Sv: Varför är dom så arga?
Jag känner igen det där från min ridskoletid och jag skäms att säga att jag själv gjorde många fel med hästarna.
Många hästar vantrivs på ridskolan och de blir därmed griniga och sura, "min" ridskola köpte under några år in hästar som inte mådde bra varken psykiskt eller fysiskt - även dessa hästar reagerade såklart med att vara "elaka" mot människor.
Vi stalltjejer uppfostrades med att vråla till och smälla till ordentligt när en häst var sur.
Tyvärr blir det ju en ond cirkel... hästarna mår dåligt och blir sura, människorna blir rädda/arga och slår, hästarna blir ännu surare och försvarar sig. De människor som inte vågar slå mot hästen blir utjagade ut spiltan = hästen lär sig att ett sätt att slippa jobbiga människor är att sura/sparka/bita.
Jag har varit med om ridläraren som tar in hästen i mitten av ridhuset, efter att den sparkat en annan häst som kom för nära, och piskat den i ansiktet med tyglarna medan jag satt gråtandes på ryggen. Den sortens bestraffning är aldrig ok och ska man korrigera en häst måste det ske samma sekund som den gör ngt felaktigt, inte ett tag efteråt. Hästen fattar ju ingenting
.
När vi fodrade och hästarna sparkade i väggarna eftersom hela utfodring var väldigt stressande för dem blev vi tillsagda att hålla en långpisk och piska upp de hästar som sparkar. Jag höll i pisken men vägrade slå (dock fick jag se min ridlärare rusa in till många hästar och piska med upprepade rapp till de stod upptryckta i väggen
).
Det är nog olika på olika ridskolor, men de barn/ungdomar som skriker och slår gör det främst av okunskap och osäkerhet. De hanterar hästar som inte mår bra och därför är aggresiva, att slå är det enda sättet de lärt sig hantera sådana hästar.
När jag nu tänker tillbaka på hästar som tryckte upp en i spiltväggar, bet när man spände sadelgjorden och sparkade när man försökte gå in i spiltan så fattar jag inte att man accepterar det.
1) Hästar ska inte behöva vistas i en miljö där de mår så dåligt så de blir så aggresiva.
2) Barn och ungdomar ska inte behöva hantera hästar som är farliga pga vantrivsel och/eller smärta. Det är FARLIGT!
Tyvärr blir det ju att många ridskolehästar sköter sig bara om man är riktigt hård och tuff mot dem - dvs skrämmer dem till underkastelse - eftersom det är det de är vana vid.
Sjävklart finns det många bra ridskolor oxå och det är inte de jag pratar om här.
Men pga av okunskap eller ren dumhet lärs ett felaktigt beteende ut på många ridskolor. Samtidigt leder okunskap/dumhet samt EKONOMI till att hästarna inte mår bra. De vistas i en högljudd och stressig miljö, rids av folk som sliter och drar, går endast några timmar per dag i liten hage och står annars och stirrar in i en spiltvägg eller springer runt fyrkantsspår.
Det finns inte pengar/mark till att bygga större hagar eller bygga om stallet så det fungerar bättre för hästarna, det finns inte pengar till att anställa folk som lär ut hur man HANTERAR hästarna (endast ridning lärs ut) och pga av ekonomin går hästar som kanske borde få vila eller flytta någon annanstans fortfarande på lektioner.
Oj, det blev långt.... men jag tycker det är viktiga frågor.