Varför är dom så arga?

ylvaaskersund

Trådstartare
Jag besökte en ridskola igår och såg då ett beteende som jag bara ser i stall med många barn, ungdomar och hästar, ett ryckande och slitande i hästarna och hårda ord. Men nästan bara när andra är i närheten. Ni som vet med er att ni är sådana, gör ni det för att imponera eller? Många var väldigt mjuka och lugna med hästarna men som i alla stall jag varit i var det ett par som utmärkte sej som riktiga bitch, rycka slita och argt stirra hästen rakt in i ögonen och skälla på den för att den inte lydde. Jag lovar, man kommer mkt längre med att vara snäll!:)

Sv: Varför är dom så arga?

Jag har också tänkt på detta fenomen. Det varkar som om småtjejer tror att det är så man ska/förväntas vara. För att visa vem det är som bestämmer. Så fort någon annan finns med gäller det lixom att visa att man har kontroll eller något. Har hört föräldrar stå brevid och fråga: "jaha, vem är det nu som bestämmer?" och "du får ju sparka hårdare för att få igång ponnyn" under ridlektioner. (gick på ridskola som liten och en termin nu som vuxen). Jag menar, vad ska en sex-åring ha en piska till över huvudtaget. Det verkar vara en standardutrustning som de måste ha?

Själv blir jag nästan tvärtom om jag har med min egen pålle och umgås med kunnigt hästfolk. Då blir jag supermesig och vill inte visa hur jag brukar göra, blir otydlig. Jag blir osäker. Självklart så funkar kommunikation mellan mig och min pålle sämre då och man hamnar i situationer som bara nybörjare gör.. *pinsamt* Så jag försöker nu att bara vara mig själv runt kunnigt folk. Det är ju det som funkar bäst för mig och pållen. Det är nog bara när man är osäker själv som man blir till vad man tror att andra förväntar sig. Borde vara samma sak för småtjejerna på ridskolan.

Har bara haft pållar dryga året nu.

Jag besökte en ridskola igår och såg då ett beteende som jag bara ser i stall med många barn, ungdomar och hästar, ett ryckande och slitande i hästarna och hårda ord. Men nästan bara när andra är i närheten. Ni som vet med er att ni är sådana, gör ni det för att imponera eller? Många var väldigt mjuka och lugna med hästarna men som i alla stall jag varit i var det ett par som utmärkte sej som riktiga bitch, rycka slita och argt stirra hästen rakt in i ögonen och skälla på den för att den inte lydde. Jag lovar, man kommer mkt längre med att vara snäll!:)

Jag hade blivit DUKTIGT åthutad av min far ( kavallerist) om jag varit sån mot hästarna när jag var liten.

Jag fick lära mig att hästens välbefinnande kom i första rummet och att man skulle vara tyst och LUGN omkring djuren.

/KT

Har också lagt märke till det hårda, men kanske mest på tävlingar. På hopptävlingar och då främst på ponny tycker jag att det blir vanligare med att domaren ber ryttaren att vara försiktigt med spöet. Mycket tragiskt.... Små barn med alldeles för heta ponnyer och alldeles för heta föräldrar.

På vår ridskola märker jag inte av det hårda sättet men det beror på att det finns klara tydliga regler om hur vi ska behandla hästar. Och skulle någon bete sig illa så finns personalen där direkt.

Kan kanske bero på att man vill visa sig tuff inför andra, eller? Tragiskt dock. Jag tycker att vuxna måste gripa in oftare, men om man tittar på tex ponnytävlingar och lyssnar på en hel del föräldrar så kan man ju inte direkt klandra barnen för att dom är som dom är.....

jag har försökt säga till på ett snällt sätt , men vad hjälper det när föräldrarna tycker det är Ok.

Det är verkligen ett märkligt fenomen.
För inte sjutton kan de tycka att det är roligt att stå där och skrika:confused:

Vi hade några sådana på ridskolan jag jobbade på, de fick snabbt veta att om man ska skrika så får man gå ut.

Det tog inte lång tid innan det var en annan stämning på ridskolan efter det, de yngre tar ju efter de äldre och när de äldre insåg sitt fåniga beteénde så försvann det hos de yngre med.

Vi var stenhårda med att skrika det gör man inte ens om man håller på att trilla av, det blir så många onödiga avramlingar då om man har ett gäng nybörjare:crazy:

Just att vara hård mot hästen är väldigt märkligt men jag tror att det kan vara så att barn upplever föräldrar som skriker som dominanta och försöker ta efter deras beteénde.
De förstår inte skillnaden på dominant och rädsla utan vill bara få hästen att lyda dem till varje pris.
Att de får en häst som inte litar på dem utan en som lyder av rädsla förstår de inte.

På "min" ridskola fick ingen ha spö förren de hade klarat märke ett, det finns ingen andledning att krångla till det i onödan utan vi hade lektioner i början på märke 2 där man fick lära sig att använda spö korrekt.

Det här slitandet och dragandet och alla dessa hårda ord ser och hör jag varje gång jag rider lektion på ridskolan där jag rider. Oftast är det väldigt unga tjejer (=barn) som gör så för att de helt enkelt inte verkar veta om att det finns bättre och snällare metoder.

Visst händer det att jag säger till, men det känns så meningslöst. Det är ungarnas hela syn på hästen som är störd. Hästar känner och lever precis som vi, och de verkar inte kunna ta till sig det av någon anledning.

Jag lider så fruktansvärt med hästarna när jag ser hur de håller på :cry: Jag får dåligt samvete för att jag ens är där och rider hästarna som behandlas så hemskt av alla dessa ungar.

Varför inte bara gå till sig själv och fråga "hur skulle jag änna mig ifall någon skrek och drog i mig dag ut och dag in?".

Är det här problemet föräldrarnas fel? Ridskolornas? Tränarnas? Och hur ska man lösa det?

Jag hade blivit DUKTIGT åthutad av min far ( kavallerist) om jag varit sån mot hästarna när jag var liten.

Jag fick lära mig att hästens välbefinnande kom i första rummet och att man skulle vara tyst och LUGN omkring djuren.

/KT

:bow: :bow: samma här, hade även åkt ut ur stallet tills jag lärt mig veta hut. även att är hästen olydig så har människan brustit.

Är det här problemet föräldrarnas fel? Ridskolornas? Tränarnas? Och hur ska man lösa det?

visst ansvar ligger hos föräldrarna, ett stort ansvar hos stallpersonal och tränare. när man inte längre orkar påpeka när människor gör uppenbart fel och påpeka varför det är fel så bör man byta jobb.

när jag jobbade med hästar (och människor där runt) så har jag många gånger bett både vuxna och barn lämna stallet pga. dåligt uppförande i hästarnas hem, för att återkomma när dom vet att uppföra sig.

likadant under lektioner, jag har bett ryttare-både barn och vuxna stiga av hästen och lämna manegen/paddocken efter upprepade tillsägningar, krånglar hästen så har människan brustit och behöver ta lärdom.

människan måste lära sig tänka häst eftersom hästen aldrig kan lära sig tänka människa.

Låter ju helt sjukt...Rider inte ungarna för att de tycker om hästar?
Så var det inte när jag gick på ridskola..för x antal år sedan. Tycker det ligger på föräldrarna att lära barnen att hästar är levande varelser (om de nu inte förstår detta...)
Tror det är vanligt bland ungar som inte växer upp bland djur/hästar, de har inte lärt sig hur man handskas med djur helt enkelt.

Tycker ridskolorna/lärarna borde uppmärksamma sådant beteende...stackars hästar!

Jag håller, med! Fattar inte verför dom gör så assa... :S
En gång för typ 1000 årsen eller nått så hade jag nästan alldeles nyss börjat med hästar, då en s.k. "stallvärdinna" visade mej hur man band upp en häst i boxen ellöer nått sånt xD
Iallafall, hon ba: "Aaa och ifall han gör nått dumt så är det bara och göra såhär" och så smällde hon till honom på nosen!!:mad: Han hade inte gjort nått! Jag bara stog där och tyckte synd om Figaro, han var ju min favorithäst!

Så jag e helt med, ridlärarna borde hålla bättre uppsikt på vad som händer i stallet!!

Började på min första ridskola som sju eller kanske åttaåring. Ridläraraen där tog väldigt ofta in hästar i mitten av ridbanan då de var "olydiga" "lata" eller "dumma" tog ett stadigt tag i tyglarna och sparkade sedan hästarna i magen om och om igen tills hästarna var helt uppstissade och rädda. Det fungerade jättebra hela lektionen, hästarna var rädda för henne och hon behövde i princip bara titta på hästen för att den skulle göra som hon tyckte:crazy:

Det är INTE konstigt att en del av barnen på den ridskolan betedde sig illa mot hästarna när ridläraren och säkert för många förebilden betedde sig så. Själv vet jag att jag satt livrädd på hästen och klamrade mig fast för glatta livet då hästen for runt omkring henne.:(

Men fy fan:eek::cry:
I såna fall (vet att det finns fler) så hade man ju verkligen önskat att myndigheterna hade varit där och nupit till sig all rätt för människan att ha djur omkring sig. För såna männsikor borde verkligen inte få ha djur över huvud taget, än mindre vara en förebild för barn.
Jag säger bara usch!

TS: tror det där är ganska typiskt barn med dåligt självförtroende i grupp. Precis som med all annan dålig attityd, tex mobbing. Skulle nog säg att det är ungefär samma sak, det mesta bygger nog på osäkerhet, mer än illvilja. Inte för att det gör det mer rätt, men jag tror inte att de som beter sig så är onda, utan jag tror det beror på osäkerhet och brist på kunskap.
Det jag tycker är dåligt är att en del vuxna (som jag hoppas vet bättre) inte reagerar. Hur ofta han man inte sett en osäker liten tjej som drar och sliter i sin häst medan alla vuxna står runt omkring och mer eller mindre bortförklarar det med att ponnyn är lite het eller besvärlig.

Tycker det ligger på föräldrarna att lära barnen att hästar är levande varelser (om de nu inte förstår detta...)
Tror det är vanligt bland ungar som inte växer upp bland djur/hästar, de har inte lärt sig hur man handskas med djur helt enkelt.

Håller med helt. Om föräldrarna inte själva har erfarenhet av djur och vet hur man ska uppföra sig mot djur så går detta naturligtvis i arv till barnen. Tyvärr...
Jag är uppvuxen på landet med djur och för några år sedan när vi hade en ny kattunge tyckte mina kusiner som är uppväxta i en mindre stad (utan djur, nej förresten, de hade ju två guldfiskar:crazy:) att det var väldigt roligt att leka med våran kattunge. Deras favoritlek var att ta en leksak (papperstuss på snöre) och snurra den runt, runt, runt så att katten jagade den runt, runt, runt tills den knappt kunde stå på benen längre.

Jättekul tyckte vi när vi kom på dem. Det som är mest skrämmande var att de inte var några små barn, utan de var vid tillfället mellan 15 och 18. Jag tycker att man vid den åldern borde veta bättre, men de förstår helt enkelt inte.
Jag vet inte vems fel det är, barnen som inte förstår bättre eller föräldrarna som inte lärt dem bättre (men de kanske i sin tur är såna barn som inte vet bättre).

För mig är det en gåta hur man kan behandla en levande varelse så, de flesta människor har väl ändå nån form av sunt förnuft. Så även om man inte har lärt sig hur man ska behandla djur, så borde man väl någonstans veta vad som är rätt och fel.... eller?

Jag hade faktiskt aldrig tänkt på det förrän nu på sistone när det brukar vara en liten tjej i stallet som gillar att hytta med näven och ryta åt hästar som sparkar i boxväggen eller på annat sätt beter sig "dumt". Mamman verkar inte alls vara sån men jag får ändå intrycket att tjejen tror att det är så man "ska vara"! :p

En kväll hade tjejen (liiiten tjej, kanske 8-9 år?) fått leda in min häst från hagen. Och första tanken var inte nåt i stil med hur det hade gått för henne, om hästen stuckit in eller vad som hänt utan; "va, har hon fått leda min häst? Tänk om hon varit taskig mot honom!" :rofl: och såg framför mig hästens ledsna ansiktsuttryck av att få skäll (trevlig och rolig tjej i övrigt).

Rent överlag vore det trevligare om det lärdes ut mer kommunikation och vardagshantering.

*kl*

Jag var väldigt tveksam till att låta min dotter börja på ridskola eftersom jag själv är 'ridskoleuppväxt' och jag har haft lite olika ridlärare men gemensamt för dem var att när de tyckte någon häst uppförde sig illa på lektionen så antingen a: höll de tag i ponnyn/hästen i bettet medan ryttaren satt på och piskade en 15 gånger med spöet: dvs hästen blev inte precis mer lättriden eller b: eleven fick sitta av, ridläraren upp, utan hjälm och verkligen straffrider hästen, kort kort tygel och pisk pisk pisk. Minns hur det hände min favorithäst en gång och hon var helt uppstirrad och visade vitögonen och ridläraren slutade inte 'korrigera' henne. USCH!!
Så fort jag fick råd skaffade jag egen häst i stället och tog hem tränare till mig, där de INTE fick slå hästen.

Men den ridskolan min dotter rider nu är lugn och harmonisk (finns så klart de här 'stortjejerna' som är undantaget) och hästhanteringen är bra så det känns tryggt. Jag är ju kanske för blödig med min häst å andra sidan men eftersom jag själv blivit slagen förr så är det inget jag vill göra mot någon annan.

Senast ändrad:

Jag känner igen det där från min ridskoletid och jag skäms att säga att jag själv gjorde många fel med hästarna.
Många hästar vantrivs på ridskolan och de blir därmed griniga och sura, "min" ridskola köpte under några år in hästar som inte mådde bra varken psykiskt eller fysiskt - även dessa hästar reagerade såklart med att vara "elaka" mot människor.
Vi stalltjejer uppfostrades med att vråla till och smälla till ordentligt när en häst var sur.

Tyvärr blir det ju en ond cirkel... hästarna mår dåligt och blir sura, människorna blir rädda/arga och slår, hästarna blir ännu surare och försvarar sig. De människor som inte vågar slå mot hästen blir utjagade ut spiltan = hästen lär sig att ett sätt att slippa jobbiga människor är att sura/sparka/bita.

Jag har varit med om ridläraren som tar in hästen i mitten av ridhuset, efter att den sparkat en annan häst som kom för nära, och piskat den i ansiktet med tyglarna medan jag satt gråtandes på ryggen. Den sortens bestraffning är aldrig ok och ska man korrigera en häst måste det ske samma sekund som den gör ngt felaktigt, inte ett tag efteråt. Hästen fattar ju ingenting :( .

När vi fodrade och hästarna sparkade i väggarna eftersom hela utfodring var väldigt stressande för dem blev vi tillsagda att hålla en långpisk och piska upp de hästar som sparkar. Jag höll i pisken men vägrade slå (dock fick jag se min ridlärare rusa in till många hästar och piska med upprepade rapp till de stod upptryckta i väggen :mad::cry: ).

Det är nog olika på olika ridskolor, men de barn/ungdomar som skriker och slår gör det främst av okunskap och osäkerhet. De hanterar hästar som inte mår bra och därför är aggresiva, att slå är det enda sättet de lärt sig hantera sådana hästar.

När jag nu tänker tillbaka på hästar som tryckte upp en i spiltväggar, bet när man spände sadelgjorden och sparkade när man försökte gå in i spiltan så fattar jag inte att man accepterar det.
1) Hästar ska inte behöva vistas i en miljö där de mår så dåligt så de blir så aggresiva.
2) Barn och ungdomar ska inte behöva hantera hästar som är farliga pga vantrivsel och/eller smärta. Det är FARLIGT!

Tyvärr blir det ju att många ridskolehästar sköter sig bara om man är riktigt hård och tuff mot dem - dvs skrämmer dem till underkastelse - eftersom det är det de är vana vid.

Sjävklart finns det många bra ridskolor oxå och det är inte de jag pratar om här.
Men pga av okunskap eller ren dumhet lärs ett felaktigt beteende ut på många ridskolor. Samtidigt leder okunskap/dumhet samt EKONOMI till att hästarna inte mår bra. De vistas i en högljudd och stressig miljö, rids av folk som sliter och drar, går endast några timmar per dag i liten hage och står annars och stirrar in i en spiltvägg eller springer runt fyrkantsspår.
Det finns inte pengar/mark till att bygga större hagar eller bygga om stallet så det fungerar bättre för hästarna, det finns inte pengar till att anställa folk som lär ut hur man HANTERAR hästarna (endast ridning lärs ut) och pga av ekonomin går hästar som kanske borde få vila eller flytta någon annanstans fortfarande på lektioner.

Oj, det blev långt.... men jag tycker det är viktiga frågor.

Jag är ridlärare och jobbar på ridskola, och jag kan säga att om jag överhuvudtaget ser sådan saker pratar jag med barnen direkt! Ungar som pratar skit om vissa hästar så att jag råkar höra det tittar jag på med mörk blick och säget att jag inte tycker att det är OK att säga så om mina fina arbetskamrater. Det brukar ta skruv.

Jag tycker att det är ridskolans skyldighet att hålla en lektion i hästhantering INNAN eleverna ens ska sköta eller rida på hästarna.

*kl*

Jag var väldigt tveksam till att låta min dotter börja på ridskola eftersom jag själv är 'ridskoleuppväxt' och jag har haft lite olika ridlärare men gemensamt för dem var att när de tyckte någon häst uppförde sig illa på lektionen så antingen a: höll de tag i ponnyn/hästen i bettet medan ryttaren satt på och piskade en 15 gånger med spöet: dvs hästen blev inte precis mer lättriden eller b: eleven fick sitta av, ridläraren upp, utan hjälm och verkligen straffrider hästen, kort kort tygel och pisk pisk pisk. Minns hur det hände min favorithäst en gång och hon var helt uppstirrad och visade vitögonen och ridläraren slutade inte 'korrigera' henne. USCH!!
Så fort jag fick råd skaffade jag egen häst i stället och tog hem tränare till mig, där de INTE fick slå hästen.

Men den ridskolan min dotter rider nu är lugn och harmonisk (finns så klart de här 'stortjejerna' som är undantaget) och hästhanteringen är bra så det känns tryggt. Jag är ju kanske för blödig med min häst å andra sidan men eftersom jag själv blivit slagen förr så är det inget jag vill göra mot någon annan.

Jag tror som tur är att det du beskriver från din egen ridskoletid till sin allra största del hör till det förgångna, även om det alltid inom alla brancher och områden kommer att finnas avarter. Jsut det där med ridlärare som "straffrider" hästarna verkar som tur är ha försvunnit. Om man någon enda gång sitter upp på en lektion så är det ju i ett helt annat syfte, nämligen att visa/demonstrera något ( t ex galoppfattning, sits etc), för vad ger det de andra nio eleverna under deras betalda lektion om ridläraren sitter upp och bankar på den tionde elevens häst? Det finns säkert undantagsfall där det är berättigat att hjälpa eleven genom att sitta upp under lektionen, men de är mycket få. Om hästarna behöver stöd-/utbildnings-/korrigeringsridas så gör man ju det vid andra tidpunkter, och INTE med syftet att banka och slå på dem...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 706
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra... Min ponnys beteende blir bara värre och värre och han går knappt att hantera längre.. Han har alltid...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 432
Senast: mily
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud