Sv: Varför blandras?
Du gick med andra ord helt och hållet på utseendet när du valde valp?
Du gick med andra ord helt och hållet på utseendet när du valde valp?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men det låter inte så olikt eller omöjligt att andra raser inte är så.
Du menar att det inte är individen som är så utan alla mopsar?
Men de va en härlig beskrivining
Men självklart skulle du haka upp dig på det och inte det andra jag skrev, eftersom det kan bli en livlig diskution då
Vissa av dom är helt fel i både storlek och päls. Och dessutom fruktansvärt fula Tibben gillar jag jätte mycket. Var i kontakt med uppfödare när jag skulle köpa min nuvarande men tyckte att dom hade alldeles för korta ben och dessutom underbett som heter duga.
Jag känner inte direkt en hel drös mopsar, men anser att skillnaden mellan fralla och mops verkar mycket liten. Jag har träffat ganska många mopsar, men bara lärt känna en. Mycket trevlig mot människor, men ansåg sig manad att visa hur "stor och tuff" han var gentemot andra hanar. Samma med frallorna, träffat många, känner ingen.
Petit brabancon tycker jag också verkar vara i klass med mopsen. Men där har jag nog bara träffat en handfull på nära håll.
Tilläggas bör att jag verkligen gillar mopsars charmiga sätt, men jag tror dock att charmen ökas en del av deras utseende. När dom, små och runda, kommer studdsandes med sina "hmf/fnys/garf" ljud
I mitt fall var det ju att jag hade två raser jag tyckte mycket om men den ena med päls som kräver mycket jobb och den andra med för korta ben. Fick kontakt med uppfödaren som bodde väldigt nära(och som dessutom var lite bekant då hon även är i hästsvängen), tänkte att jag i alla fall kunde åka dit och träffa hennes hundar och eftersom båda föräldrarna plus äldre syskon fanns så var det lite intressant. Åkte dit och föll direkt, då var det redan försent att börja tänka på att man skulle få skit som blandrasägare, jag hade hittat min hund Annars föredrar jag ju renraser, har aldrig letat efter en blandras. Men nu föll det sig såhär.
Jag har ju skrivit att det är den första och troligtvis den sista blandrasen jag köper. Nu lägger jag ner det här, har inte tid och ork att ägna mig åt att diskutera med konfliktkåta personer.
Visst hade jag kunnat köpt någon renrasig och älskat den lika mycket som min blandras och som säkert hade funkat jättebra, men jag förstår inte varför jag ska köpa en hund när det finns en annan som jag hellre vill ha.
Och som sagt, jag kanske inte köper en blandras igen och har aldrig gjort det förut inom någon djurart. Men denna gången föll det sig så. Då tycker jag det finns betydligt värre hundavel(renrasigt) som man kan försöka sätta stopp för i första hand. Och jag säger inget om helt galna blandningar där man verkligen förstår att risken är stor att det inte kommer bli bra, jag är helt i mot sånt. Men så tycker inte jag fallet är med min tibbe/cocker.