Jag vet inte vad jag ska göra...
Min ponnys beteende blir bara värre och värre och han går knappt att hantera längre..
Han har alltid varit kompilerad ända sedan han kom från polen där han hade varit med om mycket skit, men nu går det inte ens längre att leda ut honom från hagen, vissa dagar är han jättesnäll, andra dagar så möts man av att han stegrar och man får en hov i huvudet. I ridningen så går det inte att göra mer än att skritta, så fort man rör med skänkeln eller torkar sig i ögat så slänger han upp frambenen och kan inte ens rida honom det minsta längre. Har haft medryttare på honom och han slänger av dom direkt, stegrar, bockar sparkar, tvärnitar, allt för att få av än. I hanteringen som sagt ”hoppar” han upp på en och försöker sparka till än med framhovarna, hugger efter än och sliter sig. När han ska in från hagen så tvärvänder han och försöker sparka än. Jobb från marken fungerar knappt heller, när man longerar tvärvänder han in till än och ska springa över och sparka än och i tömkörningen så sparkar han sönder.
Känns som om jag har testat allt men han blir bara värre och värre, har haft honom hos superbra tränare, fodervärdar och utbildningsstall men dom lyckas inte bättre dom. Han har som sagt varit komplicerad sedan han kom 2016 men har gått att rida och tävla lite fram till sommaren -19 då detta beteende började och nu vet jag inte vad jag ska göra. Han får PANIK av att vara ute efter kl 18 på kvällen vilket är jättesynd då jag vill att mina hästar ska ha så mycket utevistelse som möjligt. Han får sådan panik att han spränger staketet.
Man ser på hela han hur stressad han är, hans blick har alltid varit stressad och stirrig... jag vet inte vad jag ska göra. Jag känner inte att jag kan ha kvar en ponny som han och vill inte heller att han ska behöva flytta runt, för jag vet att ingen hem kommer behålla honom, han är ju rent ut sagt livsfarlig... och jag har tagit hjälp av så många duktiga utbildade personer men fått tillbaka en likadan häst.
vad är det bästa jag kan göra för honom?
Snälla hjälp mig, vilket är det bästa beslutet jag kan ta för honom?...