Varför blandras?

Sv: Varför blandras?

Det är ju flera b.l.a jag här inne som skrivit att de försäkrar sina renraser betydligt billigare än vad du försäkrar dina blandraser för. Min försäkring är över 100 kr/månaden billigare än vad din är. Så jag undrar vad du grundar ditt påstående att blandraser är billigare att försäkra på..?

Det är tydligen väldigt vanligt, syrran råkar ut för det varje dag. Och det är tydligen inte ovanligt att folk blir arga för att dom förväntas betala.. Hon har berättat att dom har flera st "kända" personer som har för vana att inte betala för besöken men när dom ska in med djuret igen betalar dom föregående skuld. Där får ju visserligen cheferna på kliniken skylla sig själva som inte tar förskottsbetalt av såna personer. Men samtidigt så är det ju förjävligt hur folk beter sig.

Tydligen är det ganska vanligt att folk tror att det ska finnas något bidrag som täcker upp för veterinärvård. Eftersom att vi inte behöver betala så mkt för läkaren tror folk att samma ska gälla hos vet.

Den blandrasuppfödaren som har intresse för de valpar som blir, och hur de blir och hur de får det tycker och tror jag är en nyttig nagel i ögat på renrasaveln.
Varför skulle det bli det? Förstår inte alls hur du resonerar där? Och vadå nyttig? Som flera redan påpekat här inne har ju renrasuppfödarna betydligt högrekrav på sig än vad vad blandrasuppfödarna har.

Jag kan inte förstå syftet med blandras avel om det inte är prestationsavel.

Så det blev precis som jag tänkt.:laugh: Hittade ingen renrasig som passade in på mina krav.
Så verkligen ingen av de dryga 300 raser som finns i Sverige passar in på dina krav?! :confused:

Som många andra påpekat här inne så är det ju inte blandraserna som individer man är emot, det är aveln.

Oj, vad du hugger!

Kan du ge exempel på denna seriösa blandrasaveln? Var hittar man den? Jag är uppriktigt nyfiken.

Frågan om mops/bulldogg var inte tänkt som en förolämpning mot ditt intellekt utan en fråga om du tyckte att blandraser automatiskt var bättre. Det är inte avel jag vill stödja heller.

Alla raser dras med olika sjukdomar, även blandraser. Det man som uppfödare måste göra är att göra allt för att göra de friskare och prioritera hälsan. Som valpköpare måste man vara medveten om rasens sjukdomar och de sjukaste raserna får man antingen välja bort eller vara extra noggrann med om man vill ha en frisk och långlivad hund.

Egentligen borde man inte dela in aveln i renras och blandras utan seriös och oseriös i sådana här diskussioner.

Oj, jag räknade precis på Agrias sida och enligt dem skulle deras dyraste försäkring gå på 299 kr/månad för en dobermann med tillval för leder, rehab, tänder osv. Jag skulle nog överväga att byta bolag om jag var du.

Jag betalar 225 kr/månad för min whippet och kommer att få betala 200 kr/månad för min andra whippet som flyttar hit om två veckor. Och då har jag valt den lägsta fasta självrisken, den lästa rörliga självrisken, den högsta veterinärvårdsförsäkringen, livförsäkring, användbarhetsförsäkring för kapplöpning/race, rehabtillägg och extraförsäkring för tänder.

Nu blir det ju OT, men det låter inte rimligt att behöva betala så mycket som du gör.

221 kr blev det för blandras om jag valde samma tillval som whippen, men minus användbarhetstillägget för race/kapplöpning och en livförsäkring på 6000 kr istället för 10000 kr.

Vi har Agria, men jag vet inte vad exakt det är för försäkring eftersom det var min sambo som tecknade dem.

Intressant. Så du tycker även att raser utan särskild hd problematik ska röntgas? vilka fler tester borde bli standard för alla raser?

KL

Och som vanligt blir debatten full av generaliseringar åt alla möjliga håll.

Jag har inget emot seriös blandrasavel. Om föräldradjuren har genomgått de hälsotester som krävs för rasen och har en bra mentalitet, samt det finns ett genomtänkt mål med den planerade blandningen, så gärna för mig. Men detta verkar höra till de sällsynta undantagen, tyvärr.

Jag blir också lite trött på att ständigt dömas ut som oansvarig, självisk och grym för att jag har kortnosiga hundar. Oavsett hur folk står i frågan blandras/renras, så verkar det vara fritt fram att hoppa på oss och lägga fram alla möjliga svepande påståenden om att våra hundar är styggelser etc. Det finns mopsar som borde avlivas vid födseln och andra som absolut inte borde få användas i avel. Men det finns också friska mopsar som lever bra och långa liv. Jag känner flera mopsar som är mellan 15 och 17 år gamla. Jag vet massor av mopsar som lever aktiva och roliga liv och som kan hänga med på både långpromenader, lek och agility. Mina egna t.ex. Jag medger gärna att de är mer värmekänsliga än många andra hundar och att de har mer utsatta ögon, men i övrigt är de som vilka hundar som helst. De lever normala hundliv och har förvånat många brukshundsmänniskor på BHK med sin energi, lättlärdhet och talang för agility.

Så verkligen ingen av de dryga 300 raser som finns i Sverige passar in på dina krav?! :confused:
Ett annat dilemma är ju också; Om ingen av de drygt 300 raserna passar vad är det som säger att en blandrasvalp som innehåller flera av dessa raser passa så mycket bättre? De kan ju mycket väl tänkas bli just de egenskaper man inte vill ha hos raserna man parar som slår igen.

Vad gäller HD och AD så är jag inte alls främmande för tester på min egen ras, whippet, trots att de inte har kända höft- eller armbågsproblem.

En valpköpare från min hunds kennel röntgade sin på eget bevåg och den visade sig ha C-höfter. Det är inget som den lider av vad jag vet, men det sätter ändå igång vissa funderingar i mitt huvud. Allt från det faktum att whippen har blivit allt tyngre och större till att många whippar har börjat få väl lång rygg. Alla avvikelser från rasstandarden ska ju bedömas i förhållande till graden av avvikelse och dess påverkan på hundens hälsa, välbefinnande och funktion. Vet man då med att det faktiskt kan finnas problem med höfter och/eller armbågar så ska ju domaren kraftfullt slå ned på en exteriör där hunden faktiskt kan påverkas av ev. HD/AD-status.

Jag har inget emot seriös blandrasavel. Om föräldradjuren har genomgått de hälsotester som krävs för rasen och har en bra mentalitet, samt det finns ett genomtänkt mål med den planerade blandningen, så gärna för mig. Men detta verkar höra till de sällsynta undantagen, tyvärr.
Gör ett eget tillägg; Det ska finnas en efterfrågan hos människor som passar för blandrasen ifråga, något som inte alltid är lätt. Tar man ex. avel på "kamphundblandningar" är marknaden mättad och personligen skulle jag ha svårt att se sån avel som seriös oavsett hälsotester, mentalitet eller s.k. mål.

Det har talats en del om genetik i tråden , detta är ett mycket intressant ämne som jag tror att många har dålig koll på dock
Nu är väl avel mellan syskon och barn /mor/far inte ok i sverige om jag inte minns fel (dock ok i andra delar av världen) Detta är ju direkt inavel och det säger ju sig självt att det inte är bra i längden dock kan det ge mycket bra resultat på bla växter (korsbefruktning) I djurvärlden med ett mycket mer komplicerat arvsanlag därimot fördubblas risken vid varje celldelning för att resensiva anlag ska få genomslag och sjukdomsbilder som inte hade varit en risk innan blir helt plötsligt mycket mycket större, detta är även en del i att sjukdomsbilder uppstår i äldre raser som blivit "inavlade " under en längre tid.

Hur är djurens arvsanlag och celldelning mer komplicerat än växters? Förutsatt naturligtvis att det är sexuell förökning som diskuteras. Även i växtvärlden finns ju recessiva gener.

Jag blir också lite trött på att ständigt dömas ut som oansvarig, självisk och grym för att jag har kortnosiga hundar.

Varför då? Jag har boxer med väldigt kort nos. Skulle jag ha tänkt efter då skulle jag knappast ens tagit en boxer. Ville ha allt vad boxern har, och fick det också. Vad jag inte tänkte på var hur boxeraveln verkar gå åt helt fel håll med kortare nosar, kort livslängd och flera sjukdomar. Visst finns det hundar som mår jättebra trots sina korta nosar osv, men det är väl hela aveln vi skall se till, inte bara individen.

Jag skäms lite, och tycker att jag inte borde stödja en sån avel. Hundens föräldrar är friska och duktiga, men någonstans brister det i hela aveln.

Nästa hund ska vara en vars avel verkligen är genomtänkt.

Vad gäller HD och AD så är jag inte alls främmande för tester på min egen ras, whippet, trots att de inte har kända höft- eller armbågsproblem.

En valpköpare från min hunds kennel röntgade sin på eget bevåg och den visade sig ha C-höfter. Det är inget som den lider av vad jag vet, men det sätter ändå igång vissa funderingar i mitt huvud. Allt från det faktum att whippen har blivit allt tyngre och större till att många whippar har börjat få väl lång rygg. Alla avvikelser från rasstandarden ska ju bedömas i förhållande till graden av avvikelse och dess påverkan på hundens hälsa, välbefinnande och funktion. Vet man då med att det faktiskt kan finnas problem med höfter och/eller armbågar så ska ju domaren kraftfullt slå ned på en exteriör där hunden faktiskt kan påverkas av ev. HD/AD-status.

Du har verkligen en poäng - röntgar man inte vet man inte. Samtidigt finns det en fara med att börja leta fel också(och nu menar jag inte samma sak som folk som använder det uttrycket när de har raser med hög andel ledfel som de hävdar att hunden inte lider av... ). Det finns nämligen inga perfekta hundar och det blir väldigt lätt att hänga upp sig på det som går att mäta - och visa upp för valpköpare - och så missar man många andra aspekter. Trots att vissa av de mätbara sakerna kanske är sådant som faktiskt inte är några reella problem i rasen.

Om man tar collien som exempel så finns ju en utbredd mutation på en gen, MDR1 som i dubbel uppsättning orsakar grav överkänslighet mot vissa läkemedel, t ex Ivermectin och vissa cellgifter. Mutationen är väldigt vanlig, det kan vara så få som 20% som är "normala" och uppemot en tredjedel av alla collies som bär mutationen i dubbel uppsättning. Att försöka avla bort mutationen skulle alltså innebära att man var tvungen att blunda för mycket viktigare problem i rasen - i första hand mentaliteten. Dessutom skulle man tappa en stor del av avelsbasen. Detta för en mutation som funnits mycket länge men som inte upptäcktes förrän man började använda Ivermectin. Det finns nämligen inget som tyder på att den påverkar hundarna på något annat sätt än vid medicinering, och så länge man är medveten om det problemet kan man välja alternativa preparat.

.

Nä precis så är det. Kollade som sagt på cavalier då jag var intresserad av en hund i den storleken/pälsen/utseende/användningsområde osv men det var svårt att hitta någon bra och dessutom blev jag avskräckt av alla sjukdomar som var. Var även inne på cocker då vi har det sen innan men ville slippa deras päls + att jag ville ha en lättare hund den här gången.

Det är ju självklart jättebra att du är nöjd med din hund :) Men jag finner det lite osannolikt att verkligen ingen av alla raser som finns i Sverige passade in på dina krav.. Finns ju betydligt fler raser än cocker och cavalier ;)

Det är möjligt att det finns någon ovanlig ras någonstans i världen som kunde passat mig. Men jag kände inte för att leta land och rike runt i flera år och betala 25000 för att jag skulle få en hund som jag ville ha när det fanns en 2mil bort i precis rätt tillfälle. Jag har aldrig haft blandras förut(vare sig när det gäller hund, katt eller häst) och jag kanske aldrig kommer ha det igen. Men den här gången föll det sig så och jag ångrar det inte då det blev precis som jag ville. Men jag är medveten om att det också hade kunnat bli "grisen i säcken" men jag tog risken och det blev bra.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 665
Senast: Acto
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 695
Senast: YlvaG
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
9 199
Senast: Snurrfian
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 619
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar