Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Naturligtvis är inte alla mopsar precis så . Det förekommer variationer, precis som inom vilken ras som helst. Men det är en beskrivning på en typisk mops och stämmer in på de flesta mopsar som jag känner.
Jag vet inte vilken annan hundras som skulle passa in på beskrivningen både mentalt och fysiskt. Det finns få små men robusta sällskapshundar. Cavalier King Charles är inte helt fel, men talar inte till oss. Det är dessutom en ras med ganska extrema hälsoproblem, inte minst med hjärtat. Om man inte har haft nära kontakt med en mops så är det kanske svårt att förstå vad som är så speciellt. De är så otroligt kärleksfulla.
Jag vet faktiskt inte vad exakt för hälsoundersökning som gjordes på föräldrarna så om den var "halvdålig" eller ej kan jag inte uttala mig om, de är HD-testade det vet jag säkert (min sambos hund från början därför har jag inte så stor koll på det).
Jag vet dock att uppfödaren var väldigt nog med vilka personer som fick köpa valp.
Det ringde folk och frågade om de skulle bli "stora och farliga", de fick en lur pålagd i örat och så var det inget mer snack om den saken.
Det finns 3 kullar från just dessa föräldrarna och vår tillhör den första kullen. Vi umgås med ägarna till tre syskon plus uppfödaren då.
De som trots allt inte klarat av hunden har fått hjälp att omplacera den av uppfödaren. Uppfödaren har även hjälpt till med viss träning av hunden för de som velat/behövt det. Valpträffar har anordnats ett flertal gånger.
När jag skrev att det inte var en "seriös uppfödare i den bemärkelsen" menade jag snarare att det inte var någon storskalig uppfödning som gällde, men det lilla som var, var seriöst. Det har som sagt tagits tre kullar, men tiken ska kastreras och det är därmed slut på detta.
Jag har aldrig fått chansen att få hälsa på en mops tyvärr, känner ingen eller vet heller ingen som har någon här ikring.
Så ja, jag har kanske svårt att förstå
Men å andra sidan har jag inte träffat många andra sällskapshundar heller så jag kan säga hur dom är.
Tänkte bara allmänt
Vad ligger det för mål och resonemang bakom din (om du tycker den är bra uppfödd alltså)? Alt. vad tycker du kan vara "godkända" anledningar?
Frågar av ren nyfikenhet, vi har nog samma resonemang men jag har svårt att hitta några starka syften mer än ev. prestationsavel på typ jakt- och draghundar.
Men blandrasavel är inte det samma som oseriös avel för mig. Det finns oseriösa uppfödare även inom renrasaaveln. Om de är seriösa eller inte beror ju inte på renras eller blandras. Det är att göra det för enkelt för sig. Det finns seriösa människor som föder upp blandraser också. Det får man inte glömma.Alla gör som de vill men andra får väl tycka illa om att det stödjer oseriös och kanske även olaglig avel.
Det är ju jättebra att du är nöjd med hunden, men faktum kvarstår ju att med blandras är det svårare att förutspå vad du får. Risken hade ju varit en hund med både korta ben, knepig päls och tveksamt temperament.
Just det tycker jag är en av de största fördelarna med att köpa renrasigt, i kombination med att det ligger seriös avel bakom (tex hälsokontroller).
Men blandrasavel är inte det samma som oseriös avel för mig. Det finns oseriösa uppfödare även inom renrasaaveln. Om de är seriösa eller inte beror ju inte på renras eller blandras. Det är att göra det för enkelt för sig. Det finns seriösa människor som föder upp blandraser också. Det får man inte glömma.
Ja det är ingen som har sagt att alla blandrasuppfödare är oseriösa och att alla renrasuppfödare är seriösa.
Vad är en seriös uppfödare enligt dig?
Enligt mig är det en som har ett syfte med sin avel och endast använder dokumenterat friska och mentalt lämpliga djur (gärna mentaltestade) från dito linjer. Och som självklart säljer valparna besiktigade, chipmärkta och vaccinerade vid tidigaste 8 veckors ålder. Allt för att ge valpen de bästa förutsättningarna till att leva ett friskt och lyckligt livs och fungera i sitt syfte. Men det är min åsikt, kraven är inte så höga tycker jag men inbillar mig att få blandrasuppfödare skulle leva upp till dem om de inte prestationsavlar. Motbevisa mig gärna!
Kan tillägga att uppfödaren till min hund har hundar som både är röntgade och ögonlysta. Hon avlade tidigare renrasigt på båda raserna men trodde på att en blandning skulle bli bra(jaja, jag vet att det innebär att hon inte längre är välkommen hos skk) och det blev ju bra med första kullen då det blev friska och trevliga hundar med det bästa från båda raser. Och självklart var valparna både vaccinerade, chipmärkta, besiktade och 8 veckor. Dessutom kollade hon upp oss noga innan köp och har även haft "koll" på oss efter och kollat upp att allt går som det ska, vill gärna träffa hundarna osv och kommer med mycket tips och råd. Hon var noga med att visa sina hundar ordentligt(föräldrarna och storasyster) både under träning och allmänt.
Det lät som du menade det när du skrev att man stödjer oseriös avel och kanske till och med olaglig när man köper blandraser. Jag kanske missförstod? Ber om ursäkt i så fall.Ja det är ingen som har sagt att alla blandrasuppfödare är oseriösa och att alla renrasuppfödare är seriösa.
Tror vi har rätt lika åsikt där. För mig är det en uppfödare som avlar på friska djur, mentalt lämpliga (och ja, helst mentaltestade) och som säljer valparna veterinärbesiktigade. Exteriören är för mig inte det viktigaste utan mentaliteten. Jag tycker en seriös uppfödare tar reda på så mycket som möjligt av en köpare för att se till så gott det går att köparen verkar kunna ge hunden ett bra liv. Viktigt också att de ser hur en tänkt köpare hanterar hunden och att de vågar säga nej om de känner att detta nog inte kommer att passa.Vad är en seriös uppfödare enligt dig?
Det lät som du menade det när du skrev att man stödjer oseriös avel och kanske till och med olaglig när man köper blandraser. Jag kanske missförstod? Ber om ursäkt i så fall.
Tror vi har rätt lika åsikt där. För mig är det en uppfödare som avlar på friska djur, mentalt lämpliga (och ja, helst mentaltestade) och som säljer valparna veterinärbesiktigade. Exteriören är för mig inte det viktigaste utan mentaliteten. Jag tycker en seriös uppfödare tar reda på så mycket som möjligt av en köpare för att se till så gott det går att köparen verkar kunna ge hunden ett bra liv. Viktigt också att de ser hur en tänkt köpare hanterar hunden och att de vågar säga nej om de känner att detta nog inte kommer att passa.
Jag tycker inte det finns något att bevisa. Jag vet vad jag söker för hund och söker tills jag finner detta. Alla är fria att följa sin egen väg. Detta är rätt för mig, men kanske inte alls för dig? Alla har vi ju olika erfarenheter och kunskaper i bagaget och vi har dessutom olika syften med våra hundar.
Det här är min underbara kille. Jag är så glad att vi fann honom. Härligare hund kunde jag inte hitta.