Varför blandras?

Sv: Varför blandras?

Men varken bulldog eller chihuahua tillhör gruppen vallhundar. Då kan man inte heller förvänta sig att avelsdjur väljs ut utefter hur bra de vallar.

Jag tror att det är många med mig som anser att blandrashunden (individen) inte behöver vara en sämre hund än en renras. Det finns en viss prestationsavel även hos blandrasaveln. Då handlar det till stor del om drag- och jakthundar. Där är uppfödarna mer noggranna kring vem de säljer valparna till. Det går inte att förneka att det finns en stor problematik till blandrasaveln, det är inte alltför sällan jag ser annonser på ex.vis blocket om att "Hugo vill bli pappa, och tiken spelar ingen roll vad det är för något." Detta eftersom Hugos ägare "vill ha en valp efter honom eftersom han är så söt". Det är här det uppstår stora brister eftersom såna valpar oftast säljs till förstagångsägare och "uppfödaren" också är förstagångsägare och saknar stor kunskap om avel och uppfödning.

jag håller med dig i frågan om avel då det def förekommer oseriös avel inom båda grenarna. tycker dock inte detta gör blandrashundar till sämre hundar vilket från början var vad tråden handlade om . All avel borde vara seriös och papper borde föras på alla hundar.

Tråden handlar inte alls om att blandraser är "sämre" hundar om man läser första inlägget. De handlar om VARFÖR man väljer att köpa en blandras och då framförallt en valp.

Vissa säger att de gör det för att de är friskare och att renrasaveln är hemsk. Då svarar andra att de inte alls är friskare än alla renrasiga hundar och att det finns fler oseriösa uppfödare i blandrasaveln. Då tolkar de som påstod att blandrashundarna är friskare att de andra säger att blandrashundarna är sämre och sen är cirkusen igång...

Men varken bulldog eller chihuahua tillhör gruppen vallhundar. Då kan man inte heller förvänta sig att avelsdjur väljs ut utefter hur bra de vallar.

Jag tror att det var lite poängen med svaret på ditt inlägg, hur stor är prestationsaveln på chihuahuaor?

Även om det gäller prestationsavel måste rasstandarden följas. Blir det minsta lilla synliga defekt på en valp (något vitt hår på en ras det inte får finnas på osv), sänks genast priset på den individen och den kommer troligtvis inte få ingå i aveln.
Utseendet betyder mycket trots allt.

Tråden handlar inte alls om att blandraser är "sämre" hundar om man läser första inlägget. De handlar om VARFÖR man väljer att köpa en blandras och då framförallt en valp.

Vissa säger att de gör det för att de är friskare och att renrasaveln är hemsk. Då svarar andra att de inte alls är friskare än alla renrasiga hundar och att det finns fler oseriösa uppfödare i blandrasaveln. Då tolkar de som påstod att blandrashundarna är friskare att de andra säger att blandrashundarna är sämre och sen är cirkusen igång...

Nej som vanligt ligger ju det största problemet hos folk, som vanligt =)

Jag tolkar första inlägget som väldigt negativt till blandrasers existens.

De flesta raser är väl inte alls dyra i inköp? Finns några som kan kosta närmare 20 000 men det är inte många. Det dyra är ju inte själva inköpet utan att ha hunden? Foder, veterinärvård mm. är ju inte gratis.

Jag kan anse att om man inte har råd att spara ihop 10-12 000 på några månader så har man inte råd att ha ett djur öht. för om de skadar sig eller blir sjuka så får man kanske hosta upp den summan eller mycket mer på bara någon dag.

Det handlar inte (för mig) om att ha råd att köpa en hund för 10 000 kr. Och absolut inte om att inte ha råd att ha hund för då skulle jag inte ha någon heller. Det handlar om att jag tycker det känns onödigt att lägga ut 10 000 kr på något när jag kan få vad jag vill ha för 2000 kr. Det är som att slänga pengarna i sjön för mig och de pengarna kan jag ha till något annat istället.
Det är så vi resonerat när vi köpte vår hund och vi är nöjda med vårt val. Jag letade ett tag bland annonserna och var noga med vilka raser jag kunde tänka mig en blandning av. vilken blandning som helst kom inte på fråga. Andra får göra det som passar dem. Jag lägger ingen värdering i det.

Senast ändrad:

Pappan till vår rottweiler-dobbiskorsning kostar 1000kr/månad i försäkring (renrasig prestationsavlad Dobermann), vår dobbis ligger om jag minns rätt på 500kr/månad. blandraserna vi har kostar 380kr/månad.

500 kr/månad? Tycker du det är billigt? Jag kommer inte upp i den summan per månad en med BÅDA mina (renrasiga) hundars premier tillsammans. Trots 10 000 i livvärde, högsta/mest omfattande veterinärvårdsförsäkringen och lägsta självrisken.

:cool:

Ok, men det lät som det eftersom du skrev att renraser var dyra. Du kan inte rimligtvis tycka att 10-12 000 är dyrt för en valp efter hälso- och mentaltestade och meriterade föräldrar.

2000 lär ju inte ens täcka in utgifterna uppfödaren haft för valpen. Bara besiktning, vaccination och chipmärkning lär ju gå på närmare en 1000 lapp.

KL

En gång för flera år sen hade jag valp, vi skulle bara titta, men givetvis kom vi hem med yrvädret! Tjejen jag bodde med hade haft hund men inte jag. Denna lilla hundtjej hade jag tror det var 17 helsyskon varav alla var i livet utom en. Tiken var en lapphund och hanen en grannes labrador. Nu påstods det inte vara medveten avel, men lapphundshanen dög tydligen inte till tiken som valsade iväg till grannhunden, det får vara hur det vill med detta. Även som vuxen så såg hon ut som en mini eller ung labrador, men med ett envetet kynne som en lapphund. Hon var väldigt lagom, gick att ta under armen om det behövdes, men ändå så stor att det gick bra att ta med henne på cykeltur. Sen att det var mer vallhundstakter än lämpligt i statsmiljö, det var nåt annat. Misstänker att den första hunden man haft präglar en på vad man vill ha. Har senare haft möjlighet att umgås med vippet, men tråkigare hund enligt mitt tycke får man leta efter. Full fart 10 min morgon och kväll därefter inte mer än runt huset för att pinka. resten av tiden låg de i en hög under ett täcke.

Där är givetvis både seriösa och oseriösa uppfödare i båda lägren och sen finns det de där som är ofrivilliga uppfödare också. Nån ska ha de hundarna med.

Frågan var väl varför man ska ha blandras överhuvudtaget, och där tycker jag att svaret för min del är enkelt, och det är samma svar till varför man ska ha renrasig hund: Man älskar sin hund!

Nån gång ska jag ha hund igen! Jag saknar det.

Ptr

Saker kan vara jättebilligt i sammanhanget, men ändå för mycket pengar! Titta bara på de försäkringspremierna som en del har rapat upp, 10 000 skulle räcka ganska många år! Kanske bättre för de som inte har några prestationsmål eller avelsmål att lägga pengarna där i stället.

Det bästa sättet för renrasaveln att hålla ställningen är, det skrev jag förut, att leverera så mycket bättre så att de kan motivera de priser de behöver för att få det att gå ihop.

Om nu uppfödarna vill att min hund testas för ditt och datt så får de pröjsa, men då tillkommer det givetvis på priset för valpen. Men givetvis så får det då vara nån kompensation om där kommer fram brister, men uppfödaren tror ju på sin produkt, så är de seriösa så vore skam annars om de inte vågade detta. Då går det att betala.

Övertar jag en hund och inte lägger mer än möjligtvis för direkta utgifter, då får jag ju själv lägga undan till allt det som behövs, inget konstigt med det heller.

Ptr

KL

Denna lilla hundtjej hade jag tror det var 17 helsyskon varav alla var i livet utom en.

Där är givetvis både seriösa och oseriösa uppfödare i båda lägren och sen finns det de där som är ofrivilliga uppfödare också. Nån ska ha de hundarna med.

Frågan var väl varför man ska ha blandras överhuvudtaget, och där tycker jag att svaret för min del är enkelt, och det är samma svar till varför man ska ha renrasig hund: Man älskar sin hund!

Nån gång ska jag ha hund igen! Jag saknar det.

Ptr

Antar att det var mer än en kull eftersom det var 17 helsyskon. Ofrivilliga kanske de eventuellt var första kullen men sen var de direkt oseriösa. Skulle blandraser endast uppstå genom oupptäckta tjuvparningar så skulle det nog inte finnas ens en tiondel så många som det finns på blocket. Kan man inte ha sin löptik under kontroll så får men kastrera den helt enkelt.

Klart man vill ha hund för att man älskar den men på vissa här så låter det inte som om det går att älska en renrasig hund efter att man haft en älskad blandras. Har svårt att tro att det är så.

Saker kan vara jättebilligt i sammanhanget, men ändå för mycket pengar! Titta bara på de försäkringspremierna som en del har rapat upp, 10 000 skulle räcka ganska många år! Kanske bättre för de som inte har några prestationsmål eller avelsmål att lägga pengarna där i stället.

Det bästa sättet för renrasaveln att hålla ställningen är, det skrev jag förut, att leverera så mycket bättre så att de kan motivera de priser de behöver för att få det att gå ihop.

Om nu uppfödarna vill att min hund testas för ditt och datt så får de pröjsa, men då tillkommer det givetvis på priset för valpen. Men givetvis så får det då vara nån kompensation om där kommer fram brister, men uppfödaren tror ju på sin produkt, så är de seriösa så vore skam annars om de inte vågade detta. Då går det att betala.

Övertar jag en hund och inte lägger mer än möjligtvis för direkta utgifter, då får jag ju själv lägga undan till allt det som behövs, inget konstigt med det heller.

Ptr

Du skriver om hundar som om det vore någon sorts produkt man köper i en affär. Som om man köper en billigare dator och därför har råd att köpa till en försäkring, det funkar ju inte så med levande djur. Visst de tusenlappar man sparar på att köpa en billigare hund kanske kan sponsra en bra försäkring nåt år men blir hunden sjuk eller skadar sig så behöver du kanske det mångdubbla beloppet som du sparar på att köpa en blandras inom några dagar. Dvs. kan man inte spara ihop 10 000 på några (t.ex. 5) månader (alternativt har en buffert på minst 20 000) hur ska man då ha råd om hunden skadar sig två gånger på ett halvår? Det finns kanske försäkringar med fast självrisk men den brukar vara ganska rejält hög då och gäller bara några månader isf antar jag.

Förövrigt så tror jag att ytterst få seriösa renrasuppfödare går med vinst på sin uppfödning. Utan att de gör de först och främst för sitt eget brinnande intresse för rasen och tar ut ett pris som förhoppningsvis gör att de inte går med förlust. Däremot tror jag att många oseriösa blandrasuppfödare föder upp valpar för att tjäna pengar på det efter som de inte lägger några pengar öht på tester av avelsdjuren, väljer en billig hane osv.

Tester av valpen man köper får man nog för det mesta stå för själv som valpköpare. Att jag gör MH, röntgen och andra lämpliga tester är en förutsättning för att jag ska få köpa en valp av min uppfödare.

"Konsekvenser på sikt" är ju uppenbarligen resultat av avel, så djur utanför aveln torde kvitta i annat än statistiska undersökningar och sådana görs inte på blandrashundar i allmänhet.

Och det lär ju vara en stor anledning till att blandis "uppfödarna" klassas som oseriösa. Och det räcker tyvärr inte långt att dom hälsoundersökt både honan och hanen innan parningen, för det är inte förrän du börjar komma upp på de senaste tre generationerna som du börjar kunna ha nytta av informationen som framkommer.

Att sedan denna informationen inte används rätt av en del uppfödarna på rasrena hundar är ingen bra anledning att välja blandras där det inte ens går att få tag i hälsoinformationen, så jag har inte ens möjligheten att välja hundar som avlats efter friska linjer eller en uppfödare som avlar på ett sådant sätt att jag tror att jag får en så frisk hund som det är möjligt att förutsäga, helt enkelt ge mig så bra förutsättningar som det är möjligt.

/Camilla

Kl

Glöm aldrig att försäkringsbolag är affärsdrivande företag! De sätter priser och premier samt villkor så att de maximerar sin vinst. Det handlar om vad de olika rasernas hussar eller mattar är villiga att betala. Det har lite, oftast mycket lite med att göra de reella kostnadsbilden. Hur kan det annars variera mellan raser på ett annat sätt i ett annat försäkringsbolag på sådant sätt som det gör tidvis.

Ptr

I detta fallet säger mig ditt argument bara att blandisarna troligen borde ligga ännu högre, eftersom blandis-ägarna ofta har dålig ekonomi och är förstagångshundägare som inte ännu förstått varför man ska ha djurförsäkrade, alltså bör ha en låg betalningsvilja och förmåga...

Att det skiljer mellan bolagen är inte det minsta konstigt, då dom baserar priserna på sina interna statistiker, och det skiljer ju i vilket kundunderlag just det bolaget har.

/Camilla

Redan här avslöjar du en stor del av din okunskap. Du säger alltså att hundar inte avlas på utifrån prestationer utan det är enbart utseende som styr? Jag får nog säga att där tror du fel. Visst, vid renrasavel så avlar man i stor mån som möjligt att hundarna ska se ut enligt rasstandard, men det finns så många andra faktorer som också påverkar valet av avelsdjur. Detta är bland annat prestationer, exempel - vallhundar avlas i hög utsträckning på djur som är bevisat duktiga vallare, brukshundar avlas efter arbetsvilja, förighet och mod osv. Visst finns det många i renrasaveln som enbart avlar för utseende, men när jag letar efter hund vill jag ha en hund med rastypiska egenskaper och då får utseende ibland stryka på foten.

Jag har inget emot blandrashundar, vad jag är emot är ALL oseriös hundavel, oavsett om den är inom renras eller blandras.

Just här tror jag faktiskt att donk(?) har en poäng för tittar du allmänt på de raser som är uppdelade i brukstyp och utställningstyp så verkar det allmänt vara så att det som är avlade på prestation för arbete och inte fram för allt efter utställningsmallen, verkar vara friskare överlag. Lite extrema exempel har du väl på det i både borde collien och mallen som fortfarande i stort sett bara avlas för arbete och i alla fall i försäkringsbolagens statistik ligger bra till.

OT ;-)
Kan det till och med vara så att det är mycket tack vare bc:n som blandisarna fått ryktet att vara friska? För kändes i alla fall för en 5-10 år sedan att var och varannan blandis innehöll bc, inte "kamphundraserna" som nog är i majoritet idag?

/Camilla

Jag har två blandraser. Den ena köpte jag som vuxen därför att jag sökte en viss typ av hund i en viss ålder och storlek i ett speciellt läge i vår familj, och hittade en som passade. Men eftersom jag egentligen är emot blandras skulle nästa bli en renras för ev framtida tävling. Jag rekade olika raser. Hade fastnat för två raser i samma grupp som hade allt jag sökte men den ena var lite för stor för min smak och den andra lite för liten. Då ramlade jag på en första generations korsning, en tjuvparning mellan två röntgade, utställda individer från seriösa kennlar. Träffade båda föräldrarna och valde den valp i kulle som verkade ha störst chans att bli mittemellanstor. Och fick jackpot. Jag fick precis den hund jag ville ha från kontrollerade linjer men tyvärr blir det ju inte tävling då. Men allt annat är rätt.

Jag fattar hela den stora bilden, men ni verkar inte fatta vad jag säger.
Föräldrarna är testade och ansedda vara ok. Uppfödaren är ingen uppfödare i dess rätta bemärkelse. Hunden ska inte användas i avel och vi anser inte att vi behöver kolla vår sällskapshund så länge hon fungerar bra som just det. Sen vet jag även att hundar fått olika HDstatus vid olika röntgentillfällen med olika veterinärer, så det känns knappast som något man ska stirra sig blind på.

Forskning på det här

Fast just där bekräftar du ju det alla försöker säga här, för oavsett vad du försöker säga om det. Din hunds "uppfödare" är ju typ exemplet på den klassiska blandis "uppfödare".
Möjligtvis gjort en halvdålig hälsokontroll bakåt, ingen hälsomässig uppföjning på sitt avelsarbete.
Och vilken hjälp och stöttning har ni fått när det behövts från er uppfödare? Och hur många av kullsyskonen har fått det så pass bra som er hund?

/Camilla

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 666
Senast: Acto
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 695
Senast: YlvaG
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
9 199
Senast: Snurrfian
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 619
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar