har betäckt ditt sto med en hingst som inte löst licens så är ju risken stor att inte heller de krav som finns för avel är uppfyllda. Kraven finns här: http://www.svehast.se/sh/doc/1024.asp
Kan bli kostsamt i längden och framför allt så är det olagligt om inte kraven är uppfyllda.

Jag håller på med nordsvenskar och russ. Det är raser som inte är så stora så därför tycker jag det är lite tragiskt när stona används i korsningsavel. När det väljs hingst, väljs också alla andra bort!

Nordsvenskar har jag sett med föl efter halvblodshingstar och skäckar. Vill man ha en lättare häst finns det ett antal raser som är lättare.

Jag är lite rädd för att korsningsavkomman i sin tur kommer att användas i avel och korsningsavel har vi provat i Sverige tidigare med förskräckande resultat. Det kan slå lite hur som helst, både grovt och lätt, stort och smått.

Vill man tvunget korsa för att få fram en bra brukshäst, alltså inte till avel, med russ och nordsvensk så tycker jag det finns ett outnyttjad potential hos de flesta hingstarna. Men jag tror det är mindre vanligt att köra sitt halvblod till nordsvensk hingst eller sitt fullblodssto till russhingst...

Diskussionen dyker upp under många andra rubriker som handlar om specifika fall. Startar därför en tråd som handlar om ämnet rent generellt. Är nämligen väldigt nyfiken på varför det skulle vara fel att få fram önskade egenskaper genom att korsa två individer som kompletterar varandra - av samma ras eller inte. Berätta för mig!
Att "tillverka ett föl" genom att para två korsningar med vitt skilda anvåndningsområden är för mig hästproduktion - jag vill inte ens kalla det för avel. Exempel på detta är islänning/arab eller ardenner/fullblod, även travarkorsningar i de allra flesta fall. Och jag kan inte förstå varför man ska hålla på med det. Det är ju OMÖJLIGT att sia om vilka egenskaper avkomman ska få när man blandar hästar som sedan många generationer är avlade för specifika ändamål.

Däremot tycker jag att det är helt ok att korsa hästar som har liknande egenskaper, oavsett vad de har för ras! Det är okej att skapa en hopphäst av två hoppande ponnyraser. Det är okej att göra en ponnytravare om man har två individer av olika ras som kan göra en ännu bättre ponnytravare (förutsatt att dessa inte innehåller raser som inte är tillåtna inom ponnytravet, dvs inkorsat vbl-travare...)

Pastejja: Alla hästar har en stam - föräldrar och förfäder. Jag håller med dig om att man gärna vill veta vad som finns där. Om alla uppfödar och mellanägare tog sitt ansvar och lät den informationen följa hästen (vilket jag tycker är helt självklart), skulle det problemet vara löst.

Cirkus: I princip alla renrasiga hästar är egentligen korsningar från början - ínte minst de som tilltalar en större målgrupp. Man har kombinerat olika hästar för att få fram de egenskaper man vill ha och den utvecklingen fortsätter - det kommer nya raser hela tiden och alla har säkert börjat hos någon liten uppfödare som hade en VISION :idea:.

Fråga en seiös hund uppfödare, vad dom tycker om att, ett antal hundmänniskor använder sig utav icke registrerade eller godkända avels djur.

Det finns inom häst aveln ett antal seriösa uppfödare i Sverige som korsar olika ponny raser för att få fram, den typ som dom gillar.
Då har man en röd tråd i sin avel, man använder sig utav godkända hingstar, och likaså med ston.
Man vill nå någonting med sin avel, och man är noga med sitt val av avelshingst eller sto.

Sedan finns det alltid en baksida inom allt, och det är människor som avlar på korsning som är inte så noga med val av sto eller hingst utan man förökar sitt hästantal med att använda sig utav icke godkända och beprövade hingstar.
Och det finns i mina ögon helt omotiverade korsningar och det är när man går till ytterligheter tex island/ardenner, arab/ardenner, arab/island osv, osv.

Det finns inget som garanterar att avkomman blir bättre för att fölet får en stam, MEN du har åtminstånde inget eller mindre risk för oönskade problem, eftersom du känner till stammen på ditt sto och ditt val av hingst, och har förhoppningsvis kollat upp hingstens övriga avkommor.

Varför måste man gynna dessa hingst ägare, där hingsten inte har godkännts för avel?
Varför inte visa mer respekt för de människor som har gått hela vägen ut med sina hingstar, och fått dom godkända, det både kostar tid, pengar och få igenom en hingst idag.

Om alla sk icke seriösa korsningsmänniskor, hade behållt sina föl, så vore det kanske inga problem, MEN dessa föl kommer ut för försäljning för en spottstyver, och det gynnar INGEN som vill sälja sina avkommor.
Och genom att fölen/unghästar säljs så pass billigt, kommer oseriösa människor, och dessa hästar blir många gånger ett djurskyddsfall osv.
Behöver inte alltid vara så, men risken är stor..

Det finns inom häst aveln ett antal seriösa uppfödare i Sverige som korsar olika ponny raser för att få fram, den typ som dom gillar.
Då har man en röd tråd i sin avel, man använder sig utav godkända hingstar, och likaså med ston.
Man vill nå någonting med sin avel, och man är noga med sitt val av avelshingst eller sto.

Sedan finns det alltid en baksida inom allt, och det är människor som avlar på korsning som är inte så noga med val av sto eller hingst utan man förökar sitt hästantal med att använda sig utav icke godkända och beprövade hingstar.

Det finns inget som garanterar att avkomman blir bättre för att fölet får en stam, MEN du har åtminstånde inget eller mindre risk för oönskade problem, eftersom du känner till stammen på ditt sto och ditt val av hingst, och har förhoppningsvis kollat upp hingstens övriga avkommor.

Varför måste man gynna dessa hingst ägare, där hingsten inte har godkännts för avel?
Varför inte visa mer respekt för de människor som har gått hela vägen ut med sina hingstar, och fått dom godkända, det både kostar tid, pengar och få igenom en hingst idag.

Om alla sk icke seriösa korsningsmänniskor, hade behållt sina föl, så vore det kanske inga problem, MEN dessa föl kommer ut för försäljning för en spottstyver, och det gynnar INGEN som vill sälja sina avkommor.
Och genom att fölen/unghästar säljs så pass billigt, kommer oseriösa människor, och dessa hästar blir många gånger ett djurskyddsfall osv.
Behöver inte alltid vara så, men risken är stor..

Jag tänkte verkligen inte kommentera den här tråden eftersom jag har nog i min egen :angel: men nu känner jag att jag måste för det verkar cirkulera en hel del fördomar här gentemot korsningsavel!
Det du i princip säger är att de flesta som sysslar med korsingsavel använder icke-godkända hingstar och med absolut ingen tanke bakom betäckningen? Och att om man avlar renasigt så finns det ingen risk för oväntade eller oönskade egenskaper hos fölet?? :confused:

För det första, alla som sysslar med korsningsavel är inte hittepåare som bara närmsta hingst som finns till hands!
För det andra alla som ägnar sig åt renrasig avel är inte nogranna, eftertänksamma människor!
Det finns alla sorter av alla sorter så att säga!

OCh det här med att det inte finns någon eller iaf väldigt lite risk för oönskade egenskaper, det är inte så att du automatiskt får alla de egenskaper ditt sto/hingst har bara för du använder två av samma ras, det är alltid ett vågspel med avel!

Som sagt vill inte ge mig in för mycket här för ja har i min egen tråd ;) men kände jag bara måste få försvara lite!

Vad menar du nu ?

Att tex halvblod och ridponnyer är korsningar från början vet jag väl, men de har en rasstandard nu och "halvöppna" stamböcker.

Jag tror dock inte att det kommer att bli så många nya raser bara för att folk väljer att producera häst och att nån har en vision.

Hmmm... Vad hände här? Korsningsavel är väl inte detsamma som att avla med ickeregistrerade eller godkända djur!

Pastejja: Alla hästar har en stam - föräldrar och förfäder. Jag håller med dig om att man gärna vill veta vad som finns där. Om alla uppfödar och mellanägare tog sitt ansvar och lät den informationen följa hästen (vilket jag tycker är helt självklart), skulle det problemet vara löst.

:.

Jo men det var ju det jag skrev, jag tycker att man ska ta sitt ansvar som uppfödare och registrera avkomman så att den får en stam, du verkade tycka att det inte spelade roll?

Då undrar jag; ni som avlar korsningar, för VEM gör ni det och har ni någon ekonomi i det ni pysslar med ?

Nej, men jag skulle gissa att det SKER oftare i korsningsavel. Tyvärr.

Kolla tex vem som vill avla med en 27 poängs arabhingst. Det är inte precis den som har ett bra arabsto.

Fråga en seiös hund uppfödare, vad dom tycker om att, ett antal hundmänniskor använder sig utav icke registrerade eller godkända avels djur.

Intressant... jag har förresten fortfarande inte fattat varför blandrashundar är typ tabu, medan hästkorsningsavel åtminstone har ett erkännande.

Vad menar du nu ?

Att tex halvblod och ridponnyer är korsningar från början vet jag väl, men de har en rasstandard nu och "halvöppna" stamböcker.

Jag tror dock inte att det kommer att bli så många nya raser bara för att folk väljer att producera häst och att nån har en vision.

Jag menar att i princip ALLA raser - även väldigt gamla sådana har en mix av hästar från olika håll i världen som har gett dom de egenskaper de idag har.

Senast för något år sedan blev exempelvis arabofriesern en enligt EU godkänd ras med egen rasstandard.

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 403
Senast: qitis
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 134
Senast: valpköpare
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 986
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka