Varför blandras?

Sv: Varför blandras?

Jag har aldrig varit på ett djursjukhus som accepterar faktura/kredit.

/Migo

Nu har jag varit så lite hos vet att jag inte kanske minns riktigt, men isf enda gången jag fått betala direkt ska ha varit med hästen...

Aldrig med hund, men har heller aldrig behövt åkt in akut eller haft någon allvarlig skada/sjukdom.

Här är det bara distriktsveterinärer som lämnar faktura, och då bara till företagare och för dem kända privatpersoner. Min gamla veterinär accepterade faktura från mig när vi lärt känna varandra. Annars är det (bekräftas av en snabb googling) mycket ovanligt att veterinärer/kliniker accepterar något annat än kontant/kort- betalning på plats.

Jag är ingen vidare känd person hos vet här, men finns där som registrerad "kund" antar jag.

Jag har väl varit på ca 4 olika kliniker med hund, och ingen av dem ger faktura.

Lite ot, men iaf.

Jo men nu minns jag, då stämmer det nog lite som Migo säger om distriktvet.
När vi kastrerade ena hunden så åkte vi till en privat klinik, och om jag inte minns fel så stod det på dörren - endast kontant betalning.

Men här hos distriktarn ha det alltid varit faktura, även sen min första gång jag va dit (va det nu kan ha varit).
Ska vara att dom har någon egen notering på mej att jag får betala på faktura...jag har aldrig funderat över det.

Hästen va på klinik och där minns jag inte, men det skulle kunna varit kontant.

Så det är kanske vanligare i storstäder och privata kliniker att ta direkt betalt.

Jag tror tyvärr att de har svårt att få sina pengar om de accepterar faktura:( Folk är förj'vliga:mad:

Hur kan du då med självklarhet påstå att statusen är bra?

HD är inget som behöver vara synligt på hunden, jag vet ex en hund som tävlar elitlydnad som har HD D, en annan som tävlar klass 3 i agility (med flera CERT) som har HD C.

Enda sättet att verkligen få reda på HD-status är ju just att röntga hunden, annars har man ju inte en aning.

Vi ser ingen anledning att testa henne när hon inte har några problem med det. Har en vän som har en rottweiler med, enligt vet, alla bokstavskombinationer man kan ha i HD och lite till, den hunden kunde ändå tränas hårt utan några som helst problem med lederna.

jag anser inte att man måste veta HDstatusen på en sällskapshund som inte skall användas i avel.
Får hon problem tar vi det då, hunden i fråga saknar som sagt livmoder och avel är inte ett alternativ. Vi avlar inte på våra djur alls då de är strikt sällskapsdjur och familjemedlemmar.

Niyama skrev:
Den lilla trovärdighet du eventuellt hade försvann nog där.

Intressant, jag är inte ute efter att vara trovärdig, jag säger bara vad jag tycker. Sen är det upp till var och en att tycka sitt om mina åsikter, världen är fri.

Vjag anser inte att man måste veta HDstatusen på en sällskapshund som inte skall användas i avel.

Poängen är att HD-röntgen inte främst är till för att få information om den enskilda individen, utan ett sätt att utvärdera aveln som lett fram till individen.

Precis som MH. Eller arbetsegenskaper. Visst säger det mycket om individen, en del om hur den tränas och ffa massor om den aktuella avelskombinationen. Något varje seriös uppfödare är mån om.

/Migo

Ja det var det men du skrev att den bara varit en gång hos veterinären inte att den inte varit sjuk med än en gång

Ja men jag förväntade mig att människor på detta fora kan tänka själva och i och med att det var sjukdomshistoria som diskuterades trodde jag att folk fattade vad jag syftade på, dvs. att hunden bara varit sjuk en gång.

Poängen är att HD-röntgen inte främst är till för att få information om den enskilda individen, utan ett sätt att utvärdera aveln som lett fram till individen.

Precis som MH. Eller arbetsegenskaper. Visst säger det mycket om individen, en del om hur den tränas och ffa massor om den aktuella avelskombinationen. Något varje seriös uppfödare är mån om.

/Migo

Har jag sagt att den hunden kommer från en seriös uppfödare? jag VET att jag sagt att jag inte är uppfödare plus att hunden ej är till avel, således är det för oss helt ointressant.

Vi ser ingen anledning att testa henne när hon inte har några problem med det.

Det är helt ok men då kan du inte säga att hon har bra höfter eftersom det faktiskt krävs röntgen för att avgöra det. En renras med C-höfter kommer ju i statistiken räknas som "sjuk" även om den aldrig får några besvär av sina höfter.

Det är helt ok men då kan du inte säga att hon har bra höfter eftersom det faktiskt krävs röntgen för att avgöra det. En renras med C-höfter kommer ju i statistiken räknas som "sjuk" även om den aldrig får några besvär av sina höfter.

Men det är ju precis det jag menar bara för att den "ska" vara dålig enligt testet behöver den inte vara det. Är den då problemfri känns det onödigt att gräva i det hon mår bra och det räcker för oss.
Som min väns rottweiler som enligt vet inte borde kunna gå pga sin HDstatus, men trots det kunde jobbas hårt i bruks utan problem, varför gräva fram problem som inte stör?

Men den är dålig ur avelssynpunkt och som resultat av avelsutvärdering - även om individen inte är påverkad! Vad är det med "the bigger picture" du inte förstår?

En kombination som gett flera C-höfter är inte lyckad och bör inte göras om, eftersom det ökar risken för att avkommorna ska få problem, även om inte alla drabbas.

/Migo

Men den är dålig ur avelssynpunkt och som resultat av avelsutvärdering - även om individen inte är påverkad! Vad är det med "the bigger picture" du inte förstår?

En kombination som gett flera C-höfter är inte lyckad och bör inte göras om, eftersom det ökar risken för att avkommorna ska få problem, även om inte alla drabbas.

/Migo

Jag fattar hela den stora bilden, men ni verkar inte fatta vad jag säger.
Föräldrarna är testade och ansedda vara ok. Uppfödaren är ingen uppfödare i dess rätta bemärkelse. Hunden ska inte användas i avel och vi anser inte att vi behöver kolla vår sällskapshund så länge hon fungerar bra som just det. Sen vet jag även att hundar fått olika HDstatus vid olika röntgentillfällen med olika veterinärer, så det känns knappast som något man ska stirra sig blind på.

Forskning på det här

Men det är ju precis det jag menar bara för att den "ska" vara dålig enligt testet behöver den inte vara det. Är den då problemfri känns det onödigt att gräva i det hon mår bra och det räcker för oss.
Som min väns rottweiler som enligt vet inte borde kunna gå pga sin HDstatus, men trots det kunde jobbas hårt i bruks utan problem, varför gräva fram problem som inte stör?

Fast förekomsten av röntgen, undersökningar och tester ger ett bra underlag för hur pass sjuk eller frisk en viss hundras är gällande t.ex. höfter och armbågar - oavsett om individerna påverkas av det eller används i avel eller inte. Hur skulle statistiken se ut för blandraserna om samtliga individer röntgades? Kanske man skulle finna att det ser lika illa ut där bland de större hundarna? Kanske mycket av det "renrasiga helvetet" beror på att det faktiskt finns statistik på det, till skillnad från blandrasaveln? I renrasaveln så gräver man fram en massa problem trots att de inte stör individen, eftersom det kan få förödande konsekvenser på sikt.

Lägger till att jag nu talar undantaget extremaveln, som de flesta av oss nog är överens om är icke-önskvärd.

Senast ändrad:

Kl

Om jag skaffar en renrasig hund som inte ska gå till avel och det sen heter att man bör kolla det och det,för avelns skull. Visst, men är det då inte aveln som ska betala? Skulle inte ha nåt emot att åka iväg för koll om tex uppfödaren pyntade, såvida inte hunden hade några problem då förståss, men det är nåt annat.

Tycker det är väldigt ofta det glöms bort att folk har både hästar, hundar, kaniner, katter ja råttor med för att de älskar sina husdjur, inte för att de har råd. Skulle man realistiskt titta på den ekonomiska möjligheten att ha djur så skulle då inte jag bli förvånad om kanske en tredjedel av djurägarna inte skulle ha djur.

Ptr

Fast förekomsten av röntgen, undersökningar och tester ger ett bra underlag för hur pass sjuk eller frisk en viss hundras är gällande t.ex. höfter och armbågar - oavsett om individerna påverkas av det eller används i avel eller inte. Hur skulle statistiken se ut för blandraserna om samtliga individer röntgades? Kanske man skulle finna att det ser lika illa ut där bland de större hundarna? Kanske mycket av det "renrasiga helvetet" beror på att det faktiskt finns statistik på det, till skillnad från blandrasaveln? I renrasaveln så gräver man fram en massa problem trots att de inte stör individen, eftersom det kan få förödande konsekvenser på sikt.

Lägger till att jag nu talar undantaget extremaveln, som de flesta av oss nog är överens om är icke-önskvärd.

:bow::bow: Exakt! Det är ju det de som säger att blandraser är "så mycket friskare" inte verkar förstå, att bara för att man inte tar reda på om det finns problem så betyder det inte att problemen inte finns....

Nu är det ju inte så att samtliga individer röntgas av blandraserna och blandras är ju inte en ras, det skulle väl i så fall göras om man satsar på avel mellan ett visst par individer. I renraserna görs det ju till höger och vänster. "Konsekvenser på sikt" är ju uppenbarligen resultat av avel, så djur utanför aveln torde kvitta i annat än statistiska undersökningar och sådana görs inte på blandrashundar i allmänhet.

Kanske mycket av det "renrasiga helvetet" beror på att det faktiskt finns statistik på det, till skillnad från blandrasaveln? I renrasaveln så gräver man fram en massa problem trots att de inte stör individen, eftersom det kan få förödande konsekvenser på sikt.

:bow::bow::bow:

Utav de som inte vill lämna faktura så är det ett väldigt många som skruvar väldigt på kroppen om man efter de nämnt sitt pris vill ha kvitto på beloppet.

Det finns en anledning till att fanstyget med kassarigister är påfunnet.

Helt utanför ämnet men ändå.

Och nej Migo, jag tror inte dig om att fiffla på det viset!

Ptr

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 666
Senast: Acto
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 695
Senast: YlvaG
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
9 199
Senast: Snurrfian
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 619
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar