Varför blandras?

Sv: Varför blandras?

Klart att de senare kullarna var om inte annat så medvetet "borttittande". Men då de tidigare valparna hade funkat bra överlag så var det väl så det fick bli. Och där tjänades det inga pengar på dessa vad jag kan räkna ut, där var nån vaccination mm som hon tog betalt för utläggen. Om två tredjedelen av valparna varit halta och med lynnesfel så skulle det varit helt oseriöst, men detta, jag vet inte.

Det konstiga är att av de hundar som jag trots allt träffat på så är det förstås en och annan rasren. Men tycker att det inte verkar vara färre med konstiga fel där. En del medecinskt, det borde kunna vara mera arv Men också veka hundar som bits om man inte passar sig noga kan ju vara både arv och miljö. Sen riktigt tuffa hundar som hugger om man rör sig oförsiktigt. Förstås många gånger miljö.

Det är klart att man är mer benägen att lägga mycket pengar på tex försäkring om insatsen från början är högre, Men får man verkligen en bättre hund? Och vad är det som säger att man inte har råd att ha en hund bara för att man väljer en till självkostnadspris? Är man sen medveten om risken när de inte är besiktigade så vad gör det? Och till vad nytta gör det med besiktningen när hunden i alla fall får sjukdomar med ärftlig ökad benägenhet när den kommer i medelåldern? Återrapporteras alla renrasiga hundar till nåt register hur de avslutar sina liv, så att det kan styra avelsrekommendationer? Likaså med förslitningsskador, hundar som efter medelåldern bara kan gå i gåfart, men ändå lever ett hyggligt liv. Eller för all del alla som så gott som aldrig får gå fortare än än gåfart? De kommer aldrig att bidra med den viktiga information som "renrasavelsfolket" faktiskt marknadsför sig med.

Jag har inget emot de som vill ha en renrasig hund. Av intresse eller av att det är bland det bästa som passar till det jobb den kommer att göra. Men jag har heller inget emot de som väljer en korsning.

Vad jag väljer i framtiden återstår att se, nån gång ska det bli hund.

Ptr

Klart att en stor del av blandraserna blir trevliga hundar. Men det är ju en större chansning vilket du också verkar tycka. Klart att inte alla blandrasuppfödare tjänar pengar men många verkar ju vilja sälja sina valpar för iaf 4-6000kr och om de lyckas sälja valparna för de så tjänar de antagligen mer per valp än de flesta renrasuppfödare. Vad tycker du om det?

Det finns nog många raser som har rasbundna mentala problem och det blir förhoppningsvis bättre om de börjar använda någon form av mentalbeskrivning innan de avlar på sina hundar. Medicinska fel kan vara ärftliga men måste inte vara det.

Om du får en bättre hund om du köper en renras går inte att veta i förväg men sannolikheten för att du får en bättre hund bör vara högre om du väljer en renrasig valp av en frisk och mentalt stabil ras från dokumenterat friska och mentalt stabila linjer från en seriös uppfödare än om du köper en blandras där allt du vet att tiken är en snäll pudel och pappan är en snäll labrador. Tror inte du det?

Jag tror säkert att man kan ha råd att ha hund även om man väljer en billigare blandras men då kanske man ska komma med andra argument än att man väljer en blandras eftersom de inte är lika "dyra". Rimligtvis så bör man välja en typ av hund som man tror passar sig själv och ens egna ambitioner från en seriös uppfödare som gör en kombination man tror på. Jag tror att självkostnadspriset ofta hänger ihop med hur mycket pengar och intresse en uppfödare lägger ner på sin uppfödning. Om hunden kostar 5000 eller 10 000 tycker jag inte ska påverka lika mycket i valet, det är ju ändå ett djur man förhoppningsvis ska ha i många år.

Jag är ingen expert men har fått för mig att ett av de vanligare problemen hos äldre hundar av större storlek är höftproblem och raser av drabbade storlekar röntgas ju för att man genom planerad avel ska kunna förebygga detta. Vissa raser har säkert återrapportering av andra hälsoproblem och dödsorsak. De två hundar jag har träffat mest det senaste halvåret är två blandraser, säkerligen från oseriösa uppfödare båda två. Den ena är 8 år och fräsch i kroppen, den andra är runt 5 år tror jag och börjar redan visa tecken på förslitning, ungefär samma storlek men helt olika raser i dem.

Jag tycker det är lite tråkigt när folk väljer att köpa av en oseriös uppfödare vare sig det är blandras eller renras det handlar om. Det räcker med att gå in på blocket för att se att det finns något som inte stämmer, något som bara kan bli bättre om köparna börjar att ställa krav så att den "oseriösa" marknaden inte kan överleva. (Inte alla som annonserar ut valpar på blocket är oseriösa men den större andelen enligt min egen uppskattning)

Det är som du skriver om de oseriösa, de finns överallt! De kommer alltid att tjäna lite pengar på tveksamma saker.

Men jag tycker nog att det är betydligt värre med sådana som är oseriösa och har fina papper, och därför tar mycket betalt.

Det gäller allt, hantverkare med fina betyg och tillstånd och behörigheter mm, bra betalt tar de, kan jobbet gör de men lämnar ett uselt resultat efter sig! Mycket värre enligt mig än de som inte kan och därför gör dåligt jobb.

Lika illa givetvis med detta, fina resultat gott renommé mm men kasst det de levererar. Om man nu ska driva detta att man bör prioritera seriös renrasavel, då måste sådant veck. Annars har de som är mer lågmälda men riktigt seriösa ingen chans! Min tanke är att jag för min del tycker det är viktigare än renrasigheten i sig. Hamnar däremot i det att det behövs en riktad insats pga bevarande av ras så är det väl en sak att tikarna som är rätt inte bör slösa med sina resurser, men detta är nåt annat.

Sen en sak som de som förespråkar "kontrollerad vara" på settochvis missar, tycker jag, är att det "ympar" på förhoppningsvis bättre förutsättningar för blandraserna. Och har de inte förutsättningarna för det, varför i herrans namn ska man då välja de raserna?

Ptr

*KL*

Tipsar om intressant seminarium om hundavel, genetik och DNA som sänds just nu på SVT Kunskapskanalen. Torde intressera alla som är intresserad av hälsosam hundavel.

Jag tror tyvärr att de har svårt att få sina pengar om de accepterar faktura:( Folk är förj'vliga:mad:

Det är anledningen till varför dom inte accepterar faktura på kliniken min syrra jobbar på. Det finns gott om folk som inte betalar ändå och ser ut som ufon när dom kommer till receptionen och förväntas betala på en gång. Tydligen är en väldigt vanlig kommentar "Men jag har inge pengar?!!? :eek:"
Folk alltså..

Jomen idag så är vi itutade att vi inte ska springa runt med pengar på fickan.

Ptr

Vad det gäller hästar, vet jag att de raser med erkända sjukdomsproblem är dyrare att försäkra, travhästar får ofta inte ens försäkras pga den höga andelen förslitningsskador de drabbas av. Det borde ju då vara lika med hundar...

Menar du hästar som aktivt tävlas inom trav då eller? För jag hade min ridtravare försäkrad fullt i vet. (100k hos Sveland) för under 2000 kr/året..

För övrigt så har jag min renrasiga DSG fullt försäkrad i Agria 10.000 kr (liv) med högsta vet.belopp samt alla tillägg förutom för avel (och såklart leder då det hos Agria ingår för en renrasig hund), med lägsta möjliga självrisk för 233 kr i månaden. Vilket är billigare än vad du angav att du betalar för dina renraser.

Senast ändrad:

Ja alltså dom tar ju såklart kort men det dom menar är att dom inte har några pengar att betala med. Alltså inga på kontot och inga kontanter...

Av flera skäl har jag nästan förärat mig klippkort på min lokala klinik på sistone. En hel del tid i väntrummet har det blivit.

VARJE gång är det någon där som inte har förberett sitt besök ekonomiskt och som ställer till en scen i väntrummet. Stackars personal...

/Migo

kl

Och om folk fortfarande inte förstår varför blandrasuppfödare inte tas som seriösa finns det ju en annan tråd i ämnet på hund... Klassiskt exempel.

Det är som du skriver om de oseriösa, de finns överallt! De kommer alltid att tjäna lite pengar på tveksamma saker.

Men jag tycker nog att det är betydligt värre med sådana som är oseriösa och har fina papper, och därför tar mycket betalt.

Det gäller allt, hantverkare med fina betyg och tillstånd och behörigheter mm, bra betalt tar de, kan jobbet gör de men lämnar ett uselt resultat efter sig! Mycket värre enligt mig än de som inte kan och därför gör dåligt jobb.

Lika illa givetvis med detta, fina resultat gott renommé mm men kasst det de levererar. Om man nu ska driva detta att man bör prioritera seriös renrasavel, då måste sådant veck. Annars har de som är mer lågmälda men riktigt seriösa ingen chans! Min tanke är att jag för min del tycker det är viktigare än renrasigheten i sig. Hamnar däremot i det att det behövs en riktad insats pga bevarande av ras så är det väl en sak att tikarna som är rätt inte bör slösa med sina resurser, men detta är nåt annat.

Sen en sak som de som förespråkar "kontrollerad vara" på settochvis missar, tycker jag, är att det "ympar" på förhoppningsvis bättre förutsättningar för blandraserna. Och har de inte förutsättningarna för det, varför i herrans namn ska man då välja de raserna?

Ptr

Hänger inte helt med i ditt resonemang. Hundar och andra djur går inte att jämföra med tjänster och prylar i min värld. Jag anser att de är oseriösa eftersom de ser till sitt eget intresse och inte gör det de faktiskt skulle kunna för att skapa de bästa förutsättningarna för att avla fram friska hundar till en marknad med seriösa och tillräckligt kunniga köpare. De renrasuppfödare som är oseriösa är det för att de helt enkelt inte följer lagstiftningen om vilka djur som får/bör användas i avel eller för att de prioriterar utseende framför fysisk och mental hälsa.

Jag vet inte vad för uppfödare du har träffat. Jag har inte träffat många uppfödare men de jag har träffat har inte lovat en massa eller skrutit om några fina papper och som sagt så tycker jag inte att 10-12 000 kr är dyrt för en valp efter friska, rastypiska, meriterade och mentaltestade föräldrar. Precis som inom hästavel så är det ju viktigt att de djur som används till avel har något att tillföra. Vad de ska tillföra beror på vilken ras/ vilket mål aveln har. Blandrasavel har väl mycket sällan något annat mål än att valpar är gulliga och folk betalar några tusenlappar för dem?

Jag vet inte om jag fattar sista stycket rätt. Menar du att om renrasaveln blir bättre så kommer blandrasaveln automatiskt att bli bättre den också? Har i så fall mycket svårt att se att den skulle göra den mindre oseriös ändå. Ofta är det ju hundar som inte duger i renrasavel som används till blandrasavel

Det sista först, då det är lättast, höjer man lägstanivån så blir det väl bättre förutsättningar.

Uppfödning eller försäljning av djur är ju som en tjänst eller vara. Är inte alls säkert att de med fina meriter, fina anläggningar och besiktningar är de som är mest entusiastiska för att leverera bästa resultat. Om man då inte räknar ekonomiskt, men det går inte att sia om utifrån det man får se när man besöker folk. Den riktigt seriöse kan lika gärna ha en avelshund/häst eller vad det nu är och kan aldrig få ekonomi pga uteblivna stordrifts fördelar, eller för all del marknadsföringsmässigt. Men bara för att det är en stor och flådig anläggning med helt godkända utrymmen, vitsord från avelsorganisationer mm så innebär det inte att de är seriösa i den mening att de söker efter det bästa att leverera. Det kan vara så att de är duktiga på att sopa framför dörren och har bra duperande förmåga. Finns viss risk att den förste jagas med blåslampa för den andre tassar elegant på sidanom.
Givetvis så gäller det omvända förhållandet i lika stor grad. Den vane inom sitt område kan många gånger se genom sådant, men inte alla.

Den blandrasuppfödaren som har intresse för de valpar som blir, och hur de blir och hur de får det tycker och tror jag är en nyttig nagel i ögat på renrasaveln.
Likaså har en målinriktad renrasavel en viktig plats för att hålla isär avelsmaterialet.

Så tänker jag!

Det finns mer att fundera på runt det här, men det får vänta, först ska jag försöka att komma åt att titta på de där föreläsningarna och se om jag hittar en massa intressant.

Det sista först, då det är lättast, höjer man lägstanivån så blir det väl bättre förutsättningar.

Kanske bättre förutsättningar för att hundarna blir något friskare mentalt och fysiskt men förstår fortfarande inte hur det skulle kunna ge en större andel seriösa uppfödare.

Uppfödning eller försäljning av djur är ju som en tjänst eller vara. Är inte alls säkert att de med fina meriter, fina anläggningar och besiktningar är de som är mest entusiastiska för att leverera bästa resultat. Om man då inte räknar ekonomiskt, men det går inte att sia om utifrån det man får se när man besöker folk. Den riktigt seriöse kan lika gärna ha en avelshund/häst eller vad det nu är och kan aldrig få ekonomi pga uteblivna stordrifts fördelar, eller för all del marknadsföringsmässigt. Men bara för att det är en stor och flådig anläggning med helt godkända utrymmen, vitsord från avelsorganisationer mm så innebär det inte att de är seriösa i den mening att de söker efter det bästa att leverera. Det kan vara så att de är duktiga på att sopa framför dörren och har bra duperande förmåga. Finns viss risk att den förste jagas med blåslampa för den andre tassar elegant på sidanom.
Givetvis så gäller det omvända förhållandet i lika stor grad. Den vane inom sitt område kan många gånger se genom sådant, men inte alla.

Ja det kanske det är men jag tycker att det finns en aspekt med som inte finns för "döda" varor och tjänster, hundens fysiska och mentala hälsa i framtiden.

Vaddå för fina anläggningar? Pratar du häst eller hund? Jag tror att de absolut flesta uppfödare av både renras och blandras föder upp sina hundar i sitt eget hem och de flesta tar nog inte så många kullar per år att de på något sätt skulle "tjäna" några pengar på det. För en renrasuppfödare av bruksraser så täcker nog intäkterna från en kull inte en bråkdel av vad uppfödaren själv lagt ner på att hitta bra avelsdjur, meriterat och hälso-, och mentaltestat.

Den blandrasuppfödaren som har intresse för de valpar som blir, och hur de blir och hur de får det tycker och tror jag är en nyttig nagel i ögat på renrasaveln.Likaså har en målinriktad renrasavel en viktig plats för att hålla isär avelsmaterialet.

Är man intresserad av hur valparna blir så är väl det minsta man kan förvända sig att man använder hälso-, och mentaltestade djur från hälso-, och mentaltestade linjer?

Nagel i ögat hur då? Skulle deras hundar konkurrera med deras hundar på utställningar eller i tävlingar?

Du tycker illa om renrasavel men anser samtidigt att blandrasaveln är beroende av renrasaveln?

Så tänker jag!

Det finns mer att fundera på runt det här, men det får vänta, först ska jag försöka att komma åt att titta på de där föreläsningarna och se om jag hittar en massa intressant.

Jag såg några av föreläsningarna, de var intressanta.

Jag har en blandras. Har alltid haft renrasigt förut med fina stamtavlor, sökte oss bara till som största uppfödarna och så vidare. Har dock lärt mig genom alla hundar att man kan köpa "grisen i säcken" oavsett om det är blandras eller ej. Det finns aldrig några garantier. Jag fastande för min nuvarande hunds föräldrar och hennes äldre syskon, det var två raser som jag tycker mycket om(tibbe/eng cocker). Vilket blev jätte bra. Jag slapp cockerns päls som måste klippas, tibbens underbett och jag fick en lätt och smidig hund men med långa ben som tar sig fram. Så det blev precis som jag tänkt.:laugh: Hittade ingen renrasig som passade in på mina krav. Var sugen på en cavalier men det är ju inte den friskaste rasen direkt.
Är jättenöjd med mitt köp men blev dock chockad efter ett tag när jag märkte hur stort blandrashatet faktiskt är:crazy: Kan dock göra klart att även jag ryser över alla galna blandningar som ligger ute på blocket.

500 kr/månad? Tycker du det är billigt? Jag kommer inte upp i den summan per månad en med BÅDA mina (renrasiga) hundars premier tillsammans. Trots 10 000 i livvärde, högsta/mest omfattande veterinärvårdsförsäkringen och lägsta självrisken.

:cool:

Nu tror jag inte riktigt att du läste vad jag skrivit. 500 är inte billigt och det gäller dessutom vår renrasiga Dobermann.

Min hästs försäkring kostar fö 1400kr/månad och den har inte ens en godkänd pappa.

Fast just där bekräftar du ju det alla försöker säga här, för oavsett vad du försöker säga om det. Din hunds "uppfödare" är ju typ exemplet på den klassiska blandis "uppfödare".
Möjligtvis gjort en halvdålig hälsokontroll bakåt, ingen hälsomässig uppföjning på sitt avelsarbete.
Och vilken hjälp och stöttning har ni fått när det behövts från er uppfödare? Och hur många av kullsyskonen har fått det så pass bra som er hund?

/Camilla

Jag vet faktiskt inte vad exakt för hälsoundersökning som gjordes på föräldrarna så om den var "halvdålig" eller ej kan jag inte uttala mig om, de är HD-testade det vet jag säkert (min sambos hund från början därför har jag inte så stor koll på det).
Jag vet dock att uppfödaren var väldigt nog med vilka personer som fick köpa valp.
Det ringde folk och frågade om de skulle bli "stora och farliga", de fick en lur pålagd i örat och så var det inget mer snack om den saken.

Det finns 3 kullar från just dessa föräldrarna och vår tillhör den första kullen. Vi umgås med ägarna till tre syskon plus uppfödaren då.
De som trots allt inte klarat av hunden har fått hjälp att omplacera den av uppfödaren. Uppfödaren har även hjälpt till med viss träning av hunden för de som velat/behövt det. Valpträffar har anordnats ett flertal gånger.
När jag skrev att det inte var en "seriös uppfödare i den bemärkelsen" menade jag snarare att det inte var någon storskalig uppfödning som gällde, men det lilla som var, var seriöst. Det har som sagt tagits tre kullar, men tiken ska kastreras och det är därmed slut på detta.

Oj, jag räknade precis på Agrias sida och enligt dem skulle deras dyraste försäkring gå på 299 kr/månad för en dobermann med tillval för leder, rehab, tänder osv. Jag skulle nog överväga att byta bolag om jag var du.

Jag betalar 225 kr/månad för min whippet och kommer att få betala 200 kr/månad för min andra whippet som flyttar hit om två veckor. Och då har jag valt den lägsta fasta självrisken, den lästa rörliga självrisken, den högsta veterinärvårdsförsäkringen, livförsäkring, användbarhetsförsäkring för kapplöpning/race, rehabtillägg och extraförsäkring för tänder.

Nu blir det ju OT, men det låter inte rimligt att behöva betala så mycket som du gör.

221 kr blev det för blandras om jag valde samma tillval som whippen, men minus användbarhetstillägget för race/kapplöpning och en livförsäkring på 6000 kr istället för 10000 kr.

Senast ändrad:

Är jättenöjd med mitt köp men blev dock chockad efter ett tag när jag märkte hur stort blandrashatet faktiskt är:crazy: Kan dock göra klart att även jag ryser över alla galna blandningar som ligger ute på blocket.
Tråkigt att du upplever det så. Personligen har jag nog inte upplevt något blandrashat alls (därmed inte sagt att det inte existerar någonstans) bara en sund skepticism mot aveln bakom många blandraser. Upplever inte heller tråden som negativt inriktad mot blandraser som Virre tydligen gör, utan bara undrande. Kanske delvis beror på vad man vill se antar jag.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 665
Senast: Acto
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 695
Senast: YlvaG
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
9 199
Senast: Snurrfian
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 619
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar