Varför blandras?

Sv: Varför blandras?

Absolut inte! Finns betydligt finare hundar än min. Men jag vill ha en hund som tilltalar mig och det tror jag alla vill. Det var inte främst utseendet som inte passade in med dom hundarna du gav som förslag utan bland annat storlek och att dom är ovanliga, någon av dom har dessutom terrier i sig och det gillar jag inte. Men självklart skulle du haka upp dig på det och inte det andra jag skrev, eftersom det kan bli en livlig diskution då:p
Förstår inte varför du tycker att jag skulle köpt en hund jag inte kände tilltalade mig.

Men det låter inte så olikt eller omöjligt att andra raser inte är så.
Du menar att det inte är individen som är så utan alla mopsar?

Men de va en härlig beskrivining:)

Naturligtvis är inte alla mopsar precis så :). Det förekommer variationer, precis som inom vilken ras som helst. Men det är en beskrivning på en typisk mops och stämmer in på de flesta mopsar som jag känner.

Jag vet inte vilken annan hundras som skulle passa in på beskrivningen både mentalt och fysiskt. Det finns få små men robusta sällskapshundar. Cavalier King Charles är inte helt fel, men talar inte till oss. Det är dessutom en ras med ganska extrema hälsoproblem, inte minst med hjärtat. Om man inte har haft nära kontakt med en mops så är det kanske svårt att förstå vad som är så speciellt. De är så otroligt kärleksfulla.

Men självklart skulle du haka upp dig på det och inte det andra jag skrev, eftersom det kan bli en livlig diskution då:p

Det är svårt att tolka dig på annat sätt när du svarar med:

Vissa av dom är helt fel i både storlek och päls. Och dessutom fruktansvärt fula:p Tibben gillar jag jätte mycket. Var i kontakt med uppfödare när jag skulle köpa min nuvarande men tyckte att dom hade alldeles för korta ben och dessutom underbett som heter duga.

Dom tibbar jag har träffat har inte haft nämnvärda underbett (känner uppfödare och har träffat flera på utställning), så jag vet inte riktigt vad uppfödaren du var hos hade för hundar.

Jag tolkade fö ditt svar likadant som Philosofia.

Jag känner inte direkt en hel drös mopsar, men anser att skillnaden mellan fralla och mops verkar mycket liten. Jag har träffat ganska många mopsar, men bara lärt känna en. Mycket trevlig mot människor, men ansåg sig manad att visa hur "stor och tuff" han var gentemot andra hanar. Samma med frallorna, träffat många, känner ingen.

Petit brabancon tycker jag också verkar vara i klass med mopsen. Men där har jag nog bara träffat en handfull på nära håll.

Tilläggas bör att jag verkligen gillar mopsars charmiga sätt, men jag tror dock att charmen ökas en del av deras utseende. När dom, små och runda, kommer studdsandes med sina "hmf/fnys/garf" ljud :D

KL

Sen undrar jag lite försynt över detta sk "blandrashat" som har nämnts i tråden. Jag har ALDRIG stött på detta inom mina 17 år i hunderiet. Att många reagerar och uttrycker avsky mot den oplanerade aveln av blandraser där både hundar och valpköpare sätts åt sidan och i många fall blir lidande är väl inte så konstigt att det rynkas på näsan åt?

Vi har massor av tjänstehundar i Sverige som är blandraser, vissa sporter kan utföras med blandras osv, så åter igen, varifrån har ni uppfattat att hatet kommer ifrån?

Fast största problemet med tibben är att den har för korta ben. Jag vill ha en med längre ben av praktiska själ. Och jag vill fortfarande veta varför ni tycker att jag skulle köpt mig en hund jag inte ville ha. Det är ju inte direkt så att jag genast kommer omplacera min hund och köpa en av dessa raser bara för att någon på ett forum säger att det är den rätta hunden för mig och en sån jag borde ha köpt:p
Nästa hund kommer troligtvis inte vara blandras så jag förstår inte erat problem.

Det handlar inte om att någon tycker du ska omplacera din hund och köpa en renras. Det är påståendet att det var omöjligt för dig att hitta en renras som uppfyllde dina krav som jag och jag tror dom andra också reagerat på.

Visst hade jag kunnat köpt någon renrasig och älskat den lika mycket som min blandras och som säkert hade funkat jättebra, men jag förstår inte varför jag ska köpa en hund när det finns en annan som jag hellre vill ha.

Eftersom du genom att köpa en blandras stödjer en avel som med största sannolikhet är oseriös (saknar syfte och relevant hälso- och mentalkontroll av avelsdjuren).

Skulle "ingen" köpa blandrashundar/oreggade "renraser" så skulle tillslut den aveln minska och färre hundar skulle hamna under de hemska förhållanden som tyvärr inte allt för sällan är dessa hundars öde.

Jag känner inte direkt en hel drös mopsar, men anser att skillnaden mellan fralla och mops verkar mycket liten. Jag har träffat ganska många mopsar, men bara lärt känna en. Mycket trevlig mot människor, men ansåg sig manad att visa hur "stor och tuff" han var gentemot andra hanar. Samma med frallorna, träffat många, känner ingen.

Petit brabancon tycker jag också verkar vara i klass med mopsen. Men där har jag nog bara träffat en handfull på nära håll.

Tilläggas bör att jag verkligen gillar mopsars charmiga sätt, men jag tror dock att charmen ökas en del av deras utseende. När dom, små och runda, kommer studdsandes med sina "hmf/fnys/garf" ljud :D

Min erfarenhet är att mopsarna är mjukare än frallorna både mot människor och andra hundar. Jag uppfattar dem som lättare att fostra och med mer "will to please". Visst finns det mopsar som "mopsar upp sig" mot andra hundar, men de flesta gör det inte. Sen är ju även frallan en kortnosig hund med egna hälsoproblem, så jag skulle inte ta mig in i den "godkända kategorin" av hundägare för det rasbytet. Petit brabancon är en charmig ras, men så har den också mops i stamtavlan :D Jag känner bara någon enstaka, men de verkar inte riktigt vara samma små kärlekspaket som mopsarna.

Och som sagt, jag kanske inte köper en blandras igen och har aldrig gjort det förut inom någon djurart. Men denna gången föll det sig så. Då tycker jag det finns betydligt värre hundavel(renrasigt) som man kan försöka sätta stopp för i första hand. Och jag säger inget om helt galna blandningar där man verkligen förstår att risken är stor att det inte kommer bli bra, jag är helt i mot sånt. Men så tycker inte jag fallet är med min tibbe/cocker.

Vad är det för renrasavel som är så hemsk i Sverige? Är det bättre att använda dessa raser till blandraser? Blir dessa hundar bättre än de raser de har i sig? Hur vet man det i så fall?

Om du håller med om att det finns ganska många raser där aveln är ok, finns det någon anledning att korsa dessa raser med varandra eller de "sämre" avlade raserna?

Jag kan verkligen inte förstå vart ifrån du får att jag tycker att man ska göra blandraser av sönderavlade renraser?? Och ja det finns hemskt sönderavlade hundar i Sverige. Hundar som är så platta i nosen att dom får andningsproblem, hundar som har så långa ryggar kombinerat med korta ben att dom inte kan hoppa och hundar som inte kan para sig på normalt vis. Och självklart alla raser som har så mycket rasbundna sjukdomar.

Tack för svaret på ena delen av mitt inlägg. Jag håller med dig och skulle aldrig skaffa en av dessa extrema raser själv.

Men du får gärna också svara på den andra delen om varför man ska korsa raser som har en "bra" avel med varandra eller med "sämre" raser?

I mitt fall var det ju att jag hade två raser jag tyckte mycket om men den ena med päls som kräver mycket jobb och den andra med för korta ben. Fick kontakt med uppfödaren som bodde väldigt nära(och som dessutom var lite bekant då hon även är i hästsvängen), tänkte att jag i alla fall kunde åka dit och träffa hennes hundar och eftersom båda föräldrarna plus äldre syskon fanns så var det lite intressant. Åkte dit och föll direkt, då var det redan försent att börja tänka på att man skulle få skit som blandrasägare, jag hade hittat min hund:p Annars föredrar jag ju renraser, har aldrig letat efter en blandras. Men nu föll det sig såhär.

Men samtidigt finns det många friska hundraser att välja mellan. Valet behöver liksom inte stå mellan en sönderavlad ras och en blandras.

Visst, att korsa två hundar av hyfsat samma typ och storlek och som är konstaterat friska både på längden och på tvären, det behöver inte vara fel givet att man har planer för alla valpar och är beredd till att agera som en uppfödare under uppfödningens levnad. Jag kan nog inte säga att jag egentligen finner något moraliskt fel i det. Däremot tycker jag att man måste fråga sig vad målet med det är och ha ett bra svar på den frågan.

Längre ben och kortare päls eller vad din uppfödare nu hade för mål med cocker/tibbe-blandningen tror jag inte kvalificerar sig som ett bra svar av två skäl: Dels förekommer bl a samma ögonsjukdomar på båda raserna så någon heterosiseffekt torde man inte erhålla, och dels hade valparna lika gärna kunnat få korta ben som en tibbe med päls som en cocker.

Senast ändrad:

I mitt fall var det ju att jag hade två raser jag tyckte mycket om men den ena med päls som kräver mycket jobb och den andra med för korta ben. Fick kontakt med uppfödaren som bodde väldigt nära(och som dessutom var lite bekant då hon även är i hästsvängen), tänkte att jag i alla fall kunde åka dit och träffa hennes hundar och eftersom båda föräldrarna plus äldre syskon fanns så var det lite intressant. Åkte dit och föll direkt, då var det redan försent att börja tänka på att man skulle få skit som blandrasägare, jag hade hittat min hund:p Annars föredrar jag ju renraser, har aldrig letat efter en blandras. Men nu föll det sig såhär.

För typ 100:e gången så är det aveln som jag ser som ett problem och tyvärr så stöttar alla som köper blandraser denna. Då ifråga sätts inte för att du äger en blandras utan för att du valt att sponsra en oseriös verksamhet. Det finns det nog många som har gjort och i efterhand kan förstå varför det kan anses vara "fel" och tänker på ett annat sätt nästa gång de köper en hund men du är uppenbarligen inte en av dem.

Jag har ju skrivit att det är den första och troligtvis den sista blandrasen jag köper. Nu lägger jag ner det här, har inte tid och ork att ägna mig åt att diskutera med konfliktkåta personer.

Jag har ju skrivit att det är den första och troligtvis den sista blandrasen jag köper. Nu lägger jag ner det här, har inte tid och ork att ägna mig åt att diskutera med konfliktkåta personer.

Ledsen att jag inte kunnat dra den slutsatsen från det du skrivit tidigare:

Visst hade jag kunnat köpt någon renrasig och älskat den lika mycket som min blandras och som säkert hade funkat jättebra, men jag förstår inte varför jag ska köpa en hund när det finns en annan som jag hellre vill ha.

Och som sagt, jag kanske inte köper en blandras igen och har aldrig gjort det förut inom någon djurart. Men denna gången föll det sig så. Då tycker jag det finns betydligt värre hundavel(renrasigt) som man kan försöka sätta stopp för i första hand. Och jag säger inget om helt galna blandningar där man verkligen förstår att risken är stor att det inte kommer bli bra, jag är helt i mot sånt. Men så tycker inte jag fallet är med min tibbe/cocker.

Konliktkåt är ett nytt ord, jag vill bara förstå, jag är en sån person som inte nöjer mig med svaret "för att det är så" jag vill veta orsaken och se det med egna ögon t.ex. genom statistik och forskning.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 616
Senast: Acto
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 695
Senast: YlvaG
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
9 199
Senast: Snurrfian
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar