Varför blandras?

Sv: Varför blandras?

Kan du sluta att komma med falska anklagelser, jag har inte hittat på någonting. Vad är det för Kalle Anka försäkring du ska teckna som kostar så lite i premie/år?

Pappan till vår rottweiler-dobbiskorsning kostar 1000kr/månad i försäkring (renrasig prestationsavlad Dobermann), vår dobbis ligger om jag minns rätt på 500kr/månad. blandraserna vi har kostar 380kr/månad.

Det är väl ingen falsk anklagelse? Du påstod att det är dyrare att försäkra en renrasig hund än en blandras. Jag gick in på agrias hemsida och jämförde och det stämde inte när jag valde den rasen jag ska köpa. När jag däremot valde en Napolenansk mastiff var det dock betydligt dyrare men det tillhör nog en av de "sjuka" raserna. Dobermann är fortfarande inte en särskilt "frisk" ras, de har vad jag förstått en hel del hälsoproblem i den rasen.

Som någon sa så ligger blandraserna någonstans i mitten på riskskalan hos försäkringsbolag. De är billigare att försäkra än de "sjuka" raserna men dyrare än de friska raserna och jag tror ingen här inte tycker att aveln av vissa raser inte kunde skötas bättre. Vill man ha en frisk hund så väljer man helt enkelt en men låg förekomst av hälsoproblem och dessa är även billiga att försäkra. Att blandraser skulle vara friskare fungerar inte som argument för att den aveln eller att man "föredrar" dem.

Det du säger stämmer inte. Blandraser ligger i mellangruppen när det kommer till försäkringspremier. Det finns alltså en jä-la massa raser som är billigare att försäkra, och några som är dyrare.

Förövrigt blir inte en jämförelse rakt av rättvis, eftersom livvärdet på blandraser sällan går att få upp i klass med vad en renras är värd. Ju högre livvärde desto högre premie.

Mina tre är försäkrade för 10.000:-(tiken och valpen) samt 12500:-(hanen). Min årspremie ligger på lite drygt 6000:-, och då har jag ändå valt så högt skydd som det bara går, full användbarhetsförsäkring, och lägsta möjliga självrisknivå.

Avslutar nu diskussionen med dig eftersom du varken backar upp dina påståenden, svarar på frågor eller kan hålla en vuxen samtalston.

/Migo

Vem är du att påstå att jag ljuger?!

Vad jag vet har du ingen som helst insyn i vare sig mina eller mina bekantas räkningar.
Jag kom ju just med kalla fakta om vad det kostar att försäkra bl.a. våra hundar.
Jag har svarat på era frågor, men vad jag skriver verkar inte gå fram, utan jag ska tydligenbara ta till mig "eran sanning", för jag "hittar ju bara på", jag håller dessutom diskussionen på samma nivå som ni.

så att skriva "nu får du ta och sluta hitta på" är inte en anklagelse då?

Jag har inte hittat på ett dugg av det jag skrev, jag har inte heller sagt att Dobermann är en jättefrisk ras, de är inte heller i närheten av de sjukaste.

Vill man ha en frisk hund så väljer man helt enkelt en men låg förekomst av hälsoproblem och dessa är även billiga att försäkra. Att blandraser skulle vara friskare fungerar inte som argument för att den aveln eller att man "föredrar" dem.

Just detta har jag, om du tittar noga, skrivit flera gånger i tråden redan. Egentligen fullständigt skiter jag i hela debatten, men så fort man råkar skriva något positivt om blandraser på buke, ska man fort som fan sparkas tillbaks under den sten man uppenbarligen krupit fram från, detta tycker jag är hemskt tråkigt och väldigt jobbigt. Idag valde jag att ta denna diskussion i alla fall, mina åsikter är mina och jag kommer alltid att stå för dem, så länge ingen kommer med bra och trovärdiga argument för motsatsen lär jag icke ändra mig.

För slutänden är det ändå individen man gillar inte rastillhörigheten och hur mkt man vill rota i (ev) sjukdomar är väl ändå upp till var och en, bara hundarna sköts ordentligt och får den kärlek de behöver.

Det vore ju trevligt att kunna nämna blandraser i en mening med positiv vinkling utan att få ett "blä för dig" i ansiktet.

så att skriva "nu får du ta och sluta hitta på" är inte en anklagelse då?

Jag har inte hittat på ett dugg av det jag skrev, jag har inte heller sagt att Dobermann är en jättefrisk ras, de är inte heller i närheten av de sjukaste.

Ja det är en anklagalse men i det här fallet var den inte falsk. Jag tror säker att dobermann kan ha dyra försäkringar men det finns ju ANDRA raser som inte har det, vilket både jag och andra har skrivit många gånger nu. Tror du mig inte så är det bara att gå in på ett försäkringsbolags hemsida och börja jämföra.

Tydligen så har agria 140kr tillägg per år för att försäkringen ska täcka ledproblem hos blandraser vilket gör att den blev ännu dyrare att försäkra en blandras. Det tillägget är antagligen en direkt effekt av att ledstatusen sällan kontrolleras hos blandrashundar.

Du har fortfarande inte svarat på frågan om du tror att det går att få merparten av alla blandrasuppfödare att hälsotesta sina hundar innan de avlar?

Hmm, där ser man.

Då kan du få ge mig ett svar på, utifrån försäkringsbolagens statistik du hade,
Varför är det dyrare att försäkra en renrasig hund än en blandras? tyder inte det på att blandrasen anses som friskare i det stora hela.

Du ville ha statistik; här får du Agrias indelning(alla raser finns inte med men är man nyfiken kan man ringa deras kundtjänst.

"De raser, som har lägst kostnader återfinns i rasgrupp1 de som har högst kostnader återfinns i rasgrupp 6.

...

Exempel på rasgrupper:
Rasgrupp 1: Borderterrier, Finsk spets, Jämthund
Rasgrupp 2: Border Collie, Dansk-svensk gårdshund, västgötaspets
Rasgrupp 3: Bearded collie, Alla taxvarianter, Basset Artesian Normandie
Rasgrupp 4: Afghanhund, Australian Shepherd, Collie långhår, engelsk Springerspaniel, Jack Russel, Blandras
Rasgrupp 5: alla som inte finns i rasgrupp 4
Rasgrupp 6::Berner Sennen, Bull terrier, Grand Danois,, Rottweiler, , Riesenschnauzer svart & Peppar & salt, Mops, St Bernhard"

Jag har fetstilat blandras, som alltså återfinns i rasgrupp 4 och ingalunda är billigare generellt att försäkra än en renras.

Jag tror inte att någon har något emot hundarna i sig utan det som ifrågasätts är aveln och folk som stöttar denna avel genom att köpa valpar av dessa uppfödare.

Njut av dina fina hundar men tänk steget länge nästa gång du köper en valp!

Ja det är en anklagalse men i det här fallet var den inte falsk. Jag tror säker att dobermann kan ha dyra försäkringar men det finns ju ANDRA raser som inte har det, vilket både jag och andra har skrivit många gånger nu. Tror du mig inte så är det bara att gå in på ett försäkringsbolags hemsida och börja jämföra.

Tydligen så har agria 140kr tillägg per år för att försäkringen ska täcka ledproblem hos blandraser vilket gör att den blev ännu dyrare att försäkra en blandras. Det tillägget är antagligen en direkt effekt av att ledstatusen sällan kontrolleras hos blandrashundar.

Du har fortfarande inte svarat på frågan om du tror att det går att få merparten av alla blandrasuppfödare att hälsotesta sina hundar innan de avlar?

Jag har kollat och jo jag har svarat på frågan 2 GÅNGER i tråden, men som det mesta andra jag skriver går det tydligen inte fram.
Jag skriver det igen så att du inte kan missa det.

Jag tror att om man kontrollerar ALLA hundägare hårdare om vad de gör med sina hundar så borde sk buskavel försvåras. Jag är dock medveten om att det nog inte är möjligt med sån kontroll, allt är mkt bättre i teorin än i praktiken. Men det borde inte heller vara omöjligt att få dem att göra det.

Hej hej rätt rörig tråd detta , blandras vs renras har ju stötts och blötts i många år åsikterna är väl lika många som individerna som diskuterar detta. Jag är virres sambo är väl enklast att tala om det direkt för att undvika missförstånd eller om det blir ngn jäv fråga .

Tråden startades ju som "varför blandras" och jag tänkte ge min syn och lufta lite tankar om detta .

Renrasiga hundar har ju faktiskt sina problem det kan vi väl alla vara eniga om vissa kan ju bero på storlek tyngd eller form visssa är mer sjukdomsrelaterade (vissa raser känsligare för vissa sjukdomar än andra) och vissa skulle jag vilja säga är en direkt påföljd av avel ex schäferns bakparti.

Hundar blir ju faktiskt avlade på pga utseende vilket jag ser som ett problem , jag är ingen hästfantast men antar att avel på hästar liksom på ex köttdjur bla grundar sig på vad de presterat i sitt liv bla rörande tävling lynne och sjukdomshistoria muskelkvalitet storlek osv.Känner folk med "fina kennlar" som inte har några problem att para en tik med sin gamla hane med höftproblem pga hans fina meriterade stamtavla, att köpa en renrasig hund ser jag på inget vis som ett sätt att köpa sig fri från problem.

Det har talats en del om genetik i tråden , detta är ett mycket intressant ämne som jag tror att många har dålig koll på dock
Nu är väl avel mellan syskon och barn /mor/far inte ok i sverige om jag inte minns fel (dock ok i andra delar av världen) Detta är ju direkt inavel och det säger ju sig självt att det inte är bra i längden dock kan det ge mycket bra resultat på bla växter (korsbefruktning) I djurvärlden med ett mycket mer komplicerat arvsanlag därimot fördubblas risken vid varje celldelning för att resensiva anlag ska få genomslag och sjukdomsbilder som inte hade varit en risk innan blir helt plötsligt mycket mycket större, detta är även en del i att sjukdomsbilder uppstår i äldre raser som blivit "inavlade " under en längre tid.

Bara baserat på detta ser man ganska fort att lite blandning av dna inte är direkt skadligt , dock kanske inte så tilltalande oculärt för renrasentusiaster alla gånger (givet är då att hundar av samma storlek och änvändningsområde används vid avel samt att djuren är friska) avel på sjuka hundar ger sjuka hundar vare sig det är renrasiga eller inte dock skulle jag vilja säga att risken för ett genetiskt genomslag pga en resensiv gen är mindre då olika raser blandas än om de vore av samma ras då risken av rasburen eller långt tillbakagånde släkt kan ligga genetiken i fatet .

Talades en del om icke önskvärt beteende med och även detta är intressant, vi har för närvarande 3 hundar som det redan talats om i tråden jag har själv jobbat med omplaceringshundar för ca 10 år sedan och har haft hundar sedan jag var liten. Jag skulle vilja säga att till 99 % så beror dessa icke önskvärda beteenden på ägaren och på ditt handhavande. Givetvis vet de som skaffar sig en dobermann att det är ett energiknippe med mycket motor i skaffar man sig en blandras med dobermann i får man vara beredd på samma sak. att välja hund är inte det lättaste och är inte ett beslut som görs på 10 minuter heller.
Här gäller det ju att välja efter vad du är ute efter i en hund och vad du tänkt använda den till.Här hamnar många blandisar i kläm men jag skulle vilja hävda att detta är mer på okunskap hos köperen än hunden i sig. köper du tex en rotterman och tror att 10 minuter runt kvarteret i koppel duger och att hunden kommer ligga hemma och snällt sova hela dagen medans du jobbar så har du garanerat ett problem, en köpare av en renrasig hund i vilken av raserna som helst hade nog vetat detta dock är det inte hundens fel utan åter köparens.

Tillgången på blandraser är ju ett problem och att de säljs till vem som helst och helt utan kunskap . När syskonen till vår tik såldes så ringde det väldigt många med blandad skånsk och utländsk brytning och frågade om hunden blev stor......Ingen av dessa fick dock köpa hund och samtalen blev väldigt korta.

Sååå =) varför blandras ? ja varför inte hundar är hundar och personligen så väljer jag personligen gärna hund ur en linje där risken för inavel eller genetiskt nedärvda sjukdomar är mindre ,om ett öra hänger eller färgen inte är "rätt" är av mindre intresse för mig.

/A

Kl

Glöm aldrig att försäkringsbolag är affärsdrivande företag! De sätter priser och premier samt villkor så att de maximerar sin vinst. Det handlar om vad de olika rasernas hussar eller mattar är villiga att betala. Det har lite, oftast mycket lite med att göra de reella kostnadsbilden. Hur kan det annars variera mellan raser på ett annat sätt i ett annat försäkringsbolag på sådant sätt som det gör tidvis.

Nu var det väl inte det det skulle tvistas om, även om en annan bidrog till cycklandet.

En trevlig hund utan uppenbara brister, som har det bra och är omtyckt är en bra hund oavsett om den är korsning eller ej. Så tycker jag!

Ptr

personligen så väljer jag personligen gärna hund ur en linje där risken för inavel eller genetiskt nedärvda sjukdomar är mindre

Och hur kan du ha en enda aning om det då blandraser inte har någon stamtavla att följa? Hur kan du veta att hanen du parar tiken med inte är tikens pappa, morfar eller kanske kullbror? Det kan man veta om man renrasavlar, eftersom man kan följa stamträdet MÅNGA led bakåt i tiden.

Då om något kan man ju garantera sig mot inavel...

Jag tror inte att någon har något emot hundarna i sig utan det som ifrågasätts är aveln och folk som stöttar denna avel genom att köpa valpar av dessa uppfödare.

Njut av dina fina hundar men tänk steget länge nästa gång du köper en valp!

Köper inte valpar, tar hellre en omplaceringshund om det skulle vara aktuellt med ny hund. På så sätt stödjer jag faktiskt varken renras eller blandrasaveln, jag hjälper en individ som hamnat snett i livet pga människor.

Kl

En trevlig hund utan uppenbara brister, som har det bra och är omtyckt är en bra hund oavsett om den är korsning eller ej. Så tycker jag!

Och det är ingen som har sagt något annat heller. Som så många innan har sagt, det är inte blandrashundarna per say som man (jag) är emot, utan de som håller på med okontrollerad blandrasproducering utan några som helst tankar på genetik, nedärvning, mental/fysisk hälsa.

Och JA, det finns vidriga renrasuppfödare också som gör otrevliga val, men de kontrolleras av SKK att de inte avlar på hundar som strider mot raskraven, bryter de mot reglerna så utesluts de, och ALL fakta är registrerad så man kan som valpköpare själv söka information om detta.

Jag har kollat och jo jag har svarat på frågan 2 GÅNGER i tråden, men som det mesta andra jag skriver går det tydligen inte fram.
Jag skriver det igen så att du inte kan missa det.

Jag tror att om man kontrollerar ALLA hundägare hårdare om vad de gör med sina hundar så borde sk buskavel försvåras. Jag är dock medveten om att det nog inte är möjligt med sån kontroll, allt är mkt bättre i teorin än i praktiken. Men det borde inte heller vara omöjligt att få dem att göra det.

Jag har missat de inläggen isf, kan du vara snäll att säga vilka nr de har så jag kan läsa de tidigare svaren också?

Svaret jag inte sett innan är alltså: Det är alltså omöjligt med en sådan kontroll i praktiken men borde inte vara omöjligt?

Du har rätt i att ingen myndighet kommer att kunna springa runt att kolla upp sånt, utan ansvaret ligger på oss hundköpare att vi ställer de kraven på den uppfödare vi väljer att köpa valp av. Ställer alla de kraven på sin uppfödare så blir de tvungna att göra det. Skulle tro att frågan i början av tråden grundar sig en del i detta dilemma.

Köper inte valpar, tar hellre en omplaceringshund om det skulle vara aktuellt med ny hund. På så sätt stödjer jag faktiskt varken renras eller blandrasaveln, jag hjälper en individ som hamnat snett i livet pga människor.

Det är bra. Enda sättet jag skulle kunna tänka mig att betala för en blandras är om pengarna går till dem som hundar i svåra situationer dvs. hundstall. Nu är det dock inte aktuellt för min del eftersom jag vill ha en framtida tränings och tävlingskompis.

Hundar blir ju faktiskt avlade på pga utseende vilket jag ser som ett problem , jag är ingen hästfantast men antar att avel på hästar liksom på ex köttdjur bla grundar sig på vad de presterat i sitt liv bla rörande tävling lynne och sjukdomshistoria muskelkvalitet storlek osv.

Redan här avslöjar du en stor del av din okunskap. Du säger alltså att hundar inte avlas på utifrån prestationer utan det är enbart utseende som styr? Jag får nog säga att där tror du fel. Visst, vid renrasavel så avlar man i stor mån som möjligt att hundarna ska se ut enligt rasstandard, men det finns så många andra faktorer som också påverkar valet av avelsdjur. Detta är bland annat prestationer, exempel - vallhundar avlas i hög utsträckning på djur som är bevisat duktiga vallare, brukshundar avlas efter arbetsvilja, förighet och mod osv. Visst finns det många i renrasaveln som enbart avlar för utseende, men när jag letar efter hund vill jag ha en hund med rastypiska egenskaper och då får utseende ibland stryka på foten.

Jag har inget emot blandrashundar, vad jag är emot är ALL oseriös hundavel, oavsett om den är inom renras eller blandras.

Kl

Glöm aldrig att försäkringsbolag är affärsdrivande företag! De sätter priser och premier samt villkor så att de maximerar sin vinst. Det handlar om vad de olika rasernas hussar eller mattar är villiga att betala. Det har lite, oftast mycket lite med att göra de reella kostnadsbilden. Hur kan det annars variera mellan raser på ett annat sätt i ett annat försäkringsbolag på sådant sätt som det gör tidvis.

Nu var det väl inte det det skulle tvistas om, även om en annan bidrog till cycklandet.

Ptr

Att de är vinstdrivande förstår jag men sen är jag lite trög. Skulle jag vara mindre villig att betala för en bra försäkring för min hund än någon som köper en blandras?

De har väl helt enkelt inte exakt samma statistik som de baserar sina riskklassningar på men jag blir förvånad om det i det stora hela inte är ganska överensstämmande. Även i Sveland var min ras billigare att försäkra än en blandras iaf.

Jag vet många hundar med uppenbara brister (både renras och blandras) som är mycket älskade men tycker inte att det rättfärdigar oseriös avel. En del av dessa hundar hade kanske kunnat ha det ännu bättre om uppfödaren hade gjort ett ännu bättre jobb. Sen blir ändå inte alla hundar "perfekta" hur mycket uppfödaren och valpköparen än anstränger sig.

Alltså, bara för att lägga en liten kommentar gällande försäkringspremien så är inte dina blandraser speciellt billiga. Mina hundar försäkras för 170 kr (folksam) och 190 kr (agria). Det är samma ras på båda. De är livförsäkrade för 10 000 kr, högsta ersättningsnivån och lägsta självrisk. Vill säga så borde de få den högsta möjliga premien för den rasen (bortsett från användbarhet). Som sagt, betydligt billigare än blandras och dessutom en av de friskaste raserna, helt utan några rasbundna sjukdomar (förutom HD som är väldigt ovanligt).

Jag bryr mig inte så mycket om folk vill köpa blandras, så länge dem vet vad dem sysslar med. Men, jag tycker man ska stödja bra avel i alla hänseenden. Jag är emot stor del av renrasaveln och utställningsvärlden, som i min mening är det som till stor del ligger bakom sönderavlade raser. Det räcker ju med att titta på vilka raser som är sjukast resp friskast.

Redan här avslöjar du en stor del av din okunskap. Du säger alltså att hundar inte avlas på utifrån prestationer utan det är enbart utseende som styr? Jag får nog säga att där tror du fel. Visst, vid renrasavel så avlar man i stor mån som möjligt att hundarna ska se ut enligt rasstandard, men det finns så många andra faktorer som också påverkar valet av avelsdjur. Detta är bland annat prestationer, exempel - vallhundar avlas i hög utsträckning på djur som är bevisat duktiga vallare, brukshundar avlas efter arbetsvilja, förighet och mod osv. Visst finns det många i renrasaveln som enbart avlar för utseende, men när jag letar efter hund vill jag ha en hund med rastypiska egenskaper och då får utseende ibland stryka på foten.

Jag har inget emot blandrashundar, vad jag är emot är ALL oseriös hundavel, oavsett om den är inom renras eller blandras.

Självklart är det så, det är ju inte skitenkelt att skriva allt i ett enda inlägg direkt, dock tror jag det är ganska ont om bulldogs eller Chihuahua som avlas pga hur bra de vallar.

jag håller med dig i frågan om avel då det def förekommer oseriös avel inom båda grenarna. tycker dock inte detta gör blandrashundar till sämre hundar vilket från början var vad tråden handlade om . All avel borde vara seriös och papper borde föras på alla hundar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 666
Senast: Acto
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 695
Senast: YlvaG
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
9 199
Senast: Snurrfian
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 619
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar