Sv: Varför blandras?
Javisst, jag håller absolut med om att det finns alldeles för mycket dålig renrasavel. Men varför är det bättre med okontrollerad blandrasavel utan mål?
Virre: I princip samma fråga till dig. Ska kolla på dokumentären strax men jag tror att jag har sett den förr.
Mycket avel är förkastlig även på renras-sidan och det finns raser som knappt borde få finnas kvar om inte någonting drastiskt görs åt hälsan, helst nyss. Extremavel är aldrig bra.
Men varför är det bättre med avel utan tydliga mål där avelsdjuren inte kontrolleras?
En blandning mellan mops och engelsk bulldogg, är den "bättre" i dina ögon än en renrasig mops?
Vart någonstans skrev jag att jag alternativet till renrasavel skulle vara
okontrollerad blandrasavel utan mål?
Ovh vad är det med er renrasförespråkare att ni
alltid ser blandrasavel som "okontrollerad" och "utan mål". Det finns seriösa blandrasavlare med tydliga mål och stor koll på både genetik och sjukdomskännedom, fast dem låtsas ni väl inte om? Jag förespråkar i alla fall inte någon
okontrollerad avel och vad jag kan se skrev jag aldrig det heller (på med läsglasöonen kanske?)
Vad det gäller din fråga på om jag tycker att en bulldog- mops korsning skulle vara ok, så kan jag säga att jag tycker att de raserna inte borde avlas ens som renrasiga än mindre korsas med varandra. De är en styggelse mot anatomin båda två. Men jag antar att det var det värsta du kunde komma på att fråga mig om och det var ju roligt, om än en förolämpning mot mitt intellekt.
Kul också att du svarar norrlänning om att Grand Danois är en ras med mycket fel, så då är det väl inte så konstigt att de blir sjuka, (inser du själv hur illa det låter) Man får helt enkelt acceptera att det är en sönderavlad sjuk ras och att ens hund kommer att dö i förtid om man skaffar den (detta trots bra uppfödare med kontrollerade och sjukdomstestade champinjonföräldrar). Men det är minsann
fint för de är ju renrasiga avlade efter rasstandarden. Helt jävla underbart resonemang.
Vallhund skrev:
Virre, vad gäller filmen "Ett renrasigt helvete" så börjar den bli ganska uttjatad o har ganska många år på nacken. Om då har någon som helst koll på hundar o avel av dem så borde du veta att många nationella hundklubbar, inklusive SKK infört rigorösa hälsoprogram för de mest drabbade raserna.
Fö så är filmen Brittisk o säger inte så mycket om avel i Sverige.
Vare sig den är gammal eller uttjatad så bygger den på fakta och klämmer på en mycket öm, men renrasig, tå.
Att man i Sverige har startat hälsoprogram talar väl bara för att aveln spårat ur, dessa "friska" och kontrollerade avelsdjur borde väl inte få sjuka eller deformerade avkommor? Tänk efter lite va.
Oj, filmen var brittisk, så bra, då kan vi ju blunda för faktumet att människan plågar (avlar fram sjuka djur) och avlivar (de individer som inte följer rasstandarden för rasen) hundar för eget nöjes skull.
Lite som att säga att inga barn svälter i Afrika för de rör ju inte Sverige och har inte med oss att göra. Nä, så tänker man ju inte, eller?
Vart i trådstarten stod det att det
bara gällde i Sverige, var det inte blandrasavel i allmänhet som var ämnet? Eller missade jag den detaljen...
Att bara avla renrasigt leder bara till inavel och tillslut kommer de "fina" hundarna vara sina egna föräldrar, syskon och kusiner.
Av våra tre hundar är den renrasiga (brun Dobermann) helt klart den svagaste individen, för övrigt är han en omplaceringshund, så ALLA omplaceringar är inte blandraser, som
Philosophia påstår i sitt inlägg. vi fick honom som 7 månaders valp.
Vår äldsta en blandras labbe/bc/dobbis är 13 år gammal och har bara besökt veterinär en gång då han råkat få i sig kylarglykol, han är fortfarande en pigg och glad och FRISK hund trots sin ålder. Han som skulle blivit skjuten av sin missbrukande ägare som 9 månaders valp.
Den tredje är en dobermann/rottweiler korsning med 75% dobbis 25 % rottis, det enda hon gjort är brutit klor och haft pyometra.