Varför blandras?

Sv: Varför blandras?

Jag har en blandras och en renras nu...har haft en hel del omplaceringar som varit blandraser..( även renras ) Mina sch/bc som jag haft har varit så underbara individer så nu när jag köpte en blandras så valde jag just en sch/bc...den killen blir 13 år i år och är en fantastisk hund på alla vis :love:

Den förra tiken jag hade blev nästan 15 år och var en sån blandning...Jag tycker dessa trådar är så fjantiga många ggr...här sitter folk med pekpinnar om massa saker..det finns oseriös avel överallt...med alla olika djursorter, raser osv osv....det som är värst är nästan all rasavel med dåliga hundar som i sin tur blir avlade med andra sjuka hundar...om alla hundar var friska ( renrasiga) skulle det ju inte bli "sjuka" blandraser...det krävs två renraser för att få en blandras.

Men det har stötts o blötts i åratal här på buke, och jag vill inte vara nån moralkärring som ska sitta på min piedestal o ha åsikter om blandraser som är ett oerhört brett ämne.

Utöver de skäl som redan räknats upp verkar vissa människor också ha ett behov av en "speciell" hund. Man vill inte ha en "vanlig" hund som ser ut som andra renrasiga hundar utan någon unik som ingen annan har.

dålig renrasavel kan ju ses som att *kunnigt* folk med viss insikt i sin ras och nån tidpunkt kollat reglerna inom SKK, och sen ändå medvetet använder sjuka hundar.....kan tycka det är medvetet falks marknadsföring, medvetet lureri osv....

Jag skulle snarare vilja ställa frågan, varför renras?
Jag tänker hänvisa min fråga till en dokumentär som jag och min sambo satt och grät till och frågades oss varför, varför när vi såg den.

Pedigree dogs exposed

En varning utfärdas till känsliga djurvänner och ni som förespråkar renraser borde få er en rejäl tankeställare. Fakta är svårt att snacka bort.

/Virre stolt ägare till 2 blandisar och en renras (Dobermann).

Jag skaffade min första hund för han hade de färger jag tycker är fin, hade raser i sej jag gillade och billig - 500 kr.
Han levde i 11 friska år, medans min kompis "avverkade" 3 grandisar, en pga lynnesfel, 1 pga svår allergi och 3:e tro jag dog av ålderskräpor vid 7-8 år:eek:
Hon hann även med en rottis oxå, den togs bort pga av ledfel.
Efter att min gamling gick bort så hade hon en annan rottis som bara blev nåt år, hade oxå ledfel.

I alla mina blandraser har det varit raser jag gillar, skulle troligen inte skaffa en blandning av nåt jag inte skulle köpa som renrasig heller.

Har tre blandisar nu.

Jag skaffade min första hund för han hade de färger jag tycker är fin, hade raser i sej jag gillade och billig - 500 kr.
Han levde i 11 friska år, medans min kompis "avverkade" 3 grandisar, en pga lynnesfel, 1 pga svår allergi och 3:e tro jag dog av ålderskräpor vid 7-8 år:eek:
Hon hann även med en rottis oxå, den togs bort pga av ledfel.
Efter att min gamling gick bort så hade hon en annan rottis som bara blev nåt år, hade oxå ledfel.

I alla mina blandraser har det varit raser jag gillar, skulle troligen inte skaffa en blandning av nåt jag inte skulle köpa som renrasig heller.

Har tre blandisar nu.

Fast det säger ju ingenting om hur det egentligen ser ut. Om jag ser till de hundar som finns i min bekantskapskrets så är blandisar klart sjukare än renrasiga (och naturligtvis säger inte del heller något om hur det egentligen ser ut). Även om man köper renrasigt är det ju viktigt att välja kennel och föräldradjur med omsorg (det kanske din kompis gjorde, hon kanske bara hade enorm otur för det där låter som rejäl otur oavsett om det hade varit blandras eller renrasigt).

Exempel:
Papilion/Chihuahua = Fungerar
Schäfer/Labrador = Fungerar
Cocker/pudel = Fungerar

Visst olyckor händer, renrasavel går åt skogen mm. Men para bara för att det är roligt eller tror att man kan få in någon extra tusing. Nej tack, så stödjer jag inte. Varför para något som inte leder något vart? De som föder upp seriöst har iallafall en uppfödningsplan.

Håller med om att det finns kombinationer som oftast fungerar. Det jag tänker kan vara svårare när det gäller blandraser är att hitta seriösa uppfödare som endast avlar på kontrollerade friska hundar och inte "vad som helst som är sött och snällt". Men givetvis finns det även sådana.

Javisst, jag håller absolut med om att det finns alldeles för mycket dålig renrasavel. Men varför är det bättre med okontrollerad blandrasavel utan mål?

Virre: I princip samma fråga till dig. Ska kolla på dokumentären strax men jag tror att jag har sett den förr.
Mycket avel är förkastlig även på renras-sidan och det finns raser som knappt borde få finnas kvar om inte någonting drastiskt görs åt hälsan, helst nyss. Extremavel är aldrig bra.
Men varför är det bättre med avel utan tydliga mål där avelsdjuren inte kontrolleras?
En blandning mellan mops och engelsk bulldogg, är den "bättre" i dina ögon än en renrasig mops?

När jag ska köpa hund vill jag ha så bra möjligheter det bara går för att få en frisk individ som passar bra in i mitt liv och på mina önskemål. Genom att välja en överlag frisk ras med (för mig) rätt temperament, från en uppfödare med samma noggranna avelstänk som mig, där jag kan följa linjerna långt tillbaka både vad gäller hälsa och temperament, (samt naturligtvis att de är mer homogena än blandraser) har jag så stora möjligheter som möjligt att få en bra hund. Och det känns ändå som en chansning, speciellt när jag letar valp eftersom man aldrig kan vara 100% säker, bara ge sig själv så stora möjligheter som möjligt till att det blir rätt.

Norrlänning: Grand danois är ju dock en ras med rätt mycket problem som dessutom åldras tidigt.

Nu har jag gett mig in i en diskussion som jag hade tänkt hålla mig borta ifrån :cool: Jag tycker dock att diskussionen i sig är väldigt intressant så varför inte.

Min personliga åsikt när det gäller avel är att seriös avel sker på hälsosamma djur, med ett bra temperament, med tydliga både lång- och kortsiktiga mål (dvs: vad vill man med just denna kull, och vad vill man på lång sikt?). Målet ska vara att hela tiden förbättra de egenskaper man är ute efter (naturligtvis ska varje mål vara mer specificerat än så). Hälsa och "snällhet" ska liksom vara en grundförutsättning för att ens fundera på avel (och ja, där går alltså extremaveln bort) och föräldrarna ska ha något utöver det att tillföra. Man bör också ha sina egna prioriteringar klara för sig.

Avel är ett komplicerat arbete och nedärvningen av sjukdomar och missbildningar är sällan enkel. Därför är det viktigt att ha så mycket information det bara går genom hälsotester, uppföljning och kontroll även av släktingar bortanför de tilltänkta föräldrarna.

Håller med om att det finns kombinationer som oftast fungerar. Det jag tänker kan vara svårare när det gäller blandraser är att hitta seriösa uppfödare som endast avlar på kontrollerade friska hundar och inte "vad som helst som är sött och snällt". Men givetvis finns det även sådana.

Snarare omöjligt om vi inte pratar prestationsavel.
Virre, vad gäller filmen "Ett renrasigt helvete" så börjar den bli ganska uttjatad o har ganska många år på nacken. Om då har någon som helst koll på hundar o avel av dem så borde du veta att många nationella hundklubbar, inklusive SKK infört rigorösa hälsoprogram för de mest drabbade raserna.
Fö så är filmen Brittisk o säger inte så mycket om avel i Sverige.

Tror du att kompisens hundar skulle varit friskare om de var korsade gd/irländsk varghund el dyl?

Gd lever ju inte så hemskt länge, och har en del sjukdomar. Din kompis gjorde ett medvetet val.

kl
Virre, den dokumentären säger ingenting. Har du sett dokumentären om feta barn? Eller de banren som bara åt choklad? Eller pojken som kedjerökte som 8-åring? Betyder det att också svenska barn mår likadant. Eller alla brittiska...

Nej, visst finns det oseriös rasavel också, det har ingen sagt. Men såna dokumentärer är a)otroligt vinklade och överdrivna b)gäller storbritannien.

Dessutom sa nån det bra, välj inte hund, välj uppfödare.

En varning utfärdas till känsliga djurvänner och ni som förespråkar renraser borde få er en rejäl tankeställare. Fakta är svårt att snacka bort.

Fast varifrån kommer blandraserna? Många hänvisar till att blandraserna skulle vara friskare än renraserna pga heterosiseffekten. Effekten gäller dock enbart första, och möjligen andra generationen, sedan tar det stopp och man måste börja på ny kula med nya renrasiga hundar som paras med varandra.

Oseriös och oansvarig djuravel och djurhållning är alltid förkastligt oavsett om det är renras eller blandras. Precis som att man inte ska ta valpar på sin blandras bara för att den är söt och snäll så ska man inte ta valpar på en hund bara för att den är utställningschampion. Hunden och hundens släktingar ska vara fri från ärftliga sjukdomar och defekter som kan ge upphov till men för deras avkommor och hunden ska även vara funktionell. Det gäller oavsett om det är blandras eller renras.

Det blandrashundarna har emot sig i de flesta fall är brister hos sina uppfödare. De brister i kunskap om genetik och hur ärftligheten för olika sjukdomar ser ut, de brister i kännedom om bakomliggande ärftliga sjukdomar och defekter hos de hundar som paras, och de brister i planeringen av vad de ska göra av de valpar som de inte har köpare för. Eller menar du att det är en ständig slump att majoriteten av alla hundar på blocket, alla omplaceringar, alla vanskötta hundar som hamnar på hundstallet är blandraser? Det finns många, många oseriösa renrasuppfödare också, men andelen är nog mindre än bland renrasuppfödarna.

Jag har i hela min uppväxt haft renrasiga hundar (Leonberger,pudlar ) Och när jag och min kille letade hund i somras så fastnade vi för en korsning toypudel/Bichon Frise, Dom är inte så olika i pälsen, kroppsbyggnaden och psyket. Och det är en hund som JAG klarar av att sköta och hantera. Jag skulle inte köpa en brukshunds korsning bara för att jag vill ha en billig hund.

Och sen för att få fram en ny ras så måste man korsa, det är väl så alla hundraser blivit till? Eller ploppade det ut en chihuahua ur en varg direkt.:rofl:
Det finns ofta något fel hos nästan alla godkända hundraser. Knäproblem,höftproblem,hudproblem,ögon till och med andningen har vi sabbat på vissa godkända raser och vi fortsätter avla så.För det är så rasstandarden ser ut. Och det är inte veterinärer som bestämmer rasstandarden.Utan dom som avlat fram rasen.

Jag tycker det är viktigast att hunden är lämplig till det ändamål man vill syssla med. Vare sig det är jakt,bruks,utställning eller sällskap. Jag är inte emot blandrasaveln men jag är emot okunniga människor som inte ska hålla på avel över huvudtaget.Det gäller alla djur.

oanki / En storpudel,en mellanpudel en dvärgpudel och en "Mini Bichon Poo" :rofl:

Javisst, jag håller absolut med om att det finns alldeles för mycket dålig renrasavel. Men varför är det bättre med okontrollerad blandrasavel utan mål?

Virre: I princip samma fråga till dig. Ska kolla på dokumentären strax men jag tror att jag har sett den förr.
Mycket avel är förkastlig även på renras-sidan och det finns raser som knappt borde få finnas kvar om inte någonting drastiskt görs åt hälsan, helst nyss. Extremavel är aldrig bra.
Men varför är det bättre med avel utan tydliga mål där avelsdjuren inte kontrolleras?
En blandning mellan mops och engelsk bulldogg, är den "bättre" i dina ögon än en renrasig mops?

Vart någonstans skrev jag att jag alternativet till renrasavel skulle vara okontrollerad blandrasavel utan mål?
Ovh vad är det med er renrasförespråkare att ni alltid ser blandrasavel som "okontrollerad" och "utan mål". Det finns seriösa blandrasavlare med tydliga mål och stor koll på både genetik och sjukdomskännedom, fast dem låtsas ni väl inte om? Jag förespråkar i alla fall inte någon okontrollerad avel och vad jag kan se skrev jag aldrig det heller (på med läsglasöonen kanske?)

Vad det gäller din fråga på om jag tycker att en bulldog- mops korsning skulle vara ok, så kan jag säga att jag tycker att de raserna inte borde avlas ens som renrasiga än mindre korsas med varandra. De är en styggelse mot anatomin båda två. Men jag antar att det var det värsta du kunde komma på att fråga mig om och det var ju roligt, om än en förolämpning mot mitt intellekt.
Kul också att du svarar norrlänning om att Grand Danois är en ras med mycket fel, så då är det väl inte så konstigt att de blir sjuka, (inser du själv hur illa det låter) Man får helt enkelt acceptera att det är en sönderavlad sjuk ras och att ens hund kommer att dö i förtid om man skaffar den (detta trots bra uppfödare med kontrollerade och sjukdomstestade champinjonföräldrar). Men det är minsann fint för de är ju renrasiga avlade efter rasstandarden. Helt jävla underbart resonemang.

Vallhund skrev:
Virre, vad gäller filmen "Ett renrasigt helvete" så börjar den bli ganska uttjatad o har ganska många år på nacken. Om då har någon som helst koll på hundar o avel av dem så borde du veta att många nationella hundklubbar, inklusive SKK infört rigorösa hälsoprogram för de mest drabbade raserna.
Fö så är filmen Brittisk o säger inte så mycket om avel i Sverige.

Vare sig den är gammal eller uttjatad så bygger den på fakta och klämmer på en mycket öm, men renrasig, tå.
Att man i Sverige har startat hälsoprogram talar väl bara för att aveln spårat ur, dessa "friska" och kontrollerade avelsdjur borde väl inte få sjuka eller deformerade avkommor? Tänk efter lite va.
Oj, filmen var brittisk, så bra, då kan vi ju blunda för faktumet att människan plågar (avlar fram sjuka djur) och avlivar (de individer som inte följer rasstandarden för rasen) hundar för eget nöjes skull.
Lite som att säga att inga barn svälter i Afrika för de rör ju inte Sverige och har inte med oss att göra. Nä, så tänker man ju inte, eller?
Vart i trådstarten stod det att det bara gällde i Sverige, var det inte blandrasavel i allmänhet som var ämnet? Eller missade jag den detaljen...
Att bara avla renrasigt leder bara till inavel och tillslut kommer de "fina" hundarna vara sina egna föräldrar, syskon och kusiner.

Av våra tre hundar är den renrasiga (brun Dobermann) helt klart den svagaste individen, för övrigt är han en omplaceringshund, så ALLA omplaceringar är inte blandraser, som Philosophia påstår i sitt inlägg. vi fick honom som 7 månaders valp.

Vår äldsta en blandras labbe/bc/dobbis är 13 år gammal och har bara besökt veterinär en gång då han råkat få i sig kylarglykol, han är fortfarande en pigg och glad och FRISK hund trots sin ålder. Han som skulle blivit skjuten av sin missbrukande ägare som 9 månaders valp.

Den tredje är en dobermann/rottweiler korsning med 75% dobbis 25 % rottis, det enda hon gjort är brutit klor och haft pyometra.

Senast ändrad:

Av våra tre hundar är den renrasiga (brun Dobermann) helt klart den svagaste individen, för övrigt är han en omplaceringshund, så ALLA omplaceringar är inte blandraser, som Philosophia påstår i sitt inlägg. vi fick honom som 7 månaders valp.

Jag har inte påstått något sådant. Jag skrev "majoriteten av alla ...".

Eller menar du att det är en ständig slump att majoriteten av alla hundar på blocket, alla omplaceringar, alla vanskötta hundar som hamnar på hundstallet är blandraser? Det finns många, många oseriösa renrasuppfödare också, men andelen är nog mindre än bland renrasuppfödarna.

Vår äldsta en blandras labbe/bc/dobbis är 13 år gammal och har bara besökt veterinär en gång då han råkat få i sig kylarglykol, han är fortfarande en pigg och glad och FRISK hund trots sin ålder. Han som skulle blivit skjuten av sin missbrukande ägare som 9 månaders valp.

Jag tycker att det du skriver här är mycket talande för många blandrashundars öde. Och det är det här som gör att blandrasaveln är så problematiskt: Bristen på ansvar från uppfödarna var deras hundar hamnar någonstans. Den hunden hade en jädra tur som hamnade hos dig och framförallt slapp leva mer än 9 månader av sitt liv i misär. Men så bra ser det inte ut för alla tyvärr överflödiga kullar som är resultatet utav planlös blandrasavel.

Där slog ni huvudet på spiken!

Omplaceringar som omplaceras och omplaceras igen. Oftast ser rashundsuppfödare till att deras hundar i första hand hamnar hos någon som är seriös och vill ha hunden för dess egenskaper. Uppfödaren har kontakt med köparen genom hundens liv, ger kanske skolning, har träffar, håller koll på hundarnas hälsa osv. Blir det problem ser de ofta till att hunden får ett annat hem med en seriös ägare som också får stöd och råd.

Alla gör inte det, men de flesta.

Hur många uppfödare av blandraser gör det?

Fast det säger ju ingenting om hur det egentligen ser ut. Om jag ser till de hundar som finns i min bekantskapskrets så är blandisar klart sjukare än renrasiga (och naturligtvis säger inte del heller något om hur det egentligen ser ut). Även om man köper renrasigt är det ju viktigt att välja kennel och föräldradjur med omsorg (det kanske din kompis gjorde, hon kanske bara hade enorm otur för det där låter som rejäl otur oavsett om det hade varit blandras eller renrasigt).

Jag tror hon valde kennel medvetet och hade kollat upp, är inte säker.
Vet iaf att sista rottisen gjorde hon det, hon va den enda i valpkullen som hade ledfel.
Jag tycker synd om henne, hon har verkligen haft otur.

Filmen var bra som väckarklocka gällande aveln av vissa raser, o åtgärdsprogram har pågått ett tag nu i flera länder, men att använda den som argument att alla renrasiga hundar är sönderavlade/sjuka är bara dumheter som gör den som kommer med påståendet mindre trovärdig.

Vad gäller din statistik som bygger på dina/din familjs hundar säger nada om hundar i allmänhet.
Försäkringsbolagets siffror är nog mer tillförlitliga, dvs blandisar ligger precis i mitten vad gäller ersättningar, dvs vare sig sjukare eller friskare än de flesta raser.

Det finns ytterst få seriösa blandrasuppfödare o att dra upp sådana i en diskussion ang renras/blandras blir bara pinsam.

Och nej, all renrasavel kommer inte att resultera i att alla hundar blir inavlade.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 665
Senast: Acto
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 695
Senast: YlvaG
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
9 199
Senast: Snurrfian
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 619
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar