Varför blandras?

Sv: Varför blandras?

Citat:
Ursprungligen postat av Philosophia Visa inlägg
Kanske mycket av det "renrasiga helvetet" beror på att det faktiskt finns statistik på det, till skillnad från blandrasaveln? I renrasaveln så gräver man fram en massa problem trots att de inte stör individen, eftersom det kan få förödande konsekvenser på sikt.

:bow::bow::bow:

detta påstående visar ju även att det inte går att påstå att blandraserna är sjukare eller sämre, det finns ju ingen statistik, eller?

Nu är det ju inte så att samtliga individer röntgas av blandraserna och blandras är ju inte en ras, det skulle väl i så fall göras om man satsar på avel mellan ett visst par individer. I renraserna görs det ju till höger och vänster. "Konsekvenser på sikt" är ju uppenbarligen resultat av avel, så djur utanför aveln torde kvitta i annat än statistiska undersökningar och sådana görs inte på blandrashundar i allmänhet.

Men det är väl självklart att en röntgen på HD - AD status kommer till nytta för djurägaren också. Jag får reda på hur min hunds ledstatus ser ut och kan därefter lägga upp motion och träning därefter.

Självklart ska alla hundars motion läggas upp med eftertanke, men känner man till sin individs ledstatus kan man ha det i åtanke och tänka efter före, helt enkelt.

Jag har helt ärligt aldrig varit med om att inte få kvitto hos veterinären. Speciellt inte på kliniker. Och jag har aldrig behövt be om det.

Enda gången jag inte fått kvitto var när min dåvarande veterinär svängde förbi mig på vägen hem till sin gård (3 km från mig) och lämnade av ett recept. Den avgiften bjöd han på!:D

/Migo

"Konsekvenser på sikt" är ju uppenbarligen resultat av avel, så djur utanför aveln torde kvitta i annat än statistiska undersökningar och sådana görs inte på blandrashundar i allmänhet.

Inte alls. Genetik är knepigare än så. Det kan vara olämpligt att avla på en hund även om individen är frisk, t.ex. på grund av kullsyskonens hälsostatus.

Jo, det finns statistik hos försäkringsbolagen. Alla de oförsäkrade och okontrollerade hundarna däremot finns det av förklarliga skäl ingen statistik över.

Du vill verkligen inte förstå våran poäng, eller hur?

/Migo

Men det är väl självklart att en röntgen på HD - AD status kommer till nytta för djurägaren också. Jag får reda på hur min hunds ledstatus ser ut och kan därefter lägga upp motion och träning därefter.

Självklart ska alla hundars motion läggas upp med eftertanke, men känner man till sin individs ledstatus kan man ha det i åtanke och tänka efter före, helt enkelt.

ok, ska vi intelligenstesta alla barn och sen får de gå i skolan efter vad de klarar av, då också?

Jo, det finns statistik hos försäkringsbolagen. Alla de oförsäkrade och okontrollerade hundarna däremot finns det av förklarliga skäl ingen statistik över.

Du vill verkligen inte förstå våran poäng, eller hur?

/Migo

Jag vet att det finns statistik hos f-bolagen, men hur tillförlitlig är den, alla våra hundar är försäkrade med ingen är HD-testad, hur funkar det med statistiken då?
Jag förstår er poäng, men ni verkar dock inte förstå att jag fullständigt och högaktligen skiter i er poäng, diskussionen var på sin höjd intressant när den höll sig någorlunda till ämnet, nu verkar den bara övergått i en häxjakt på mig och mina hundar.

det kommer varken att göra bu eller bä om vi väljer att testa våra hundar eller ej.
Nog om det.

Jag vet att det finns statistik hos f-bolagen, men hur tillförlitlig är den, alla våra hundar är försäkrade med ingen är HD-testad, hur funkar det med statistiken då?
Jag förstår er poäng, men ni verkar dock inte förstå att jag fullständigt och högaktligen skiter i er poäng, diskussionen var på sin höjd intressant när den höll sig någorlunda till ämnet, nu verkar den bara övergått i en häxjakt på mig och mina hundar.

det kommer varken att göra bu eller bä om vi väljer att testa våra hundar eller ej.
Nog om det.

Fast jag diskuterar på intet sätt dig och dina hundar, jag diskuterar hälsokontroller på hundar och syftet med det.

Du svarade aldrig på min fråga om du tror att det går att få merparten av alla blandrasuppfödare att göra lämpliga hälsotester på hane och tik innan de avlar på sina hundar?

Sen det faktum att men endast bör avla på individer där kullsyskon och i princip alla "släktingar" i stamtavlan/linjen är testade kan vi bortse från just i den här frågan.

Fast jag diskuterar på intet sätt dig och dina hundar, jag diskuterar hälsokontroller på hundar och syftet med det.

Hmm, där ser man.

Då kan du få ge mig ett svar på, utifrån försäkringsbolagens statistik du hade,
Varför är det dyrare att försäkra en renrasig hund än en blandras? tyder inte det på att blandrasen anses som friskare i det stora hela.

Vad det gäller hästar, vet jag att de raser med erkända sjukdomsproblem är dyrare att försäkra, travhästar får ofta inte ens försäkras pga den höga andelen förslitningsskador de drabbas av. Det borde ju då vara lika med hundar...

Jag svarade men minns inte i vilket inlägg, orkar inte leta upp det nu, börjar tröttna på det här . Men visst skulle det vara önskvärt att de testades och det borde ju inte vara omöjligt att genomföra heller om man kontrollerar hundägarna bättre.

Hmm, där ser man.

Då kan du få ge mig ett svar på, utifrån försäkringsbolagens statistik du hade,
Varför är det dyrare att försäkra en renrasig hund än en blandras? tyder inte det på att blandrasen anses som friskare i det stora hela.

Nu får du väl sluta att bara hitta på en massa. Jag jämförde precis årskostnaden för att försäkra en blandras jämfört med en hund av den rasen jag ska köpa.

Blandras: 1537 kr/år
Min ras: 1390 kr/år

Hur får du ihop att de är billigare att försäkra en blandras?

Men en annan tanke om röntgen är när hundägare säger att det minsann är si och så på "plåtarna". Och sen inte hunden kan hoppa in i bilen själv. Det är inte en eller två gånger jag stött på det, och jag träffar ändå inte hundar så ofta. Hur vore det att titta på hunden!

Sen är det en sak till, man röntgar både hästar och hundar i relativt unga år. Men en hel del av förändringarna visar sig som en ökad benägenhet först i medelåldern. Skulle man driva detta så skulle det krävas adekvat träning och visad förmåga i arbets och uthållighetsprov årligen för att sen röntga vid så att säga mogen ålder. Först därefter avel alt att valpar/föl inte blir godkända fören föräldrarna är godkända.

För hur mycket är miljö och hur mycket är anlag? Där är ett antal hunduppfödare som har femtielva hundar, många rara och trevliga, men har de rört på sig så mycket att nåt kommer fram. I rena arbetsraser där de ska visa resultat så kanske det funkar men annars är jag tveksam utefter hur jag tänker.

Tydligen inte så enkelt som du tror, för det är dyrare, både enligt egen erfarenhet och bekantas.

Nu får du väl sluta att bara hitta på en massa. Jag jämförde precis årskostnaden för att försäkra en blandras jämfört med en hund av den rasen jag ska köpa.

Blandras: 1537 kr/år
Min ras: 1390 kr/år

Hur får du ihop att de är billigare att försäkra en blandras?

Kan du sluta att komma med falska anklagelser, jag har inte hittat på någonting, jag har tittat på fakta hos riktiga försäkringsbolag. Vad är det för Kalle Anka försäkring du ska teckna som kostar så lite i premie/år?

Pappan till vår rottweiler-dobbiskorsning kostar 1000kr/månad i försäkring (renrasig prestationsavlad Dobermann), vår dobbis ligger om jag minns rätt på 500kr/månad. blandraserna vi har kostar 380kr/månad.

Senast ändrad:

Det du säger stämmer inte. Blandraser ligger i mellangruppen när det kommer till försäkringspremier. Det finns alltså en jä-la massa raser som är billigare att försäkra, och några som är dyrare.

Förövrigt blir inte en jämförelse rakt av rättvis, eftersom livvärdet på blandraser sällan går att få upp i klass med vad en renras är värd. Ju högre livvärde desto högre premie.

Mina tre är försäkrade för 10.000:-(tiken och valpen) samt 12500:-(hanen). Min årspremie ligger på lite drygt 6000:-, och då har jag ändå valt så högt skydd som det bara går, full användbarhetsförsäkring, och lägsta möjliga självrisknivå.

Avslutar nu diskussionen med dig eftersom du varken backar upp dina påståenden, svarar på frågor eller kan hålla en vuxen samtalston.

/Migo

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 670
Senast: Acto
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 695
Senast: YlvaG
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
9 199
Senast: Snurrfian
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 623
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18