Varför är glass så gott?

Ness

Trådstartare
Ja, varför? Oftast kan jag hindra mig själv innan jag äter upp hela burken för "den som spar han har",men när det kommer till denna underbara fantastiska glass så går det inte.
Så därför undrar jag, hur kan den vara så satans jävla god? Vad är tricket? Hur gör dom? Kan man göra en lika bra själv?


haagen_icecream_400x250.jpg
Vilken är din favoritglass som du skulle kunna äta ihjäl dig på? Vill ha tips på nya smaker!
 
Ja, varför? Oftast kan jag hindra mig själv innan jag äter upp hela burken för "den som spar han har",men när det kommer till denna underbara fantastiska glass så går det inte.
Så därför undrar jag, hur kan den vara så satans jävla god? Vad är tricket? Hur gör dom? Kan man göra en lika bra själv?

haagen_icecream_400x250.jpg
Vilken är din favoritglass som du skulle kunna äta ihjäl dig på? Vill ha tips på nya smaker!
Kan äta ihjäl mig på ben&jerry brownie! synd att det är så dyrt bara!
Big pack ischoklad med chokladsås är en billigare favorit, kan äta en 2 liters förpackning själv.

Vill minnas att jag ätit hemmagjord glass som varit godare än köpt så viss går det :-)
 
För det första så fullkomligen avgudar jag din profilbild. Little Britain <3

Vilken är min favoritglass...? Hm. Jag har en hel låda i frysen full med glass av olika slag, till min sambos stora förtret. På sommaren är det till stor del Piggelin som gäller, löjligt gott! I övrigt slinker väldigt mycket chokladglass från SIA ner samt Ben&Jerry's Chocolate Fudge Brownie, Cookie Dough och Half Baked. Tror jag har 4st olika Ben&Jerry's i frysen just nu.
I Täby Centrum finns en liten glasskiosk med hemgjord italiensk glass som är så löjligt god att.. ja.. det finns inga ord. Så gäller det kulglass blir det onekligen den kiosken och smakerna Melon, Citronsorbet, Choklad, Vanilj och ofta någon smak till, men det varierar.

Long story short:
Isglass: Piggelin, Twister eller Skruven.
Kulglass: Citronsorbet, Melon, Vanilj och Choklad.
"Lyxglass": Ben&Jerry's Chocolate Fudge Brownie eller Half Baked.

Jag tror för övrigt heller inte att jag skulle kunna tillverka något liknande hemma. Det krävs erfarenhet (alternativt en fabrik..) för att lyckas med det. Senast jag försökte blev det inte så gott så jag har gett upp min karriär som glasstillverkare :P
 
Jag älskar Ben & Jerry Cookie Dough :love: och det är svårt att inte sätta i sig hela :o
Nu om sommaren blir det massa twister och piggelin
 
För det första så fullkomligen avgudar jag din profilbild. Little Britain <3

Vilken är min favoritglass...? Hm. Jag har en hel låda i frysen full med glass av olika slag, till min sambos stora förtret. På sommaren är det till stor del Piggelin som gäller, löjligt gott! I övrigt slinker väldigt mycket chokladglass från SIA ner samt Ben&Jerry's Chocolate Fudge Brownie, Cookie Dough och Half Baked. Tror jag har 4st olika Ben&Jerry's i frysen just nu.
I Täby Centrum finns en liten glasskiosk med hemgjord italiensk glass som är så löjligt god att.. ja.. det finns inga ord. Så gäller det kulglass blir det onekligen den kiosken och smakerna Melon, Citronsorbet, Choklad, Vanilj och ofta någon smak till, men det varierar.

Long story short:
Isglass: Piggelin, Twister eller Skruven.
Kulglass: Citronsorbet, Melon, Vanilj och Choklad.
"Lyxglass": Ben&Jerry's Chocolate Fudge Brownie eller Half Baked.

Jag tror för övrigt heller inte att jag skulle kunna tillverka något liknande hemma. Det krävs erfarenhet (alternativt en fabrik..) för att lyckas med det. Senast jag försökte blev det inte så gott så jag har gett upp min karriär som glasstillverkare :P
Man måste älska ett inlägg som är såhär långt och handlar om glass :D :up:

KL

Jag är tråkig med glass och äter mest bara glassbåtar, 88:a och Magnum mandel :love:
 
Nä nu saliveras det ordentligt här borta :D
Cookie dough är dock ingen stor favorit hos mig, men hos min sambo, ojoj!
 
Ååh kom på en till, magnum double! Mmmm.. Köper den alltid när jag är utomlands, kan trycka i mig ett par per dag :')
 
Är riktig glassoman, vill dock ha "ren" glass, utan grejer i. Så vad som finns att köpa här i Sverige blir det Häagen Dazs, lätt!! Deras kaffesmak är bäst, men finns inte längre på svenska marknaden :cry: Jordgubb och grädde blir det för det mesta :D
Kulglass på favoritställen i Italien är dock än så länge obesegrade :p
 
@niphredil
Haha! Glass kan jag diskutera i en oändlighet ;)

@Ness
Magnum Double är LÖJLIGT gott. Finns ju tyvärr inte längre i stort format MEN jag har hittat Magnum Double Mini på Ica Maxi, så du slipper kanske åka utomlands för att avnjuta denna läckerbit ;)


Är det någon av er som brukar få "brainfreeze" när ni äter glass? Jag är tydligen helt oförmögen att uppleva denna "sensation", oavsett mängd glass, slush eller dylikt jag trycker i mig. Vissa hävdar att det beror på att jag saknar en viss del som krävs för att drabbas av detta.. hmm.. :cautious:
 
@millifjoris Ja det är sant, men dom är så små så att de inte tillfredställer mina glassbehov :D Och jag gillar inte dom med choklad som är hälften av alla i förpackningen är. :(
 
Nu kommer jag och hoppar över hela meningen med denna roliga tråd, men ni får stå ut med min forskningshumor:D
Människor är gjorda att äta socker eller fett och när det blir en blandning (som i glass) så blir kroppen förvirrad och vet inte när den ska sluta äta, så då måste man tvinga sig själv att sluta, vilket jag inte är speciellt bra på:o
Riktigt goda glassar innehåller 50% socker 50% fett, eller så är man lite speciell;):p Kroppen älskar sånt som innehåller 50% socker 50% fett och då finns det inget stopp och man äter och äter och äter:o (Min standardursäkt om någon säger att jag äter för mycket glass:D)
Min favvoglass är en chokladglass från glassbilen, kostar dock typ 80kr för två liter:idea:
 
Det låter lite vettigt och har tänkt tanken själv, men varför går det att sluta äta äcklig glass hur lätt som helst även om den är gjord på socker och fett?
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Att jag suger på att komma igång med matlagning är känt sedan länge, men det hindrar mig ändå inte från att vilja utforska nya recept...
2
Svar
22
· Visningar
2 290
Senast: Exile
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 395
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
26 306
Senast: Enya
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
23 988
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp